Plymouth Belvedere 2D HT 1958

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DD6, 5.1.2018.

  1. DD6

    DD6 Gearhead

    Joo, vaan sieltä hajosi vähän enemmän osia. Niin paljon, että tarvitaan kokonainen varaosavaihde, ikävä kyllä. Tuohan oli siis jo kertaalleen kunnostettu, mutta ilman paineita liikuttelu paskoi yhden lukitusrenkaan männän sisältä ja sitä myöten kyseisen männän. Kuva-aineisto ei sovellu perheen pienimmille :/ Että harmitus on kohtuullinen.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mun mielestä se uudempi simpukka on sisuskaluiltaan sama kuin nämä Constant control simpukat eli eiköhän sinne vanhaan kuoreen sais lykättyä uuden osat? Eli jos jollain olis uudempi simpukka levällään vois vertailla.
     
    DD6 tykkää tästä.
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    DD6 tykkää tästä.
  4. DD6

    DD6 Gearhead

    Varasimpukka on nyt haettuna. Suurin ero näyttäisi olevan rattiputken holkin halkaisijassa, mutta sen saa otettua vanhasta. Lähetän kunnostettavaksi.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. DD6

    DD6 Gearhead

    Uusi, huollettu ohjausvaihde, tuli asennettua. Sehän pelasi kuin ihmisen mieli, eli yksi ongelma vähemmän tässä maailmanajassa.

    Uusin jälleen kerran pääsylinteriltä lähtevät putket, kun ohjausvaihdetta irrottaessa ne ottivat vähän kipeää ja tuntuivat vuotavan. Nyt tuli hyvät.

    Käsijarru ei pitänyt yhtään. Kardaanijarrun rummun päässä oli tippa vaihteistoöljyä, eli diagnoosi oli sitä myöten selvä: stefa vuotaa. Räväkästi kardaanijarru lattialle ison loiskahduksen saattelemana, isoin väkivaltameisseli esille ja raivolla stefa irti. Uusi paikalleen, rojut nippuun, säätö ja testi. Pelasi.

    Sitten kohti katsastusasemaa. 5 km hallilta alkoi koneesta kuulua helvetillinen pauke ja lämmöt alkoivat kohota. Hitaasti ajaen pintakaasulla kolina lakkasi, samoin tyhjäkäynnillä. Pauke tuntui kuuluvan putsarikoppien sisältä, joten epäilin aluksi 2x4 imusarjan pakokanavan halkeamista imupuolelle. Valistuneet foorumikyselyt tuottivat kaikkea laihasta seoksesta pyöristyneeseen nokkaan, mutta ilmiön tapahduttua pienen ajon jälkeen ne alkoivat poissulkea toisiaan. Venttiilikopat irti sydän kurkussa, ja syylliseksi paljastui yhden pakoventtiilin säätöruuvin aukikiertyminen. Työntötanko pääsi hakkaamaan yhdeltä reunaltaan keinuvipuun, muuta vikaa ei sitten löytynytkään. Tönäri oli suora ja kuppipinta ehjä, joten ruuvi kiinni ja testiajolle. Sehän toimi taas kuin ihmisen mieli.
    Tokihan nyt pitäisi alkaa hankkimaan setti parempia keinuvipuja tai miettiä tapoja kunnostaa niitä, koska noissahan ei ole säätöruuville mitään lukitusta. Toistaiseksi minulla ei ole tiedossa, voisiko noissa käyttää jotain tuoreempia, lukittavia ruuveja.
    Ja niin, en saanut leimattua. En ehtinyt. Toisella kerralla sitten :D
     
    Roberto, isalmela ja pe-le tykkäävät tästä.
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyl saa kun mullakin on. En vaan tiedä niiden kokoa, pitää mitata jos haluat etsiä vastaavat. Voi tietysti olla että ne on jostain muusta koneesta ja tehty uudet kierteet ryppiksen keinuun. Gary P:ltä tilasin kannet Californiasta omaan prokkikseen vuosia sitten ja jutut vähän unohtunut.
     
  7. DD6

    DD6 Gearhead

    Joltain foorumilta bongasin Cranen ruuvisarjan numeron, https://www.uspartsperformance.fi/crane-cams-99802-16-saatoruuvisarja
    Garyn kanssa juttelinkin, pitäisi olla läpihuutojuttu noilla. Jos taas ei, niin sitten vaikka uudet kierteet. Vaatii tietenkin kannet pöydälle, mutta samalla voisi päivittää kannentiivisteet hieman ohuempiin.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Just pistin sinisellä Loctitella slantista Malmin testipäivänä auenneen säätöruuvin kiinni. Ja myös sen 11 kaveria sai sinistä. Se koputuksessa ollut tikku oli mutkalla. Epäilen, että oli mutkistunut ja sitten naputti ruuvia auki, kunnes heltisi.

    Olen joskus aiemminkin liimannut ja on pitänyt. Slantin säädettävät vipat on jo poistuneet markkinoilta, joten ei ole kuin eritasoisia käytettyjä saatavilla. Olen myös tiukannut kierrettä puristamalla vipan ruuvipään viilapenkissä pikkuisen läjään. Jättää sen ruuvin osan matkaa jengoille ja ruttaa vain osan matkaa, niin saa vielä kierrettyäkin sitä ruuvia.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Esmes säätöruuvien turhan tarkka putsaaminen voi tehdä sen ettei enää pysy säädöissä.
    Ruuvilukite pitää ongelmitta. Olen itsekin liimaillut.
     
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Juu, turhan puhtaaksihan niitä tuli putsattua. Myönnän pyöräyttäneeni hieman putkiteippiä suutuspäissäni johonkin, mutta lukite olisi se oikeampi tapa.
    Kävin kuitenkin hakemassa nuo lukittavat versiot.
     
  11. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Loctite 222:lla olen monesti laittanut vastaavat ruuvit kiinni.

    Ei tartu älyttömän tiukkaan joten jälkeenpäin säätäminen on mahdollista.
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Auto leimattu. Melkoinen työvoitto.

    [​IMG]

    Plussaa:
    Ei narinaa leimalla. Vähän jännitin etuakseliston puolesta, vaikka kaikki pallot/puslat löytyvätkin hyllystä raidetangon päitä lukuunottamatta, ja niistähän se tietenkin pomppaisi todennäköisyyksien valossa. Mutta ei, läpi meni.
    Jopa etujarrut menivät rajoihin. Voitelin kaikki liukupinnat litiumrasvalla, kuskin etujarrukaan ei jumittanut missään vaiheessa. Tehoja saisi olla hivenen lisää (säätöä), mutta kaipa olen menossa levyjarruihin vuoden sisällä.

    Miinusta:
    Moottori ylikuumuu. Syitä tähän voi olla useita.

    1. Vanha jäähdytin.
    Aivoilla on tapana unohtaa traumaattisia asioita, ja ongelmat saman jäähdyttimen kanssa olivat selkeät edelliselläkin tekniikkapaketilla. Edellinen omistaja oli laittanut erillisen paisarin ja neuvoi välillä avaamaan jäähdyttimen korkkia, "päästämään paineet" paisariin. Joskus piti ajella korkki ensimmäisessä pykälässä. Nyt 6 vuotta myöhemmin, tilanne tuskin on parempi. Kennosto on kyllä hurjan näköinen.

    [​IMG]

    2. Ne ylisuuret kaasarit.
    Vertaistukiryhmämme jäsen Kingsway neuloi väliaikaiskäyttöä varten tarkoitetut Edelbrock 1406:t perusasetuksille ja heitin ne sellaisenaan paikalleen. Vaikka cfm:ää onkin paljon, sehän voi vetää silti koneen laihalle.

    3. Vahinko kävi jo
    Saattoihan ne kansipahvitkin jo kärähtää sisäänajossa. Nesteet eivät ole sekaisin, melkoinen kiehunta käy imusarjassa ajon jälkeen.

    4. Termostaatti?
    Uusi, avautuu kyllä selkeästi. Jäähdyttimessä käy melkoinen pyörre termarin avautuessa.

    5. Päivitetty flekti?
    Kiinteä 4-lapainen lähti, tilalle tuli 5-lapainen Derale (samaan suuntaan pyörivä) ja Jaguarin visko. Kyllä se siellä viuhuu, vaan onko tarpeeksi tehokas?

    Tein huuhtelut järjestelmälle ja siirsin jäähdyttimen mahdollisimman lähelle flekti/visko-mysteeriota. Aiemmin väliä oli ehkä liikaa. Tokihan nyt ajoviima pääsee kehyksen ja syylärin välistä karkuun, eli tiiviys kärsi testin myötä.
    Toistaiseksi ei parannusta. Flektin kehystä tässä ei ole.

    Uuden jäähdyttimen laittaminen on mielestäni (ja sen myyvän liikkeen mielestä, epäilemättä) ihan perusteltua. Nam.


    EDITTIÄ: saan testattavaksi toisen jäähdyttimen. Aloitetaan tuosta.
     
    Muokattu: 19.8.2020
    rekkamies, pe-le, Desoto57 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Visko kyllä tarttis sen tuulitunnelin kaveriksi, sopiva etäisyys olisi sellainen, että puolet siivestä olisi suojan sisällä ja puolet ulkopuolella.
     
    DD6 tykkää tästä.
  14. DD6

    DD6 Gearhead

    Tätä olen miettinyt kyllä, se ei ainakaan haittaisi, ellei sitten olisi juurikin "SE" juttu kokonaisuudessa.
    Olin jo aikeissa laittaa kiinteän flektin takaisin, mutta ohjaustehostimen pumppuhan tuli tielle. Olisi vaatinut pienen jatkovarren rakentamisen.

    EDITTIÄ:
    No jumalauta. Niitähän on valmiita palikoita saatavilla. https://www.uspartsperformance.fi/mrgasket-2392-saatopala
     
    Muokattu: 19.8.2020
    isalmela tykkää tästä.
  15. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Yksi asia lämpöhommissa mikä kans kannattaa tarkistaa on se, että vaihtaa varalta uuden jäähyttimen korkin, rikkinäinen aiheuttaa vaikka jos minkälaista lämpöjumppaa. Sitte toinen juttu, että esim 69 Chargerissa on niin perkeleen umpinainen konehuone, että ku siellä laulaa se 350kg painonen melkeen umpirautanen 440 niin onhan siellä sitä kuumuutta ihan järkyttävästi eikä se konehuone hengitä nimeksikään. Itelläki vielä vakiojäähytin siellä paikallaan (on tuplasähköflektit kuitenki), hyllyssä tosin odottanut iso alusyyläri rosterisine paisareineen ja tuplasähköflekteineen ja niille sopiva tuulitunneli jo sen viitisen vuotta :poff: Joskus minä vielä availen ne paketit ja laitan paikalleen :rotfl: Kyllä sekin helteillä kuumenee noilla nykysillä palikoilla jos kaupungissa cruisailee.
     
    DD6 tykkää tästä.
  16. DD6

    DD6 Gearhead

    Itse asiassa, uuden korkin laitto oli ensimmäinen asia, minkä tuohon tein, jo ennen koeajojen aloittamista. Sitä epäilin ensimmäisenä, seuraavana itse syyläriä.
    Tuo nosti lämmöt puoleen väliin aika nopsaan, ja siitä lämpö alkoi pikkuhiljaa hiipiä ylöspäin ihan normiajossa (80-90 km/h). 15 min pysähdyksen jälkeen startissa lämmöt olivat 3/4 asteikon näyttämästä, josta taas ajaessa hiipivät sinne asteikon ylälaitaan.

    Ja ennenkuin kukaan ehtii kysymään, että rassattiinko lohkosta kattilakivet pois pakkasproput irroittaen... no, jotekin se sitten jäi tekemättä, vaikka lohko pestiin ja koneistettiin. Nostan käden pystyyn virheen merkiksi.
     
  17. Mites tuon syylarin hapottaminen sitruunahapolla? Täällä on ennenkin väännetty aiheesta ja joku on siinäkin onnistunut.
     
  18. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    On ollut uusi korkkikin joskus rikki eli silti kannattaa vielä kokeilla toisellakin. Onko sulla vakio vesipumppu? Oot varmaan maininnut mutta en nyt ehdi hakemaan tietoa topikista. Vakio vesipumputki on yleensä näissä ikäluokissa umpisurkeita vedensekottimia, eli pyörittelee vettä paikallisesti mutta ei juurikaan kierrätä :poff:

    Jos se nyt niin laihalla olisi että ihan lämmöt nousee niin tsekkaa sytytystulppa semmosen ajotyylin jälkeen missä tuppaa lämpenemään, sillonhan se kärki on ihan valkosena jos hirveän laihalla on.

    Sitten saattaa olla että se vaan ei ole vieläkään ilmaantunut kunnolla, jos sulla sisätilan kennon käytössä niin joskus nuo jumppauttaa niin pirusti että saa sen viheliäisen ilman sieltä pois, eli ilmatakin kannattaa koittaa.
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuo pitää kokeilla nyt kertaalleen, kun testaan toisella syylärillä. Liemet muhimaan joksikin päiväksi.

    Voihan se korkkikin sen tehdä.
    Vesipumppu on mallia vakio. Kun syylärin korkkia käytin auki, niin termostaatin avautuessa syylärissä alkoi sellainen virtaus, että veden kuvittelisi virtaavan edes jotenkin :)

    Tulpat nyt eivät vitivalkoisia ole, sellainen vaalea kahvimaito tms vaikka nykybensan kanssa väristä ei voi ihan kaikkea enää kertoakaan. Sanotaan näin, että olen nähnyt valkoisempia kärkiä muissa autoissani. Kone ei nakuta, vastasi kaasuun ihan näppärästi. Tyhjäkäyntiähän tuohon ei meinaa saada järkeväksi kaasareista johtuen.

    Sisätilan kenno on ohitettu, se peijoona päätti alkaa vuotamaan aiemmin.

    Mutta joo, nytpä on mahdollisuus testata sekä toisella syylärillä että kiinteällä flektillä.
     
  20. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tukossahan tuo syyläri on.

    Voisi aueta jos liottaisi paskat irti myrkyillä ja jollain saisi painettua vastakarvaan vettä kunnon virtauksella.
    Normaali talousvesihana ei virtaa tarpeeksi.

    Nestehän voi virrata läpi oikeinkin hyvin mutta pillien sisäpintaan tarttunu paska toimii eristeenä eikä kenno jäähdytä läpivirtaavaa nestettä juuri lainkaan.

    Itellä sotossa ei ole 30vuoteen ollu paineistettua jäähysysteemi eikä koskaan mitään lämpöongelmia.
    Kenno uusittu silloin 30v sitten ja edelleen täysin puhdas.
     
    Muokattu: 20.8.2020

Kerro tästä muillekin!