Perän välitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Duster, 5.9.2002.

  1. Duster

    Duster 1st gear

    Katotaanko perän välitys siten, että pyörittää rengasta kierroksen>monesti kardaani pyörii? Mulla rengas 1 kier. kardaani 1.3 kierrosta. Tää tuntuu ajettaessa hirmu harvalta. Ei oikein kiihdy kaupunki nopeuksilla, mut kun vauhtiin pääsee niin ei oo "rajaa" nopeudella. Ja perähän oli Mopar 8 34.
     
  2. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Onko peräsi mahdollisesti lukoton?

    Lukottomista peristä välityksen laskeminen kertomalla menetelmällä on vaikeaa kun toinen pyörä voi pyöriä toiseen suuntaan kuin toinen -> ota kaveri avuksi pyörittä toista pyörää niin saat todellisemman lukeman :smile:
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Pyörititkö niin että vain toinen takapyörä oli ilmassa? Silloin 1 kierros pyörästä vastaa 1/2 kierrosta tasauspyörastössä eli välitys olisi 1,3 x 2 = 2,6, ainakin gm:llä on esim. 2,41 ja 2,73 ruuvit jotka osuisi aika lähelle ja ovat just tuollaisia aavikkokisavälityksiä.
     
  4. Duster

    Duster 1st gear

    Lukoton tää on, kun oli vain toinen pyörä ilmassa mistä pyöritin. Eikös se ollu niin, että mitä pienempi luku sen harvempi välitys.
     
  5. Duster

    Duster 1st gear

    Eikös se lukko parantas paljon kestävyyttä? Mulla on 318727 etu puolella, joten eiköhän tuo kestä ilmankin.
     
  6. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Onkos kellään kokemuksia että onko 3,55 välitys liian tiuha välitys suhtnormaaliin ajoon (säännöllisesti maantietä 150km matkan verran +kaupunkicruisailua) eli käykö kone kovilla kierroksilla 100-120km/h vauhdeissa??Tarkoituksena olisi vaihtaa hiukan tiheämpään välitykseen tuo aavikkomalli ja ainakaan mopar performance luettelossa ei ollut 3,55 välitystä harvempaa 8 1/4 perään tiheämpiä kyllä löytyi.
     
  7. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Makuasia, mutta itse tulee välillä puikotettua full-sizeria jossa on korkeat 235/75-15 renkaat ja 3,5 ruuvi. Kun kone ei oo mikään kierrosihme, vaan enämpi vääntökone, niin kyllä liian tiuha on. Useisiin periin on tehtaalta joku 3,23 tai 3,25 ruuvi. Tietty saattaa olla vaikee löytää johonkin perään käytettynä, mutta ainakin 8 3/4 mopariin löytyy.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Riippuu paljon renkaista, kaverilla oli caminossa 3,73 ja 245/60-14 kumit, oli liian tiheä matkailuun. Joku 3,5 ja korkeat 15" pyörät voisi olla hyvä. Mulla on 3,31 ja 225/70-15 kumit, ihan hyvä maantielläkin.
     
  9. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Juu, muuttuu yllättävän paljon ihan vaikka kun fillarit on korkeet 235/75-15 ja vertaat n.3,25 vs. 3,5 ruuveja. Toi harvempi toimii vielä maantielläkin.
     
  10. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Omassa on nyt 245/60 14 kumit takana ja luultavasti jatkossakin suht matalarohviilit..
    Eli se 3.55 saattaa olla vähän liian tiheä maantielle?no täytyy viellä katsella..
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Laskeskelin tossa noita kierroksia eri ruuveilla kun renkaan halkaisija on 24" ja vauhti 60mph. 3.07@2580..3.23@2710..3.5@2940..3.73@3130.. Elikkä yleisruuveilla satasen vauhdissa on vain 550kierrosta eroa. Jos esim. 3.07peräiseen autoon laittaa 2" tuumaa halk. pienemmät gummit niin kierrokset satasessa nousee 2815rpm:män tienoille. Taitaa olla helpompaa hekea sopivat gruisailukierrokset rankaita vaihtamalla.
     

Kerro tästä muillekin!