Rhoadsin hydrauliset nostajat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja minorv8, 1.11.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä tossa täytyy tollasiakin asioita ottaa huomioon, muutenhan toi olis aivan sietämättömän hyvä keksintö.
     
  2. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Voiko konetta nyt "oikein" suunitellakaan.. voi toki suunnitella tietylle kierrosalueelle mutta jos haluaa alhaalta ylös menoa niin pakkohan se on kikkailla niin kuin vuosia on tehty -> kierrosluvun mukaan säätyvät nokkakulmat, VTECH yms. 2-3 eri asteiset vaihtuvat nokat.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyykö näistä Rhoadsin nostajista oikein dynossa testattua vertailu tietoa normaaliin nostajiin verrattuna ? Netistä ? Kirjallisuudesta ?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    enpä menis vakuttelemaan kulmakunnan kuppilaa pitemmälle kymmen kertasilla öljyn paineen vaihteluilla, kyllähän asia on niin että paine on sama niin ala kun yläkierroksilla jos vermeet on kunnossa paineventtiili sen pitää kurissa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    riippuu koneesta,kyllä paine voi vaihdella.paine venttiili rajoittaa korkeimman mahdollisen paineen.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    No mielipidehän ei voi väärä olla, mutta totuus on tosin toinen. Eli ei ole mitenkään poikkeavaa että yläkierroksilla paine on vaikka nelinkertainen verrattuna tyhjäkäyntiin täysin kunnossa olevassa kisaviritteisessä moottorissa, siis sellaisessa missä on kahdeksan sylinteriä veemuodostelmassa ja alkuperäistyyppinen oilpumppi. 20psi pomppaa komeesti 80:iin. Ihan viisaiden (ei koske minua) peukalosääntö on että 10psi:tä pitää olla jokaista 1000 kierrosta kohti etton OK paine.[/quote]

    Tässä lisätietoa öljynpaineesta ja mahdollisista ongelmista....
    CraneCams newsletter #167

    Oil Pumps The old adage that you need 10 lbs. of oil pressure for every thousand RPM you are turning is not necessarily true. Your High Volume or High Pressure Pumps will only rob you of horsepower and can aerate your oil by literally pumping the pan dry because the oil cannot return to the pick up quick enough. You have to remember that the oil is only returning to the pan by gravity. So you may be able to get the oil up into the block, etc., but you still need to be able to return it to the pan. You will also lose HP by turning these larger pumps. This can be related to driving another external accessory off the crank. you will lose HP from the parasitic draw. As far as the load from these pumps, you are asking the cam gear and distributor gear to do twice the work! If the cam and distributor gears are not lined up absolutely perfectly, you are going to wipe them out because of the excessive load.



    Here are some examples of oil pressure and how this all works. For instance, a Harley will only run 5-10 lbs of oil pressure at idle, and approximately 20 lbs at a max! Granted, the oil temperature is high, but this is also the main source of engine cooling! Also, look at any of the cup series cars - they are running light weight oils and low oil pressure (45 lbs). This in turn makes them more power by reducing the oil pressure and parasitic draw. Of course, they are also spraying oil in the exact locations needed but, again, the high pressure or volume pumps would only hurt performance. You can also run a roller bearing style cam to help that power-robbing pump. By running the roller bearing, you can run less oil pressure, as the bearings will only need to be misted, not flooded with oil. The only reason you are making more power is because of the lower oil pressure you are able to run, not because it’s a roller bearing cam. All said, you should only run what is needed for oil pressure for your application, and not run anything excessive “just because!”
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niinku tossa jo aiemmin sanottiin, paineen rajoitus venttiili aukeaa tietyssä paineessa. Jos ei pumppu kykene siirtämään riittävästi öljyä, jotta toi paine saavutetaan, on paine tietysti matalampi. Eli jos on isot välykset, niin silloin hi vol pumppu parantaa paineita matalilla kierroksilla. Toi nyrkkisääntö 10 psi / 1000 kierrosta pätee oikeestaan isoja kierroksia varten, eli kaheksalla tonnilla olis hyvä olla 80 psi:tä. Mutta jos sulla on motti joka kiertää kolme tonnia, niin se ei tarkota sitä, että sille riittäis 30 psi:tä. Hyvä olis olla sellanen viitisenkymmentä kun ruvetaan lähestymään maksimiväännön kierroksia. Ja toi on tosiaankin nyrkkisääntö joka tavallisten kuolevaisten moottoreissa on ihan hyvä, jotkut Pro Stock motit sitten erikseen.
     

Kerro tästä muillekin!