Rengas vanteelle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja max, 20.9.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisiko ristikudosrengas vaan saanut helpommin ymmärrettävät kokomerkinnät? Nehän olivat yleensä ”korkeita”.
     
  2. Tuo on kyllä täysin mahdollista, kun on kyseessä naapurin touhut..

    Mut joo, jäin miettii, että kuinkas korkeat noi oikeastaan on. Monen laskurin maksimiprofiili oli 80. Tässä pääsee itse syöttää:

    https://tiresize.com/calculator/

    Lopputulos: 30.2"
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    No sellaseks "front runneriksi" on mullakin aikomus, kantavuutta ja nopeusluokkaakin kun on tarpeeksi.
     
  4. Viikko sitten Moottorissa oli näitä rengasmuutosjuttuja. Tässä yksi kohta siitä:

    Kysymys: Onko henkilöauton renkaiden sallittua leveyssuunnassa tulla lokasuojan ulkopuolelle niin, että rengas on yli auton oman leveyden? Ainakaan omassa nuoruudessa juuri kortin saaneena 90-luvulla moinen ei ollut pykälien mukaista. Nykyisin sellaisia ylileveillä renkailla varustettuja autoja näkee liikenteessä aina silloin tällöin.

    Alustan, pyöränkulmien tai renkaiden sekä vanteiden muutosten takia auton pyörät eivät ole joissakin autoissa täysin lokasuojien sisällä ylhäältä katsottuna. Yleensä tämä on enimmäkseen ulkonäköseikka, varsinkin liioitellummissa tuning-autoissa.

    Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selvitti HelppoKatsastus Oy:n kenttäpäälliköltä, Ilkka Vennolta, mitä säädökset tarkalleen ottaen asiaan sanovat. Roiskesuojien mitoitukseen löytyy vanhempi EY direktiivi 78/549/ETY ja vähän uudempi EU asetus (EU) N:eek: 1009/2010.

    – Esimerkiksi katsastuksessa käytännön tulkinta on ollut, että ylhäältä katsoen renkaan kulutuspinnan pitää olla lokasuojan tai siihen kiinnitetyn levikkeen peittämä. Renkaan kylki on saanut tulla ylikin. Edellä mainituissa säädöksissä on myös ”peittokulmat” 30 astetta pyörän navasta eteen ja 50 astetta taakse, Vesalainen kertoo.
     

Kerro tästä muillekin!