Renkaiden elinikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja WBBC, 16.11.2019.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Pitihän se arvata. Sen kerran, kun raaskii ostaa uudet kalliit talvirenkaat, niin lämpötila pomppasi +12 asteeseen.
    No. Tytär sai ajokortin, niin on se hyvä olla uudet renkaat alla.
    [​IMG]
     
    passerby tykkää tästä.
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tässähän Viro lähinnä valmistautuu itäiseen uhkaan, eli jos itänaapuri aloittaa agressiivisuudet, niin tuikataan pino palamaan ja vihollisen lentotoiminta ainakin vaikeutuu...
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Sievin työjalkineet aivan kuin muutkin ovat EU direktiivin uhreja, kengänpohjan pitää hajota tietyssä aikaikkunassa koska kumisia kengänpohjia on vissiin aavikot, viidakot ja merenpohjat täynnä. Oli aika yllätys, kun uudet kengät olivat viettäneet nelisen vuotta varastossa, ekaa kertaa vedin jalkaan niin päivän aikana meni poikki ja pohjan kumi aivan mutua... :(
     
    passerby tykkää tästä.
  4. tapsah

    tapsah 2nd gear

    :D:D:D:D a blast from the past:D:D:eek: , asiantuntijuus ei vanhene!! autokaupan ajatollah, oikeinkirjoituksen oidipus...
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jostain luin että sille materiaalille ei ole hyväksi olla levossa liian kauan, se haurastuu. Eli parempi olisi silloin tällöin käyttää niitä kenkiä vaikka ei tarvitsisikaan.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Renkaiden elinikä? Mulla on buickiin renkaat joissa on paistoleimat vuodelta 2003. Kumit on kuin uudet, kulumattomat; kumi on kuin muovia, märällä asvaltilla lähtee 40 km/h vauhdissa isossa liikenneympyrässä 4 -pyöräluistoon. Myös paikaltaan lähtiessä sutii märällä hillittömästi :p V6 tuntuu jopa voimakkaalta silloin. Laitoin nuo alle talveksi talliin. ;)
     
  7. heh heh©

    heh heh© Gearhead

  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ostin juuri aika vähän ajetun mutta vanhahkon auton enkä katsellut renkaita sen kummemmin, kunhan pintaa oli sen verran että pärjää, vanha pappa sanoi ettei hän oo paljoa talvella ajellut, renkaissa on hyvin pintaa. Arvasin että valmistusvuodet on varmaan jotain todella vanhaa...
    Hyväkuntoisissa nastarenkaissa (kuuminta hottia Hakkapeliitta 2) olikin DOT 1400 eli komiat kakskytvuotiaat rinkulat ja kesämisukoissa oli DOT 4704. Aika hyvin ainakin kesäkumit toimii vielä, ajattelin noi nastatkin alle koittaa.
     
  9. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Nyt taitais rengasturusta saada huokeella renkaita, mustia ja noin pyöreitä ja vielä todella tuoreella paistopäiväyksellä
     
    WBBC tykkää tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eikös nuo Sievin jalkineet ole kuitenkin aikalailla parhaita, mitä saa. Ei kai mikään kumi parane vanhetessaan. Käytössä olevat kestää, mutta käyttämättömyys tuhoaa.

    Mulla oli jotkut käytetyt turvakengät (en muista merkkiä) vuosia varastossa, ja ne sai heittää roskikseen, kun pohjat mureni ihan paloina.
     
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei käytössäkään kestä montaa vuotta. Vuorelliset sievin turvakengät talvikenkinä on mulla ollut ja niille se neljä vuotta käytössä on aika lailla maksimi. Pohjat halkeaa. Niitä kumminkin melkein ympäri vuoden käytetään kun ne on helppo pistää jalkaan jos jotain pihalla käy. Yhdet uudet sain sieviltä, kun lähetin pohjavaivaiset takaisin. Nyt niistäkin on pohjat halki ja uudet pitäis hankkia.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ikuista ei kannata tehdä.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin se valitettavasti on. Ennen oli suutarinliikkeitä runsaasti.
    Nykyisiä kenkiä ei edes pysty korjaamaan. Niin paskasta matskusta tehty.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla oli -70 Corvettessa aikoinaan sen tultua amerikasta, alla 20 vuotta Californian auringon hapertamat BFG Radialit. Oli niin kovaksi päässeet, ettei sudittaessa syntynyt edes kunnolla näkyvää mustaa viivaa. Kovat kuin jääkiekot. Sateella ei juuri uskaltanut kaasua painaa syvemmälle. Lukkoperäinen lipeää helposti omille teilleen...
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mulla on tarpeeksi vanhaa varastoa vielä Jalaksen turvakengät, niin ne ovat porskuttaneet kohta 15 vuotta, on vissiin tarpeeksi ikää ettei hajoa itsekseen. Vetoketjun silmukat on vaihdettu avainlenkkeihin - muuten orggis kamaa. Joka talvi käytössä, pohja alkaa olemaan kulunut. Tarttee tilata kengätkin amerikasta niin kestää saatana.
     
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Käytätkös itsesi jatkeen suojana myös kumia, minkä parasta ennen päiväys on samalta vuosikymmeneltä kuin maksullisen vosun, jota "poljet" jossain kuuman yön huumassa, kun oikein rupee pane...????

    Yhtä turvallista puuhaa kaikille osapuolille.:eek::eek:

    t. AM
     
    WBBC tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jopas rönsyilee...renkaista alkoi ja nyt puhutaan jo turvakenkien pohjien kestävyydestä.

    Juuri hain uudet, kun entisissä Sieveissä alkoi kastumaan sukat ja jälkeen jäi kuivat jalanjäljet märällä asfaltilla.
    Pohjat oli poikki, sama juttu kävi edellisille Jalaksille ja ihan samasta kohtaa...tuntuu olevan sama vika kaikissa.
    Ympärivuotisestihan noita oli vedetty lähes joka työpäivä, kuviotkin oli jo aika lailla sileät pohjista...vaikka 75 % työstä on vaan autolla ajamista.
    [​IMG]

    Renkaista, nopeusluokista ja niiden paistopäivästä...ostan mieluummin aina vuoden tai kahden ikäiset, kun aivan uunituoreet renkaat.
    Uunituorerengas on usein vain yhden kesän/ 10 tkm rengas, mutta oikein säilytetty vuoden ikäinen kestää jo paljon paremmin 20 - 30 tkm.
    Normaali käytössä sillä ei ole kuitenkaan mitään eroa, mutta kulutuskestävyys on huomattavasti parempi ja tämä korostuu vielä nopeusluokkien noustessa.
    Tässä maassa saa ajaa max. 120 km/h, mutta renkaat on järkiään tarkoitettu jonnekin 270 - 300 km/h nopeuteen...jotenkin hullua :odeek: , mutta minkäs teet kun rengasvalmistajat suoltavat vain nopean luokan renkaita markkinoille :odconfused:
    Aika vaikea on enää löytää jotain S- tai T-luokan rengasta ns. merkkirenkaana, niin että rengaskoko vastaisi haluttua...syynä on ihan se että autojen rengaskoot ovat suurentuneet ja profiilit madaltuneet rajusti.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kohta joku jatkaa mielipiteellä hyvistä vuosikerroista.:)
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  19. fishbone

    fishbone Gearhead

    mun yhden kaverin uudet kesärenkaat ei kestänyt edes yhtä kesää,eturenkaat kulu reunoista mut takarenkaat meni ihan kankaille,kummallista mut vanhoissa autoissa voi nuo aurauskulmatkin olla pielessä mutta että takarenkaatkin,,,,
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tämän konttorirotan piti 10 vuotta sitten käydä kaupasta firman piikkiin turvakengät kun piti käydä telakalla. Sen jälkeen ovat olleet kerran viikossa käytössä kansalaisopiston kurssilla ja välillä pari vuotta varastossa. Uudenveroiset ovat vielä, merkkiä Jalas. 15 vuotta vanhat lenkkaritkin vielä uudenveroiset, vaikka ei jalassa edes joka vuosi. Jotkut kengät kai kestävät käyttämättömyyttä.
     

Kerro tästä muillekin!