Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Wade-

    Wade- 2nd gear

    Noh, kai noita pykäliä taas päästään tulkitsemaan...
     
  2. Sierra

    Sierra Gearhead

    Ainahan ahdin pitää muutos katsastaa ja jälkiahdettu moottori penkkipaperilla. Tuolla pykälällä loppuu mallisarjan tehokkaimman mallin ahtaminen, kuulemma pykälä tehty bemarien kiusaksi.

    Omassa projektissa autossa vierasmoottori, jonka sylinterikannen teho jo hyvin lähellä tuota mallisarjan tehokkaimmasta +20% rajaa. Nyky säännöllä tuon voin vielä ahtaa ja puolen barin ahdoilla ihan todellisuudessa tulee se lain sallima maksimiteho, tässä omassa tapauksessani tuota kansi/kone tyyppiä on turbolla ja tehottomampi vapari malli on taasen suht korkeaviritteinen vapariksi.
     
  3. Wade-

    Wade- 2nd gear

    Kuten sanottua, päästään varmaan tulkitsemaan pykäliä vähän konttorikohtaisesti. Missään ei omaan silmään sattunut, etteikö penkkipaperilla voisi todistaa, että teho ei ole kasvanut yli 30%.

    E: meinaan että kai tämänkin kanssa opitaan elämään ja rakentelemaan.

    E2: Sattuuko kenelläkään muuten olemaan tietoa että milloin kyseinen muutos on menossa läpi? Tai milloin tulee taas julkinen versio määräyksestä? En trafin sivuilta enää löytänyt ehdotusta.
     
    Muokattu: 24.12.2019
  4. 3964

    3964 2nd gear

    Mitenkäs määritellään ns.omavalmiste moottorin teho,eikös tuo ole ollut tähän asti se kiertotie.

    Vakio vapari+ahdin vakioteho+30%
    Omavalmiste+ahdin. X teho+30%. Voi olla mitä vaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    tehopainosuhde on hyvä juttu tossa uudessa pykäläviidakossa. Painavaan jenkkiin ainakin.
     
  6. Wade-

    Wade- 2nd gear

    Jep, jenkkien ahtaminen ainakin helpottui (monien kohdalla)

    Jos tsekkaa tuolla uudella laskukaavalla, sai e28 bemariin omamassa-taulukon mukaan 250kw/340hp. Ennen on saanut 286hp. (220hp 3,5l)

    Lisäks tuossahan on kova juttu, kohta 3.8. Auton vetotavan saa muuttaa jos käytetään tehdasvalmisteisia akseleita ym. Osia. Kiinnikkeet saa tehdä itse. Saiskohan tehdä vaikka takavetoisen 99-saabin?:p
     
    12345678910 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Sierra

    Sierra Gearhead

    No itsellä oli omassa ongelmana just se ettei ole ns. tarvikekantta tarjolla, vain tietyn konetyypin päältä jolloin kansi määräsi vähimmäistehon ja tuon tyyppistä kantta ei ollut missään nuhapumppu koneissa,vaan tuo vähimmäistehokin jo siis tuolta pohjalta aika lähellä sitä mallisarjan tehokkainta +20%.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Takaveto 96 Saab ls koneella!
     
  9. fxsts

    fxsts Gearhead

    Mahtuisikohan konehuoneeseen?
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Mitä väliä?
    Putkikeulaa pukkaa..
     
    mukko, Wade- ja fxsts tykkäävät tästä.
  11. T5

    T5 Gearhead

    Meneekö tuo tehopainosuhde omamassan vai kokonaismassan mukaan? Entä vaikuttaako N2-luokka mitenkään näihin ehdotettuihin säädöksiin?
     
  12. -weikko

    -weikko 1st gear

    Jostain luin tätä tulkittivan niin, että muutoskatsastuksessa punnittu omamassa olisi kyseessä.
     
  13. Sierra

    Sierra Gearhead

    Kuinkahan moni mallisarjan tehokkainta turbottavaa tms. nyt pidättelee jos 1h sitten vuoden vaihteessa muuttui laki noilta osin.
    Omassa projektissa sain aloitettua katsastuksen, joten saanen huokaista.
    Ok, voi olla ettei vielä mikään muutu, ehkä keväällä ja ehkä määräys luonnoksen kohta jossa katsotaan turbon lisäävän tehoa lähtökohtaisesti sen 30%, kun mallisarjan tehokkainta saa virittää vaan sen 20%, tuonkin voi kumota ehkä perustellusti penkkipaperilla. Ehkä, mutta otin varman päälle, katsastus aloitettu, voin nukkua vuodenvaihde krapulaani hiton paljon levollisemmin.
    Hyvää uutta vuotta ja levollisia unia!
     
    Dataviilaaja, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. plagu

    plagu Gearhead

    Unohditteko nyt että uusillä pykälillä tuo prosenttimääräinen max teho muutettiin tehopaino suhteella laskettavaksi omassa projektissani sallittu teho nousee merkittävästi. (luokkaa 50%)
     
    Muokattu: 1.1.2020
  15. Vermilion

    Vermilion 3rd gear


    Kuorma-autoa saa jatkossa virittää entistä enemmän! 1100 kg autoa säädösten mukaan ottaa jonkun 300 heppa MAX 5kg/kw säänöllä. Eriasia jos saa edes tuolla läpi. Ne vetoaa siihen 130 heppaa tehoon +20%....
     
    Muokattu: 1.1.2020
  16. plagu

    plagu Gearhead

    Mun projektin omamassa on luokkaa 950kg nykyisillä säännöillä maks teho ~150hv uusilla ~180
     
  17. janihei

    janihei 3rd gear

    Uudet säädökset astuvat voimaan kesäkuussa, huhtikuussa ilmeisesti julkaistaan missä muodossa.
     
  18. Retroridesissa on etuveto-Marina projekti..:poff:

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    olis kiva tietää saakohan tolla uudella asetuksella vaihtaa tohon omaan g-body cutlassiin jo jonkun LS moottorin vai vieläkö estää rajoitukset sellasten modernisoinnin. edes se 4.8litranen. sekin olis vähemmän kuluttava ja silti tehokkaampi kuin nykynen 350. oiskos tuo jotain 1500kg omapainoa ja 170hp taisi olla se tehtaan tehokkain vaihtoehto (hurst/442 olds 350cid).

    jos ei noita gnx buickkeja lasketa samaksi autoksi vieläkään vaikka samalle alustalle on tehty?
     
  20. rallikuski

    rallikuski 3rd gear


    Tuon 1500kg/170hp kombosta sain itse laskettua seuraavaa (jos nyt oon ees oikein tulkinnut uusia säädöksiä):

    170 SAE NET HP = 114,09 DIN kW
    1500kg / 114,09kW = 13,15kg / kW

    Eli tämä kombo osuu haarukkaan jossa max 15kg/kW ja se saa pienentyä arvoon 7kg/kW

    eli 1500kg / 7 = 214,29 DIN kW eli suomeksi noin 289 DIN hp

    Ja 4.8 (LR4) tehoa on 255-285 DIN hp, sekä 5.3 (LM7) 270-295 DIN hp.

    Eli äkkiseltään (jos siis oikein laskin) saa laittaa vaikka LM7 eli 5.3 LS koneen...
     
    Lemmu ja NonSenCe tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!