Pontiac trans sport kässäri kyssäri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja rautasydän, 23.11.2011.

  1. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Onkos vinkkejä trans sportin käsijarruun? Viimeksi tuotti leimalla suuria vaikeuksia, kun ei uutta vaijeria saa enää mistään. Kaikki takajarrukamat rumpuja lukuunottamatta laitettiin uusiksi edelliseen leimaan ja hyväkuntoinen käytetty vaijeri vaihdettiin niin sai pitämään nippanappa senverran, että meni läpi. Kovin hyvin ei pidä nytkään ja ainoa asia, joka oikeasti auttais olis uusi vaijeri mutta niitä ei ole olemassa. Malli siis 2,3 ja manuaali. oon miettiny, että voisko tuohon vaihtaa jostain purkuautosta sellasen jalkatoimisen kässärin, ´kelpaisko leimamiehelle, kun ei ole alkuperäinen sitten? Niihin löytyy varaosaa uutena edelleen. Mahtaako korissa olla paikat noille romppeille valmiina vai nou? Siis esim sille polkimelle ja meneekö sitten takana kaikki uusiksi rumpuja myöten? Auto on hyväkuntoinen ja vastaa tarpeita hyvin niin ei viittis paalata ihan vaan pitämättömän käsijarrun vuoksi :mad: Nyt on ajeltu ilman leimaa kolmisen viikkoa..
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Miksei sais vaijereita?? Luettelot tuntee useitakin eri valmistajan vaijereita!! Mikä vuosimalli ja mikä vaijeri??
     
  3. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    -94 ja se pitkä kahvalta taakse. Us-parts ja useat muut liikkeet kertoivat, ettei ole valmistettu 2005 jälkeen ja varastot loppuunmyyty. Jenkeistä tuota ilmeisesti ei koskaan ole saanutkaan, kun eurooppaversio. Ne loppupään lyhyet vaijerit löytyy ja ne kaikki uusittu vuosi sitten. Mutta jos jostain sellaisen taiot niin mahtava juttu!
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kuinka pitkä se vaijeri on?? Ei noi luettelot erottele, minkälaiseen kahvaan/polkimeen noi on tarkoitettu, luettelossa on mitat...
     
  5. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    No eihän mulla sitä mittaa enää ole tiedossa :oops:
     
  6. PK

    PK 1st gear

    Eikös se säätö riitä niiden lyhyiden vaijereiden välissä taka-akselilla. Siitä minä säädin juuri syksyllä katsastukseen, kun oli vähän pitovaikeuksia.
     
  7. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Ne säädettiin viime katsastukseen ihan tappiin, eli ei pysty enää sieltä kirimään. Pitkä vaijeri ilmeisesti senverran venynyt, että ne säädöt ei riitä. Mulle tullessa tuossa oli paikallaan joku opelin vaijeri ihme patentilla paikallaan mutta se oli himpun liian pitkä. Nyt siis käytetty alkuperäinen vaijeri.
     
  8. PK

    PK 1st gear

    No ihan mutu tuntumalla arvaisin, että sama kaapeli käy kaikkiin moottorivaihtoehtoihin. Sama akselivälihän noissa on ja muutenkin korin osat samanlaisia. Rokkiautossa näkyy olevan alle 20 e vaijereita, eli ei edes kallis kokeilu.
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Käsijarruvaijerit ei veny. Kyseisen mallin käsijarrumekanismia tarkemmin tuntematta, mutta yleisellä tasolla, jos sinulla on säädöt vaijerista tapissa, niin ei sinulla kovin tehokasta käsijarrua silloin voi edes olla.
    Yleensä käsijarrun teho kadotetaan juuri sillä, että muiden romppeiden kuluessa säädetään vaijeria aina kireämmälle ja lopulta ei ole käsijarrua enää laisinkaan. Samoin saadaan jarrujen tasapaino sotkettua akselilla. Lähde sieltä rumpujen sisältä etsimään kadonnutta jarruvoimaa. Olettaisin, että sinulla on käsijarruvivut siellä jo valmiiksi puolessa välissä menossa käsijarru vapautettunakin.
     
  10. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Sieltähän se tekstistä löytyis tieto mutta kerrataanpa vielä. Siis viime katsastukseen pantiin takajarruissa kaikk uutta paitsi rummut, kun eivät olleet pahasti kuluneet. Siitä huolimatta käsijarru saatiin pitämään riittävästi vain vetämällä sädöt ihan loppuunsa. Ja kaikki vaijerit paitsi se pitkä uusittiin samalla. Huuli oli pyöreänä asentajallakin. Pitkä vaijeri liikkuu kevyesti, eli ei takertele tms. Liekkö sitten kuitenkin pitää vielä ne rummutkin uusia. Edelisen leiman jälkeen ajettu n. 10th, eli hihnat tuskin vielä vaihtokunnossa ja sylinteritkin lienee edelleen kohtuu kunnossa. Kaikki liikkuvat osat siis vaihdettu asennussarjoja myöten.
     
  11. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Kutoskoneisissa "käsijarru" on seisontajarru ja polkimella toimiva. Nelosissa kahvalla. Us-partsissa sanottiin, että kutoskoneisen vaijeria löytyy mutta ettei sopisi tuohon neloskoneiseen. Eivät siis yrittäneet sellaista mulle myydä, joten uskoin, ettei se siis sovi kyseiseen kulkineeseen. Järkihän tässä lähtee, kun kiesi tosiaan muuten hyvässä kunnossa ja kohtuukilsoilla vielä mutta tuon kässärin kanssa taisteleminen alkaa tosiaan kypsyttää. Iso perhe ja koira niin moisen jokatapauksessa tarvii. 30th tuolla puoleentoista vuoteen ajettu ja tyytyväisiä ollaan oltu autoon muuten, eli hirveää hinkua myydä se ilman leimaa muutamalla satasella ei ole. Apuvamies alkaa huhuileen pään sisällä :cry:
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    On huomioitu uudet rojut. Mutta miten sinulla on kenkien säätö ja varsinkin, mikä on käsijarruvipujen asento rummuissa käsijarru pois päältä. Lähteekö liike ihan taka-asennosta? Sitä ajoin takaa.
     
  13. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Tuo täytyy tarkistaa. Oli kuitenkin vuosi sitten ihan ammattilaisen käsissä pariin kertaan noiden jarrujen takia, että oletan sen tehneen kaiken oikein, tosin mikään jenkkispesialisti se ei ole. Kiitos vinkistä, tsekataan tuokin!
     
  14. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Ammattilaisen käsissä pariin kertaan, on jo vihje siitä että jotain ei ole huomioitu jarrujen laitossa. Kaikkihan lähtee siitä että kässärin liikkuvat osat ovat lähtöasemissa, kengät säädetään lähelle, mutta jos kässäri ei ala pitää ni tarkastetaan ne välivivut jolla kässäri levittää kenkiä, nehän ovat myös kuluvia osia. En ole vielä nähnyt autoa minkä kässäri ei alkais pitää kun ne pistetään kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!