Re85 capriceen?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temppis, 28.7.2020.

  1. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Hajotanko koko vekottimen jos tankkaan siihen re85 etanolia? Olen ymmärtänyt että jotkut sitä tankkaa ihan no broblem vanhoihin ritsoihin? 307olds
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Oldsin kaasutin ei pysty muuttamaan syötön määrää niin paljoa kuin etanoli lopulta vaatisi. Pistä ensiksi 50/50 ja totea toiminta. Älä tee täyttä tankillista. Nääs jos on jo puolikkaalla käyntihäröjä, niin saat oireita pois lisäämällä bensaa.

    Arvelen, että jonnekin 50/50 tai vähän päälle se Oldsi vielä toimii ainakin kesäkelissä.
     
  3. Tarkoititko tätä suutinjumpan kanssa vai ilman?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ilman suutinjumppaa. Puolet bioainetta vie ehkä 10-15% laihallepäin ja sen todennäköisesti kestää. Ja jos Oldsissa on sähkökaasari "tanssivilla neuloilla" sekä lambda älyssään vielä, niin sehän saattaa tuon verran pystyä korjaamaan.
     
  5. Tuliskos tuo korjaus näin niin kuin volkkaripojat on laskenut:

    If you need 35% more fuel, that's 1.35 multiplier. But jet area is the SQUARE of diameter, so you need to multiply by 1.16.

    Jos tuon kirjoittaa matemaattisesti niin:

    A2 = 1,35*A1

    D2 exp2 =sqrt 1,35*D1 exp2

    D2 = 1,161895004 * D1


    Niin kyllä se järkeen kävisi, että ton verran kasvattaa pääsuuttimen kokoa, niin olis sama kuin bensalla.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Carter BBD ei säätynyt niin paljon paksummalle pääsuuttimia suurentamalla, että olisi tullut raa'alla aineella hyvä.. Vissiin niissä pitää käydä muutkin seosputken reiät läpi. Mut jos niinkuin haluaa luomuilla, niin laittaa sen verran sitä RE85:ttä kun vielä hyvin toimii. Sehän ei nyt ole edes erityisen halpaa bensaan nähden. Tai siis bensan hinta on alempana, tenun ennallaan.

    Sit kun on ruisku, johon pääsee säätöihin käsiksi / laittaa etanolianturin, niin kaikki toimii ihan ittekseen kuin flexfuelauto!
     
  7. Näissä voi olla kaasutin kohtasia eroja ja sitten niiden vielä kesken vielä seosputkieroja jne. Mut joo siinä FreeTechnicsin Escortissa muutos kävi yllättävän helposti:

    EDIT. Nyt on muutos E85 tehty. Suurin vaiva oli tyhjentää systeemi bensasta. Annoin sähköisen bensapumpun tyhjentää tankin varakannuun, ja sen jälkeen käytin vielä konetta paikallaan jotta sain kaasaritkin tyhjäksi. Sitten vaan etukäteen lasketut suuttimet paikalle ja E85 tankkiin. Hörähti käyntiin normaalisti, ja varovaista testiä. Tämähän toimii ! Laskennalliset arvot osui lähes täydellisesti. Rasituksessa seokset menee 2 vihreällä, eli varsin optimissa. Ainoa kohta jossa sain pieniä laihan oireita oli hyvin matalilla kierroksilla pintakaasulla. Jos 2000 yritti pitää päällä sitkeästi oli hiukan laihalla. Nokka toimii kunnolla vasta 2500 kierroksessa ja siinä pintakaasukin oli kaunis. Tyhjää käy ehkä hiukan kauniimmin kuin bensalla. Taisi nostaa hiukan kierroksia. Seosruuvit ei kestäneet avata eikä kiristää, vaan optimi oli ihan samassa kohtaa kuin bensallakin. Siitä päätellen tyhjäkäynnin suutinkokoa ei kannata lasketusta enää suurentaa, mutta voisikin kokeilla samankokoista tyhjäkäyntiä rikkaammalla ilmalla. 50F9 tilalle 50F6. Ihmettelen itsekin kuinka helpolla tuo kävi. Kun lähtökohta arvot on hierottu bensalle paikalleen, on muutoksen laskeminen hyvin suoraviivaista, ja niillä arvoilla kone pelaa yhtä hyvin etanolillakin. Jos säädöt on pielessä bensalla, ne menee yhtälailla pieleen etanolillakin. Korjaan vielä pumpun suuttimen isompaan. Yritin pärjätä bensakoon pumpun suuttimella, mutta onhan se hiukan vajaa. Ei ole vaikeaa, mutta ei myöskään joustavaa. Kun tekee, kannattaa tehdä kaikki muutokset kerralla.
     
  8. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Eli kaasariin isommat suuttimet vain ja menoks(?) Mistä niitä lähtis etsimään tuollaiseen tulpattuttuun rokkiorkesteriin.
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    Poraten ensiösuuttimet, toisiopuolella ei ole suuttimia mutta neuloja löytyy ainakin käytettynä mutta en tiedä riittääkö pelkkä neulojen vaihto.
     
  10. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Pakko nyt kuitenkin kysyä,, mitä jos sinne nakkais vain jonkun isomman kaasarin?
     
  11. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Asiahan ei taida olla niin yksinkertainen.
    Isompi kaasutin kun ei tarkoita enempää polttoainetta automatic vaan virtauskykyä tms.
    Eli jotain joutuu kumminkin tekemään, että kohilleen seokset saa.

    Täältä joissain keskusteluissa avataan todella hyvin kaasuttimien sielunelämää.

    Toki valmiita e85 kaasareita on myynnissä ja käytettyjä hollikoita ja edeleitä nyt varmasti saa järkevästi ja niihin suuttimia yms. Kohtuu hintaan niin pääsee räpläämään.

    Itse tilasin aikoinaan e85carbs:ilta setin oman hollikkaan (750 Vacuumi),
    jossa suutinlevyä yms. muokattu hieman, että helpompi vaihdella suuttimia jne. Toki on jouduttu myöhemminkin vaihtelemaan kun lambadan kanssa haettu seoksia kohilleen ja toki vähän muutakin toiminnan parantamiseksi.
    Tämä siis fordin 460:ssä.
     
  12. Karck

    Karck 2nd gear

    Isompi kaasari ei todellakaan tarkoita isompaa seosta. Pienempi kaasari ennemmin seosta kasvattaa. Koneen virtaus on ihan eri asia kuin kakun paksuus.

    Yleinen suositus on tuo noin 30% isompi suutin. Tuo volkkaripalstan metodi on varmaan aika oikea muutes. Mutta 50/50 sopalla voi ajaa varmaan. Täyttä seosta ei tu polttamaan oikein. Ja tossahan pitäs miettiä ajotuksen muutostakin kun e85 palaa eri nopeutta eli flametravel muuttuu...
     
  13. impala67

    impala67 Gearhead

    älä tee sitä ettet riko konetta laihoilla seoksilla. jos haluaa ekoilla tekee sen 2000-luvun jälkeisillä vehkeillä joihin tuo vaihtoehtopensa soveltuu pienemmillä muutoksilla.

    caprice menee varmaan parhaiten (pienimmillä kulutusluvuilla) 98:lla vaikka 95:nenkin piisaa oktaanin puolesta.
     

Kerro tästä muillekin!