Quickjack 5000TLX

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja C4vettester, 26.12.2022.

  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Quickjackin vanhat mallit 5000SLX ja 5000EXT ovat ilmeisesti korvattu uudella 5000TLX:llä:


    Onko kellään kokemusta tuosta uudesta Quickjackin 5000 sarjan mallista tai tietoa löytyykö sille toimittaja valmiiksi Suomesta vai menisikö se "kaukotilaushommiksi" Euroopan alueen QJ-maahantuojalta (Quickjack Europe, Hollanti)?
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    Juutuupissahan noita testejä ja vertailuja on aika paljon. Sieltä ihmettelemään, että mikä on muuttunut.
    Itse päädyin ostamaan Biltemasta sen vanhemman version, koska uudemman hinta tuolta tilattuna tahtoo karata jo aika suureksi.
     
  3. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Uusi malli nostaa 8 cm korkeammalle kuin vanha versio. Siinä taitaa olla olennaisin ero.

    Biltema todennäköisesti dumppaa myydä vanhat Quickjackin versiot niin pitkään kun niitä sen varastoissa riittää. Veikkaan ettei näiden nostimien kysyntä ihan jokapäiväistä Biltemanilla ole, joten jos uuden mallin haluaa niin etätilaukseksi (Hollannista) se taitaa mennä.

    Oliko tuo ostamasi malli akku- vai verkkovirtakäyttöinen? Muistelisin, että joskus Biltemanilla olisi ollut myynnissä myös verkkovirtaversioita, mutta että nykyään ne ovat akkukäyttöisiä.
     
  4. matti R

    matti R 3rd gear

    Oletko ollut tyytyväinen vehkeeseen? Minkälaisia hommia olet sen kanssa tehnyt?
     
  5. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Muokattu: 7.1.2023
  6. T5

    T5 Gearhead

    Joo, jos uuden haluaa, niin etätilauksesksi menee. Tuohon Hollannin hintaan taitaa tulla mukaan vielä arvonlisävero, joten se nostaa tuota hintaa jonkun verran.

    Tuo minun vehe on akkukäyttöinen. Varmaankin tuolla akkukäyttöisyydellä ollaan haettu sitä, että jos noita varikolle tms ostaa, niin akun kanssa helpompi pelata. Tai näin varmaan Biltema sen olettaa menevän, että ei talliin ainoaksi nosturiksi hommata tämmöistä.
    Itse olisin verkkovirralla toimivan ostanut mieluummin.

    -77 Firebirdin kanssa nuo nostosillat piti laittaa vähän vinoon sisäänpäin, että sai auton nostettua loogisista kohdista. FSO Pollea tuolla ei saanut nostettua ollenkaan, kun ei nostokohdat osuneet mitenkään kohdalleen. Kohta pitäisi kokeilla noita -70 Impalan alla. Tuohonhan on joku lisäpalikka myynnissä, jolloin tuota voi käyttää myös rungollisten autojen kanssa. Ei ole kuitenkaan sattunut vastaan, joten pitää kokeilla nostaa ilman sitä.

    Oma talli on L-kirjaimenm muotoinen, joten "oikea" nosturi ei olisi oikein toiminut siellä, jos kahta autoa meinaa pitää tallissa. Muutoin olisin kyllä semmoisen kunnon matalanostimen ostanut.

    Onhan nuo vähän kolhot mallata auton alle jos talli on vähänkin kaposampaa mallia. Ja lisäksi kun nuo painavat aika paljon, niin ei noiden kanssa puuhastelu nautinto ole.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Vanhan Quickjackin mallin (BL-5000SLX) maksimi nostoetäisyys (edestä taakse) on 1524 mm. Uuden 5000 TLX:n vastaava on 1676 mm. Eli maksimi nostopiste-etäisyys on uudessa mallissa 15 cm etäämmällä vanhaan verrattuna.

    Olisiko tuo uusi malli siis ollut nostopisteiden osumisen puolesta parempi?
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Saattaa se joissain tapauksissa olla.
    Tuossa Firebirdissä muistaakseni ei ne hyvät nostopisteet ollu suorassa linjassa ja sen takia piti vähän kääntää siltoja sisäänpäin.

    Aiemmin Quickjackin ohjeissa on ehdottomasti kielletty siltojen laittaminen poikittain auton alle. Nyt kuitenkin kun kävin tuota crossbeam adapteria ihailemassa Quickjackin sivuilta, niin siellä lukee "Not all car frames are built equal, and staggered lifting points can often be challenging to access! Turning the QuickJack sideways is a great way to combat these issues, but it can also leave your undercarriage partially obstructed."
    Eli siis tuolla saakin nyt nostaa myös sillat poikittain autoa?
     
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Melkein kuin suoraan Quickjackin mahdollisesta mainos-TV mainoksesta:

    "Eikä siinä vielä kaikki! Ostamalla Quickjackin kanssa käytettäväksi Crossbeam Adapterimme voit ratkaista normaalilla Quickjackilla eteen tulevat nosto-ongelmat. Tämä kaikki sinulle nyt erikoistarjouksena lisähintaan 415$."

    Miten tässä alkaa tulla mainosmiesten viritykset mieleen, että ihan pikkasen kun laitat taaloja lisää niin sitten homma pelaa just eikä melkein.

    Sitä meinoo pikkuhiljoo hivuttautuen hintoo tulla Quickjackille perinteiseen tunkki+pukit lähestymiseen verrattuna.
     
  10. Stuke

    Stuke 1st gear

    Mulla on tuo Hamron nostin ja tyytyväinen oon ollut. Huomattavasti nopeampaa nostaa auto ylös kun tunkilla ja pukeilla. Ja jos moottorille tekee jotain ni mukavampi touhuta selkä suorassa ja pääsee tarvittaessa auton alle. Tehtiin myös vertailu Quick Jack vs Hamron.
     
    C4vettester ja matti R tykkäävät tästä.
  11. T5

    T5 Gearhead

    [​IMG]
    Laitoin omaani pyörät alle. Helpottaa todella paljon liikuttelua, kun voi liu'uttaa pitkin lattioita.
     
    Stuke tykkää tästä.
  12. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Hyvä idea varmaan nuo pyörät muuallekkin kuin ne mitkä vehkeessä toisessa päässä vakiona ovat siirrettävyyden helpottamiseksi mutta nekin saisi pikkasen isommatkin olla jos pihalla vaikkapa hiekkapinta asfaltin sijaan.
    Tallissahan tuolla ei tietty väliä,oletettavasti sileää ja siistiä:)
    Hyvä vehje ainakin mun mielestäni,vertailukohtaa ei ole muuta kuin notkuvat lankut ja huterat pukit sekä omat viritykset siihen lisättynä notkuvien lankkujen alle,esim vanhoja vanteita...
    Mikäli auton sai ajettua lankuille ja jopa sopivaan kohtaankin etupyörät jäämään eikä mieluusti rysäyttänyt yli tai ohi niin autohan jäi tietysti viistoon joko nokka tai perä ylöspäin,ei hyvä.
    Mulla semmoinen mitä voi akulla käyttää niin ei tarvi sähköjohtoja viritellä ja voi ottaa vaikka mukaan sähköttömään paikkaan esim mökille tms jos tarvis nostella jotain muutakin kuin autoa ,kuka kisatouhuissa tai käyhän tuo prätkänkin nosteluun joskin siihen kannattaa jotenkin muokata omalla virityksellä tai virallisella tehdaspalalla.
    Vehkeen ainut moite on ettei sillä esim isohkoa pakettiautoa voi nostaa tuhoamatta jotain,liian lyhyt virallisiin nostopisteisiin yltää ja vaikka kääntäisi poikkitain niin nostopisteet ei siltkään natsaa auton virallisiin nostokohtiin mihin nosturin kumityynyt saisi kohdistuisi ,lie henkilöautoissakin samoja murheita että kovinkin paksuja kumityynyjä käytettävä ettei riko mitään alustasta monesti pikkasen piilossa olevan nostopisteen ympäriltä.
    Pitempiäkin versioita on ja jatkopaloja lyhyempiin(tyyriitä kun mikä),jos siis pakua tarvis nostella niin pidempi versio suosista.
    Kätevimmät pidentää itse tai tekee jatkopaloja hitsaten tms.

    Vanhoja ajopelejä,olipa ruotsin rautaa,jenkki tai vaikkahan ryssä,toki onnistuu hienosti tuolla lyhyemmälläkin 5000lla kun nostettavuus helpompaa nykyautoihin ja nousee nopsaan,turvallisesti ja korkeuttakin riittävästi mutta eihän sinne alle toki pystyasentoon sovi ruuvaamaan pakorööriä ym kuten hallinostureilla tai monttutouhuissa mutta auto on suorassa sentään ja sopii kankeampikin kaveri kääntyilemään tai että naama pohjassa kiinni.
    Sopii pieneen tilaan tallin nurkkaan eikä liian iso vaiva raahata poiskaan pelipaikalle lankkuvirityksiin verrattuna,varttitunnissa varmaan saa kasattua nostokuntoon auton alle ja irtoakku siihen hauenleuoilla tai toki sen virran voi ottaa autossa kiinni olevastakin akusta,jopa siitä nostettavasta.
    Saattaa parempiakin pelejä olla ja riippuu mitä tarvii,paljonko lomsassa pistettäväksi rahaa ja mitä nostelee,monille riittää ne notkuvat lankut jännityksen kera kun taas toiset pistää kymppitonnin nostimen kiinteästi talliinsa ja joillain puuttuu se tallikin:(
    Pelkkään renkaiden kausivaihtoon ehkä kumminkin liian tyyris peli,hallitunkilla hoituu semmoiset nopeamminkin.
     
    Muokattu: 18.2.2023
  13. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Hyvä video!

    QJ:n 5000TL mallin max. nostokyky 2268 kg ja hinta 1525€ (alv 0%). QJ:n 7000TL mallin max. nostokyky 3175 kg ja hinta 1625€ (alv 0%). Valmiiksi pidemmillä uusilla malleilla (TLX) saa n. 13 cm lisää pelivaraa nostopisteiden saavuttamiseen ja ne kustantaa 50 euroa lisää normimalleihin verrattuna. Hinnoissa eroa kevyemmän ja jytäkämmän sekä "extended"-versioiden nostinmallien välillä ei siis juuri ole.

    Tuo QJ:n 5000-sarjan malli (mitä tuo videossa ollut Hamron edustaa) kieltämättä näyttää melko rimpulalle 7000-sarjan mallin rinnalla. Melko selvää kumman alla sitä haluaa mieluummin työskennellä jos on mahdollisuus valita näiden kahden eri mallin välillä.

    Corvette C4:ssa tulee tietenkin auton pohja nostopisteiden väliin ja alimmillaan lattia on n. 12,5...13 cm maasta. Pelivaraa asetella lattialla könyten QJ kohdilleen on korkeussuunnassa n. 4-5 cm.

    Elekma Oy:ltä löysin lähimmän kilpailevan vaihtoehdon QJ:lle:


    QJ:n etu Elekmanin matalanostimeen nähden on sen helpompi siirreltävyys sekä se, että QJ jättää työtilaa myös nostintasojen väliin. QJ:n nostoalustat voit ripustaa lopuksi vaikka seinälle pois tieltä. Elekmanin matalanostin painaa ilmeisesti kaikkinensa lähemmäs 500 kg ja ohjainpömpeli 80 kg, joten kovin helposti liikuteltava nostin se ei ole. Elekmanin matalanostin kannattaisikin upottaa lattiavaluun omaan poteroonsa jottei se jäisi viemään tallista tilaa:

    Pätevän oloisia ja asiansa ajavia sekä QJ että Elekman matalanostimet vaikuttavat olevan molemmat.
     
    Muokattu: 17.2.2023
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Minusta tuo Elekman malli on huomattavasti parempi koska nostaa metrin korkeuteen. Ja silti on siirrettävä. Olisi kiva kuulla tuosta kokoemuksia.
     
  15. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Jos tallissa on riittävästi tilaa niin minun valinta olisi tuolloin Elekmanin matalanostin. Elekmanin nostimen rakenne herättää lähtökohtaisesti luottamusta.

    QJ:n kanssa arveluttaa väkisinkin sivuttaisvakaus, mutta ainakin tässä videossa Corvette C5:sta riuhdotaan ihan huolella eikä se hievahda mihinkään:


    Eli ei se QJ nyt ihan rimpula vakauden puolesta ole.
     
    Muokattu: 16.2.2023
  16. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Tuosta BL 5000 SLX mallista siis mulla kokemuksia ja mikäli sitä verrataan kuulemma n500kg painavaan ja siihen n80kg ohjainpömpeliseen niin sanoisin että 5000 voidaan sanoa siirrettäväksi kun taas 500kg vaihtoehto ei,ei ainakaan mun lihaksilla ja väitän jotta nurkkaan jää herkästi vähälle käytölle moinen kun taasen vaihtoehtoa jossa moinen upotetaan valmiiksi lattiaan tuhoaa käsitteen siirreltävyys lopullisesti mutta ideana toki hyvä jos sopiva paikka tiedossa ja riippuu tietty tallista kuin tarpeestakin jos siirreltävyys toisarvoista.
    Onko Quickjack hutera?
    Varmasti se kaatumaan saa senkin mutta normaalijärjellä ja selvin päin epäilen tuota vaihtoehtoa jos ei ihan suomaalle tai kurakkoon nostintaan pystytä väenväkisin tai muuten ohjeidenvastaisesti vinoon tai viistoonkaan .
    Kovasti saa riuhtoa jotta auton saa kunnolla heilumaan ja jos kaataa yrittää niin täytyy enemmän kuin kaatua auton kylkeen suorilta jaloilta mutta heiluttamalla porukalla kaatuuhan se taatusti.
    Tuuliolosuhteet ohjeiden mukaan ei sentään myrskyluokkaa tarviisi oleman ja liekö nyt kukaan kunnon myrskyllä autoansa nosteleekaan ainakaan ulkosalla avoimella paikalla ?
    Yhteisymmärrykseen ei tarvi päästäkkään,löytyy Jenkkilästä,Australiasta ja varmasti EU alueeltakin "parempia",hienon merkkisiä,taatusti kalliimpia ja painavampiakin jotka tukevia kuin järkäle mutta jos siirreltävyys ja järkihinta perusjampan tarpeisiin merkkaa jotain niin Quickjack ok valinta.
    Nostaa reilun puolen metrin korkeuteen(ylikin jos nostaa viimeisen turvalukituksen yläpuolelle nostimen ja pysäyttää siihen mutta tämä ns omalla vastuulla)ja vehkeessähän on turvalukitus jossa nuo tangot loksahtavat pykäliinsä ettei romut niskaan putoa jos vaikka letku pamahtaa mutta mikäli haluaa satavarma olla vie autonsa korjaamolle niin putoaa ainakin jonkun muun niskaan jos ei luota itseensä.
    Nostimen alle voi toki laittaa pitkät tukevat lankut ,ratapöllit,kaivaa perhana vaikka pihaansa poterontapaisen tms jolloin nostokorkeus lisääntyy huomattavasti isomman työtilan muodossa vaikka metriin auton alla mikäli isot osat tai muuten vaan kankea läski että lisätilan tarvetta.
    Kuten sanoin ei Quickjackillä rasvamonttua voiteta eikä siitä katsastusaseman nostimen tyylistä "kävelemällä alle vihellellen" nostimeksi ole jos joku semmoista luulee.
    Mikäli haluaa normilihaksilla siirreltävän nostimen ja tukevan sellaisen kohtuuhintaan niin semmoinen tämä mielestäni on ja ainakaan minä en ole pettynyt ostokseeni joka ihan tarpeeksi kalliskin tähän kesäauton satunnaiseen nosteluun.
    Nykyaikaisen isohkon pakun nosteluun siitä ei ole koska auton nostopisteet ja nostimessa olevat nostokohdat ei oikein kohtaa kuin toisesta päästä eli pikkasen lyhyt pakuiluun vakiona.
    Nostokyvystä ei jää kiinni jos reilun 2000kg harrasteautokin nousee kuin tyhjää 5000lla ja turvamarginaalin tietäen nostaa reilusti enempikin sen mitä valmistaja lupaa ja pitääkin ylhäällä eli ainakaan sen vuoksi ei tarvi tuplailla tai triplailla nostimen nostokiloja ns varmuuden vuoksi(=$£) ellei kyse jo lähtökohtaisesti muutenkin liian raskaasta vehkeestä jolloin ostetaan tietty joku järeämpi nostin kuin 5000.
    Valinta on vapaa,hyvinhän tuota toki pärjäsi niillä lankuillakin kohtuudella pikkurempoissa mutta selkä ei tykännyt niiden ja pukkien raahaamisesta eikä pälli eestaas veivaamisesta palapelin rakentelussa jolloin monesti ajatteli että antaa olla koko homma hamaan tulevaisuuteen mahd pitkään..
     
    Muokattu: 18.2.2023
    C4vettester tykkää tästä.
  17. matti R

    matti R 3rd gear

    Mikä Quickjack nostaa metrin korkeuteen?
     
  18. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    QuickJack USA:n oma vastaus huteruuteen:


    Eikä hievahda musse juuri mihinkään yläasennossa.

    Sen mitä olen QJ:iin ehtinyt perehtyä niin heikko lenkki siinä taitaa olla QJ:n omat kumiset nostopalat. Joku valitti niiden olevan "hyytelöä" kuumilla keleillä ja toiset niiden murenevan kun nostopisteiden "peltipokkaus" alkaa auton painon myötä poraamaan kumitallojen läpi. Molemmissa tapauksissa QJ:n huteruuden on aiheuttanut siis QJ:n omat kumiset nostopalat eikä itse QJ nostin.

    Se mikä on myös jäänyt vähemmälle huomiolle on, että ilmeisesti QJ ei sovi tasopinnoille joissa on kaatoa (esim. lattiakaivoa kohden)? Näin olen käsittänyt, että QJ nostinta tulisi aina käyttää vaaterissa olevalla lattialla tai kompensoida lattian kaltevuus pois esim. sopivan paksuisella filmivanerilla tai lattaraudoilla.
     
    Muokattu: 17.2.2023
  19. Stuke

    Stuke 1st gear

    Mulla on vuokratallin lattia asvalttia ja kaadot ihan mitkä sattuu. Ei ole haitannut autojen nostamista Hamronilla, tai ainakaan en ole huomannut että olisi huterampi kuin tasaisella. Hamronin kumitallat on vielä löysemmät kuin QJ:n tallat.

    Olin itse aluksi hyvin epäileväinen tuohon Hamroniin ja sen rimpulamaisuuteen. Nyt kun sitä on käyttänyt niin olen ollut tyytyväinen. Mitä painavampi auto niin vakaammalta tuntuu, viimeksi nostin Fiat Freemonttia jonka omamassa on lähemmäs 2t.

    Mulla ei ole kokemusta tuommoisesta metriin nostavasta nostimesta, mutta jäin miettimään mihin tarvii noin metrin nostokorkeutta, varsinkin semmoisessa nostimessa mitkä on yhdistetty väliputkella? Siinähän se on hyvä kun voi ajaa yli ja heti valmiina nostamaan.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  20. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Oy TorAFors Ab:llä näyttäisi myös olevan siirrettävä 2500kg saksinostin:


    Oy TorAFors Ab:n version ylin nostokorkeus ilman kumipalikoita 44 cm ja hintaa tällä hetkellä 1349€ (+ rahtikulut).

    Kovin on samanlainen rakenne kuin QuickJackin sekä Hamronin nostimilla. Oma villi veikkaus on, että QuickJack on se jolla on todennäköisesti patentit nostimeen ja muut valmistavat sitä omalle brändilleen lisenssillä. Sama hieno idea, hieman eri variaationa sekä eri jälleenmyyjät (Biltema, Jula, QJ Europe, jne).
     
    valtsu67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!