raggarkulturen.rasismen ja södertälje77

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja impala67, 9.4.2012.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tulipa sattumalta huomattua yle radio 1:ltä juttu jossa kuulemma n.35 raggariautoa lähti tukholmasta lyömään assyrialaisia maahanmuuttajia tosissaan; tapaus oli iso kohu ruotsissa aikanaan mutta lehdet sopivat ettei asiasta kirjoiteta finne igen juttuna... Nimittäin raggareista suurin osa oli suomalaissukuisia! Jutussa tietty koitettiin vetää johtopäätöstä raggarit=rasismi=populistipuoleet=suomalaiset. Mutta (surku)hupaisaa että tuosta voi sitäkin päätellä että suomalaiset oli tukholman raggareita, eli luomassa vahvasti tuota ns. Kulttuuria. Nyt sitte vanhat öövinit, kuis se meni se sööderteljen keikka kesällä 77? Yle:n tuntie juttusarja taatusti uusitaan kymmeniä kertoja.
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kerro jotain uutta. Ohan finskit häiriköineet aina ruotsissa mutta ei nyt ikinä pääsoassa olla oltu plus jugget ja muut koukkunokat on astetta kovempia jannuja ollut kadulla.
    Ne sitä kamaa diilaa ja hallinnoi... esim monet juggemafian päätekijät "kunnostaitui" jälkeenpäin Kosovossa etc...
     
  4. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ei mulla mitää raggareita vastaan ole. Ei niitä valitettavasti enää vaan näy, mutta mitä itse olen raggareista tajunnut niin ajelevat vahoilla jenkkiraudoilla nahkarotsit päällä aiheuttaen pahennusta kylillä. Tekeeks ne sitten jotai vakavampaaki?
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Joo-- yleensä ottaa turpaansa.
     
  6. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ei pysy perässä enää, kun on punttijuntteja, emoja, raggareita, gootteja, hevareita, taviksia, manneja, mamuja, räppärii, käppänii, skinejä, mopopoikia, pissiksii jne.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kerro vihdoin sinä jotain uutta. Olin tuolla 77 ja ei se mtn ihmeellistä ollu. Pahimmat selkkaukset ollu Oktuubeer festareilla eskimoiden kanssa vaikka ei raggareihin liity kun ei ollu autot teltoissa niin ne aloitti ne meitä finski raggar vastaan kun ei sweduja ja hunneja vastaan uskaltaneet. Norski autoilijat myös vähemmistönä mihin paksunahkaeskimot ja karvakädet kohdistivat vihansa. kummasti löytyi talvisodan tai yya henkeä esim brittejä vastaan mitä oli enemmän ulkopuolella odottamassa ja me huudettiin heja norden..
    Kerro ihmeessä lisää äläkä rupee pullistelee ku sä kova biitti oot vetäny jotain lasileukaa turpaan. Et oo tainnu olla noissa isoissa matseissa mukana mitkä uloittui tanskaan ja saksaan.
    Tää ei pullisteluu että mä olin sä et. Tai jos olit vedit kaikkia turpaan etkä itse saanut. Sitä sun ego ei kestä tunnustaa vaikka joskus oisit ollutkin mukana ja joskus tullu nenä kipeeks.
    Pliis. Älä ala luettelee ketä kovii sä tunnet ja ketä lasileukoja te veditte nippuun.
    Nimim Makrillin ystävä ja Sjöban tuntenu läheisesti kun sä teit vieläl hiekkalaatikolla paskakakkuja ennen kuin olit sillä "duunissa". Rööperi leffa oli täyttä paskaa niin kuin sun kirjoitteluskin. Välillä uhoot, välillä nuolet hanureita kun menee liikaa ot ja nyt aloitit uuden topin kun E-body.. ..aloitit pyyteettömän ja silloin meillä, tai ainakin mulla ymmärrys. Ne sun yv vielä tallessa mutta en niitä tietenkään tuo tänne jullki. Mutta sä oot härönny taas niin kuin ennen ja varsinkin 70 nopeimmassa henkilökohtaisuukssin ja 5.0 topissa 65 Valianttiin millä edelleen nopein loppuaika vatrilla katuautoolla 291km/h EttÄ POIKA MUISTA NE POLVIHOUSUT!
    Sillon ku uhoot niin sun juttus kiinnostaa vähemmän kuin kilo paskaa. Ja niitä kuvia Hugger Orange Big Block Colw Induction konepellistä tai 61 Fuelie Corvettestå odottaa muutkin kuin El Borrachitos, heh, ei taida tulla kuvia, heh..
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mitä pitäis kertoa ?
    Mitä hölmöilyjä on tullut tehtyä tai ketä rampauttanut elämän aikana tai ottanut itte dunkkuun ? Onpa fiksuja meriittejä, on niitä toki mutta ei kaveripiirissä edes huudella niistä eikä huudella mitä raappahousuja tunnen.
    Raggarit on aina ollut hampaattomia lasileukoja mun silmissä ja tuttavapiiri nauraa moisille.
    Kännipäisiä sekoilijoita joita ei missään näy kun aidosti alkaa tapahtua.
    Niin ja lähetä ihmeessä Sjöballe terkut kyllähän sitä vituttaa vieläkin asia minkä puitteissa oltiin tekemisissä.

    Mulla on aivan sama mitä joku 65 valiantti menee... soon silti 65 valiantti Get my point.
    Jotain osviittaa sulle voi tulla ensi viikonloppuna eräässä aviisissa, kertoo pikkasen ukoista jotka ei ole raggareita vaan jotain muuta.

    Mitä tulee sun ja monen muun toiveiden täyttämiseen, ain't gonna happen siltä pohjalta...tarvii pikkasen eri asenteen.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Hahaaaaa.....juuri näin.
    Unohdit kalkkikset

    :rotfl: :rotfl:
     
  10. sixtrey

    sixtrey 1st gear

    .............
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Katsottu on ja on hauskaa katsella että porukka on pitänyt yhtä ja moni elossa.
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Aviisia odotan. Niin kuin ennenkin voit ottaa yht jos tarve puhua ja kuunnella. Juttua riittäisi. Voidaan ottaa kuppiakin mutta jotenkin tuntuu että menisi painiksi ja toisella tulisi nenä kipeäksi? Minä en aloita, mutta lopetan. Aloitatko sinä? Tässä pointti. Mä en aloita ja pystyn pitää diplomaattanina jutut aisoissa. Joskin mentäis asioihin mitkä sulle kipeitä jos kaikki puhuttais.
    -Lopeta Bull Shit.
    -Sitten jatketaan. Vaikka kuppia ottaen leivättömän pöydän ääressä mikä meille molemilla tuttua vähän kättä vääntäen, no fight. Pystytkö? Mulla ei tarve ketä lasileukoja pudottanut, eikä myöskään häpeää keltä saanu turpaan. Muista poika! Aina löytyy se kovempi biitti mikä kovempi ja voittaa. Tää ei haaste. Oot näyttäny piirteitä siitä toisesta sivupersoonastasi, mutta heikko egosi vetää kuitenkin pullistelun puolelle jälleen kerran?
    Mä en salaa mitään ja kaikki oon kertonu tänne. Sun mielestäs pelle? En välitä vittuukaa sun mielipiteistä enkä roolia vedä ja kaikki heikkoituni olen täällä kertonut. Niin kuin monet julki ja mulle yv.
    -Missä olit Domini 79?
    -Viimeisen kerran uskottavuutesi nimissä kuvia nykyautoistasti ilman teiniritsanahkoja poseeramassa autojesi edessä. Siinäkin ristiriitaa kun sait tarpeeksesi (saitko niiltä tarpeeksi, heh?) ja muutit floridaan missä tukiainenkin oli ja muut.. ..sanonko? Siitä sulla vieläkin paikkakuntasi sun statuksessasi. Ilma kuumaa juomat kylmiä ja akat mitä saat on kuivia..
     
  13. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ehä! :lol: Käppänät on kalkkiksii!

    Sama juttu mun faijan kanssa. Tai ainaki se kuulemma on pyörinyt niissä piireissä, mutta en ole kauheasti saanut sitä avautumaan mistään vanhoista asioista. Jotain jenkkiautoja se on albumista näyttänyt onneksi. 8)

    Mulla ei ole koskaan ollut minkään "ryhmän" kanssa kummempia ongelmia. Ehkä ulkomaalaiset ja sitten nämä langanlaihat mopo ja tuning pojat. Emot ja tollaset tummiinpukeutuvat, joilla on letti peittämässä molemmat tai ainakin toiset silmät en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Tosin tuskinpa itsekään olen kauhean ymmärretty (tai edes pidetty) ihminen. :lol:

    /edit Jenkkiautoilijat on yleensä olleet helvetin pelottavannäköstä porukkaa, ennen kuin uskalsin mennä juttelemaan. Kerran oli hyvä huoltsikalla, kun menin kattomaan yhtä Impalaa ja siellä oli aikamoisia kaappeja pihalla niin kaveri tokas, että älä saatana mee saat turpaas. Sitten hemaiseva nainen tuli Impalan luokse ja se olikin sen naisen auto. :lol: Ei tullu turpaan. :eek:
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Oltiin joskus 70-luvun alkupuolella lauantai-iltana Pukaron Valssimyllyllä, kun sinne tuli letka sen ajan raggareita. Jonon alussa oli 3-4 amerikkalaista. Sen ajan tyypillisiä, 4-ovisia ja mustia, entisiä edustusautoja, jotka siihen aikaan olivat käytettyjen autojen halvimmistoa. Sitten yksi siihen aikaan "isoksi autoksi" (olihan se kuuden hengen) laskettava 60-luvun puolivälin Toyota Crown, musta sekin, ja vielä Hännänhuipuksi oitis ristitty musta Datsun 100A. Voi vain kuvitella, millaista alemmuskompleksia tämän omistaja joutui siinä seurassa kokemaan, ja se kyllä näkyi käytöksessäkin: Piti sudittaa, missä vain löysää soraa löytyi, koko 1000 kuution voimalla. Kyllä kävi tyyppiä sääliksi... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Ei sitten mennyt aikaakaan, kun paikalle tuli Loviisan poliisin tumma Volga ja konstaapelit ohjasivat joukkion muualle jatkamaan harrastustaan.
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mä oon aina pitänyt käppäniä kalkkiksen edeltäjinä ;)
    Mutta olkoot olin siis väärässä...ja alan oleen kalkkis vai miten se meni ? ;)
    Paskavattainen karvakasa jonkun mielestä pelottava jolla vielä vaattet jostain ullakolta haettu ja ikinä ei ole naama ollut tuttu mistään urheilusta? Eihän sellaisen raukan kunto eikä hermot edes kestä ottaa erää saatikka juosta jos tulee tarvis.
    Luuseri on hyvä nimike moisille jotka pääpiirteittäin luottaa ulkonäköönsä, on sitten mikä silli tahansa.
    Sanoisin että ne jotka on ollut aidosti arvaamattomia ja pelottavia nuorenakin on tyypit tyyliin Hammarin Reka jolle anabolit maistu jo nuorena urheillessaan.... ja loput me tiedämmekin.
    Syy ettei faijas ole paljoa kertonut niin ehkä ei ole ollut mitään kerrottavaa.... tavisjuttuja. Istuttu autossa juotu pussikaljaa/halpaa viinaa ja huudeltu ohikulkijoille kun rahaa ei ole riittänyt mennä baariin/yökerhoon ja iskeen naisia ykköset niskassa esim. Oli noita samanlaisa tapauksia 80 luvullakin. Yleensä nää "raggarit" on hyviä juoppokuskeja... heittää ystävällisesti snagarin kautta kotiin ja vaihtaa pari sanaa samalla.
     
  16. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    En mä tiedä oli ne joskus auton kaatanu jossain Ruotsissa, kun joku oli huutanut parvekkeelta, että painukaa vittuun mun auton vierestä. Varmaan sitä perusmeininkiä muuten. Itseasias ne pääsi aina jonon ohi klubeihin ja yökerhoihin (tosin ei tainnu olla sillo raggarikuteet päällä enää, kun käsittääkseni isäukko liikku raggarien kanssa ruotsissa enemmän kun Suomessa ja yökerhoihin mentiin sisälle Turussa). Faija ja setä on kovia treenaamaan, kävivät M-Clubilla paljon ja sitä kautta tunsivat kaikki Turun poket, koska itekki tekivät niitä hommia ja pääsivät aina sisään jonon ohi.
     
  17. sixtrey

    sixtrey 1st gear

    .........
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Näillä puheilla voin iltaa istua ja katsoa korttisi jopa. Ja on vaikea lopettaa jotain mihin ei saa alkuakaan vaikka sitä pelkääkin kerran se päälimmäisenä jutunaiheena on. ACSssä esim oltais voitu nähdä mutta luulin että oot sairaalassa tms.
    Vieläkään ei tule laitteista kuvia eikä referenssiä. Täällä on ihmisiä jotka vekottimet ovat nähneet jopa tänä vuonna.. tällä viikollakin.
    Legendaarisia Raggareita jopa ja osaat varmaan yhdistellä jos täällä threadejä luet.
    Minulle vanhoja miehiä joilla on tarvetta tarinoida useimmat.

    Mitä tulee muihin tuulesta temmattuihin juttuihin niin ei voi kun hymistellä kun paistaa läpi että kiinnostusta on saada tietää missä mennään, noh aina en tiedä sitä itsekkään, avoimin mielin elän.
    Tuksuun tuohon "jollaksen jauholakkiin" en onneksi ole törmännyt elämäni aikana kuin Turussa kerran eräässä yökerhossa erään turha jussin seurassa ohitse kävellessäni.
    Syy miksi mä lähdin muualle oli pelkästään veneet ja jatkossa myös kun autoista vaan on mielenkiinto lopahtanut.
    Mitä tulee kuviin mihin törmännyt niin pissiksiä niissä ei näy ja tuskin lapseni äidistään moista nimitystä käyttää...mites omasi?
     
  19. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    No siis itse tykkään vähän boheemista elämäntavasta. Kaljaa, röökiä ja kiroilua ja hurttia huumoria, mutta olen kuitenkin luonnossa asiallinen ja kännissäkin tulee juteltua ihan rauhallisesti syvällisiäkin asioita, enkä ole se ensimmäinen tappelussa tai päätä aukomassa. Joudun liikkumaan paljon ja kulkupeli on tärkeä. Paljon lyhyita matkoja ja välillä helvetin pitkiäkin ja haluan sellaisen auton, josta tykkään. Mitä isompi, vanhempi ja tehokkaampi sen parempi. Kaapista löytyy flanellipaitaa, jenkki ja nahkatakkia, lippalakkia, verskapukua, farkkuja ja t-paitoja, sekä jopa ihan puku. :eek:

    Jotenkin tuntuu vaan, että täällä foorumilla ollaan vähän tuota kuminpolttoa vastaan. Ei kai se ketään haittaa jos vähän jossain syrjäsessä paikassa vingauttaa... Itsellä ihan sama onko yleisöä vai ei. Paras nautinto se on kesällä lipua arvokkaasti teitä pitkin luu ulkona. 8)
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    77 helmikuussa pääsin intistä. Koko elämä edessä ja varsinkin Auto. Kultalusikka oli syntyessä mutta sitä ei saatu. Vain omat saavutukset ratkaisevat ja merkitsevät jotain. Teet kaiken sen eteen itse. Ei mitä saat. Amen. Lähdin tuolloin käymään Saudissa ja parissa vuodessa oisin tehny saman kun kaverit öljynporauslautalla, paitti ei oltais kerran pari lennetty ibizalle huoriin ryyppäämään vaan tehty koko ajan kovaa duunii. Se oli mulle liikaa ja halusin rällästää vapaa-aikana ku tienasin niitä avo caddyja ja muita porsseja tax free. Mahikset oli ja näin sen maailman. Ei mun juttu vaikka Saudit pyys mua jäämään ja viinakin olis. Ei. Huorat ei kiinnostanu ja halusin sisältöä elämään ja 77 muutin Ruotsiin niin kuin moni moni muu täältä. Södertelje Raggar hyvin tuttuja kun muutin lyhyen Stockiksen reissun jälkeen mistä ette haluu kuulla niin kuin ette miksi lähdin Saudeistakaan. Hieman tuosta asui isoisäni Järnassa missä oli kirkkoherra. Siellä nöyränä makaroonitehtaalla ryypäten kunnes sukuni lopullinen kirous oli selvä ja konsulinkyyti eli karkoitus maitojuna rock'n'roll oli tosiasia. Tuli nähtyä ja oltua mukana. Tuli myös oltua vanhenpana mukana. Experssen ja muut keltainen lehdistö my ass. Noi 77 jutut on suurin osa skit, mutta niissä on todella paljon tottakin.
    Mike kerro ihmeessä lisää! Olitko koskaan mukana? Edes 10v noista? Seiskapaskalehdistö mukana mikä huorasi teidän "reissut"?
    Kerro ihmeessä lisää ja ennen kuin kerrot pistä kuvia tai ees kuva omastasi Hugger Orange Cowl Induction, tiedät kyllä mistä. Pelissä ei ole minun uskottavuuteni. Sen olen menettänyt enkä välitä siitä vittuukaa. Pysyn sanojeni takana. Entä sinä? Heh, kuvia, heh?
     

Kerro tästä muillekin!