Pontiac Trans Am 78

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    [​IMG]

    Terve vaan täältä Oulusta Overdriven väki! Tuli syksyllä toteutettua pitkäaikainen haave ja hommattua Amerikkalainen harrasteauto 30 v lahjaksi itselleni. Chargereita ja Challengereita aiemmin hamusin, vaan niiden osalta olen kymmenen vuotta myöhässä hankintahinnan suhteen. Ei siinä, en minä tästä hankinnasta ollenkaan harmissani ole ;)

    Auton ostin ajokuntoisena projektina ja leimakin napsahti paperiin kerta yrittämällä, ennen kuin laitoin auton talviunille. Maalipinta on Californian auringon polttama, kuten myös sisustakin. Moottorina Oli Oldsin 403, savuttava sellainen. Alustassa on väljää joka suuntaan, johtuen lähinnä väsyneistä puslista.

    Ensin ajattelin, että alan ehostamaan ulkokuorta ja sisustaa ensimmäisenä, mutta öljynkulutuksen ollessa noin litra/150km meni suunnitelmat uusiksi. Tulikin selvitettyä tuon Oldsin sielunelämää aika hartaasti ja olinkin jo päättänyt sen kunnostaa ja vähän piristää samalla. Moottori nostettiin pois reiästä ja pukkiin kiinni.
    [​IMG]

    Oldsin kanssa alkoi kuitenkin seinä nousta pystyyn osien, etenkin kansien hintojen ja saatavuuden vuoksi. Myös heikonpuoleiset jatkojalostus ominaisuudet sekä kavereiden ja tuttavien puheet Oldsin kunnostamisen "järjettömyydestä" alkoivat kalvaa mieltä. Kaverit alkoivat kovasti kiilata jotkut Chevyn moottorien suhteen, jotkut Pontiacin moottorin suhteen. Jonkin verran Chevyjä harkitsin, mutta en oikestaan kovin vakavissaan. Pontiacin moottori sensijaan alkoi kiinnostamaan ;)
     
    Roberto, Make.S, Nilsbertti ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Sattuikin niin sopivasti, että auton myyneellä Oululaisella jenkkiharrastajalla oli tallin perällä kuormalavan päällä omiin tarpeisiinsa hankittu 1967 vuosimallin Pontiacin 400 moottori, jossa oli vuoden 1968 #16 kannet. "Muskeliajan" korkeapuristeinen moottori siis, varsin hyvillä saman aikakauden kansilla. Tästä moottorista oli aiemmin veltolla mulkulla kauppaa hierottu, mutta Oldsihommien kariuduttua siitä pitikin alkaa tosissaan kauppaa hieromaan. Mutkia matkaan meinasi aiheuttaa se, että myyjä tunsi luopumisen tuskaa aarteestaan. Lisäksi hän oli luvannut moottorin jo kaverilleen, jos joskus myyntiaikeisiin päätyy. Myyntiaktin lähestyessä myyjä otti yhteyttä kaveriinsa ja kertoi tilanteestani, moottorittomasta jenkkiharrastajan poikasesta. Kaveri heltyi kuulleessaan lähes lohduttoman tilanteeni ja antoi luvan myydä moottorin. Heti kun kuulin uutisista ja myyjäkin oli suopealla tuulella, maksoin moottorin välittömästi :D Tarina jatkuu myöhemmin..
     
    Muokattu: 21.1.2019
    TopoTA, FuryIII '71, fenix ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Projekti topikkeja on aina hyvinkin mukava seurata! Eli lisää vaan! :)
     
    Sounderi, wilburi, Charger´69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tervetuloa foorumille! Taisit tulla Pontiacilla mua vastaan kerran syksyllä, valkoinen Lincoln Continental Town Coupe 1977
     
  5. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

    Hyvää tarinaa :D Mutta muista että sovittiin ettet tee siitä motista liian hyvvää, muuten tuo veltto mulkku tarina muuttuu mun kohalla jo sisäänvetäytyneeksi mulkuksi :poff:

    Onhan se vähä harmittanu sen motin myynti mutta sulla oli kovempi tarve ku mulla ja mää saan kuitenki tuosta omastaki tehtyä mikä nyt tän nykysen Banditin keulalla niin ihan riittävän motin, on onneksi tuokin kuitenki niitä 1970 luvun alun moottoreita mitkä on vielä lohkoltaan viritystä kestäviä. Pitäs itelläki jaksaa nyt alkaa tekee se imari ja kaasarijumppa, sehän kesä lähestyy uhkaavaa vauhtia :odcool:

    Pidähän sinäkin rakennustahti yllä, meillä on tässä Oulussa nyt se 3kpl mustia 1978 Smokey & The Bandit Trans Amia niin saadaan kesällä hyvät miittingit järjestettyä ;)
     
    Aukustus tykkää tästä.
  6. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 2nd gear

    Pontiacin 400 on hyvä valinta Trans Amiin :) Jatkojalostuksen kannalta parhaita ovat nuo vanhemmat lohkot, jossain vaiheessa kun tehot tippuivat energiakriisin vuoksi niin alettiin tehdä heikompia lohkoja.

    Itsellä on -72 lohkoon tehty josta mitattu 448hv/680Nm
    [​IMG]
     
    TopoTA, Aukustus ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Onhan se Pontiacin 400-455 luonnollisesti monessa mielessä paras vaihtoehto Trans Amiin, ja nimenomaan nämä vanhemmat valut missä sitä alakertaa ei ole kevennetty ja samalla pilattu moottorin kestävyys.
     
  8. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 2nd gear

    Jostain ameriikan viisaiden foorumilta lueskelin että 428 ja 455 lohkot on virittelyn kannalta huonompia kuin 400. Pitäneekö paikkansa, en tiedä.
     
  9. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Pitää, en muista tarkkaan miten meni mutta se oli alakerran laakerointi missä ne oli huonompia ku 400cid. Se liitty laakereiden kokoon, olikohan ne nyt isommat vai pienemmät, huonommat kuitenkin. Eli siinä mielessä 400cid on numero 1 moottori Pontiacilta, kunhan on noita vanhoja valuja.
     
  10. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Onko nuo kuvat näkynyt muille aiemmin, vai heittikö ne vasta nyt näkymästä? Perkele että raastaa tuo kuvahomma, kun nyt ei työkoneella näykkään. Vinkkejä hyvästä ilmaisesta kuvapalvelimesta? :mad:
     
  11. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Kiitoksia! Kyllä voi olla mahdollista, tosin se on voinut olla myös ex omistaja, joka myöskin oli Oulusta :) Tämän lisäksi kaksi muuta Bandittia Oulussa, joskin molemmat paremmassa kunnossa kuin tämä.

    Niin kyllähän me sovittiin siitä 500hp herrasmiesrajasta, jota ei sovi ylittää ;) Kiitoksia vaan vielä kerran moottorista luopumisesta! Ei muutako jakari viuhumaan sunkin tallissa, niin päästään kesällä kolmeen mieheen Banditeilla Kesoilille tonnikalapitsalle!
     
    Charger´69 ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Ompas pistetty kaikki keulasta hienoon kuntoon runkoa ja tukivarsia myöten! :cool: Mitä moottori pitää karkeasti sisällään, että tuommoisiin lukemiin on päästy?
     
  13. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 2nd gear

    Auto tuli mulle vaihdossa joten ihan kaikki viilaukset ei ole tiedossa mutta tällaista palikkaa on laitettu:
    - lohko -72, porattu ensimmäiseen ylikokoon, vakio alakerta
    - takomännät, puristukset 10+
    - Edelbrock RPM alukannet ja imusarja
    - Comp Cams xr278 nokka + hyd.rulla nostajat
    - rullavipat 1,65 suhteella
    - hi-volume öljypumppu
    - heavy duty vetolevy
    - Demon 750 kaasari
    - Hedman Husler pakosarjat ja 3" putket
     
    Aukustus tykkää tästä.
  14. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Okei, mielenkiintoista nähdä, että mitä näillä rautakansilla saadaan irti. Tulevasta kokoonpanosta kerron, kun pääsen tarinassa sinne asti :D
     
  15. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    [​IMG]
    Siinäpä se moottoriaihio möllöttää tallin lattialla juuri haettuna. Historiaa moottorista tai sen sisällöstä ei ollut tiedossa tässä vaiheessa, muuta kuin että se oli otettu joskus pois keulalta alakerran laakerivaurion vuoksi. Mysteerimoottori siis ja pienellä riskillä mentiin. Video moottorista oli, kun se kävi samaisen kuormalavan päällä.

    Seuraavaksi piti alkaa miettiä, että missä moottorin teetän. Charger 69 ohjeisti ottamaan yhteyttä kaveriinsa Pirkkalasta, joka on Moparpiireissä tunnettu moottorivelho. Hihkaiskoon itse, jos haluaa nimensä esille tässä Pontiac yhteydessä. Sovittiin kuviot kuntoon tämän henkilön kanssa ja jokusen viikon päähän varasin hotellin Tampereelta, ei huvittanut yhtä kyytiä ajaa Oulu-Pirkkala-Oulu reissua talvinopeusrajoituksilla.

    Oldsin moottorin sain sopivasti kaupaksi ennen reissua ja otinkin sen samaan kyytiin oman moottorini matkaseuraksi. Oldsin jätin matkalla Vaasan seudulle, jossa se tulee päätymään taas Trans Amin keulalle. Se onkin tätänykyä jo työnalla uudella omistajalla. Oldsin moottori osottautui varsin kelpo aihioksi, kannet olivat sohlona ja aiheuttivat savutuksen ja öljynsyönnin, muuten ihan hyvässä jiirissä.
     
  16. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Pirkkalaan päästyäni otettiin moottori alas kyydiltä ja kiinnitettiin suoraan pukkiin. Tallissa oli rivi Chargereita ja Challengereita, en itseäni enempää kiusannut vaan yritin parhaani mukaan ne jättää huomiotta :rolleyes::D

    Hotellille päästyäni en pitkään kerennyt sängyllä maata, kun alkoi tipahdella ensitietoa moottorin jamasta. Eli purku alkoi samalle iltaa! Kävi ilmi, että moottorissa olikin Trw takomännät 030 ylikoossa, hyvässä kunnossa olivat ja sylinteritkin menevät hoonauksella.
    [​IMG]

    Alakerran laakerivaurio oli jättänyt jälkensä kampiakseliin, joka vietiin koneistamolle tarkistukselle. Tarkistuksessa näytettiin vihreää valoa, kaikki kunnossa eli kaulat hiontaan.

    Myös jotain ei niin kivoja ylläreitä löytyi, tosin tuuriakin oli vielä matkassa, ettei täystuhoa ollut tapahtunut. Öljypumpun käyttöakseli oli jonkun ihan itse modaama :eek:
    [​IMG]

    Lisäksi kansiosastolla oltiin jo eletty veitsen terällä, retaineri halki :eek:
    [​IMG]
     
    Charger´69, Gary Grand, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Täytyy todeta, että hyvällä pelaajalla on aina tuuria.
     
  18. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Kannet kun otettiin auki, niin ihan hyvältä näytti ikäisekseen lukuunottamatta tuota yhtä retaineria. Kanavat olivat neitseelliset, eli ei olleet porttausta tms kokeneet. Palotilat olivat mittauksen mukaan n 83cc, vaikka ilmoitettu pitäisi olla 73cc. Puristukset noilla kansilla ja männillä asettuu 9,5 tuntumaan.
    [​IMG]
    Ohjurit olivat sen verran sohlot, että kannet päätettiin lähettää pajalle niiden vaihtoon, samalla seetit uusiksi.

    [​IMG]
    Seetitöiden yhtedessä kanavat muotoiltiin samaisella pajalla vastamaan niitä. 5-angle hiperf seetityö oli nimeltään, mikä noille tehtiin. Ohjurit olivat kuulemma ainakin kerran aiemmin vaihdettu.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Samalla kun kannet olivat pajalla, missä oli virtauspenkki, niin päätettiin tehdä niille mittaus kevyen kanavien muotoilujen jäljiltä. Kuvat vähän pieniä, mutta koittakaa pärjätä :confused: Vertailun vuoksi, samaan aikaan mitattiin täysin neitseelliset Moparin 906 kannet, joita pidetään parhaina Moparin orkkiskansina. Ne virtas 235 500 nostolla, noi virtas siis 213.2 samaisella nostolla. Varsin hyvät lukemat siis, nämäkin Ponun kannet ovat parhaita orkkiskansia mitä Pontiacilla on tarjolla.
     
  19. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    [​IMG]
    Eihän sitä siihen maltettu kairaamista jättää, kun alkuun oltiin päästy. Eli mittauksen jälkeen vielä kerta kiellon päälle hovisepän toimesta, isolla ruusulla toki! Pakopuoli on kuulemma "ihan perseestä", mutta nekin saivat vähän kairaa osakseen. Eiköhän näillä 400 paremmalle puolen päästä :cool: Seuraavaksi näille luvassa vielä tasojen oikaisu koneistamolla.
     
    sleepercooler, Visa, Charger´69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Moottoriin päästiin tilaamaan osat, kun saatiin viimein kampura koneistamolta hionnasta. Kävi semmoinen epistola, että Tammerdiesel oli päättänyt nostaa koneistushintojaan vuodenvaihteen jälkeen. Tästä johtuen loput koneistukset tehdään vähän harrastajaystävällisemmäksi hinnoitellussa paikassa Vammalan moottorikoneistamolla. Lisää moottorista myöhemmin.

    Samaan aikaan olen itse paininut keulan tukivarsien kanssa. Tulee uudet pallonivelet sekä uretaanipuslat. Puhalsin lasikuulalla alustan osia, takapenkinrungot ja vaihteistonkannakkeen. Kyllä tuli kuin uudet, ei ole päässyt ruoste syömään :cool: Vielä maalit pintaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    LPV, Visa, NorthElite ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!