Reilumpi lakkavaluma

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 1.8.2016.

  1. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Mites pitäis toimia. Maalaus meni ok, mutta lakkaus ei lakkana oli coravärin unilux lakka. Tämä lakka on aika erikoinen, eli jää ensin kuin appelsiinille ja sitten siliää. No nyt ei silinnyt, kun oli liian vähän lakkaa. Tunnin päästä lakkauksesta tajusin tilanteen ja aattelin että eipä tuo huonommaksi kai mee jos kokeilen töräyttää vielä lisää lakkaa. No silishän tuo, mutta innoissani vedin liikaa lakkaa, kun pohjahan oli jo hiukan kuivunut ja lakka tietenkin helposti lähtee tässä tilanteessa valumaan. Mitäs seuraavaks tekis. Pinnassa on nyt aika karmeitakin valumia, mutta lakkaa on 4 kerrosta, eli hiomavaraakin kai on... Millä rupean noita hiomaan ja onko viisaampaa hioa koko setti alas ja vetää uutta lakkaa niskaan?
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Varmaan aikamoinen hiominen ja kiillottaminen jos meinaa saada tolla lakalla hyvän, hionta ja uus lakkaus vaan.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Miten tuo lakka pitäis hioa, eli millä karkeudella teen. Koko lakka pois hioen maaliin asti, vai jollain hienolla karkeudella vaan pinnan mattaus ja uusi lakka päälle? Varmaan nuo valumat täytyy ennen hiontaa koittaa poistaa vaikka jollain siklillä leikaten, huomenna illasta aattelin koittaa, hiomalla niitä kuluu varmaan maalit ympäriltä peltiin asti ennen kuin on lakkaköntsät hiottu alas :D Maaliliikkeessä varmaan onkin jotain tommosia siklejä myynnissä, käyn huomenna päivällä katsomassa.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Mattaa se lakka ja sitten valumat pitää tosiaan saada alas muutenhan ne on siinä uudessa lakassa :D Jotain kovaa pintaa vasten, sytkäri tai joku pikkunen kapula, varmaan 400 hyvä lähtee kokeilee miten valumat lähtee ja sit lopuks mattaa vaikka 800 ja harmaalla karhunkielellä.

    Varo ettei lakka mee rullalle kun hiot.
     
  5. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Hyvä ohje, kiitos. Valumia lukuun ottamatta tuli ihan hyvä lakkapinta.
    Ensimmäinen tekemäni maalaustyö oli kyllä sellainen koettelemus, että meinasi into loppua kokonaan. Nyt onkin välillä saatu jo aivan kohtuullista jälkeä, mutta välillä tulee näitä takaiskuja. Mukava harrastus tää maalailu sinänsä, mutta virheiden korjailu tuppaa vaan olemaan kallista, kun maaleja, lakkoja, hiomatarpeita ym. kuluu lisää.
     
  6. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    ne valuman huiput lähtee helposti partakoneen terällä "rapsuttelemalla", terä n. 90 asteen kulmassa peltiin nähden. loppu hiomalla.
    se valumakohta vaan tuppaa olemaan märkä pitkään, odottele maltilla...

    ja sitä lakkakerrosta ei saa hioa puhki! muuten joutuu veteleen värimassan myös uusis.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Vesissä oon lurut hionu 1000-2000 karkeudella, hetki menee, mutta ei jää hirveesti kiilloteltavaa. Kumilossi alle aina, käsipelissä ei saa tehä.
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

  9. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Anna kuivua kunnnolla, ettei lähde pohjasta irti. coravärin unilux lakka. Tämä lakka on aika erikoinen,:confused: Olen yhen kannun kokeillu ja ei kyl mitenkää voi kehua ko tuotetta!
     
  10. EnKerro

    EnKerro 1st gear

    belair54 tykkää tästä.
  11. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Ei oikein viitsisi viilanterää tätä varten tuhota. Nettiä selaillessani rupesin miettimään pitäisikö tällaista kokeilla. Partaterä on varmasn toimiva, mutta epäilen onko käteni riittävän vakaa sillä rapsutteluun. Valumia kun on vielä useita...
     
  12. EnKerro

    EnKerro 1st gear

    Joo se hyväpuoli tos viilas on et aika ronskil kädel voi höylätä. Madaltuu aika vauhilla, mutta tosiaan viilalla ei sitten enää muuta tehä. Tosin niitä voi aina myydä muille maalareille ;)
     
  13. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Tulihan tääkin homma tehtyä, tosin vähän erikoisella tavalla. Aamupäivällä kahvin jälkeen teippasin partaterän toisen puolen, etten sormia veistä ja aloin sillä työstämään. Toimiva tapa oli pitää terää vähän kourulla ja leikata valumaa varovasti terää edestakas poikkisuuntaan nitkuttaen. Aika hyvin luonas. Sit kokeilin hioa 1000 vesissä, ei toiminut, 400 sitten ja rupesi tasoittumaan. No aattelin, että ei se enää pahemmakskaan voi mennä, kun nyt on jo melkoista röpöä, reilusti vaan hiomista. Sit oli tarkoitus hioa vielä tonnisella ja kakstonnisella, mutta emännän veli kokeili sit myllyllä ja karkealla tahnalla, tuli yllättävän hyvä, jostain vielä vedin röpyläpintaa uudelleen nelisatkulla alas ja uus myllytys. Viimeinen myllytys hienolla tahnalla ja siinä se. Jälki ei ole näyttelypintaa, mutta nykyajan monien uusien autojen pinnan näköistä kyllä. Tosin en tiedä teinkö nyt virheen kun vedin siihen sitten jo vahan :oops: Pälkähti vaan mieleen, että jostain oon lukenut ettei uutta maalipintaa saisi vahata, eli pitääkö tässä mennä vielä hinkkaan vahat pois?
     
  14. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Jos se pinta kesti jo noin paljon työstöä, niin kestää varmasti jo vahailla.
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Ihan vastaisuuden varalle...lakan kunnolla kuivuttua ne isommat ja miksei pienemmätkin valumat kannattaa ihan kitata ohuella metallilastalla reilusti yli niin että vain ne korkeimmat valumahuiput jää näkyviin.
    Sen jälkeen 400-karkeuden vesihionnalla tukea käyttäen yli niin että kittiä on korkeimpien kohtien ympärillä enään laikkuja. Vaihdetaan paperi 1200-karkeuteen ja hiotaan niin että kaikki pakkeli juuri ja juuri häviää. Muutama pyöräytys vesissä 2000:lla ja viimeistely 2500-paperilla. Päälle kiilloitus/myllytys+vahaus.
    Näin vältetään tuo ainainen valuman vierestä puhkeaminen ja valuma saadaan oikeasti hiottua tasaan(muuten käytännössä mahdoton ennen puhkeamista=jää aina muutaman satkun ympäristöään korkeammalle).
     
    Dataviilaaja, Seevu ja juko7 tykkäävät tästä.
  16. Selli

    Selli Gearhead

    Lainaan vanhaa topikkia, kun ajankohtainen itselleni. Onko tuolla pakkelilla karmeesti väliä mitä tuossa käyttää? Youtube pätkissä näyttää porukka käyttävät Polyester Puddy nimellä olevia tuotteita. Näyttäs vähän niinkuin hartsin sekaan tulevalta kamppeelta. Itellä olis pajalla Vaku 30 yleiskittiä,mut siinä erikseen lukee ettei suositella vesissä hiontaa. Omassa harjoituslakkauksessa on aika laakeita valumia ja muutama terävämpi +roskia. Täytyy nyt kattoo mikä on paras (helpoin) vaihtoehto siistiä. Lakkana toimi Besaglass Hs. n.10% ohennuksella. Ruisku Walcom Gemini 1,3mm suutin ja 2bar kahvapohjassa paine.
     
  17. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    https://www.automaalit.net/shimmask

    Helpottaa hommaa paljon jos ei ole tuttua puuhaa. Mirkan valumahöylällä tulee itse raaputeltua tasaiseksi ennen hiontaa. Lakan pitää olla läpikuiva ja kova ennen raaputteluja.
     
    Dataviilaaja, Selli, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. aircool

    aircool 2nd gear

    En näe mitään syytä miksi kittiä pitäis vesissä hioa. Jos on jo lakattu, niin ei se vesi sinne kittiin pääse. Hiokaa kitit kuivina.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. GS

    GS Gearhead

    Vaku 30 sopii tähänkin erinomaisesti.
    Tämä vesihiontajuttu koskee vain tietenkin pohjien kittauksia joissa vaarana ohuissa kittikerroksissa on veden pääsy huokosten kautta pohjapeltiin.
    Tässä lakkakittauksessa tällä ei tietenkään ole merkitystä, vaan pääasia että kitin kovuus vastaa mahdollisimman tarkoin siihen asti kovettuneen lakan kovuutta.
    Vaku 30 toimii kovuutensa puolesta hyvin 2-3-päivää ilmakuivuneen lakan oikaisuhiontaan.
     
    Selli tykkää tästä.
  20. aircool

    aircool 2nd gear

    Miksi se lakkaluiro pitää kitillä oikoa. Hioo tasaseksi, kun uudelleen pitää kuitenkin maalata.
     

Kerro tästä muillekin!