Pontiac Trans Am 78

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Mulla oli Iroc-Zeta laitettu lopulta niin että kaikki alustassa/jarruissa oli päivitetty mitä voi päivittää Hotchkissiin, uretaaniin, säädettäväksi yms. Normi katusporttirenkaista loppu sitte kyvykkyys sillä alustalla kun se oli muuten kuin mikroauto ajaa, no laitoin sitte 18" Michelin Pilot Super Sport semisliksit alle niin sitte pysty ajjaa niin paljo mutkiin ku vaan itellä kantti kesti, mutta sitte ku lopulta kaikki oli viimisenpäälle oli pakko todeta että tuommonen 1600kg painava laitos on aika raskas vetää mutkiin kovaa, se kyllä meni, mutta sitte ku auto alko pystymään niin se alko vaatimaan kuskiltaki :rotfl: Seuraava päivitys olisi ollut alkaa keventää autoa 300-400kg vaan sen päätin etten pilko huippukuntosta Iroccia. Mahtava peli oli ajella, mutta enempi tykkään ite kuitenki cruisailla nuilla vähä pehmeämmillä alustoilla :D
     
    Gary Grand, Aukustus ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Itse tykkään jämäkästä fiiliksestä, eikä käytännöllisyyskään harrastepeleissä ole aina ollut sitä parasta a-luokkaa :D Tässä aikomus pysyä siellä jämäkässä katuautossa, ratatouhut tai muukaan sellainen ei kuitenkaan ole tavoitteena. Peräpää päivittyy joskus ehkä nelilinkkiin, mutta ennen sitä voi olla jokin välimallin jämäkämpi lehtijousiratkaisu ja kunnon iskarit ympäriinsä. Tosin eihän sitä tiedä, josko sellaiseen tykästynkin ja jää pysyväksi ratkaisuksi. Aika näyttää :)

    Tänään sain paikalleen vasta pakosarjat ja muuta pikku ähräystä, vaikka täysi tallipäivä olikin. Ostin J.J.:ltä käyttämättömät Hookerin supercompetition peltisarjat 1,75" primääreillä ja 3" kollektoreilla. Istuivat hyvin, koska ovat mallikohtaiset Firebirdiin, eikä "yleismallit". Yhden lommon joutui vain lyömään, kun hankasi poikkipalkkiin kuskin puolelta. Ahdasta oli silti asentaa, kuskin puolelta piti käyttää startti pois, jonka vaihdoin samalla uuteen. Pelkääjän puolelta suodatinjalka piti käyttää irti. Varmasti koko kirosanojen kirjo tuli käytettyä pultteja kiristäessä, varsinkin pelkääjän puolella, mutta siellä nyt ovat :D Huomenna putkistohommaa tiedossa ja jos kohtuudella menevät niin sähkösavottaa yms.
     
    LPV, Riuska-Petteri, J.J. ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. max

    max Gearhead

    Laittaisin sinun tapauksessa taakse Hotchkiss lehtijouset ja stemmaavat sit saman valmistajan etujousien kanssa.Nelilinkin näen tässä tapauksessa vähän ”overkill” systeeminä.
    Kiinnittäisin huomiota korin jäykistämiseen ajettavuuden parantajana.
    Subframe connectorit ja kaaret tekevät veltosta jäykän.
    Mulla oli Camarossa edessä Dunlop 245/50/15 Z rengas ja se oli valovuoden edellä ominaisuuksissa vastaavaan BF romuun...siis Goodrichiin verrattuna.
    BF Goodrichit ovat hengenvaaralliset märällä tienpinnalla.
     
    Muokattu: 12.6.2019
    kuula, Charger´69 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Jep, saman sarjan jouset kannattaa laittaa taaksekin niin pysyy alusta jokseenkin balanssissa.

    Aukustuksen kanssa voitas tilailla nuo sub frame connectorit kimpassa, saattas olla ainaki kolmaskin asiasta kiinnostunu. Voisin iteki subframe connectorit laittaa ku on T-top korikin tossa Banditissa.

    BFG:stä en oo sammaa mieltä, onhan ne 20 vuotta vanhat BFG:t paskat vesisateella vaan mulla on nyt tuliterät 255/60R15 ympäriinsä Banditin alla ja hyvin pitävät vesisateellakin. Mutta ei mennä tähän rengasväittelyyn, kohta on täällä Aukustuksen topikissa 10 sivua Cooper vs BFG vs LingLong :rotfl::poff:
     
    Aukustus, LPV ja max tykkäävät tästä.
  5. J.J.

    J.J. 3rd gear

    Voisin olla mukana kimpassa noiden sub frame connectoreiden kanssa jos siitä mitä etuja on että tilaa porukalla?
     
    Aukustus ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  6. LPV

    LPV 2nd gear

    Muokattu: 14.6.2019
  7. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Gary Grand ja Riuska-Petteri tykkäävät tästä.
  8. jrasi

    jrasi 2nd gear

    Jos se stainless tarkoittaa tässä kohtaa että "tahraton" :D
     
    falcon1, Gary Grand, Aukustus ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 2nd gear

    Pypesin sivuilla mainitaan että heidän käyttämänsä ruostumaton teräs on 409-laatua johon magneetti tarttuu mutta se on silti ruostumatonta terästä ja joita on useampia laatuja.

    Oliko magneettisuus se millä arvioit että olisi mustaa? Uskon että eivät mustaa myy ruostumattomana, melkoisiin korvausvaatimuksiin saattais Jenkeissä johtaa?

    I WAS ALWAYS TOLD STAINLESS STEEL ISN'T MAGNETIC. WHY DOES A MAGNET STICK TO MY STAINLESS STEEL EXHAUST?
    What you've heard about the magnetism of stainless steel is only partially true. Many grades of stainless steel are magnetic. It is only in the grades that have nickle added to their alloy, that loose their magnetic properties. We have noticed that our 409 Stainless steel products are a little magnetic but our 304 Polished Stainless steel pipes have little or no magnetic properties until they are stretched. Then they gain magnetic qualities! For more information about stainless steel and it's properties, have a look at Wikipedia's write-up about Stainless Steel.
     
    Muokattu: 14.6.2019
    isalmela ja Aukustus tykkäävät tästä.
  10. markoyt

    markoyt 2nd gear

    Mukava näitä on lukea.
     
    isalmela ja Aukustus tykkäävät tästä.
  11. stana

    stana 2nd gear

    Kyllä rst:hen magneetti hieman ottaa, hst:hen ei. Mutta aina riippuu seostuksesta, on kunnolla magneettisia rst laatuja jne.
     
    Rahikainen ja Riuska-Petteri tykkäävät tästä.
  12. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Piti hitsata supisteet, pikku jatko, sekä lambdaholkki putken alkupäähän, niin kaveri joka on ammattihitsari sanoi että mustaa olivat. Annoin jatkoksi pätkän rosteriputkea matkaan, niin soitti perään ja kysyi, että miksi haluan pätkän rosteria tonne sekaan :D
     
  13. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 2nd gear

    Ne minun kaupan päälle antamat supisteet oli mustaa, siitä mainitsin silloin sähköpostissa. Ne ostin Biltemasta aikoinaan. Se että voiko vetää yhtäläisyysmerkin sanojen rosteri ja stainless steel väliin niin siitä on varmaan montaa eri mielipidettä.
     
    Muokattu: 15.6.2019
  14. Pon462

    Pon462 1st gear

    Minulla 67 Firebirdissä Pypesin 3" putkisto, 409 aissia ihan migillä hitsattavaa,on rosteria vaikka magneetti ottaa,Jouduin pätkimään niitä ja migillä Hitsasin kaikki saumat.Ollut kohta 9 vuotta autossa ja ylimääräset pätkät tallin takana luonnon Armoilla,eipä ole ruostuneet..ainiin minäkin olen ammattihitsari
     
  15. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Pitääpä hitsarille sanoa, että se on tuollaista 409 laatua. Mutta tosiaan, voitanee todeta sitten, että ei ole perinteistä rosteria, joka meilläpäin yleisesti käytössä :) Ostin flowtekin supisteet joissa tuli laipat matkassa, kun olivat melkein saman hintaiset kuin pelkät laipat ja lyhemmät mitaltaan kun nuo biltemat jotka tuli kaupanpäälle.

    Iski jo turnausväsymys tämän kanssa, kun 6päivää 10-12h tämän parissa paininut. Kamelin selkä katkesi, kun huomasin jo muokattua putkea asentaessa, että kuskinpuolen pakosarjan laippa on 60mm edempänä kuin vänkärillä, niin eihän se perkele tietenkään sopinut. Eli vielä kerran pitää muokata jatkamalla toista puolta tuon 60mm. Muuten olisi sisäänajo tehty nyt vklp. Eli putken muokkaaminen, vaihteiston öljylinjat, vaijerikannakkeet kaasarille sekä muutama sähköliitos, sitten tulille. Nyt hetki tallitaukoa, tai ainakin kevyemmällä sykkeellä kun taas kiinnostaa :mad:
     
    Gary Grand, isalmela ja Riuska-Petteri tykkäävät tästä.
  16. SQ

    SQ Gearhead

    Juuh, kuten tossa on jo todettu 409 (ASTM standardin mukainen nimike) on ruostumatonta. Ruostumatontahan on mikä tahansa teräs, missä on seosaineena vähintään 10,5% kromia (rosterin korroosionkesto perustuu siihen, että kromi muodostaa pintaan suojaavan oksidikerroksen)
    Ruostumattomia on usempaa eri mikrorakennetta, austeniittinen (sisältää aina nikkeliä, sitkeä, ei magneettinen), ferriittinen (magneettinen), martensiittinen (karkaistava, luja, huono sitkeys) ja duplex (austeniittisferriittinen, lujempaa kuin austeniittinen)
    409 vastaa EN-10088:n nimiketta 1.4512, eli on ferriittinen ja käytetään yleisesti nimenomaan pakoputkissa. Seosaineena mm. titaania. Ferriittiset ruostumattomat ei sisällä nikkeliä, mikä tekee niistä halvempia kuin austeniittisista.
     
    Rahikainen, Gary Grand, stana ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    No nyt on tiukkaa faktaa, uskotaan :D
     
  18. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Tullut tallilla tehtyä taas pitkää päivää, mutta kova olisi jo halu ajamaankin, joten toivottavasti ei mitään takapakkeja enää tulisi. Alipaineletkut kaikki asenneltu, kuten myös sähköt. Pakoputki löysi myös viimein paikkansa.

    Kuvassa näkyvät nuo alkupätkäät tehdyt muutokset, eli supisteet ja lambdaholkki.

    [​IMG]
    Ja sinnehän se putkisto paikalleen meni, oli kyllä nätti homma kerrankin. Toivottavasti laipat pitää pakosarjojen päästä, jää nähtäväksi :)
    [​IMG]

    Ja loppuun pikku teaseri myllytyshommista. Pintahan oli kauttaaltaan auringon polttama ja sitämyötä harmaantunut. Myllyttämällä ihan kelpo tulos, toki maalipinnan halkeamille yms ei myllyttämällä mitään voi tehdä, mutta 100% parempi pinta kuin lähtötilanteessa :cool: Myöhemmin koko autosta kuvaa ennen ja jälkeen. Kuvassa spoileri myllyttämättä, niin toimii verrokkina.
    [​IMG]
     
    Make.S, FuryIII '71, rekkamies ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Kyllä ei ota tuulta alleen tämä homma. Vastustanut niin paljon, ettei ole tullut edes kirjoiteltua. Moottori lähti tulille mukisematta. Nokka saatiin jokusen jäähytystauon avulla ajettua sisään, lämpöongelmat vaivasi kun neste ei tahtonut kiertää. No syyksi paljastui uusi termari, joka oli jo valmiiksi paskana, näitä kuulemma ollut liikkeellä viimeaikoina.

    Moottoria vaivasi alusta asti se, että täristi ja vapisi oudosti tietyillä kierroksilla, eikä saanut käymään vakaasti kuin vähän reilua tonnia. Tuli ruuvailtua sytkää ja kaasaria monelle mallille, mutta ei haettuun lopputulokseen päästy. Lämpötilojakin mittailtiin eri pisteistä, että olisi käynyt kaikilla sylintereillä, mutta tulppien tarkistus sitten paljasti, että ykkösen tulpan kärki saman värinen kuin pakasta vedetty ja muut normaalisti värjääntyneitä.

    Sytkäjohdot mittailin ja tarkistelin, vaihdoin uuden tulpan jne. No mitä sitä paskaa, ei vieläkään ykkönen käy. Sitten Charger69 alkoi epäilemään, että aukeaakohan ykkösen venttiilit normaalisti. Venttiilinkoppa auki ja syy selvisi heti, ei ykkösen imuventtiilin tönäriä näkynyt paikallaan :eek: Sieltähän sen syvemmältä sai magneetilla kalasteltua, mutta toisesta päästä on pallo hävinnyt sekä nostaja hypännyt omille teilleen. Eli tönäri mutkalla ja poikki sekä nostaja hukassa. Vituttanut niin paljon, etten ole vielä alkanut purkamaan yläkertaa, että mistä ne löytyy ja mitkä ovat vauriot. Pelkona, että nokka paskana ja venttiili ottanut mäntäkosketusta, ei uskalla edes toivoa pienempiä vaurioita kun murphyn laki on ollut niin vahvasti läsnä tähänkin asti.

    [​IMG]

    Eli tulpan väristä päätellen, todennäköistä on, että tönäri on särkynyt heti ensi startissa. Mitään mekaanisia kilinöitä tai kolinoita ei ole kukaan kuullut, vaikka monet korvat ja silmät oli valvomassa. Seuraava askel lienee epätoivoista magneetin kanssa heilumista, tai sitten suoraan yläkertaa levälleen.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vituttaa taatusti mutta kokemuksesta voin kertoa että "in the long run" pääset helpommalla kun lyöt pakan levälleen ja tsekkaat kaikki kerralla... Voimia!
     
    jariha, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!