Rikkinäinen ECU / Duramax tietäjiä?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Teemupiira, 24.6.2020.

  1. Teemupiira

    Teemupiira 1st gear

    Hei!
    Autoni on chevrolet express -06 duramax lly
    Löytyisikö täältä mitään vinkkiä seuraavaan vikaan, https://www.duramaxforum.com/threads/dtc-p0102-p0381-p0650-p0646-airbag-light.1007752/#post-12280193
    Tuolta oon yrittänyt apuja saada mutta hiljaista on.?
    Auto tosiaan alkoi muutama viikko takaperin vilkuttamaan airbagin merkkivaloa kesken ajon, samalla tavalla kun virtojen kytkeytyessä kun testaa järjestelmän tämä tuli yleensä muutaman minuutin käynnistyksen jälkeen uudestaan ja hävisi. Muutaman päivä myöhemmin lisäksi sytytty engine checkin ja näytti maffille, a/clle low voltage ja wait to start ja MIL light indacator lamp. Nollasin koodit ja ongelma poistui, muutamia käynnistyskertoja välissä ja ongelma palasi. Tsekkasin akut tosin vaan lepotilassa ja jännitteet olivat hyvät, laturin jännitteet, putsasin ja lopulta vaihdoin uuden maffin, taas tuntui että muutamat lenkit sujuivat ilman ongelmia. Vika ilmestyi aina vaan käynnistyksen yhteydessä. Sitten käytin auton paikallisella pajalla luettuttamassa koodit ja ei mitään koodeja ollut ja siellä se ei tietysti antanut mitään oireita, ei ees airbag puolella jota oma lukijani ei lue (foxwell 624nt) Alkoi vaikuttaa jonkin sortin kosketushäiriöltä. Kävin kaikki sulakkeet, releet läpi, ei mitään.
    Sitten huomattiin että runko akku kyykkäsi kuormituksen alla, akkua irroittaessa plussakaapeli olikin hapettunut lähes kokonaan irti. Vaihdettiin uusi akku ja piuhat. ei vaikutusta.
    Sitten alettiin purkaa vähän enemmän, käytiin ecun johtosarjaliittimet läpi ja alkupään johdostus + kaikki muut liittimet johdot ettei ollut hapettumia tai huonokuntoisia johtoja liitoksia tms. Tällä aikaa autosta oli virrat pois päältä n 2h, sitten lähtikin käyntiin ilman ongelmia, kaikki pelas niin kuin pitikin. Mutta seuraavalla starttauksella viat palasivat.
    Vika siis on tällä hetkellä sellainen että kun käynnistää auton airbag valo jää palamaan siitä muutama sekuntti eteenpäin engine check syttyy ja kone alkaa pätkimään rajusti ja lopulta sammuu,.
    Sitten tuli mieleen että jos airbag moduuli käskyttää ecua sammuttamaan auton, otin airbag moduulin irti mutta ei vaikutusta.
    Mitä tästä voisi vielä katsoa? Itelläni ei tule mieleen enään muuta kuin vioittunut ecu, joka olisi mahdollisesti ottanut itteensä huonosta runkoakusta? Onko mitään hyvää paikkaa johon ecun voisi lähettää testattavaksi., kyseessä boschin ecu.

    Antaa koodit:
    P0102 (maf sensor circuit low voltage)
    P0381 Wait to star lamp control circuit)
    P0650 MIL control circuit,
    P0646 A/C Clutch Relay control low voltage)
    + Airbag valo jää palamaan.

    SUURI KIITOS KAIKISTA VINKEISTÄ!
     
  2. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Hei Minulla oli -15 mallin duramaxissa reilu vuosi sitten ecu täysin pimeä. Lähetin tutkittavaksi, antoivat arvion että ei mitään vikaa vaikka eivät saaneet yhteyttä. Noin 400 dollaria maksoi ecu ameriikasta, sillä alkoi heti toimimaan. Ohjelmoida piti tieten ecu uudelle runkonumerolle mutta jotkut kauppiaat myyvät valmiiksi ohjelmoituna. Jos ohjelmointi vaikeaa niin tilaa Pasi Stenvallilta valmis paketti. T. Jussi
     
  3. Teemupiira

    Teemupiira 1st gear

    Kiitokset vinkistä! Käyn vielä uudemman kerran ecun liittimien pinnit läpi ja muutamat muut jutut, sit lähtee ecu vaihtoon jos ei löydy mitään.
     
  4. Teemupiira

    Teemupiira 1st gear

    Vika löytyi, ecuun päässy joskus vettä, liittimien kohdalla kannen tiiviste ei ole kunnolla ollut liimattuna. Tuolla duramaxforumilla kuva ecusta.
     
  5. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ja myös Kojopower ymmärtää noista
     
    Chevadam tykkää tästä.
  6. Teemupiira

    Teemupiira 1st gear

    Ongelma ratkaistu. Lähes 5 viikkoa kerkes välii kulumaan aikaa kun uutta ecua oottelin. No ongelma ei ratkennut uudella eculla, samat viat ja ongelmat. Harhaan johtavaa tässä oli nyt se kun ecu on saanut kosteutta sisään (kuva tuollas jenkkien foorumilla) että ongelmat olisivat olleet siinä, mutta ei. Tietysti jälkiviisaana on nyt helppo ynnäillä vikoja ja oireita tms ja nämä tuntuukin silloin päivän selvältä. Tuli sitten ecun vaihdon jälkeen "revittyä" lähes koko moottorin johtosarja irti, putsattua liitokset, mitattua johdot tms, mutta eipä sieltä mittään löytynyt. Tuli rakennettua koko konehuoneen sulakerasia uusiksi ja vaihdettu samalla kaikki uudet sulakkeet, kaikki maat jne, kaikki se mitä nyt vaan kalja kädessä enään mieleen tulee, eipä näilläkään mitään konsteilla vika korjaantunut. Nooh sattu sitten silmään sellainen jonkun jenkki hemmon tarinointia GM:än maadoitus ongelmista ja samassa osiossa juttuja virtalukon pohjasta. Otin sitten lukon pohjan irti ja yleismittarin käteen, siellähän oli pieni kosketushäiriö, jatkuvuus pomppi pinnien välissä 0-1200 välillä, putsasin systeemin ja iskin kasaan, siihen loppu vikavalojen palaminen ja airbagin sun muut. Uuden pohjan tilasin makso jopa 18e. Virtalukon ongelma oli saakeli sen verran pieni että ei se mitenkään muuten ollut havaittavissa, ja tietysti tuo ecun koodit alkoi viemään miestä väärään suuntaan. Toisaalta vanha ecu oli sitä kosteutta sisään saanut ja varmaan joskus sekin olisi mennyt vaihtoon...
     
    Gerball ja valtope tykkäävät tästä.
  7. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Hyvä kun vika löytyi:)
     
  8. Gerball

    Gerball 3rd gear

    Nämä tarinat on niin hyvä arkistoida tänne OD:n kirjastoon. Täältähän sitä vikaa aina lähdetään etsimään jos omalle kohdalle sattuu.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kaverilla express, en muista vuosimallia. Kun pedaalia survoo vähän rankemmin niin tulee teksti että meni johonkin limp modeen eikä anna kaikkia tehoja ulos. Yön yli kun köllöttelee niin taas toimii normisti. Vikamuistiin ei jää mitään, pitää vissiin luetuttaa kun vika on päällä.
     
  10. Teemupiira

    Teemupiira 1st gear

    Kuulemma nää jälkiasennetut nopeudenrajoittimet VDO (89km/h) saattaa sekoittaa ecua kans?, näin mulle ainenkin sano kaveri jolta ostin oman, kun se ajo paljon rajotinta vasten nii yks kaks saattoi syttyä tauluun "reduced engine Power" , vika hävis sammuttamalla auton ja ei jäänyt koodeja muistiin. Ittelläni teki viime kesänä muutaman kerran mutta vika oli kaasupolkimessa, se kyllä näky testerilläkin.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Siinä on rajotin mutta se ei ole "päällä".

    Joku Bulldog jutska siinä on, vissiin joku teholastuhässäkkä.
    Normi ajossa ei onkelmaa mutta kun survoo pedaalia rivakammin niin saattaa pistää säästöliekille.

    Näytti se testerissä että olis pari hehkua pimiänä.
     

Kerro tästä muillekin!