Rengas/vanne ulommaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 1.9.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Raideleveys on kansankielisesti vanteiden (keskipiteiden?) etäisyys toisistaan, auton leveyssuunnassa mitattuna. Ihan kuin ajattelisit, että auto pistetään kiskoille (= raiteille)!

    Se ei siis saa muuttua tehtaan arvosta kuin maks. 30 mm.

    P.S. Rautateistä puhuttaessa raideleveys on kiskojen sisäreunojen välinen etäisyys toisistaan; onkohan siis sittenkin samalla tavalla autoissa eli vanteiden sisäreunojen välinen etäisyys? Joku viisaampi kertonee :wink:

    - Jasca -
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    Kappas, oli nakannut meikäläisen pihalle. No, mää se kuitenkin oli. Ja juu ei kasva se raideväli jos vanteita siirtää sisäänpäin, mutta kun se ei saa siis muuttua suuntaan eikä toiseen kun max. 30 mm!

    - Jasca -
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja kannattaa huomata sanamuoto tässäkin lakitekstissä. Lainaus oli Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta, eli alkuperäisiä levityspaloja saa ja pitääkin käyttää esimerkiksi joissain alkupään 3rd GEN Camaroissa ja Firebirdeissä. Kyseisessä tapauksessa auton rakennetta ei muuteta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli raideväli saa muuttua 2x30mm eli 6cm leveemmälle?
     
  5. Jasca

    Jasca 1st gear

    Ei vaan 30 mm!

    - Jasca -
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei tuommosta kukaan kyllä valvo. Kunhan renkaat ei tuu kaarista yli ni sillon on ok.
     
  7. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Renkaat ulommaksi

    On hyvä pitää mielessä että ainakin "Kekkosslovakiassa" muinoin vaadittiin lokasuojan muodolle kourumaisuutta, kuten orgiksena yleensä, ja renkaan kulutuspinnan pitää olla kaaren (tai roiskeläpän) sisällä eteenpäin 30astetta ja taaksepäin 90astetta pyörän navasta.
    En sitten tiedä onko EU tuonut tähän muutoksia?
     
  8. Tein Blazeriini semmoset levittäjät taakse missä on ns "2 jakoa". Eli ensin levityspala pultataan napaan kiinni ja sitten rengas levituspalaan.. ovat 5cm leveitä per puoli.
    No ei se inssi hyväksy mitään levityspaloja mut onneks ei tänä vuonna keskittyny renkaisiin juurikaan.. Meni inssiltä pasmat sekaisin heti kun se näki koko härvelin.. Eihän sitä tänä vuonna kattonu ku yhteensä 4 eri inssii! 5:llä kerralla sain kuitenkin jo leiman :rotfl:
     
  9. jie

    jie 1st gear

    Itselläni oli aikoinaan noin 1½" levittävät "lisäpalat" välissä, taisivat olla jonkun itse veistämät mutta hyvin sopivat eikä katsastus miehet huomanneet koskaan. Uskoisin ettei sellaisten palikoitten teettäminen ole kovinkaan hintavaa... tai sitten ei.
     
  10. savikonTero

    savikonTero 3rd gear

    joo ja se vanteiden leventäminen onnistuu rälläkällä.. siis itse en ole koskaan kokeillut enkä myöskään vaihtanu 14" vanteeseen 15" vanteen ulkokehää.. :soosoo: laitonta kuiteski mut suoremmat ne oli ku uudet mangelssit 8) ja kahesta vanteesta saa yhen kivan leveen ku käyttää vähän mielikuvitusta
     

Kerro tästä muillekin!