Renkaan kantavuus "vähennys" > 80 km/h

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Gerball, 16.2.2019.

  1. Gerball

    Gerball Gearhead

    Urbaani legendaa vai totta että renkaan kantavuudesta saisi tinkiä jonkin % kuorma-autossa jossa nopeus rajoitettu.
    Joitain kertoja olen tuohon väittämään törmännyt, mistään vaan en löydä virallista tietoa.
    Suunnitelmissa kesäksi hankkia taakse vähän sirommat renkaat, mutta akselipainoa 2760kg > vaatii load indexin 120.
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Muistaakseni 10% sai tingittyä load indeksistä kun nopeus on rajoitettu 80 kmh. Katsastus konttorilla katsuri ihan kertoi minulle. Rengasliikkeillä on varmasti se normikirja mistä asia selviää.
     
  3. Gerball

    Gerball Gearhead

    Rengasliikkeessä oli kuultu sama huhu, muuta eivät osanneet sanoa.
    Katsastuskonttorilta kerrottiin että jos nopeus rajoitettu alle 80, silloin voi jotain vähennyksiä olla olemassa. Ei siis onnistu jos nopeus rajoitettu 89km/h niinkuin noissa on.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kannattaa mennä asiantuntevaan rengasliikkeeseen ja katsastuskonttoriin.

    Sano että katsovat STRO rengasnormi kirjasta niin sieltä se löytyy. Itse kun kävin omaani katsastamassa ja renkaiden kantavuus oli liian pieni niin katsuri laski ettei edes tuo 10% lisäys renkaan kantavuuteen riitä niin meni renkaat vaihtoon.

    Kuorma-auton maksimi nopeus on 80kmh ja sen pitäisi riittää on se rajoitin asennettu mihin vaan nopeuteen. Mulla kun on 2003 silverado niin se ei vielä edes tarvitse rajoitinta ja silti katsuri yritti laskea tuolla +10% kaavalla minun takarenkaiden kantavuutta.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Perävaunuissa joissa C-rengas. 10%.
    Kuorma-autoissa 4%. Koskee kaikkia kuorma-autoja kun suurin sallittu nopeus on 80kmh
     

Kerro tästä muillekin!