Ridin`& Drivin` -lehti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kustom STW, 6.11.2008.

  1. Remu63

    Remu63 1st gear

    Hienoa kuvamateriaalia olivat saaneet Tiksin näyttelyistä 8) Varsinkin ekalta vuodelta ei kaikkia muista kun ei kuvia itsellä,seuraavana vuonna olikin jo viisaampi ja kamera matkassa.
     
  2. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Tulihan toi Hot Rod showssa tilattua, kun siinä HvS:n kanssa jutusteltiin ja kerroin ostelevani irtonumeroita, että eikös se ihan sama kustantajalle oo, miten sen lehden ostaa kunhan kauppa käy, niin eipä ookkaan.... aika ison osan ottaakin toi jakeluverkosto, eli jos haluatte edesauttaa ko. julkaisun tulevaisuutta, niin tilatkaa.
    8)
     
  3. bdr529

    bdr529 1st gear

    Nyt kun on mobilistia koskien ollut keskustelua jakeluketjussa tapahtuneista pintavaurioista, olisi mielenkiintoista tietää missä kunnossa Ridin & Drivin yleensä tulee tilaajille kotiin... Se on hieman epästandardin kokoinen :-(

    Ja vanhat näyttelykuvat oli varsinainen aikakone!
     
  4. spinneri

    spinneri Gearhead

    Juuri näin! Kustantaja saa vain osan irtonumerohinnasta. Pottia on jakamassa irtonumeroiden jakelusta vastaava Lehtipiste sekä heidän jälleenmyyjänsä, ja se saattaa pienen omakustannelehden kohdalla jakautua jopa tyyliin "fifty-sixty"...

    Itsekin olen tämän tuonut muutamaan kertaan esille lehdessäni, pyrkien muistuttamaan, että kustantajalle ei todellakaan ole sama mistä asiakas lehden ostaa. Olenpa jopa harkinnut varsin huonosti kannattavan irtonumeromyynnin lopettamista, järjestänyt aiheesta kyselynkin (katso Facebook-sivumme), mutta ainakin toistaiseksi on pysytty vanhassa linjassa.

    Paras pienen omakustannejulkaisun "tukitoimenpide" on tilata lehti suoraan kustantajalta!


    Erään toisen pienen harrasteautolehden kustantaja

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Nykyaikana luulisi olevan mahdollista yhdistää tilauksen ja irtomyynnin edut, eli nettikauppa josta voi tiettyyn päivään asti, vaikka pari päivää ennen painoon menoa, ostaa seuraavan numeron ennakkotietojen perusteella joko maksamalla ennakkoon muutaman numeron, tai sitten maksamalla numerokohtaisesti verkkopankin kautta. Lehti toimitettaisiin samalla kun tilaajillekin ja hinta olisi kalliimpi kuin kokovuosi tilauksessa mutta hiukan halvempi kuin irtomyynnistä tai jälkikäteen kustantajalta, koska voitaisiin ottaa huomioon jo alkuperäisessä painosmäärässä. ??? Monissa lehdissä ei vain jaksa joka numero kiinostaa, kun tilattuna tulee jo 3 harrastelehteä.

    Yhden R&D:n ostin Tampereelta, se riitti mulle toistaiseksi.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^tulevaisuutta, mään, tulevaisuutta!?!

    Nyt tuo voi olla hankalaa kustantajille ja lisää työtä ja vaivaa. Vaan tulevaisuudessa jos tuo erittäin asiakasmiellyttävä ostovaihtoehto onkin jo kaikissa lehdissä tarjolla... 8)
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    En tiedä miten tänä päivänä, mutta ennen ei saanut Rautakirjan kanssa kilpailla irtonumeromyynnistä. Tämä saattaa vaikuttaa vaikuttaa asiaan. Toisaalta eihän tilausjakson minimipituutta taida olla missään rajoitettu.

    Ennen jos näyttelyssä myi uutta lehteä kampanjahintaan, niin siihen oli kustantajalla oltava Rautakirjan lupa tai kysymyksessä oli sopimusrikko, jonka perusteella Rautakirja saattoi lopettaa ilman irtisanomisaikaa kerrasta irtonumerojen välittämisen. Ainakin ennen irtonumeromyynti oli lehdelle välttämätön pakko, vaikkakin kallis sellainen. Jos lehti hävisi irtonumeromyynnistä, ei tilauksiakaan saanut myytyä, koska eihän lehti enää ollut vakavasti otettava, kun se ei näkynyt kioskeissa.

    Samoin Rautakirja puuttui lehden mainoksiin, joissa verrattiin tilauksen edullisuutta irtonumerohintaan. Tätä ei missään sopimuspapereissa kielletty, mutta se oli niin sanottu sanaton sopimus eli Rautakirja kielsi ja asiakas totteli tai sai kenkään levitysverkosta. Tylyä peliä, jonka olen itsekin joutunut aikanani kokemaan.
     
  8. spinneri

    spinneri Gearhead

    Arvonlisäverolaissa oli ainakin aiemmin määritelty että tilattava lehti oli julkaisu, josta ilmestyi vähintään neljä erillistä numeroa vuodessa. Pikavilkaisulla en tuota kohtaa enää pykäläviidakosta löytänyt, mikä tarkoittanee sitä, että se on poistettu, kun lehtitilauksetkin siirrettiin ALVin alaisuuteen.

    Hirveästi en hämmästyisi, jos Lehtipiste käyttäisi tuota samaa määritelmää.

    Muistaa tulee myös se fakta, että irtonumeroiden arvonlisävero on 23 prosenttia, kun tilatun lehden kohdalla se on 9 prosenttia (aiemmin oli 0 %).

    Käytännössä siis irtonumeron tuomaa rahasummaa ovat jakamassa a) Suomen valtio, b) Lehtipiste, c) myyntipiste ja d) kustantaja. Lehden valmistuskustannuksista vastaa kuitenkin vain kustantaja. Mitään yllättävää tässä ei kuitenkaan ole, vastaava tilannehan se on esimerkiksi autokaupan kohdalla ... a) Suomen valtio, b) maahantuoja, c) jälleenmyyjä ja d) valmistaja. Sillä erotuksella tosin, että tiettyjä kustannuksia on jakamassa valmistajan lisäksi myös myyntiorganisaatio.


    Katkeroituneen kustantajan vollotusta

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuopa olikin mielenkiintoista tietoa. Ihmettinkin kun Helsingin näyttelyssä ei ollut vaikkapa kasilla mitään tarjousta uusimmasta numerosta. Esimerkiksi vappuna kävin täällä eräässä tapahtumassa missä Klassiker-lehden uusimman numeron pystyi ostamaan 30,- kruunulla lehden myyntipisteestä. Itse tosin valitsin vaihtoehdon missä kolmen numeron (määräaikainen!) tilaus + yksi vapaavalintainen numero valikoimasta maksoivat yhteensä 100,- kruunua eli 25,-/lehti - ei paha.

    Muuten, Ridin´ & Drivin´ tuli sitten ostettua kasin lisäksi laivalukemiseksi...
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Noi on asioita, joita lukija ei yleensä edes tiedä, eikä näistä saisi julkisesti edes puhua, sillä siitä olisi haittaa Rautakirjalle. Minä voin nykyään puhua ihan vapaasti, koska en ole enää yli 20 vuoteen ollut missään sidoksissa Rautakirjaan. Ja kyllä olen pyrkinyt jakamaan tuota tietoani, sillä Rautakirja on ikävä monopoli ja pyrkii vain vahvistamaan monopoliasemaansa.
     
  11. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Uusin lehti kolahti eilen postilaatikkoon... Mielenkiintoista juttua mahdollisesta Elviksen rätti-Caddysta. Kanteen ei kyllä olisi voinut enää "rumempaa" letukkaa laittaa.... :D
     
  12. Pihi

    Pihi 2nd gear

    https://www.facebook.com/ridindrivinlehti
    Tällä Facebook-sivulla voitte antaa suoraa palautetta meille avustajille sekä ainakin toimittaja Oiva Selänpäälle. Toivottavasti ylläpito suvaitsee tämän pienen mainoksen.... 8)
     
  13. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    joku kyseli miten lehti on tullut kotiin, veikkaan että tuosta epänormista koosta johtuen ei ole kenenkään tarvinnut valitella kunnosta. ja moblia ja kaseja varmaan tulee posteihin (toistaiseksi) isommissa pinoissa...
    darttijuttu oli vanhalle dartistille ihan helmee ja virkistävän erilaista (kuva)-luettavaa.
     
  14. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Uusin lehti on kolahtanut tilaajien postilaatikkoihin! Ovat taasen hyväksyneet ainakin kaksi luokatonta juttuani julkaisuun.....
     
  15. Remu63

    Remu63 1st gear

    Uusin numero tarttui kaupasta mukaan eilen.Upeaa kuvamateriaalia Keimolasta 1978 & Räyskälästä 1979 8)
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hienoa että toimituskonserni on saanut hankittua mieleisensä harrasteavon. ja että se heti esitellään perinpohjin. hyvä homma hienoa ja onnea vaan, toivottavasti auto näkyy tapahtumissa HILLITYILLÄ mainosteippauksilla...
     
  17. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Tuli kyllä kertaistumalta luettua eilen koko aviisi.
    Oli pirun hienoa kuvamateriaalia roppakaupalla muinaisista suoraanajokisoista!

    Hemmetin hyvä lehti, ei voi moittia.
     
  18. Campala

    Campala Gearhead

    Selänpää on bongattu muutamasta tapahtumasta Cadillaceineen. Ja ilman minkäänlaisia mainosteippauksia.
     
  19. Zege

    Zege 3rd gear

    Tuli tuossa mielenkiinnosta etsiskeltyä uusinta lehteä, mutta näitä ei enää tunnu olevan lehtihyllyssä.

    Vieläkö tämä kuitenkin on olemassa? Nettisivuilla mediatiedoissa ilmestymisaikataulut vuodelta 2009 ja uusimpan lehtenä mainitaan 4/2013.

    Facebook sivutkin aika hiljaisella vuoden lopun jälkeen...
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä lehti on käsittääkseni hyvinvoiva ja itseasiassa laajentunutkin.
    Henkka perusti rinnalle myös prätkälehden samassa hengessä. Mutta lehdenteon resurssit on rajalliset, joten nettisivujen päivitys on saattanu jäädä todo-listan pohjimmaiseksi
     

Kerro tästä muillekin!