Rengasliikkeissä ei osata vaihtaa renkaita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja d-lowrider, 10.4.2012.

  1. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Taas tuli opittua

    Pari viikkoa sitten hajosi rengas ja tuli ostettua koko sarja. Uudet kumit laitettiin rengasliikkeessä Tikkurilassa alle. Tänään kaveri vaihtoi renkaita kun itse olen kipeänä. Ei homma onnistunutkaan. Ensin halkesi ristikkoavaimen hylsy, mutta semmoistahan voi käydä. Sitten katkesi varresta Mersun alkuperäinen rengasavain. Hakkaava pulttipyssy ei myöskään avannut kuin yhdestä pyörästä pultit.

    Eipä tullut seisottua itse vieressä neuvomassa asentajaa rengasliikkeessä. Ei tainnut olla momenttisauvoja käytössä näille aluvanteille. Täytyy katsoa kun tästä toipuu, mutta melko varmasti vanteet ovat entiset.

    Nyt renkaanvaihto etenee korjaamolla ja takuulla taas menee jotain pieleen kun ei pääse itse tekemään.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Eikä aluvanteita saa kiriä momenttisauvallakaan vaan momenttia avaimella. Arvo riippuu pultin paksuudesta ja että onko rikallinen mutteri. Pulttipyssyllä ja momentti varrella uppoo silti. Kaverilla ollut huono päivä
     
  3. harmi

    harmi Gearhead

    Mee ihmeessä neuvomaan että momenttisauvalla kiristävät. Saat tapella niitä auki ihan tosissas sen jälkee mut pääsitpähän neuvomaan.
     
  4. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Miulle tulee aina näistä renkaanvaihto hommista mieleen Tuulilasin testi joidenkin vuosien takaa, kuvassa asentaja veti metrisellä varrella roikkuen amuliinivanteen pultteja "momenttiin". :odroll:

    Luulis tulleen kestävän...ite kanssa kerran kauhulla tuijotin kun käytin Oldsin renkaita tasapainotuksessa, asentaja ei meinannu saada mutteria lähtemään kierteelle niin oli laittamassa sitä pulttipyssyyn kiinni ja ajatteli sillä ampua!! :soosoo: Mie hyökkäsin väliin ja laitoin ite alulle sen mutterin..
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Itse annoin kanssa kerran palautetta Kaustisilla vaikuttavalle kumikorjaamo/autojoppari yrittäjälle, kun ostamassani Jeepissä oli vedetty alumiinivanteet auton alkuperäisillä (peltikuorisilla)muttereilla kiinni oikeen huolella. Nuohan ei kestä pulttipyssykäsittelyä ensinkään. Parista oli tuo kiiltävä ulkokuori vielä kiinni mutterissa, kaikki muut oli joko haljenneet, irti, tai irtosi muttereita irti väännettäessä.

    Joppari meinas suorastaan hengästyä, kun joku kehtasi "asiantuntemustaan" epäillä. :argue: Olihan nuo pistetty kunnolla kiinni jo toistakymmentä vuotta, eikä yhtään ollut tien päällä irronnut.

    No, ei varmaan ainakaan alkuperäisillä työkaluilla... :mad:
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No joo,tämä topikki liippaa läheltä omaa toimenkuvaa. Käytän rengasliikkeen palveluksia aika-ajoin. Pääsääntöisesti tekevät työn hyvin mutta joskus joissakin paikoissa voi kohdalle osua "amatööri". Nykyään rengasliikkeissä suht kova tahti niin joukkoon eksyy välillä "toivottomia" tapauksia. Sesonkiaikoina on lisäksi soppaa sekoittamassa kiireapulaiset.. Mutta asiaan.Kannattaa itse jäädä seuraan jos mahdollista.Ns, niskapoka auttaa kummasti keskittymisessä. :rotfl: Liian harvoin monet käyttävät noita momenttisauvoja vaikka varmaan jokainen pulju ne omaavatkin.Peruasioita joiden omaksuminen välillä vaikeaa...
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    työkaverin isä osti Oululaisesta rengasliikkeestä mersuun 17"alut renkaineen,ihmetteli sit ku jotenki huono ajaa,olivat ensinnäkin rälläkällä lyhentäneet pultit ja mesessä kun on pallokartiot vanteissa ni vetäneet suorakartioisilla pulteilla kiinni ja vielä jättäneet pultit löysälle, eivätkä korvanneet pilalle menneistä vanteitten reiistä mitään.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ite vetelen pyssyllä pulteista "löysät" pois, sit auto alas -> kiertelen momenttiavaimen kanssa läpi. Eli ei sillain tokotokotokotoko tylillä väkisin, vaa sillei että pultti/mutteri vaan alkaa puristamaan. EIkä oo kyl tarvinu ihmetellä ongelmien kans. Tosin en teekkään työkseni. Ja 100nm momenttiin aina vedelly, sano kuka mitä sanoo. Tuntuu toimivan.
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tämä on juuri Se oikea tapa. Normipultille riittää 75nm mutta Volvo tarvii jo 120nm. Se sata on ihan ok.
     
  10. transport01

    transport01 3rd gear

    En tiedä johtuuko tuosta seuraamisesta, mutta mulla on aina viimeisen 5 vuoden aikana tiukattu momenttiavaimella rengasliikkeissä.
     
  11. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Tästä voi sitten laskeskella aika lähelle momenttia millä ne aukesivat. 2 jatkovartta, vääntäjät kiinni 1,5 m kohdalla kummassakin. Toinen painoi kehon painolla ja toinen nosti. Ukon paino 75 kg. Ja jos momentti on voima kertaa varsi, niin taisi olla tiukassa :D
     
  12. Stance

    Stance Gearhead

    Sesonkiaikana en omaa autoa rengasliikkeeseen vie, se on satavarma. Silloin siellä on kaikki luuhakkeet hommissa...
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    N. 2200 Nm olettaen että nostaja nosti myös 75 kg vastaavalla voimalla. Ihan riittävä.
     
  14. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Eivät osaa Ison rengasketjun rengashotellista saivat joskus LT vw,n alle niin tiukkaan että mutteri meni paskaksi vaikka pulttipyssyllä (moottorikäyttönen) hakattiin auki niin mutteri oli ottanut itseensä.
    Kaikki pultit omiin autoihin on ristikkoavain ja max 50cm putkenpätkä +120kg riittänyt joskus vuosia sitten hivistelin momenttiavaimella mutta katsoin tarpeettomaksi.
    Yleensä pultit löysinä jonkun rengaspenan (joka alalla on onnettomia suhareita) jäljiltä ja juurikin sesongin jatkumona.
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mun broidin puikkiin joku rengasliikkeen tyyppi yritti laittaa vanteita alle siinä onnistumatta ja sit se väitti et ne vanteet ei sovi siihen, vaikka ne oli aiemminkin ollu siinä. Oli maalatut vanteet ja maali vähä otti keskireijässä kii.....
     
  16. rötvä

    rötvä 1st gear

    Kuopiossa erään rengaspuulaakin kiireapumoppitukka jätti venttiilit kirimättä. Mukavaa oli lauantaiaamuna lähteä reissuun kun oli kolme luttakumia ja yhdessä vajaat puol kiloo.
     
  17. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Aika lähelle normimomentti kun normiäijä vääntää normivoimalla ristikkoavaimella kaksin käsin. Kun jälkikiristyksen muistaa ei sitä voi löysälle jättää.
     
  18. nixon

    nixon 3rd gear

    Kyllä noi rengasliikkeiden allelaittamat on aina saanu tarpeen vaatiessa auki, tarvii vaan vahvistetun ristikkoavaimen + esim. liikennemerkin putken. :x
     
  19. VM.79

    VM.79 Gearhead

    Pitäishän siinä mutterimopossa olla voimakkuudensäädin :soosoo: Mulla duunikäytössä oleva vetää 1:sellä liki 110nm ja 4:sella oisko karvan yli 400nm. Aluvanteissa tulee käytettyä 110nm momenttisauvaa, koska momenttiavaimet tuppaa olemaan välillä hukassa.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä minä olen ainakin rohjennut sanoa; "loppukiristys sitten käsin" eikä siitä vielä yksikään rengaspete ole hernettä nenäänsä vetänyt.
    Miksi vetäisikään. Eihän parturikaan kosahda asiakkaalleen osaamisestaan jos asiakas sanoo lyhennä vielä vähän niskasta.. :)
    Yleensä olen saanut ohjeet "kiristä vielä sadan kilometrin jälkeen" aluvanteille.
    Näyttävät nuo aluvanteet kiristävän momenttiavaimella pyytämättäkin.

    Jos rengasliike pilaa asiakkaansa vanteet, niin ihan satavarmasti ovat korvaus(korjaus)vastuussa. Soitto kuluttajaneuvontaan jos ei neuvottelu tuota tulosta.

    Mitä tulee momentteihin niin ristikkoavain ja ihan tavallisen miehen voima ikenet irvessä tuottaa riittävän pysyvyyden momentin henkilöauton pyöriin ja vahvinkaan sälli ei pultteja tai vanteita lihaskiristyksellä riko.
     

Kerro tästä muillekin!