Pontiacin kampuran takastefan vaihto

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rivieraruisaaja, 10.12.2016.

  1. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Auttakaas ensikertalaista mäjessä. Kone on siis Pontiac 428 vuodelta - 68.

    Kone on moottoripukissa kiinni ja taaimmainen laakeripukki on irti. Siellä on semmoinen kaksiosainen stefa, ylempi ja alempi puolisko. Millä sen stefan ylemmän puoliskon saa sieltä veke menettämättä mielenterveyttään? Ja millä sinne saa uuden tilalle? Tartteeko väliin jotain liimoja tai mämmejä?

    Tänks.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kaikki runkopukit irti, sitten kampuraa saa nostettua ylös senverran että saa vaihdettua.
     
    Rivieraruisaaja tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Riippuu siitä, onko se sellainen oldskool narutiiviste (rope seal) tai ihan kuminen (?).

    Slantista lähti se kuminen laittamalla sopiva tappi (ruuvari tms.) tiivisteen päähän ja naputtamalla, sitten toisesta päästä veti pihdeillä. Uusi menee sitten sopivasti öljyttynä ihan sormivoimalla. Varo ettei valun reunat veistä pois tavaraa sun uudesta tiivisteestä. Tiivistesilikoonia sitten säästäväisesti tiivisteen puolikkaiden vastinpintoihin ja sen byygelin (alumiininen tms. joka pitää alemman puoliskon paikallaan) tiivisteuraan ja niihin pintoihin, jotka tulee lohkoa vasten. Tiivistepakkauksessa on yleensä hyvät ohjeet.

    Narutiivisteen saa pois kapeakärkisillä pihdeillä sorkkimalla. Sellaisen asentamisesta kertoo sitten ne, jotka sen kanssa pelaamisen osaa.

    Edit: Mudracer ehti ensin, paremmilla ohjeilla.
     
    Rivieraruisaaja tykkää tästä.
  4. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Voi olla vaikeeta meiltä,onkohan RockAutossa? Tulis varmaan nopeammin kuin amazonilta.
    Toihan pelaa vetojousityyliin eli saat tosiaan vedettyä sen uuden narun paikalleen.
    Unohda silikonit sitten sen narun kanssa,toimii kyllä ilmankin.
    Tai sitten vaan nyppäät sitä akselia sen verran ylös että naru mahtuu,ei se paha homma ole.

    Iski laitekateus muuten tuosta koneesta! Mihin hylsyyn menossa?
     
    Rivieraruisaaja tykkää tästä.
  6. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Toivon ihan perhanasti että samaan hylsyyn mistä se tulikin! :) Saman vuotinen A-koppa se on eli - 68 Le Mans. Jos olen oikein ymmärtänyt niin noita 428 möykkyjä ei ihan viljalti taida liikkeellä olla.
     
    1purehell, Joe Hunt ja KajS tykkäävät tästä.
  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Just ihmettelin tuollaista työkalua, että hankinko tommosia myyntiin, tukkurilla oli, mutta ihan hintaa en osaa tästä lonkalta vetäistä... Ihan tuolla 10:llä taalalla sitä ei pysty myymään...
     
  8. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    No informeeraa ihmeessä kun tiedät mistä mää voin tuommoisen noukkia!
     
  9. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Menee maanantaille, mutta ilmoitellaan...
     
    Rivieraruisaaja tykkää tästä.
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    No joo voihan tämänkin pikkuhomman tehdä kalliisti ja vaikeesti.
     
  11. pesälä

    pesälä 2nd gear

    mites meinasit sovittaa sen tiivisteen sinne? sehän jää tiukaksi jossei sitä "naputtele" sinne uraan kunnolla, eikös noi pidä aina sovittaa paikoilleen. jos jää liian tiukaksi narahtaa kone jumiin aika helposti
     
  12. 4337

    4337 1st gear

    Voi ristus,eikö sen kampiakselin nyt vain voisi irroittaa kun kone on pukissakin.Koiranpaska on muutenkin tarkkuutta vaativa että saa pitämään öljyt siellä missä niiden kuuluu olla.Mielestäni kumitiiviste olisi hyvä vaihtoehto.Kampiakseli irroitettaessa näkisi vähän muutenkin mitä moottorille kuuluu.Mutta ihan miten vaan...
     
    KajS tykkää tästä.
  13. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Tukkurilla on tota työkalua (tarkistin, kun jouduin tulemaan työmaalle :odconfused::odconfused: ), 10 euroo maksaa... Tilaanko?? Noudatko täältä vai??
     

Kerro tästä muillekin!