Ram Vanin nopeusmittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Juola, 18.3.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    ...täällä taas...!

    Kertokaapa viisaammat... kun nyt sitten vaihdettiin tuo nopeusanturi totkeen, että saatiin taas od ja cruise toimimaan, ja siinä samallahan sitä nopeusmittarin vaijeria tietysti on pakostakin heiluteltu - siis tässä 89 mallissahan se anturi on siis siinä mittarivaijerin välissä - niin ilmeni nyt seuraavanlainen oire:

    Alhaisilla nopeuksilla mittarin viisari hyppelee ylös-alas. Rauhoittuu jossakin 50km/h hujakoilla ja sitten siitä ylöspäin näyttää ihan tasaisesti vauhtilukeman. Mikäs sille nyt tuli? Voisinpa vaikka vannoa, ettei se tuolla tavalla käyttäytynyt ennen! Tietenkään alle 50 nopeuksilla se nyt ei ole niin vakavaa, mutta joku häiriöhän siellä taas on. Mistä alkaa etsiä vikaa?
     
  2. PK

    PK 1st gear

    No vois koittaa katsoa onko vaijerista säikeitä poikki tai kuiva, jolloinka se takeltelee ottaessaan kuoreen kiinni. Itsellä oli se lyhyempi joka tulee mittaritauluun, niin tosi kuiva. Imeytin vaijeriin ihan tavallista moottoriöljyä (synteettistä) ja valutin sitä myös kuoren sisälle. Annoin kuoresta valua yön ajan liiat öljyt pois ja kasasin ja loppui nykimiset. Olen joskus myös katkenneen säikeen jostain autosta, niin että pyörittelin koko säikeen pois siitä vaijerista. Hirvee homma mutta auttoi.
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    ...joo, jotakin sellaista vähän itsekin ajattelin. Vaijeri tulee nyt mittarin taakse ihan vähän eri kulmasta kuin aiemmin. Silloin kun se rikkinäinen nopeusanturi paikallistettiin, se nojaili sinne ratti-systeemeihin... olihan se vaijeri joskus ollut nippusiteellä kiinni niissä jossain "letkuissa" mitä siellä konetilassa kulkee, mutta kiinnitykset olivat aikain saatossa katkenneet. Nopeusmittari kuitenkin toimi normaalisti. Laitettiin siis uudelleen kiinni, jolloin nimenomaan se ylempi vaijeri siis siirtyi aavistuksen verran entisistä asemistaan. Ja siitä toimenpiteestä asti tämä viisarin-heilumis -ilmiö on esiintynyt... joka tapauksessa jo ennen uuden anturin paikalleen laittoa. En huomannut tuosta mekaanikolle mainita kun oli niin paljon tärkeämpiäkin asioita.

    Eli tutkitaan heti kun on aikaa. Tämä on kyllä hauska paikka... oli ongelma tuossa totkessa mikä hyvänsä, on se jollakin täällä näköjään ollut jo aiemmin! Kiitos taas!
     
  4. KJii

    KJii Gearhead

    Miun Dotkessa viisarin holtiton heilahtelu johtu alemman vaijerin yläpäähän juotetun, miksiköhän sitä ossaa nyt sanos, pikku nippelin irtoomiminen siitä vaijerin päästä. Johon tullee se neliskanttinen tappi siitä nopeuden tunnistimesta.
     

Kerro tästä muillekin!