riittääkö pumppun teho?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tha022, 28.7.2005.

  1. tha022

    tha022 Gearhead

    Kone noin 700hp. syyläri suurin mikä autoon sopi (2gen camaro).
    Riittääkö 16-18GPM vesipumppu pitään sen kylmänä?
    Tarvis pikaisesti apua!!!!
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmaan vähän tapauskohtasta, mutta epäilen, ettei riitä. Varttimailin rykäsyyn voi riittää, mutta siinäkin lämmöt nousee. Useinhan toi 700 heppaa ei oo käytössä kovin pitkään, joten tavallisessa liikenteessä tollanen pumppu voi hyvinkin riittää. Sitten kun tehoja aletaan käyttää, kasvaa myös jäähdytystarve.
     
  3. VesaR

    VesaR 1st gear

    Tämä olikin mielenkiintoinen huomio tai fakta. Itellekin ajankohtainen asia. Mutta noihan sen täytyy olla että kun ajetaan välillä hetki rauhassa niin tippuuhan ne lämmöt kun rasitusta on vähemmän...
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Parhaat sankarit on vedellyt kadulla ihan sellasilla moroson tai mr gasketin hihnalla orkkipumppua pyörittävillä sähkömoottoreilla, mutta se ei riitä mihinkään. Ite panostaisin johonkin kunnolliseen, moroson, mezieren tai CSI:n pumppuihin, jättäisin termarin paikalleen ja poraisin vaan sen laippaan pari nelimillistä reikää veden kiertoa varten termarin ollessa kiinni. Tai sitten hommmaisin vastaavan systeemin mikä mullakin on, termostaattiohjatulla muuttuvakierroksisella ulkopuolisella pumpulla. riippuen siitä tietysti kuinka paljon tota kautajelua sitten loppujen lopuksi tulee. Uskaltaisin väittää, että vapaastihönkivällä 700 heppasella vehkeellä se tulee jäämään aika vähäiseksi.
     
  5. tha022

    tha022 Gearhead

    Päätin sitten kuitenkin ottaa CSI:n kunnon pumpun, onhan mulla mahdollista flektiä käytellä hytistäkin jos haluaa.
    Eikö tuon termari homma pysty korvaan myös sillä prikka setillä? kuhan vaan jaksaa vaihdella prikkoja kunnes löytyy oikea.
    Joo, se vähä mitä kerkesin ajaan ennenkuin meni pumppu paskaksi niin antoi kuvaa että ei varmasti mikään kiva ajettava 16.00 ruuhkas kaupungilla.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No termari hoitaa kyllä saman asian, minkä lisäks vesi ei kierrä niin rajusti kylmässä motissa, lämpiää nopeemmin. Meillä on Rallissa Meziere, eikä sen kanssa ainakaan oo lämpöongelmia tullut, kuten ei tolla Löijyn Davies Craig pumpullakaan. Oikeestaan ainoo ongelma on liian tehoton laturi, joka ei oikeen jaksaa syöttää kaikille sähköheebeleille tarpeeks vaan voltit putoo 12:ta kaiken ollessa päällä. Vaan ei tosta silti kertaakaan oo vielä virta loppunut.
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Liialla tuotolla ja paineella myös lasketaan tehoa. Öljyn lämpö on tärkeää pitää oikeissa rajoissa (120-150 astetta). Vanha smokey-yunick chevy-sääntö on 10lbs/1000rpm. Hyppy 75lbs-150lbs kuulemma verottaa tehoa 10-15HP!!!
     
  8. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Sori...Tais olla puhe kirkkaamman nesteen pumpusta...
     

Kerro tästä muillekin!