Piilojuoppo Honda...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petteri A, 19.1.2010.

  1. Petteri A

    Petteri A 1st gear

    :eek:

    Nyt menee hiukkasen yli ymmärryksen... :odroll:

    Potilas on 1996 vuosimallin Honda Civic perusnormaalilla 1,4 litraisella Hondan koneella jolla veivattu hiukkasen päälle parisataatuhatta kilsaa.

    Ongelma: Jäähdytysjärjestelmässä on jotain todella outoa! :-?

    Nimittäin laite hukkaa vesiä ja ihan selkeästi mukamas höyryn muodossa pakoputkesta. Normaalistihan diagnoosi olisi selkeä: sylinterikannen tiiviste! :)

    Mutta, kun ei!

    Sylinterikansi on koeponnistettu ja ja plaanattu, kannessa ei ollut juurikaan mainittavaa/mitattavaa kieroutumaa.
    Puristuspainemittauksien mukaan kaikissa sylintereissä tasaisesti erittäin hyvät arvot, reilusti yli 12.
    Ohivuotomittauksien mukaan ohivuotoa kaikissa sylintereissä reippaasti alle 8 prossaa.
    Koneeseen on uusittu varmuuden vuoksi termostaatti ja vesipumppu.
    Vanhassakaan pumpussa ei tosin ollut mitään vikaa, mutta termostaatti oli mystisesti "pikeentynyt"...
    Ns. "kinuskikastiketta" eli öljy-vesi-emulsiota oli vain venttiilikopassa, mutta sitä oli paljon.
    Moottoriöljy näytti muutoin kelvolliselta, paitsi että pohjalla oli ihmeellistä "lietteistä" moottoriöljyä, aivan kuin jotain wanhan auton wanhaa yksiastemoottoriöljyä joka oli vaihdettu viimeksi parikytä vuotta sitten...
    Kaikki sylinterit olivat koneessa yhtä likaisia/puhtaita, eli "normaalia" kansipahvin pettämisnäkymää ei ollut (yksi-tai kaksi sylinteriä aivan puhtaina, eli vesi vuotanut/tihkunut k.o. sylinteriin).
    Sylinterikannen tiiviste on näinkin "uudessa" autossa jo sellainen kolmikerros-metallilamelli, eli siitäkään ei näy mitään vuotokohtaa tai ei näe mitään outoa k.o. tiivisteessä.
    Hondan moottori on sellainen ns. "kertakäyttömoottori" eli täysalumiininen jossa vesivaippa ympäröi kauttaaltaan sylintereitä ja sylinteriputket ilmeisesti erillisiä kiinteitä teräsputkia.

    Varmaa on se että moottori on ylikuumentunut useaankin otteeseen koska jäähdytysnestettä on joutunut lisäämään useasti.
    Ajossa nousee lämpömittari äkkiä "tappiin" , mutta lämppäristä saa lämpöä ootella tosi kauan, etenkin näin talvella.

    Kertokaahan ihmeessä, arvoisat "shamaanit" mikä paha henki riivaa "japanilais-englantilaista" härveliä tai mitä pitäisi vielä tarkistaa.

    Meikäläiseltä loppuu ymmärrys... :-?
     
  2. perkele

    perkele Gearhead

    paalaa se kirottu vehjes...

    missäs sun coupe rekkula on,aja sillä.
    kummasti piristää kun sen näkee tienpäällä.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    No jos siinä tosiaan on erilliset rautaiset sylinteriputket niin on varmaan jostain putkesta tiiviste menny.
     
  4. Petteri A

    Petteri A 1st gear

    :p

    No eihän toi Honda mun oma auto toki oo, vaan duunikaverin.
    Mullon käyttövessana 1995 Äästrafarkku, eli ei näistä Ooppeleista mihinkään eroon pääse.

    Rekku kupee odottelee tallissa peltityöinspistä...
    Ens kesänä olis tosin tarkoitus ajella Admiraalilla, se kun on taas pitkästä aikaa leimassa ja keulilla vihdoin terveempi motti.

    :wink:
     
  5. J.M

    J.M 1st gear

    sylinteriputken tiiivisteet on kyllä yksi mahdollinen vuotokohta.ja kyllähän ne putket voi olla vajunut tai halki tai jotain.
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Joskus tullut honda vastaan missä kansi halki jostain sieltä nokan alta, en muista mikä moottori oli, mutta samat oireet..
    Eikös hondassa ole kuitenkin ihan kiinteät putket vaikka onkin avonaisella kansitasolla?
     
  7. Petteri A

    Petteri A 1st gear

    Joo, siis sylinterikansi oli koneistamossa koeponnistuksessa ja mitään halkeamia ei löytynyt...
    Sylinteriputket tosiaan "kiinteitä" eli ei normikonstein edes vaihdettavia/irroitettavia. Ja jos toi olis ns. "märkäputkikone" tai ylipäätään vaihdettavilla sylinteriputkilla, luulis että jotain näkyis, esim. paineen karkaamista sylinteristä ohivuoto tai puristuspainemittauksessa, jäähdytysnesteen sekoittumista moottoriöljyyn yms.

    :-?
     
  8. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Koeponnista jäähdytinjärjestelmä siten ,että otat syylärinkorkin irti ja poraat korkkiin pienen reijän johon laitat esim. onton pultin tai auton pyörän venttiilin .Laita korkki takas syyläriin ,paineilmaa korkin pultista sisään ja kuuntelet mistä vesi lorisee niin löydät vuodon.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    lohko/kansi halki. halkeama ei välttämättä näy/vuoda kylmänä ja varsinkin irtokansi voi vaikuttaa ehjältä mutta pultattuna vuotaa.

    tunkeumavärillä löytyy pienetkin railot... toki osat pitää pestä ja purkaa jotta väriä voi käyttää.

    ehkä helpoin olisi hommata vaihtokone tai paalata/ myydä osina loppuauto.
     
  10. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    ei siinä lohkossa näy tasopinnassa mitään uria?
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    en tunne hondaa, mutta jossain vehkeissä neste kiertää imusarjassa esilämmittämässä. ootko ihan varma, ettö höyrynä pakarista?. Voihan esim. lämppärisysteemi letkuineen... Joskus vuodot on sellaisia, että alkaa vuotaa vasta lämpöisenä paineen alla ajossa, ei tuu lätäkköä alle paikalle ollessa.
     
  12. Petteri A

    Petteri A 1st gear

    Jees...
    Kone on ilmeisesti ollut joskus "auki" tai ainakin siis kansi irti.
    Lohkon tasopinta on aivan "tehtaan jäljiltä" eli putsiskliin-kiiltävä. Sensijaan sylinterikannen kansitasosta on ilmeisesti putsattu jotain kökköä senverran että santapaprun kevyet jäljet näkyivät... :odroll:
    Mitä sille on sitten joskus tapahtunut, onko kansi vaihdettu?...
    Imusarjassa on yksi vesikanava mutta orggistiiviste on pitänyt ja virheetön siltä osin.

    Ihmettelen sitä että kansi ei ollut oikeastaan yhtään "banaani" koska kone on aivan varmasti ylikuumentunut.

    Pitäiskö asentaa kiertovesipumppu järjestelmään kuten joissain autoissa... :odroll:

    Täytyy varmaan viedä uudet kansipultit jollekkin Voodoo-hemmolle ja kastaa uusi kansitiiviste vihkivedellä...
    Juhan af Gran vois tulla tiukkaamaan kannen momenttiin... :odroll:
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    nii tuli vaan mieleen, että voiko imusarja vuotaa imukanavaan nesteen, ei siis tiivisteestä?
    Tuleeko muuten pakuputkesta sellainen "makea" haju, jos pakkasneste pakenee sitä kautta?
     
  14. Petteri A

    Petteri A 1st gear

    ... dodii...

    Nyt on englantilais-jaappanilainen härveli taas liikenteessä, tähän mennessä on toiminut hyvin.
    Vesi kiertää, lämppäristä tulee mukavan lämmintä, lämpömittarin viisari pysyttelee mukavasti alle puolenvälin. :wink:

    Täytyy varmuuden vuoksi seurata tilannetta ajamalla kotterolla vielä pari päivää jotta voi varmistua toimivuudesta.
    Kannatti hankkia (kallis) alkuperäinen yläpään tiivistesarja, siinä oli mukana ihan kaikki tarvittava tilke ja tilpehööri yläkertaan.
    Termarin kanssa on syytä olla tarkkana, riittää ilmeisesti että se on hiukankin väärässä asennossa, niin se ei skulaa enää kuten tarkoitus.
    Öljyä oli päässyt vedenkiertoon, sitä löytyi myös syyläristä ja sekin oli siis pestävä liukkarilla.

    positiiviset voodoo-terveiset Hondalle! :p
     

Kerro tästä muillekin!