Polttoaineen ruiskutus kaasarin korvaajaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bandicoot, 5.9.2006.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Joitakin itserakennettuja ruisku versioita vanhempiin koneisiin rakennetun tapahtumissa nähnyt eli miten nämä on toteutettu ja mistä on komponentit, ohjausyksiköt ja sytytyslaiteet.
    Onko jotain oleellista parempaa tullut tilalle ja rakentelu kustannukset saanut takaisin pienemmän kulutuksen avulla?.
    Onko valmiita rakentelu linkkejä?.
     
  2. napa

    napa 3rd gear

    http://www.finsquirt.net/ tuolta saa tietoa megasquirtista, jota itse käytän moottorin alkuperäisen ruiskun korvaajana (ohjaa myös sytytystä ja vesiruiskutusta mun koneessa)
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    No voe. Näitä on tehty yhtä monella tavalla, kuin on tekijöitäkin. Viimeaikaisin villitys on MegaSquirt, lähinnä sen avoimmuuden ja edullisuuden takia. Itsekin käytän. Esim. toi mun 305 pikkulohkon ruisku on tämmöinen:
    Kaksikaasutinimusarja. Siihen sovitettu 10mm alulevyllä kaksi kappaletta GM:n TBI-läppärunkoja. Suuttimia ja läppiä siis neljä ja imusarja on märkä. Ei tyhjäkäyntimoottoria, koska auto on vain kesäajossa.

    Sytkästä huolehtii Fordin EDIS-suorasytysys. Tässä on EDIS-aivoloota ja puolat, sekä kampuran asennontunnistinanturi. Dampperin takareunaan on jyrsäisty 36 hammasta, joista yksi on raavittu pois. Anturi on sitten siinä millin päässä arvioimassa kampuran asentoa. Alkuperäinen HEI-jakaja on poikkastu ja sen runko pyörittää enää öljypumppua.

    Lambda-anturi on Innovaten laajakaista. Muut anturit GM:n omia stanuantureita (veden lämpo, imuilman lämpö jne). Polttoainepumppu on MSD:n 2225 ja regulaattori on Aeromotiven.

    Aivolootana itse kokoon juoteltu MS1/extra. Käytössä oleviin ominaisuuksiin kuuluu bensan ja sytkäennakon ohjauksen lisäksi mm. kierroslukurajoitin, seoksen tavoitekartat eri ajotilanteisiin (cruise laihemmalla ja läpät auki hieman rikkaammalla). Lisäksi mausteena on nakutusanturi, jota lukemalla myöhäistetään sytkää tarpeen mukaan.

    Polttoainetaloutta lisää? Tuskin merkittävästi.
    Ajettavutta ja toimivuutta? Kyllä ja paljon. Helpottaa kummasti, kun voi säätää kaiken bensansyöttöön ja sytytysennakkoon liittyvät parametrit kabiinista. Eipä tarvitse lähteä osatamaan neulasarjoja, kun nokka vaihtuu :) Lisäksi etuna loggaustoiminnot, joista voi sitten lukea suoraan, että mitä konehuoneessa on tapahtunut esim. säätösession aikana. Kaikki anturitiedot ja ohjaustiedot näkyvät ajon aikana ja säädön voi myös tehdä ajossa.

    Jos ymmärtää vain mekaanisen sähkön päälle, niin kannattaa unohtaa MS:n rakentaminen itse. Nykyään saa noita MS-lootiakin jo valmiiksi kasattuina!
     
  4. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

  5. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    Ymmärsikö Anssin puheista oikein ettei ole mitään muutosa bensan kulutukselle kun olet ruiskun asentanut? Eikös sitä aina sanota että ruisku on paljon pienempi ruokainen perinteiseen kaasariin verrattuna, ainakin nelitahtivehkeissä. Hämmästelen tätä siksi, koska ensi kesäksi olisi ollut tarkoitus ajaa ruiskulla varustetulla moottorilla.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jos kaasari on tikissään niin eipä se ruisku juurikaan kulutusta pienennä.

    Mutta niinkuin Anssi tuossa jo totesikin niin kaasuunvastaavuus ja moottorin yleinen "herkkyys" nousi ruiskun myötä valtavasti.
     
  7. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Kaasarin tilalle ruisku

    Totta on.
    Oma kokemukseni samanlaisissa olosuhteissa ja samalla vauhdilla iskussaan olevalla Quadrajet-kaasarilla ja vastaavasti 8-pisteruiskulla: eroa tuli kulutukseen vaivainen 1 L/100km (kulutus putosi 16L/100 => 15L/100km).
    En kovin pian saa ruiskun kustannuksia kuoletettua.
    Suurin ero tuli käynnistymisessä ja kaasunpotkaisuun: ero ruiskun eduksi on huomattava, juuri käytöksen vuoksi homma oli mielekäs. Ja säädöt voi tehdä vaikka ajaessa, ei kädet likaannu :-D

    Tuo mun DIY ruiskuni on vanha analoginen Bosch L-Jetronic vuodelta 1983, ilmamäärämittari modifioitu hengittämään vapaasti 400+hp jne...
    En osaa liittää jpg kuvia tänne, mutta tuskinpa noi ketään kiinnostaiskaan.

    Megasquirt on mun toivelistalla myös, koska siihen saa sytkän ja muuta kivaa herkkua helposti, eikä maksa paljoo.
     
  8. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Joo...ei oikein kiinnostaisi enään Megan jälkeen alkaa hieroa kaasareita korva/perstuntumalla.
    Ihan kuin yrittäisi sokeana piirtää taulua.

    Tosin kaasari osaa itse aika pitkälle säätää seoksensa(eli heitä kiinni) ja ruisku pitää opettaa tavoille kovalla työllä ja tuskalla.
     
  9. napa

    napa 3rd gear

    tuo megasquirt pääsee sitten vasta kunnolla näyttämään taitonsa, kun sillä ohjaa myös sytytystä (eli saat itse tehdä sellainen ennakkokäyrän mitä haluat/tarvitset), pelkän kaasarin korvaajaksi sitä ei kannata jättää...

    itse kiinnostuin tuosta megasquirtista juuri tuon sytytyksen ohjauksen takia, bensaa olisin kyllä saanut koneeseen kaasareillakin...
     
  10. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Tämän rakentamisen kannalta olisi tärkeää pitää kustannuksia alhalla ja toteuttaa moni vaihe omavalmisteena, eli voiko näissä hyödyntää esim,jonkun uudemman laitteen osakokonaisuuksia runneri putkien ja läppärungon lisäksi.
    esim onko mahdollista firebirdin systeemit liittää vanhempaan eri merkin koneeseen (merkki uskolliset ei kommentteja)tarkoittaen näitä sähköisiä laitteita ja kampiakselin kulmamittaus laitteita.
     
  11. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Melkein kaikkea voi käyttää, mutta eri asia on, että onko järkeä hieroa esimerkiksi induktioanturin näyttämää tunnistettavaan muotoon, jos hetivalmiin HALL-anturin saa neljällä-viidelläkympillä.

    Pointtina on, että helkkarin paljon helpommalla pääsee, jos käyttää komponentteja, joita valtaosa suosii.
    Ainakin aluksi, kunnes auto liikkuu. Sitten voi jatkaa kohti eksoottisempia osakokonaisuuksia.
     
  12. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Itselle tulossa moparin pikkulohkoon 6/71 remmiahdin, tuo paketti on nyt kahdella holleyn 600cfm vakuumikaasarilla enkä ole vielä ehtinyt edes testaamaan, mielessä pyörii jo silti noiden korvaaminen megasquirtilla. Mitenköhän pumppukoneessa, saako käytössä toimivamman paketin. Remmikoneista kun on peloteltu noviisia kovin kun olen kertonut kilkkeet ostaneeni, kynttilät on aina märkänä starttaillessa ja bensaa kuluu 50l/100km
     
  13. moparfinland

    moparfinland 1st gear

    Kyllähän noi vakuumit toimii remmikoneessa todella hienosti ja vaivattomasti.Itsellä startin kans ei ongelmia ja maantiekulutus 18-20 sataselle,siis isolohkolla.Ruiskuun siirtyminen kiehtoo itseäkin lähinnä matalamman rakenteen aikaansaamiseksi...niin suurempi ongelma sulla remmin kans tulee jäähdytyksestä,mut se onkin toinen juttu.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ei taida anssilla ollut tarkoitus saada bensan kulutusta putoomaan kun on ton pruutan vehkeeseensä laittanut, miehen kotisivuilta löytyy enempi tietoa vehkeistä, siis autosta ei niistä.... :oops:
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Aattelin pistää ison alumiinisyylärin parilla flektillä ja moottoriöljyn lauhduttimen, katsotaan jos niillä pärjäis...
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mulla ei ole ollut mahdollista mitata polttoaineen kulutuksen muutosta. Samalla kun laitoin ruiskun, muutin myös koneen muuta kokoonpanoa ja peräruuvia. Eikä se kulutus tosiaan tuossa mun ajokissa ole ollut muutenkaan määräävä tekijä :)

    Karkeasti yleistettynä, moottori tarvitsee sen tietyn määrän bensaa ja se määrä on sama, tulee se sitten kaasuttimesta tai ruiskusta. Totuus on vain se, että ruisku on vain helpompi saada siihen säätöön, että se bensamäärä on mahdollisimman optimaalinen kaikissa ajotilanteissa.
     
  17. garagektc

    garagektc Gearhead

    ja muistetaan sitten että 8-pisteruisku ei ole semmoinen jossa on 8 suutinta vaan semmoinen missä suuttimet toimii "itsenäisesti".
    monissa vermeissähän todellisuudessa on 2- tai 4-pisteruisku 8:lla suuttimella.
    tommonen 8-pistehässäkkä kyllä säästää melko varmasti sitä kiisua verrattuna esim puoli tai 2 suutinta kerrallaan sylkevään systeemiin.
    se kannattaako sitä pitää harrasteautossa kriteerinä onkin sitten toinen juttu...

    ja sitten oma käsitys vanhan mallisiin blowereihin liittyen, ei haittaa jos saa ennen ahdinta polttoainetta, pikemminkin päinvastoin. ja eiköhän 6-71 kanssa ole tuo 18 litraa satasella ihan kohtuullisena pidettävä lukema, koska varsinkaan näissä sovelluksissa tuolla kulutuksella ei ole suurta arvoa :D ei saa olla!!
     
  18. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tuo määrittely on kyllä hiukan epämääräinen. Jos jokaisella runnerilla on oma suutin, niin silloin se on kyllä "8-pisteruisku". Yleisemmin käytetään termiä ported injection.

    Monipisteruisku (eli vaikka se 8-pisteruutta) voi olla ns. batch-ruisku tai sequential-ruisku. Batch-ruiskussa (kuten MS1/MS2 ja aiempien aikojen monipisteruiskut) ohjataan suuttimia yhdessä tai kahdessa eri ryhmässä samaan aikaan. Sekventiaaliruiskussa taas jokaista suutinta ohjataan itsenäisesti.

    Sekventiaaaliruiskun etuna on se, että sillä saadaan mahdollisesti hiukan paremmat päästöarvot. Tehohyötyä sillä ei juurikaan saa ja polttoainetalouden suhteenkin etu lienee marginaalinen.

    Batch-ruiskussa puolestaan on etuna se, että se on helpompi säätää "kotikonstein". Harrastepelissä jälkiasennus-sekventiaaliruiskun käyttöarvo on mielestäni kyseenalainen. Tietysti, jos päästöt kiinnostaa oikein kovasti tai haluaa hifistellä, niin sitten..
     
  19. garagektc

    garagektc Gearhead

    kiitos palautteesta anssi.
    ei ole tarkoitus hifistellä mutta ei kait se huono juttu ole jos jokaista suutinta voi ohjata itsenäisesti. omassa kiesissä kun on tommonen SEFI jo valmiina niin ehkä siks se tuntuu kivalta...
    ja päästöt, polttoainetalous jne voi kiinnostaa jotain muuta enemmän kuin minua, mutta tuskin kuitenkaan olet oikeasti sitä mieltä että tarkka seoksen muodostaminen olisi haitaksi tehoa kasvatettaessa...

    ja tuo mun 8-pisteruiskumääritelmä joka edellyttää erillisesti ohjattavia suuttimia on epämääräinen, myönnetään. ja tokihan joku vetää herneen nenään jos menet sanomaan että ai jaa, sun vettessäs on näköjään 2-pisteruisku 8:lla suuttimella. eli typerä määritelmähän se onkin, olinpas minä taas avuton.

    siinäpä olisi muuten vihjepalkkio odotettavissa kun autotehtaat tietäis tuon että erillisohjatuilla suuttimilla saavutetaan etuja vain mahdollisesti. saisivat tehtyä uusia autoja yksinkertaisemmilla tietokoneilla ja suuttimien ohjausvirratkin vois vetää ryöstäjillä joten johtosarjoissa säästäis.
    rahakkailla kilpatalleilla on varmaan sen verran hilloa että ainakin sukat irtoaa joululahjaksi kun asia kantautuu niiden korviin.
    :rotfl:
     
  20. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tottakai seoksen oikeellisuus on ensiarvoisen tärkeää. Sen takia itsekin olen ruiskuun siirtynyt. Sekventiaaliruiskutus itsessään ei vaan sitä tehoa tuo lisää.

    Kyllä autotehtaat osaa saada ihan oikeaa hyötyä päästöjen suhteen. Sen takia ne autoissa nykyään on. Harrastajakin saa siitä tietysti saman edun, jos on säätövehkeet, mittarit ja tietotaito tehdä se.

    Rahakkaita kilpatalleja, kuten muitakaan kilpatalleja ei taida päästöt paljoa kiinnostaa.

    Aihe käsittelee harrastajan jälkiasennusruiskuja. Kai sekventiaaliruiskujakin olisi hyvä silloin käsitellä oikeassa kontekstissa, eikö? Eli hyvät puolet ja huonot puolet viivalle.
     

Kerro tästä muillekin!