Kelasin nopsaan noi läpi aikaisemmin olleet linkit. En löytäny 6-71'n tuotto/paine tietoja. Olisko jollakin noita tietoja? (vai skroolasinko kiiressä niiden ohi?) *************** Laakerin muutoksesta oli wanhassa Wheels lehden artikkelissa hyvä juttu. Swantte-pallet rakenti junan motista irroitettuu 6-71'een tuorevoidellun vetopään ja persus lyötiin vaseliinia täyteen (normaali toiminto ruåtsissa vissiin muutenkin?) ************** Onko mitä hinta luokaa ollu noi 6-71 ns vapailla markkinoilla? Ja nyt puhe toimivasta yxilöstä, joka on otettu suoraan toimivana diisen koneen kyljestä irti. Rempatut yxilöt on sitten erixeen . . . . ************* TV
Vielä yx kyssäri; mikä 6-71 pumpun max kierrokset alkuperäis käytössä? Wheelssin mukaan 1/4 mile käytössä härskimmissä vehkeissä 6-71 kieppuu 11000-12000 r/min!! Maalaisjärjellä mietittynä laakerointoi ei o enää alkuperäinen. Mutta minne asti orggis lagrut riittää? ************** TV
Viitisen vuotta sitten kävin Varkaudessa yhden VR:n romujobbarin luona katsomassa ahtimia veturinmoottorista. Sen hetken markkinahinta oli kunnosta riippuen 500-1500mk. Mitä nokisempi ja paskasempi, sen parempi. Ahtimet olivat 6/71:ä, oltaisiin ostettu kummatkin pumput pois, mutta 10tmk kappaleelta oli toive unta. Oli tainnut joku sanoa paapolle, että 10tmk maksaa tollaset ahtimet, ei ollut kertonut sitä että 10tmk saa jos ahdinta voi käyttää peilinä, siinä on uudet laakert, laippa kaasareille, vetopää, remmi jne. 750mk maksoin valmiiksi irroitetusta 6/71:stä ja tämä vuonna 1999. Tuskin projektien hinnat paljoa enempää ovat, tai paljo enempää en maksaisi.
Kiitos hinta datasta. ********* Löyty se tuottokin tuolta linkitetyistä sivuista; 411 cid / kierros Nyt viel selvitettävä o suhteelinen ohivuoto vaikka 0,5 bar yli paineella . . . *********** TV
Noista vanhoista huuhtelupumpuista ei tosiaan kannata maksaa älyttömiä, koska niihin joutuu tekemään jonkin verran muutostöitä, ja vetolaitteiston joutuu kumminkin rakentamaan. Jos joku meinaa rakentaa remmiahtimen huuhtelupumpusta, kannattaa ostaa SA-designin kirja Street Supercharging (tai jotain sinnepäin) siinä on hyvät työohjeet ko. hommasta.
==> 6PPC Omani 6-71 maksoi n. kuukausi sitten 0€ itseirroitettuna. Joten tiedon haalinnalle & muutostyölle voi jo hieman uhratakkin €€roja & tunteja ==> B50 Löysin netistä 50-60% hyötysuhde tiedot erään valmistajan sivuilta. Yllättavän huono. . . TV
onhan nuo härskin näköisiä koneen päällä mutta niin vanhanaikaisia ja huonoja hyötysuhteeltaan.saahan autoon muutenkin samat tehot paljon helpommallakin.ja jos haluaa tehoja ja varmuutta niin tuulimylly pakoputkeen vain tai paxton,vorteg,prosharger,näiden hyötysuhde on jotain toista kuin noiden romukoppaan kuuluvien huuhtelupumppujen (eivät ole mitään ahtimia vaan tilavuus pumppuja).
Jos 200e + oma työ tuottaa saastemosaan 100% lisää koneja ,niin mistä se paras hinta/hyöty/käyttökelpoisuus suhde sitten löytyy.
Ruuviahtimen(esim.Whipple)etu on nimen oman se,ettei se kuumenna ahtoilmaa,koska ilma ei puristu kasaan kulkiessaan ahtimen ruuvimaisten kierukoiden läpi,joiden välinen tilavuus pysyy vakiona koko ajan ahtimen pyöriessä. Näin ollen ei tarvita välijäähdytintä ja rakenteesta tulee yksinkertaisempi ja tietenkin enempi tehoa. Ainoa paikka missä ilma puristuu jonkin verran kasaan on imusarjassa,ennenkuin se työntyy imuventtiilistä moottoriin. Tavallinen Roots-tyyppinen,kuten esim.6-71,kuumentaa ahtoilman koska ilma puristuu kasaan kulkiessaan ahtimen lapojen läpi. Lisäksi ruuviahtimen kuluttama tehon häviö on pieni,verrattuna muihin ahtimiin. Turbon kannattajat tietenkin ovat asiasta erimieltä,mutta mielestäni ruuviahdin on ainoa oikea tapa ahta moottoria,koska kukaan ei ole vielä keksinyt parempaa. Turbot ja yleensä keskipakoperiaatteella toimivat ahtimet vain kuumentavat ahtoilman ja tarvitsevat aina kunnon välijäähdytyksen,josta taas seuraa kauhea hässäkkä putkia ja muuta tavaraa. Eikä se turbokaan luo tehoa tyhjästä,kuten yleisesti kuulee väitetävän.Turbo on melkoinen TUKKO pakoputkistossa,vie ihan samalla lailla tarvitsemansa tehon koneesta.No nyt joku rupeaa tietenkin väittämään,ettäse saa käyttövoimansa pakokaasujen liike-energiasta,joka on täysin totta,mutta mikä aikaansaa sen liike-energian?Moottoripa hyvinkin,eli mäntähän se pakokasut ulos painaa sylinteristä jota taas liikuttaa kampiakseli jne.Eli voima saadaan tasan tarkkaan samasta polttoaineesta kuin muissakin ahdetuissa koneissa ja lisäksi melkoinen viive...REMMI reagoi heti.
en ehka oikein ymmartanyt selitystasi mutta voitko tarkentaa miten ilma ei puristu kasaan paineen kasvaessa. Jos ahdin luo ahtopaineen (lienee toivottavaa) ilma puristuu pienempaan tilaan (jalleen toivottavaa) paineen kasvusta johtuen ilman lampotila nousee (ei toivottavaa). jos olen väärassa selitahan tarkemmin. h
Whipple nimenomaan puristaa ilman kasaan ja on kuin ruuvikompressori, Roots ahdin sen sijaan on enempi ilmaa vatkaava ropelli joka vaan yrittää lapata sitä koneeseen. Siis noin karkeesti. Sen hyötysuhde on huonompi, mutta ei se suinkaan sitä tarkoita, etteikö sillä paukkua sais.
Lukekaa uus hotrodi jos ahtimet kiinnostaa... siinä verrataan fordin 327cid (stroker 5.0) pikkulohkossa Roots ahdinta(holley), keskipakoahdinta(paxton) ja turboa. Ja ekaks ne ajaa sitä samaa mottia vaparina. Mitään absoluuttista totuutta ne ei löydä ahtimien paremmuuteen, vaan riippuu käyttötarkoituksesta. Mut hyvää faktaa ja spekulaatiota se artikkeli sisältää. Mutta kyllä siinä turbo on erittäin vahvoilla. Paxtonissa eniten viivettä/paras huipputeho ja rootsissa taas jytinää heti alhaalta, mut huipputehot jäi alemmast kuin muilla. Ja turbo tasaisen vahva koko alueella ja teoriassa noista versioista nopein kone.
Tarvitsisin 6-71 ahtimen päätylaippojen piirustukset jotta saisin ne koneistamoon ( SCE valuraakileet)........
onko se niin että paras hyötysuhde löytyikin remmi värkistä (paxton)kyllä siinä on nyt turbo miehillä nielemistä että kyllä se turpo onkin kankea pyöritellä kun huipputeho jää mekaanista alemmas.sallikaa minun nauraa niille joilla on tuulimylly pakoputkessa.
Ei, ei se ole niin. Tuossa tapauksessa werrattiin yhtä ahdin sarjaa toiseen, ei optimoitua yhtä ahdintyyppiä toiseen. Jos naurattaa, niin silloin kannattaa nauraa, se usein helpottaa oloa.