Potkurin vaihto..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tommi3, 28.5.2024.

  1. tommi3

    tommi3 1st gear

    Eihän tää tänne kuulu mutta jos vene ukkoja on kuulolla niin kyseessä bayliner 2155 305 koneella ja omc cobran pikkuperällä (on kestänyt jo 3kesää:)) potkuri nyt 14x17 alumiini. vauhtia 3400rpm noin 45km/h ja vetoja kyllä löytyisi mutta välitykset loppuu perästä ja 14" isompi potkuri ei mahdu. nyt ois tarjolla sitten 14x18 kupattu teräs potkuri, niin muuttuukohan siinä nopeus kuinka?? paljoa ei kierrosten tarviis pudota et jos se tuuman nousu pudottaa sen n.350rpm niin vaikuttaako se yhtään lisää ,että uusi olisi terästä ja kupattu malli?
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kyllä vaikuttaa. Voi vaikuttaa jopa paljonkin, varsinkin jos tällähetkellä on joku edullinen tarvike alsa ropelli, niin niissä tahtoo luisto olla aika isoa. Jos uusi on rostikkaa, kupilla reunoista ja laadukas niin ei välttämättä halua tollasella teholla luistaa oikeen yhtään. niin vaikutus voi olla suurempi, kuin että laittaisi jyrkemmän alumiinisen.
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Mitä sulla se kiertää kaasupohjassa? Pitäs kiertää aikaliki 4600rpm.
    Viimene luku eli nousu, sulla 17 vaikuttaa nopeuteen.
     
  4. tommi3

    tommi3 1st gear

    lähemmäks 5000 ellei ylikin kierrä ja vauhti on siinä 45-50km/h perähän siinä on pieni siitä johtuu mut kokeillaan tolla teräspotkurilla. vanha alumiininen on tarvike joo ja veikkaan et luistoa löytyy...
     
    marko84 tykkää tästä.
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Potkuri on aina kompromissi. Jyrkemmällä plaaniin lähtö muuttuu laiskemmaksi.
    Jyrkkyys ei välttämättä vaikuta huippunopeuteen juurikaan.
    Mul oli aiemmassa 350 19" rosteri ja maks kierrokset 4150rpm.
    Vaihdoin 16" ja maks kierrokset nousi 4800rpm. Huippunopeus oli molemmilla potkureilla täysin sama.
     
  6. tommi3

    tommi3 1st gear

    juu, mulla tippuu nyt kunnolla liukuun vasta kaasu melkein pohjassa reilu 4200rpm. noin 3200rpm jos koittaa pitää semmosia matkavauhtikierroksia ni nokka jää vähän ylös vaikka trimmi on aivan alaalla. siitä kun lyö kaasun pohjaan ni hypyllä tippuu oikeaan asentoon et hyvin pienestä on kiinni ja voima pitäs riittää. nyt tulee se tuuma nousua lisää+kuppaus ja teräs potkuri. saa nähä miten käy ens viikolla pääsee kokeilemaan. toi perä ja potkuri on 3.0 4syl koneen ni sillä ne jää vähän vajaaks.
     
  7. tommi3

    tommi3 1st gear

    nyt kävikin niin että vauhti kasvo sen 3km/h vaan ja tää kupattu teräs potkuri suti enemmän kun vanha alumiininen, siis reilusti. liukuun nousussa kierrokset tapissa jonkun aikaa ja siinä 45km/h vauhdissa sai taas pumppailla kaasua niinkun ois kytkin luistanu. eli vaatii sen isomman perän että saa 15" halkasijan potkurin. yks tietenkin ois 4lapanen 14" mutta vaikea katella oikee nousu sit..
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Omassa veneessä tai oikeestaan tossa rungossa ei toimi 3-lapaset, alkaa sutimaa ku koittaa trimmata. 4-lapasen vaatii.
     

Kerro tästä muillekin!