Pinjonin preloadin säätö akselia purkamatta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Concarne, 10.8.2022.

  1. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Onko jollain kokemusta saako preloadin säädettyä niin, että nostaa perän ylös ja ottaa takarenkaat ja jarrurummut pois. Pyörittelee sitten ensin ilman pinjonin kiristämistä, mittaa momentin, ja kiristämällä pitäisi saada n. 10 inlb lisää momenttia preloadiksi. Vai aiheuttaako esim. vetoakselit ja pyöränlaakerit niin paljon epätarkkuutta ettei noin tarkka säätö onnistu? GM:n 10 bolt akseli kyseessä.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mittaaminen ei onnistu, niin kauan kun tasauspyörästö on paikalla.
    Kysymys, miksi?


    Jos on kyseessä stefan vaihto ja yoke säilyy samana, niin silloin merkitään pinionin pään ja mutterin asema ennen purkua. Kasaamis vaiheessa vedetään "yli" 1/8 -1/6 kierrosta.
    Tämä ei tietysti toimi, jos yoke, prikka tai mutteri vaihtuu.
     
    4d sedan ja juko7 tykkäävät tästä.
  3. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Lähinnä ajattelin, että vetareiden vastus on niin iso ettei momentin mittaukseen saa riittävää tarkkuutta ja pienikin takkuilu pyörimisessä vaikeuttaa mittaamista. Pinjonin preload käytetyillä laakereilla on kuitenkin vain 10 inlb luokkaa tai alle. Yoke vaihtuu ja siitä tämä "ongelma". Muutenhan se menisi noin enkä kyllä kiertäisi yli edes 1/8 kierrosta. Preload lisääntyy paljon hyvin pienellä liikkeellä sen jälkeen kun on otettu kaikki löysät pois ja krymppi alkaa menemään kasaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mikset ota vetareita pois ja tasauspyörästöä, ja sit säädä sitä uudella yokella oikeaan vierintävastukseen? Kyllä mun mielestä noista muista osista tulee sitä vastusta(etenkin poskilaakerien preloadista) niin että vaikea on pinionin vierintävastusta säätää kohilleen perän ollessa kasassa.
     
  5. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Lähinnä siksi, että säästyisi aikaa ja pääsisi paljon helpommalla. Taidan kuitenkin kokeilla perää purkamatta. Tuskin ne laakerit ainakaan liian löysälle jää, isompi riski on että menee liian tiukalle. Ne sitten ajan mittaan ilmoittavat jos näin kävi. Poskilaakerit tuskin on ongelma, niiden preload kyllä säädetään yleensä pinjonin jälkeen mutta silloin ollaan vielä niin pienissä lukemissa, että onnistuu kyllä päinvastaisessakin järjestyksessä. Etenkin kun on käytetyt laakerit.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkoitin vaan että pinionin vierintävastusta mitatessa tulee niiden poskilaakerien vierintävastus mukaan, ja tietty muiden osien jos akselia ei pura. Jos kokee ettei se haittaa niin tekee sit akseli nipussa tai miten vaan.
    Ihan tuttuja akseleita ne on GM 10-pulttiset, 7,5", 8,2" ja 8,5" on tullut useampi remppailtua.
     
  7. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Toki juuri näin. Noissa GM:n kymmenpulttisissahan poskilaakereiden preload säädetään shimmeillä ja jos uusilla laakereilla kokoaa ja laittaa shimmejä maksimi preloadin verran niin parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen preload voi olla melko tarkkaan nolla. Poskiin on luultavasti melko mahdotonta laittaa liikaa preloadia jos ei tee suoranaisia typeryyksiä mutta pinioni on sitten toinen juttu.
     
  8. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Onnistui hyvinkin vetarit paikoillaan. Pyörät ja jarrurummut irti niin yoken pultista pyörittelemällä sai tasaisen momenttilukeman. Kiristin sitten mutteria sen verran, että tuli tasan 10 inlb lisää. Pitäisi olla kohdallaan.
     
    Muokattu: 26.9.2022 klo 19:30
    Mika.T tykkää tästä.
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mittalaitteella saa aina lukeman. Miten päättelet saamasi momenttilukeman kuvaavan pinionin preloadia siitä tiedosta, että lukema on tasainen?
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jotain lukemaa se mittaus on siis tasaisesta pyörittäessä näyttänyt. Onko sillä merkitystä minkä kitkan aiheuttamaa se tulos on? Jos sitä pinionin mutteria ( ei pulttia ) kiristää 10 inlb niin mikä muu siellä kiristyy kuin pinionin preload? Tuo vastaava tapa on kuvattu x-runko letukan shopmanualissa. Good to go.
     
    Concarne tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Niin siis sitä lähinnä pelkäsin, että vetarit kiinni saattaa tulla kaikenlaista kinnaamista ja takkuamista eikä saa mittarilla luotettavaa lukemaa ennen kiristystä. Näin ei kuitenkaan ollut. Vetareiden laakeritkin on hyvässä kunnossa mutta kuitenkin sisäänajetut. Momentin lisäys ei ole voinut tulla mistään muusta kuin pinionin laakereiden kiristymisestä joten olen vahvasti samaa mieltä kuin mitä Bluestone tuossa yllä sanoi. En ainakaan tee tälle enää mitään muuta kuin kovaa ajoa. Kyllä se auto sitten kertoo jos ei tykännyt.
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Se x-runkoisen ohje taisi käskeä pukittamaan toisen pyörän ylös ja jollain lukitsemaan sen toisen, eli pinionista pyörittämällä pyörii vain toinen pyörä. Mitataan momentti ja vaihdetaan vaikka stefa, uusi stefa paikalleen ja kiristetään mutteria niin että saadaan sama pyöritysmomentti kuin ennen purkua, pitäisi siis se preload olla sama kuin aikaisemmin. Jos kiristää vaikka sen 10 inlb tiukemmalle niin se vaikuttaa pinionin preloadiin, ei muuhun.
    Ja perän lämpeneminen liikaa on yksi merkki jos preload on liian suuri, tiedän kokemuksesta :rolleyes:
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. Concarne

    Concarne 2nd gear

    O.k. Tuossa omassa kun on levylukko niin ei taida oikein pelittää jos lukitsee toisen pyörän. Onneksi ei ole peräöljyille lämpömittaria niin ei ole sitäkään tietoa lisäämässä tuskaa.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Omassa sen lämmön huomasi kärystä, ja kun perää kokeili pitkävartisella tuulilasinpesusienellä niin se sihisi.... piti ottaa vähän löysemmälle. Oli pinionin mutteri löystynyt ja silloin tietämättömyyttäni kiristin liian tiukalle. Seuraavana talvena vaihtui sitten laakerit.
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!