Rekan jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Pölyttäjä, 4.3.2010.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Auto on volvo fh12 (?) -81

    Semmonen vika on että ajussa yhtäkkiä häviää jarrupaineet ja käsijarru kykeytyy päälle. Tekee kerran kaksi viikossa tuolla tavalla. Vetterillä eivät osaa korjata. Mistä lähteä vikaa etsimään?

    En löytänyt parempaakaan foorumia tähän kysymykseen.
     
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    tekeekö kaupunki ajossa tuota
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ne paineet kai yhtäkkiä voi mihinkään hävitä....kyllä jossain on sitten helkutinmoinen vuoto ja suhisee lujaa.....tai sitten ne paineet laskee pikkuhiljakseen ....

    Mutta mitkä jarrupaineet sieltä katoaa....ymmärtääkseni siinä on kaksi erillistä jarrupiiriä ja sitten vielä käsijarrukin erikseen...
    Eli häipyykö paine käsijarrulta pelkästään ja se kytkeytyy päälle mutta jarrut toimii muuten....vai häviääkö sieltä oikein jarrupiiriltäkin paine ja jarrutkin lakkaavat osittain toimimasta?
     
  4. fmj

    fmj Gearhead

    Nelipiiriventtaali jumii? Raskas-volvolta saattais löytyä paineilmakaavio ja purkukuvia venttiilistä. Jos sen sais purettua/putsattua.
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

    fl10 -95 tekee välillä myös tuon kaltaista.
    kässärin kun päästää ja lähtee liikenteeseen niin välillä tiputtaa paineet aikas nopeeta pois ja sitä myöten myös jarrut kytkeytyy päälle.
    on viddumaista kun jää keskelle risteystä jarrut päällä odottamaan että paineet nousee ja jarrut vapautuu 8) .
    siellä on ilmeisesti joku venttili kässäri puolella joka jumittaa jäätymisen takia tai jotain.
    ko. vikaa ei ole koskaan esiintynyt kesällä.
    kiva "henkimaailman" vika joka ilmenee vain joskus ja vain talvella.
    lähde nyt tollasta korjaamaan kun saa pelin halliin lämpimään niin vikaa ei enään ole tai kun saa paineet nousemaan niin vikakin "häviää".
    onnex on oppinut kuulemaan häntäluulla koska ko. vika on tulossa niin osaa vetää ajoissa tien sivuun vetäsee pitkät ja rauhalliset tupakit :wink:
     
  6. lordC

    lordC Gearhead

    Pitäis tosiaan tietää,mitkä paineet sieltä häviää,niin vois arvailla lisää... Kai ne siellä vetterillä "tenutti" sen varoiks? Ton ikäseen kuiteski paras varotoimi jäätämistä vastaan.
     
  7. stw307

    stw307 1st gear

    Ei siihen tenutus auta ku hetkeks, jos nelitieventtiili on tullut käyttöikänsä päähän. Kuvatut oireet kyllä sopis... Kannattaa vaihtaa koko venttiili ettei käy niinku kävi duunikaverille.
     
  8. hara64

    hara64 1st gear


    ?? :eek: ??
     
  9. _jka_

    _jka_ 1st gear

    Ääni täältäkin tuolle nelitieventtiilille. Se on noissa se riesa, se sieltä myöskin yleensä jäätyy. Tenua kannattaa pitää noin vanhassa F12 aina saatavilla ja katsoa ettei säiliöt ole täynnä kökköä.
    Uudemmissa tuntuu sitten ongelmat ponnistavan tuolta kuivaimen jalasta.
     
  10. cordoba

    cordoba 3rd gear

    Parikymmentä vuotta taapäin käytettiin 50/50 tenua ja pakkasnestettä eikä ollu mitään onkelmia jos vain tuli tyhjennettyä säiliöt moskasta ei nyt päivittäin mutta usein.Ja varsinkin enne pakkasia.Pari kuukautta taaksepäin näin yhen ton ikäsen volvon nelitieventtiilin joka oli hapettunu päältäkin melkein tunnistamattomaksi.Oli tehty viel oikein kotelokin sille ja sekin oli ihan pierunsielua.Sisuissa käytettiin pelkkää pakkasnestettä eikä milloinkaan tarvinnu taistella jarrujen kanssa.Kait tuo pelkkä pakkasneste esti tuota hapettumista ja hoiti kalvojakin.
     
  11. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Jep. Kiitos vastauksista. Pitää selvittää vielä tarkempi käyttäytyminen, kun kyseessä ei ole oma auto. Vielä toistaiseksi ei ole moottoritie nopeuksissä vikaa lyönytt päälle.. Helevetin vaarallista tuommonen. :mad:
     
  12. Chevyx2

    Chevyx2 1st gear

    onko oiretta ilmenny lämpötilan ollessa plussan puolella? jos ei niin järjestelmässä on kosteutta mikä jäädyttää nelipiirisuojaventtiilin. tuttu vika, tässä pakkasilla ei ole ollut 1 eikä 2 kertaa kun on työkalu vetänyt käsijarrua päälle ja parin minuutin paikallaankäytön jälkeen on päässyt taas matkaan.

    suosittelen sulattelemaan auton (mikäli mahdollista) yön yli lämpösessä hallissa ja säiliöistä vedet pois. tämän jälkeen tenua kerääjäsäiliöön (löytyy kompuran ja nelipiirisuojaventtiilin välistä järjestelmästä putkia seuraten). jos ei tällä tokene niin sitte nelipiiriventtiili vaihtoon.
     
  13. stw307

    stw307 1st gear

    Chevyx2 puhuu asiaa.

    4-venttiili poksahti ajossa norjalaisella vuoristotiellä. Vauhtia ei onneks ollu edes 60, ja pudotus kaiteen takana oli vaan 5 metrin luokkaa eikä semmosta normi vuonoa. Ensin putos ilmajousitettu jakkara lattiaan, 0.5s sen jälkeen oli koko rekan kaikki 6 akselia lukossa ja kuskista tulikin matkustaja... Helvetin kamala stoori se oli kuunnella.
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eli oireet alkaa niin, että ensin alkaa jarrupainemittarin molemmat viisarit väpättämään jonka jälkeen paineet hujahtavat silmänräpäyksessä n. 6 kiloon joilloin käsijarru kytkeytyy päälle. Vika lähtee pois kun odottaa n. 20 min ja käsijarrua laittaa päälle/pois, että paineet saa nousemaan ja "pärrinapin" pohjaan. Vika myös ilmenee semmosen tilanteen jälkeen, kun on kytketty tai otettu pois perävaunu, niin hetken päästä vika tulee. Käsijarrupainesäiliö täyttyy epänormaalin hitaasti. Muut normaalisti.

    Jarrupolinventtiili uusittu. Käsijarruventtiili purettu ja pari muutakin venttiiliä kuulema.

    Ja vielä jotta vika ilmenee pakkasella.[/quote]
     
  15. Chevyx2

    Chevyx2 1st gear

    ja semmonen juttu vielä et kannattaa koittaa tuntuuko/haiseeko säiliöistä tuleva vesi glygolilta, se viittaa yleensä kompuran kansipahviin joka laskee kompuran jäähtyessä nestettä kompuran männän päälle ja sieltä järjestelmään. näitäkin on tullut esille jäätymisten yhteydessä kun vika jatkaa toistumistaan tenuttamisesta huolimatta.

    kun se glygoli tuppaa kovassa paineessa eriytymään vedestä ja vesi sitten jäätyy...

    kyseessä on ilmeisesti yhdistelmä joten kannattaa ne kärrynkin säiliöt kattoa vai kumpiko siellä jäätää, auton vai kärryn jarrut?

    toivottavasti näistä oli apuja ja vika alkaa selkiämään.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onneksi nykyään menee käsijarru päälle :wink: kun paineet laskee silloin kun itse ajoin yhdistelmää niin 88 volvoista hävis kaikki jarrut kun seisontajarrua ei ollut kuin vetävässä akselissa
     
  17. Sheikki

    Sheikki 3rd gear

    Jos laitatte tenua niin laittakaa sekaan ½-1dl jarrunestettä niin se voitelee venttiilien kumeja niin ei sit jumitu kuivuuttaan.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jotenkin kuulostaa siltä , että nelipiiriventtiili toimii oikein.....eli jättää jarrupiireille paineen....ei silti vika voisi ehkä siltikin olla siinä.
    Mutta jotenkin tuntuu että vika on jossakin muualla...esimerkiksi perävaunussa...eli jostakin syystä paine ei kulje perävaunuun kunnolla ja sitten jossakin tilanteessa perävaunu saakin sitä ilmaa kerralla paljon ja se tyhjentää auton säiliöt...ihan niinkuin tapahtuu normaalistikin kun tyhjä perävaunu kytketään autoon....
    Ja jos siinä perävaunussa ei ole jousijarrukelloja...ei sitä paineen puuttumista tosiaan huomaa mistään...siis mistään muusta kuin siitä ettei siellä ole juurikaan jarruja... :rotfl:

    Eli epäilys voisi olla se perävaunu tai se autossa oleva perävaunuventtiili...nii viisaammat vois tarkentaa....kun ei ole kauheesti tarvinnu paineilmajarrujen kans pelata niin voi olla vähän venttiilien nimet sun muut hukassa....
     
  19. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Joo vika löytyi. Oli vaan auton takaosasta "jarrukalvo" rikki. Olivat wetterillä hyökänneet pihalle hytistä vian tultua päälle. Ei suhissut kun vain vian ollessa päällä..

    Toinen juttu oli lataus ongelma tuossa autossa. Kaksi uutta laturia ostettiin ja johdot kaikki uusittiin ja ei ladannu vieläkään. Sitten kävi ilmi että kaikki ne 2 uutta laturia olivat rikki! ihmetteleppä siinä missä sitten vika on..
     
  20. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Samantapaisen ongelman kanssa painittu tää päivä SM Sisun kanssa. Tuo on syksystä asti seissyt ja nyt pääpiirin paineet nousee mutta käsijarrupiiri pysyy nollilla.

    Oli käynnissä koko päivän, pressut rungon päällä, masteri pöhöttämässä puoli päivää lämmintä, on varovasti koputeltu nelitieventtiiliä, pumppailtu paineita ees taas, heiluteltu kässärivipua mut ei mitään eloa.
     

Kerro tästä muillekin!