Rautalanka, tuo niin monikäyttöinen lanka!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mpower, 22.4.2023.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin tuota, kesäkummit nyt sitten tänään vaihdoin Ässään alle! Zoomailin sitten noita jarruja. Etupäässä nyt olis kulumisvaraa 0,4 mm ja takapää jostain kumman syystä jo arvioiden alimittainen, ei oikein saanut kunnolla mitattua, ja saattavat jo katsastuksessa käskeä uusimaan!?

    No juu, sitten tutkailin noita levyjen halkaisijoita! Nääs mää sen verran pöljä kuitenkin, niin en älynnyt siinä renkaita vaihtaessa tutkia. Pää punaisena mietin, miten halkaisijat saisi selville? No juu, rautalangalla tietysti!

    Siis semmosesta pikkasen paksummasta rautalangasta vääntelis semmosen "tulkin", ja sitten vanteiden ripojen välistä tutkis! Mutku ei ollu rautalankaa kotona, jotain rautalankamusiikkia kyllä, mutta ei tähän nyt auttanut!

    No juu, onneksi tuossa on tuo LVI-firma samassa kiinteistössä ja heillä isoja roskalavoja! Mää menin silmät kiiluen kyyläämään josko paksua rautalankaa olisi!? Jo olihan sitä! Mää rosvosin!

    Jo vain homma onnistui! Niin sain mitattua mitattua jarrulevyjen halkaisijan vanteiden puolien välistä, edessä on 342 ja takana 320! Nyt voikin turvallisin mielin tilata jarruosia remonttiin ennen katsastusta!

    Voitaneenkin siis perustellusti todeta, väänsin itselleni asian selvittävän jutun rautalangasta!
    Uteliaisuudesta kyselenkin, laittakaa tekin, miten olette hyödyntäneet rautalankaa?!:)
     
    Muokattu: 22.4.2023
  2. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tai mauseri, tosin olen leikannut ylimmäiset sakarat pois
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    QUOTE="Miguelos Poropeukalos, post: 3864954, member: 158569"]Toi jarrulevyn mittaus paikallaan voi joskus olla yllättävän hankalaa. Yksi kätevä työkalu on sellainen, millä mitataan tukkipuita. Esim.

    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/bahco-32-cm-mittasakset[/QUOTE]
    Halkaisijan mittaus on mun mielestä rengas pois ollessa aika helppoa kun vaan olis renkaanvaihdon yhteydessä tajunnut! Mutku mää pöljä!:D

    Jarrulevyn paksuuden mittaus saattaa olla hankalampaa?
    Etupäästä sain hyvin mitattua, mutta takapää jostain kumman syystä perstuntumalta jo alimittainen ja semmonen iso kranssi sormituntumalta. Noh, onhan tuolla jo ajettukin noin 285 tkm , ja jos alkuperäisiä niin ihan jees!:rolleyes:
     
    Muokattu: 22.4.2023
  4. Riippuu vähän siitä, että millaisia mittakaluja on käytössä. Tavallinen työntömitta loppuu 150 mm, niin sillä ei oikein saa mitattua suoraan. On niitä isompiakian, kuten tiedät, mutta aika harvinaisia.

    Rullamitalla on taas melkoista arpomista, kun paikallaan ollessa ei pääse mittaillee levyä takapuolelta. Etupuolella on taas napa ja levyn napaan tuleva pullistuma.

    Toki saa sen halkaisijan mitattua, kun käyttää mielikuvitusta ja hiukan kikkailee. Siksipä mainitsin tuon tukkien mittasakset, jos sellaset sattuu olemaan.

    Tässäkin olet oikeassa. Se pykälä estää monesti sen mittamiseen tavallisella työntömitalla. Sitä varten on oma työkalusakin. Saa sellasen tietty modattua tavallisesta työntömitastakin.
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Miguelos nyt ajattelee asiaa autokorjaamon näkökulmasta!:)
    Satunnaisella ropaajalla kuin minä, niin tuollaisia hienouksia ole.:(

    Niin, ja tuota jos nyt vaihtais sitten kaikki jarrukamat, niin eteen kuin taaksekin kunhan toimenen ennen katsastusta! Pirun kalliita tuntuu olevan, mutta hintahaitarikin suuri!

    Kyllä se nyt taas niin ihmeellistä on, noita halpislevyjä
    (=noin 100€ ) katselin , niin toimittajan varastossa ei ole!
    Noin 200 euron levyjä on! Kyllä toimintatonni taas mene mersun jarruihin, ei maha mittään®! Kahtokee tekin jos viittitte ja aikaa on, mistä edulliset jarrukamat ässään!?:rolleyes:
     
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    En tiedä millanen ässä kyseessä mutta oisko
    https://ppmarket.fi/
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    W222 vm.2014 diesel neliveto.
     
  8. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    [QUOTE="Miguelos
    Tässäkin olet oikeassa. Se pykälä estää monesti sen mittamiseen tavallisella työntömitalla. Sitä varten on oma työkalusakin. Saa sellasen tietty modattua tavallisesta työntömitastakin.[/QUOTE]
    Onnistuu mittaus tavallisellakin mitalla ilman mitään modauksia, laittaa vaan sitä pykälää korkeemmat prikat siihen levyä vasten ja siitä sit tönäril mittaa paksuuden ja miinustaa siitä niitten prikkojen yhteispaksuuden.
     
  9. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Onnistuu mittaus tavallisellakin mitalla ilman mitään modauksia, laittaa vaan sitä pykälää korkeemmat prikat siihen levyä vasten ja siitä sit tönäril mittaa paksuuden ja miinustaa siitä niitten prikkojen yhteispaksuuden.[/QUOTE]

    Juu, prikkoja käyttäen niin tein mittauksen etulevyistä, mutta takalevyistä niin ahtaat paikat niin ei mahtunut, ja silmämääräisestikin tutkien jo alimittaiset kun niin iso pykälä! Aika vähän noissa sitä kulumisvaraa on. Noin 2-2,5 mm yleisesti.:)
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Saahan siitä suuntia kun mittaa kauluksen
     
  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Herkkätuntoisella etusormella ja peukalolla tunnustellen molemmin puolin yli millin pykälä takalevyissä!:D
     
  12. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Aikani kuluksi selasin jarrujuttuja! Olis edullisia ja (olevinaan) Germany, mutku ei saatavissa! On kyllä vittu ihmeellistä kaupantekoa toi Autodoc firma!:eek:
    https://www.autodoc.fi/swag/18980790
     
  13. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Joo, kyllä Aeromotors on hyvä firma. Aikaisemminkin asioinut ja mm. Exide AGM akun ostin. Siinä 160 euron hujakoilla kotiin tuotuna ja sama Motonetissä silloin 219 ja nyt jo noussut 239!
    Juu, ja semmonen testauslappukin oli mukana! Noh, se lappu nyt voi olla kyllä aivan mitä vaan?:rolleyes:

    Lähetys oli nopea ja muutakin tavaraa tilannut. Voinkin omiin kokemuksiin perustuen suositella firmaa!:)
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Laitoin tuon tilauslapun vielä!

    Tuote Malli Määrä Hinta Yhteensä
    2 x Jarrulevy (0 986 479 G36 : BOSCH)
    - Saatavuus: 8
    - Supplier: IP1
    - Toimitusaika: 2-7
    0 986 479 G36/BOSCH 2 141.75€ 283.50€
    1 x Jarrupala, levyjarru (02.35.510 : Trucktec
    Automotive)
    - Saatavuus: 1
    - Supplier: PA1
    - Toimitusaika: 3-6
    02.35.510/Trucktec Automotive 1 28.75€ 28.75€
    2 x Kulumisenilmaisin, jarrupala (39590 : A.B.S.)
    - Saatavuus: 5
    - Supplier: EO1
    - Toimitusaika: 3-7
    39590/A.B.S. 2 1.75€ 3.50€
    Välisumma: 263.13€
    ITELLA (Kuriiri soittaa sinulle etukäteen, jotta voitte sopia tilauksen luovutusajankohdasta ja -
    paikasta.):
    0.00€
    VAT (20%): 52.63€
    Yhteensä: 315.75€
     
  16. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Lisätään nyt tähän ketjuun vielä se, postipoika toi tavarat eilen ja oli sellaiset mitä tilattukin. Voinenkin siten suositella firmaa ja kun oli edullisin. Noh, yksi firma muiden joukossa. Ei kyllä taida jenkkiautoihin osia olla, mutta japseihin ja europeleihin iso valikoima kuitenkin. Tai ei kai noilla mitään omaa isoa varastoa ole, vaan haalivat osat milloin mistäkin?:rolleyes:
     
  17. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Kaappaan vähän ketjua hyvien viritysten merkeissä.

    Mopossa on sporan stonga ja sitä ostaessa en tajunnut, että raisereiden kohdalla pitää olla karhennus. Siihen asti meni hyvin, kunnes tuli navi ja kiekkamittari varustukseen ja rupesi ohjaustanko valumaan alespäin. Täriseehän tuo. Kiristein moneen kertaan mitä uskalsin, mutta ei suht pieniä putteja uskalla hampaat irvessä kiristää.

    Eilen sain idean, että miten lisätä kitkaa. Leikkelin sorot 400 vesihiomapaperista, pikaliimaa ja taittaen keskeltä. Silloin oli karkeat puolet ulospäin. Äsken kävin vetämässä parinkymmenen kilsan testilenkin ja sen aikana ei valunut yhtään. Ongelmana tuossa oli ajoasento sekä se, että peileistä ei näkynyt kuin asfaltti takarenkaan vierestä, ei se takana oleva liikenne.
     
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Noniin, sanoisi Ismo Leikola! Rautalangan hyödyntämisestä alkanut ketju sai kunniakkaan päätöksen! Jonkin verran aikaa jo on, mutta kirjoitan kuitenkin !

    Huii,nyt on takajarrut vaihdettu levyineen,paloineen ja pikkupimpuloineen! Sääennusteen mukaan ilma oli kuuma, joten heti aamulla homman aloitin!

    Tunkkasinkin ässän ylös silmät kiiluen jarruhommiin liittyen! Avot,rengas pois! Zoomailin tilannetta hetkisen tupakin poltellen!

    Sain keploteltua jarrupalat pois maalaisjärjellä ajatellen. Ja myös jarrulevyn sain pois.Hiano homma, mää kun luulin, että koko jarrusatula hirmuisine pultteineen pitäis poistaa, mutta ei todellakaan!

    Liukuakseleiden päästä vaan ruuvit irti ja thatsit! Ai että, mää huokaisin helpotuksesta! Mutta eipä siinä vielä kaikki, nyt pitäis ne männät saada puristettua sisään! Mää puristelin,mittään ei tapahtunut, ei sitten niin millään ei! [​IMG]

    No arvaattehan te asiantuntijat, no on toi aika pöljä äijä koko mpower!? Ja olihan se! Mutku sitten mää hiffasin, kolme semmosta koloo oli jarrumännässä! Mää fundeerasin ja olin jostain lukenut, niitä jarrumäntiä pitää kiertää ja sitten puristella!:rolleyes:

    No juu,mullahan oli Grab merkkinen ulosvetäjä, ja mää taas pää punasena mietin, miten tästä nyt selvitään? Vekslailin niitä ulosvetäjän "koipia"! Mää sainkin siitä tehtyä sisääntyöntäjän! Niin työntelinkin jarrumäntää ja Bilteman vesipumppupihdeillä vuorotellen jarrumäntää kääntelin!:cool:

    Jo vain jarrumäntä sisälle meni ja sitten homma OK! Ai että, tunsin itseni melkoiseksi mersumekaanikoksi!
    Sitten vaan levyt ja palat kiinni liukutapit rasvaten, heleppoo kuin heinänteko! Semmosta jarruremonttia taakse triplakakkoseen sitten niin!!

    ****************

    Pikku vitsi sopinee vielä lopuksi kun minullakin kuuma oli ja hiki valui otsasta! Marokossa kaveri lomaili. Loma oli eksoottinen, ja varsinkin kamelit hirmuisesti kiinnostivat!:)

    No juu, olihan se sitten niihin tutustuttava! Kamelivuokraamoon mars, Marokossa kamelin vuokraus pikkasen samaa kuin Suomessa autonvuokraus, siis heleppoa juu!:)

    Asiakas sitten katseli kameleita, oli yksikyttyräistä ja kaksikyttyräistä saatavilla! Kyseli sitten vuokraamon beduiinilta, mitä hän suosittelee?

    Beduiini sitten kyseli, taitaa olla sulla ekaa kertaa kamelilla ratsastus? Pikkasen nolotti länsimiestä, sanoi kuitenkin ekaa kertaa nyt oon ratsastamassa!:cool:

    Noh, beduiini siihen sitten, hän suosittelee tuota kaksikyttyräistä kamelia, pysyt hyvin kovemmassakin kyydissä noissa kyttyröiden välissä!

    Joo, mää otan sen, länsimies innoissaan! Noh, vuokraamon omistaja sitten antoi käyttöohjeet kamelin kulkuun!
    Kun sanot "HUH HUH, niin kameli lähtee liikkeelle ja kiihdyttää sitten normivauhtiin, noin 30 km tunnissa!:p

    Ja jos haluut ,että kameli stoppaa kulkunsa, niin sanot "HUH"! Länsimies vakuutti ymmärtäneensä ohjeet, eikun matkaan vaan!

    Kavuttuaan kyttyröiden väliin, sanoi sitten "HUH HUH" ja eikös vain kameli liikkeelle lähti! Länsimies ajatteli, onpa fiksu elukka!?
    Hirmuista kyytiä kameli laukkasi, kiihdytti matkanopeuteen noin 30 km/h. Ihan kuin innoissaan olisi ollut, nyt saa äijä kyytiä!

    Ja saihan äijä kyytiä! No sitten hirmuvauhdissa alkoi syvä rotko häämöttää! Kameli vaan samaa vauhtii niin pirusti meni!
    Länsimaalainen kuski sitten ihmeissään, miten tää pysähtyy!?:rolleyes:

    Noh, muistui sitten viime tipassa vuokraamon ohjeet, sanot "HUH" niin stoppaa. Ja niin teki länsikuski, sanoen" HUH"! Kameli löi abs jarrut päälle Saharan hiekka pöllyten!

    Länsikuski sitten helpottuneena huokas hikeä otsaltaan pyyhkien, olipas se melkoista kyytiä ääneen sanoen"HUH, HUH!:D
     
    Muokattu: 6.6.2023

Kerro tästä muillekin!