Rakentamisen mallia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 20.2.2009.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kyllä niitä hitsattuja rakenteita on kuule maailmassa paljon pahemmissa paikoissa kuin hotrodien tukivarsissa. Sillat ja pilvenpiirtäjät pysyy pystyssä, uraania halkaistaan ja tunneleita louhitaan... Jos täpäräksi menee niin pystyy kyllä laskemaan tai NDT...
     
  2. rysty

    rysty 1st gear

    Ei oo valurautaa. On teräsvaluja tai terästaoksia. On aivan eri asia.
     
  3. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Noni taas tää meni tähän! Noita laitteita on harrastettu maailmalla jo sen 80 vuotta! Kunnes armon 2000-luvulla suomalaiset kyläsepät rupee pohtii syntyjä syviä! jumalauta!
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ai hitto kun ne olis menneet kovaa salt flatilla kun olis ollu tigit ja ydintäytelangat pojilla käytössä!

    Nimimerkillä: Räkäsaumalla kahtasataa?
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Suomalaisen rakentajan suurin murhe on yleensä se että mitäs jos tekee jotain turhaan tai sitten tekee liian hyvää jälkeä. Näitä kahta asiaa pitää välttää kuin ruttoa. Varsinkin jos ne eivät ole autossa selvästi näkyvillä. Mitä jos joku muu tyrmää toteutukson niin itsetuntohan siinä saattaa mennä? Jos nyt kuitenkin joku jossain tekee ja joku toinen vielä hyväksyy hyvän laadun niin Suomalainen hakee insinöörin paikalle joka sitten selvittää kaiken mahdollisen lujuusopista, murtolujuuksista, teräksen karkaisuista ym. höpöhöpöä ja teoriaa. Tällöin 80 vuoden kokemus ei merkitse mitään kun Suomalainen insinööri/asiantuntia/virkamies saa ajatuksen.
    :poff:
    - Jani -
     
  6. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    Niinpä....

    Ihailtavaa kun joku tekee hienoa jälkeä eikä kuuntele noita tyhmiä saivartelevia kysymyksiä.

    Työn jälki on melko mykistävää, itse fiksaan miggisaumat hionnan jälkeen kitillä, jos edes sitä viitsin, siis alustassa. Onneksi mäkin saan tehdä just niinku huvittaa.

    tuppu
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin, loppujen lopuksi raudanpalojen yhteenliittäminen on low-tech hommaa ja jossain konepajalla tuollaisesta ei vielä työnsankarin mitallia saa vaan tuo on ihan peruskauraa ja sarjatyötä.

    Mutta harraste piireissä taasen tuo on aivan huippua. En minä ainakaan osaisi ja nyt ei tule kyllä ketään muutakaan mieleen joka rakentaisi tuolla taiteellisuudella ja taidolla ja loisi itse tuommoisa komponentteja. Harvalla on sen puoleen välineitäkään kotosalla noita toteuttaa.
    Nuo hienot saumat ja hitsaamisen taito ei nyt ole se pointti, kyllä hyviä hitsareita maa on väärällään, vaan pointti on siinä, että kaveri suunnittelee kauniit ja toimivat komponentit ja sitten vielä kärsivällisesti toteutaa ne ja noissa toteutuksissa on ideaa ja näkemystä. Eikä hän mene siitä missä aita on matalin, yksinkertaisin ja nopein tehdä.
    Tsekatkaa vaikka ne konekorvakot. Moni hitsaa vaan profiiliputkea ja lattaa runkopalkista kohti konetta... ihan yhtä hyvin toimii tehtävässään ja sivupelti tai pakosarja sen peitää... mutta toiset ei vaan kulje sitä polkua ja hyvä niin.

    Aivan toivosi että tuota kaveria alettaisiin voimallisesti jäljittelemään.
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin no tuo kysymykseni ei liittynyt linkissä olevaan projektiin vaan kysyin ihan yleisellä tasolla kun orkkisakselit ovat yleensä valua ja niitä pitäsi madaltaa, korjata, leventää tms. että miten tuo tiggaaminen toimii.
    Sorry sekoitukseni.
     
  9. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Kannattaa ostaa uusi droppi akseli jota ei tarvitse korjata, madaltaa sekä leveyksiäkin löytyy eri lähtöön! Ei oo pahan hintaisia. Jos rodi projekti kaatuu budjettiin akselin kohdalla kannattaa unohtaa koko homma tai uskaltaa tehä ite siitä alkuperäisestä mieleinen! Sen verran mitä olen noita uus tuotanto akseleita pyöritellyt niin en mene takuuseen siitä onko ne vahvempia loppujen lopuksi kun ne suomalaisen kyläsepän tekeleet joita olen muutamissa autoissa ehkä vähän kauhuiksenikin katsellut! Mutta nähtävästi kestävät!
     
  10. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Onkos burnerin takki kääntynyt? Nytkö niihin häksättimiin
    saa jo laittaa ehjiä, uusia ja toimivia osiakin? :poff:
     
  11. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Vai takki! Oon pari rodin alustaa rakentanut uusilla osilla mutta katsos kun niitä uusia osia saa muutakin kuin billettiä! Mielenkiinnolla jään odottamaan kun ola pallonivel tuo suuren kansan nähtäville Bling Bling hot rod alustansa!
     
  12. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

  13. Tuumer

    Tuumer Gearhead

  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ...taidokkaan näköistä tekemistä.
    Paljonkohan tuohon runkoon on tullut lisäpainoa kaikista noista vahvikkeista ja korvakkeista verrattuna alkuperäiseen?
    Jos paino on kaksinkertaistunut niin varmaan rungon jäykkyys on enemmän kuin kaksinkertaistunut... :eek:
     
  15. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ei oo paljon billettiä ja blinggiä näkynyt... 4-linkki on
    joka kulmassa, samoin levyjarru, ihan jäykät akselit,
    mutta pyörät kääntyy hammastangolla. Ai niin, vanteisiin
    on eksynyt jotain kevytmetallia mutta vaan 15" halkaisijaltaan.
    Maalikaan ei oikein kiillä, pitäisiköhän se lakata tai jotain.
    Moottori on sellainen valurautainen tusinapainos joka jopa toimii,
    mutta eihän näitä tosiroddarit arvosta kun ei pääse tekemään
    metsäremonttia joka reissulla. Näkyy olevan myös tärkeää mitä
    "suuri kansa" ajattelee muiden tekemistä vehkeistä...
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kylläpä näyttää hienolta :)
     
  18. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :eek: No onpa taas pajaukkoja...
     
  19. rocket dude

    rocket dude 1st gear

    Hieno rodi tosta tulee, ainoa harmi on et ne käyttää lasikuitu koppa siinä
     
  20. Otto

    Otto Gearhead

    :eek:
    Kuvia?
     

Kerro tästä muillekin!