Retainereista/jousista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 28.3.2017.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ostin venttiilinjouset ja retainerit ilmoitettujen mittojen perusteella, ja nyt näyttää siltä että retaineri ei ole "snug fit" sisempään venttiilinjouseen, vaan välystä on n. 0,4-05mm.
    Lisäksi retainerin olkapää johon jousi nojaa on niin isolla pyöristyksellä varustettu ja matala että jos venttiilinjousen päitä pyöristää niinkuin Manley paketissaan ohjeisti, tilanne ei ainakaan parane, josko nyt huononeekaan.

    Onkohan tuosta jotain vakavaankin haittaa, ettei jousta ohjata retainerista jämptisti? Kanteen täytyy tehdä koneistus jousille jokatapauksessa, että sieltä ne nojaa joko ulkohalkasijasta tai halutessani sisähalkasijasta. Varmaan olis tässä tapauksessa parempi että sisähalkasijasta, ja jättää ulkohalkasija ns. vapaaksi?

    Mitkään äärikireät jouset ei ole kyseessä, seetipainepyynti on 165lbs, aukipyyntiä en nyt muista ulkoa...
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Siis tuplajouset ja sisempi väljä retaineriin, onko ulompi jousi jämptimpi?
    Enpä olis huolissani jos vaan sisempi muutaman kympin väljä, onko se sisemmän ja ulomman jousen keskinäinen välys millanen? Tai jos niitten välissä on peräti se dampperijousi niin nehän tukee toisiaan.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Retainerissa on vain sisemmälle jouselle ohjaus, siis vain yksi olkapää. Damppeeria ei sisemmän ja ulomman välillä ole, ne ovat kuitenkin jämpit toisiinsa, ja kuuluvat yhteen.
    Kyseessä siis sekoitus ihan Summitin sivuilta mitat ottaen, retaineri tais olla LS-motista, ja jouset SBF:stä, menevät modifioituun Cumminsiin.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kansa tahtoo valokuvia, kiinnostaa miten laitatte tuplajouset, retainerit ja venttiili yms itse just sellaisia kansiin puljanneena.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se että jouset on siellä kannen puolella pesässään, on ehkä tärkeempi kuin se retainerin puoli.
    Silloin ne ei vaeltele ja pääse nojaamaan esim ohjurin kumeihin.

    Vaikka retaineri/jousi paketti onkin yhteen tarkoitettu, tapaa niissä kyllä monenlaista sovitetta.
    Toiset on suorastaan tiukkoja toisiinsa ja joissakin taas selkeä välys.

    Varsinkin alkuperäisissä tehtaan ratkaisuissa on monesti jousi aivan holtittoman väljä retaineriin, eikä aina kannenkaan puolella ole kunnollista ohjausta.
    Näissä pääsee jousi vaeltelemaan todella paljon, eikä se ole hyvä kovemmassa performance käytössä.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sellaseen käsitykseen tulin itsekin kuuklettamalla että jousen kuuluisi istua retaineriin tiukasti, ja se olisi se oikea tyyli. Ilmeisesti mulle on sattunut ne vehkeet missä vakiona toi istuvuus on hyvä, ja harrasteisiinkin on tullut (tuurilla) valittua sellaset jousi/retainerikombinaatiot että istuvuus on hyvä, tähän mennessä.

    Varmasti noita toisiinsa tarkoitettuja jousi/retainerisettejä on monenlaisella istuvuudella, se tässä on takana että mikä on liikaa välystä tossa kohtaa.

    Otan kuvan noista osista kun käyn pajalla tänään, mikäli se jotenkin asiaa muuttaa.
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Mulla on sopivasti pari jousisettiä käsillä, niin mittasin välykset jos tulokset kiinnostaa vertailun vuoksi.
    Comp beehive: Retainer/jousi välys 0.4mm & aluskuppi / jousi 0.5mm.

    Afr kansien mukana tulleissa jousissa: retainer/isojousi 2mm. & retainer /damper 0.8mm.
    Jousi/aluskuppi on jämpti ja välyksetön.

    Molempien retainerien olkapäissä hyvin pieni pyöristys.
     
    Muokattu: 29.3.2017
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näköjään isohkoja välyksiä on käytössä muillakin, jo ihan valmistajalta lähtien.

    Joo-o. Vaikka toi välys oliskin mennyt vielä niin uusi ongelma ilmeni:
    [​IMG]

    Vasemmalla venttiilissä uudet retainerit lukoilla joita oli takoitus käyttää, ja kuten näkyy, liian syvällä ovat lukot eli uusissa retainereissa on isommat reijät vaikka astekulma täsmääkin. Oikealla vakioretaineri ja lukot.
    Lukot on alkuperäiset vakiot, kun en ole löytänyt pyöreään uraan tehtyjä 7-asteisia uusiakaan, ja vaikka löytaisinkin niin mistä tiedän että minkä kokoiseen reikään ne on tarkoitettu vaikka venttiilinvarren mitt oliskin oikein?

    Nyt kun retainerit on noilta mitoiltaan epäsopivat, ja välyskin olis ollut reilunpuoleinen niin täytyy etsiä uudet retskut... Tai sitten tehdä sellaiset? Jouset on niin passelit että ne menee käyttöön kyllä.

    Nyt olis siis seuraava kysymys että onko kukaan tehnyt itse teräksisiä retainereita? Tuossa Comp Camsin paketissa lukee että "tool steel", eli työkaluteräs, ja ovat n. puolet(!) noiden Cumminsin omien retskujen painosta, että jos yhtä järeät tekis itse työkaluteräksestä niin eiköhän ne kestäis? Karkasis ja päästäis vaikka samaan kovuuteen noiden Comppien kans?

    Alkuperäisiä retainereita ei suositella käytettäväksi noin isojen jousipaineiden kera, ja siinä syy miksi noita juttuja muuttelen. Kuvittelin olevani nokkela valkkaamalla Summitin luettelosta passelit palikat, enpä ollutkaan:confused:
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ettei nyt tulis vähän yliteoretisoitua asioita jossain max 3500 kiertävässä motorissa...
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onko mahdollista, että retainereissa ois ajateltu lämpölaajenemista? Mitä tapahtuu jos on tiukka ja kuumenee? Itse pohdiskelin tuota samaa väljyyttä retainereissa, pakoventtiileissä oli sitä väljyyttä. "korjattu hiomalalla väljät pois"
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos tollanen retku lämmitetään huoneenlämmöstä esim 100 asteeseen laajentuma on muutaman sadasosan
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Palotilassa /pakoputkessa se on kuitenkin huomattavasti korkeampi. En tiedä miten hyvin ventiilit kyllä johtaa lämpöä.
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ajattelis että venttiilin lämpö siirtyy pitkälti varren kautta kanteen. Johan niihin osiin öljykin palais kiinni jos oikeen kuumana kävisivät
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Onko noi compin retainerit jotku super seven mallit niissähän on isompi halkasia lukoissa

    Tollasia tekis nopeesti kun ajais isompaan palaan cnc jyrsimellä kaikki retkut kerralla sitte sahalla poikki ja sorvilla jousen puoli valmiiksi
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Oldsmobiilin moottorissa originaalijousilla ei keskittänyt kanteen eikä kunnolla retaineriinkaan. Laitoin compin beehivet, nyt keskittyy retaineriin muttei kanteen. Olisin laittanut ne keskitysrenkaat kanteen mutta loppui varat kesken, jouset olis pohjannut ja kannesta ei uskaltanut ottaa ettei mee puhki.

    Nytkin joutui laittamaan semmoset lukot mitkä anto sitä asennussyvyyttä.

    Moottori ei tosin kierrä kuin 5500rpm eli se siitä pervormansesta.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voi olla että sorrun yliteorisointiin mutta kun noita vakioita on hajonnut niin jotain parempaa täytyy tilalle hankkia. Kierroksia on tarkoitus ottaa 5000, ja noin raskailla venttiilikoneiston osilla se jo jotain vaatii retainereiltakin.

    Se ero noissa retaineissa taitaa syntyä ihan suunnittelupöydältä lähtien, toinen valmistaja käyttää isompaa seinämää kuin toinen, vaikka molemmissa oliskin 7-asteen kulma. Onhan lukoissa muitakin eroja, kuten se ura, ja sen sijainti, nyt kun niitä katsoo.... Ei ne taida olla mitenkään erikoiset alkujaan, että vaatisivat jotkut muut lukot? Siis super seven tms.

    Täytyy tehdä noi retainerit itse niin saa kaikilta mitoiltaan sopivat. Sellasta matskua hommattava minkä karkaisu- ja päästölämmöt on tiedossa, nytkin jotain työkaluterästä löytyy mutta laatu/valmistaja ei ole tiedossa...

    Kiitoksia neuvoista tähän asti,
     
    Muokattu: 30.3.2017
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Liian tiukka retaineri on se kaikkein vaarallisin vaihtoehto.
    Se kun kuumenee, niin venttiilijousi räjähtää tuhannen pillun päreiksi ja rikkoo koko moottorin!

    Kaverille kävi liian tiukan retainerin takia hullusti nokkaa sisäänajaessaan.
    Jossain vartin kohdalla kun kone oli jo tosi kuuma tapahtui juurikin tuo jousen räjähtäminen, kamat tuli venttiilikopan läpi ja venttiilijousen kappale lävisti vielä kaverin vatsan päätyen mahalaukkuun.
    Onneksi ylimääräiset tavarat tuli kuitenkin seuraavan päivän ulosteen mukana pois, mutta oli kuulemma aika tuskallista paskantaa, kun terävä jousenpää repi peräsuolta.

    Tapauksesta toipuminen oli sitten kuitenkin sujunut nopeasti, kun oli vaan syönyt silliä ja juonut kuravettä päälle!:p
     
    cutlass cruiser, rallikuski, mpower ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Nyt jos ohitetaan tuo aprillijuttu, niin saako retaineri oikeasti olla tiukka jouseen? Olen löytänyt mieleiset jouset, mutta retainereiden löytäminen on suurempi haaste. Yhdet sopivat olisivat. Niissä on ilmoitettu jousen sisähalkaisijaksi 0,640", mutta jousen ilmoitettu sisähalkaisija on 0,636". On siis noin 0,1 mm krymppiä. Onko tuo ongelma vai pitääkö jatkaa etsintää?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On ne joskus niin tiukkoja ettei sormin saa paikalleen eikä pois.
    Tuo sun mainitsema yhdistelmä varmaan toimii.
     

Kerro tästä muillekin!