Röyhkeä -71 SS Chevelle 454 alkoi härnäämään.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.6.2007.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ...kuvitella, on tää nykymaailman touhu menny kummalliseksi. Vaikka olis maalla kaukana kaikesta, niin eikös vaan heti kun kääntyy pienestä risteyksestä valtatielle ole heti jokin klassinen muskelijenkki härnäämässä... :)

    Ajelin nimittäin viime perjantaina joskus vähän ennen keskiyötä Lapualta Kauhavan suuntaan mustalla SL-Mesellä. Kääntyessäni Lapuan liittymästä valtatie 19:lle näin taustapeilistä jotenkin tutulta näyttävän jenkkiauton keulan. Ajattelin, että varmaan se on jokin 70-luvun alun El Camino. Keulassa oli "vain" yksi pari ajovaloja, joten päättelin, että se on varmaan joko -71 tai -72 vuosimallia. En muistanut enää millainen maski -73:ssa on, mutta ajattelin, että varmaan auto on jompi kumpi noista ensiksi mainituista vuosimalleista, ja tietysti El Camino. Eihän täällä Suomessa Chevellejä juurikaan ole. Vaikka Lapualla aikanaan 80-luvulla pyörikin 68-69 2D HT Chevelle.

    No enivei, ajaessani Kauhavaa kohden jokin kuitenkin häiritsi mieltäni taustapelissä näkyvässä jenkkiautossa. Kaverinikin kiinnitti huomiota takana tulleeseen autoon. "Onkohan toi jokin Lincoln", hän ihmetteli ja yritti tiirata apukuskin taustapeilistä taaksepäin. "El Camino se varmaan on", kommentoin ja ajoin tasaista 120 km/h vauhtia valtatiellä, odottaen koko ajan koska jenkki yrittäisi rinnalle. Tiesin toki, että Mesen keulalla oleva 5-litrainen 32-venttiilinen V8 ei pärjäisi viilatulle ZL-1 tai LS-6 -isolohkolle, mutta olin melko varma, että takana tulevassa autossa olisi korkeintaan suora kuutonen tai 307 pikkulohko...

    Kääntyessäni Kauhavaa kohden painoin hieman terävämmin kaasua, ja SL kelasi mukavan reippaasti saman 120 km/h mittariin mitä olin ajanut jo aiemmin. Takana tullut "El Camino" kiihdytti sekin varsin terävästi risteyksestä ja oli samantien ihan samalla etäisyydellä kuin ennen risteystäkin. Toki herrasmiesten malliin etäisyyttä puskurien välillä oli ehkä 20-30 metriä, eli just sopiva välimatka niin että kumpikin voisi ajaa ilman provoisointia. "Hmm...aika terävästi jenkki lähti risteyksestä, vaikka tokihan risteys oli varsin loiva joten siihen pystyi ajamaan ehkä 60-70 km/h vauhdilla...mutta silti..."

    Päästyämme valtatietä Kauhavan keskustan kohdalle, käänsin vilkun vasemmalle ja "El Camino" ajoi vierelle, tarkoituksenaan ajaa suoraan kohti pohjoista. Auton liukuessa rinnalle kuulin tutun äänen eli peltisarjojen vienon supatuksen...tiedättehän..."sup sup sup"... Ja samalla huomasin, että kyseessä ei todellakaan ollut El Camino, vaan jumalauta rättikatto-Chevelle!

    Valot vaihtuivat ensin vasemmalle päin, jolloin painoin rauhallisesti kaasua. Mesen vinkkelikasi jytisi matalaa mutta valitettavan hiljaista murinaa. SL lipui hiljalleen kohti Kauhavan keskustaa. Samassa pohjoiseen päin oleva liikennevalo vaihtui vihreäksi ja Chevellen takarenkaiden alla olleet kumipartikkelit muuttuivat harmaaksi savupilveksi moottorin karjunnan ja renkaitten ulinan säestyksellä.... Rätti-Chevelle poistui paikalta jättäen jälkeensä pitkät mustat viivat...

    On tavallaan kohtalon ivaa, että Chevelleä ja allekirjoittanutta yhdistää eräs asia. En ole nyt ihan 100% varma, mutta jos oikein osasin hakea netistä, niin luulen kyllä tietäväni...

    Katsotaanpa mitä tarinassa tapahtuu seuraavaksi. Aloitetaan vaikkapa Mesellä, joka ehkäpa avoautona ja olevinaan "kovana rassina" provosoi Chevelleä...

    Tässä SL (ja auton edessä olennaisesti tarinaan myöhemmin liittyvää rekvisiittaa):

    [​IMG]

    Tässä sitten ehkä osittain provosoivat tuning-renkaat ja -vanteet:

    [​IMG]

    No mikäs se on se yhdistävä juttu sitten tässä tarinassa? No se, että nimittäin harmittaa aivan per....leesti, etten ollut matkassa tällä allaolevalla autolla ja ahtimella...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuossa yllä ekassa kuvassa näkyvä voimansiirto (perä, vaihteisto ja ns. "torque tube") on siis revitty irti täältä:

    [​IMG]

    Ja se upea avo-Chevelle oli käsittääkseni tämä...:

    [Kuvaa ei tarjolla, mut ketjussa myöhemmin toki tarjolla]

    ...ja arvatenkin oli tulossa Kauhajoelta, jonne olisin itsekin halunnut mennä kokeilemaan varttimailia, mutta kun vehkeet ei kestä niin ei ne sitten kestä... Ai niin, terveisiä nimimerkille "Studio57", eikös se auto ole sun...

    Tässä Veten rakentelujorinaa, jos joku on aiheesta kiinnostunut:

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6072
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    :soosoo: Etkö heti huomannut taustapeilistä että sieltä tulee muovipuskuri? :lol:
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    minähän se olin :) näin että edellä menee joku urheiluauto ja niiltä on aina niin mukava viedä päänahka... :rotfl: .. ois ollu kiva koettaa miten se sun mersu poistuu mut ehkä oli parempi näin ...heheheh....
    No se meni ilman ahdinta tuossa kunnossa tuntia ennemmin kauhajoella 12,38 mut loppunopeuden perusteella ois ollu mahiksia 11s aikaan mut ei ainakaan tällä kertaa niin käyny, moottorina on 509c.i.d ja 540hp siitä on vaparina dynottu eli matala on viritysaste. Ahdi odottelee jo asennusta mun toiseen katuautoon 67 Novaan joka on menny joskus 8.4s ja tuossa kunnossa jossa se nyt on 9.4s vartilla :) katotaan mitä se parin viikon päästä menee kun eka kertaa pääsee pyräyttämään.

    kun saat veten kondikseen niin käydään jossain radalla koettamassa kyllähän ahtimella tulee aina makiasti lisää potkua vetteen 8)
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    ... :D
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Totta virkot Studio57,urheiluautojen päänahat ovat makeita :poff:

    Mut paljastapa hiukan tuosta novasta...
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onpas todella hieno Chevelle.

    8)
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead


    No on on ! Ja viimeistelyn kruunaa aftermarket penkit jotka verhoiltu orkkis tyyliin.

    Studiolle yksi kysymys. Toimiiko noi 4 pistevyöt "oikeasti" kun taka kiinnitykset on vedetty selkänojan kautta suoraan alas? Tota olen itse pähkäillyt kovastikkin ja ainakin simpsonin ohjeen mukaan ei saisi olla yli 10 asteen kulmassa selkänojaan nähden.
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    tuohon en osaa vastata kun mitään ohjeita ei vöiden mukana tullut, mutta ainakin tiukoissa jarrutuksissa ne pelaa oikeesti.. kuvakin voi hiukan vääristääkin ja onhan ne ainakin paremmat kuin alkuperäiset lanne liinat :)
    tuolla kuva saman illan tapahtumista:
    http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/Rout ... _4572.html
     
  9. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :eek: Oho! Minä kuritan aina kaikki jotka tulee liian lähelle takapuskuriani.. :mad:
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Maalaa toi kypäräsi raitoineen samoihin väreihin autosi kanssa, tyyliä studio57, tyyliä! Sulla sentään oli kypärä, monilla muilla noissa sun kuvissa ei. Safety first. Wtf 12.3sek ilman ahdinta? Ok, se tulee toiseen autoon, mutta pieni pettymys. Toi oli näyttelyssä niin siisti ahtimineen. Ajoitko sillä edes ahdettuna ja miten pelitti?

    Tästä saattaa tulla mielenkiintoinen topic. Jatkakaa Mese/Vette ja studio tätä linkkiä aina kun jotain tapahtuu teillä päin.
     
  11. studio57

    studio57 Gearhead

    ajelinhan minä sillä ahtimenkin kanssa ja pari laatikkoakin sain poikki, lisäksi taistelin lämpö ja bensan saanti ongelmien kanssa. nyt nekin asiat on jo korjattu mut pitää kattoa.. ehkä se paikalleen vielä ilmestyy... onhan siellä jo alahihnapyöräkin paikallaan... ja kaapissa 10/90 ja 50/50 kisa iskaritkin valmiina.. tuntuu vaan että tuo kori ei tykkäis matalista 11 ajoista saati mahdollisista kympeistä... ehkä parempi vaan kruisailla noin.. nyt sillä voi lähtee vaikka ivaloon ja auto pelaa kuin unelma!!!
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    Todellakin katukäytössä vapari tehot riittäviä, kun kuutio tuumia tarpeeksi on. Samansuuntaisia suunnitelmia oman galaxien tekniikan nykyaikaistamiseen. ilman ahdinta tietty, ja tarpeeksi kuutiotuumia.
    ford motorsportiltakin saa 460 cid 550 hp, ja 514 cid 625 hp isolohkoja :)
     
  13. max

    max Double Gearhead

    röyhkeä piru studio 57 onkin! ja se on ihan oikein koska miksi pitää kynttilää vakan alla kun tollaista jälkeä on saanut aikaan.
    no uskon edelleen vakaasti omaan 406 sb koneeseen,joten saas nährä.
    joka tapauksessa siitä kuitenkin tuli hieno laite,vaikka reilu vuosi sitten vähän kompurointiinkin.
     
  14. lesabre

    lesabre 1st gear

    Komeita pelejä kaikki nuo.

    Onko toi muuten toi turbo C5, Z06? Ainakin keulan "ilmanotto"aukkojen ritilästä päätellen,kylkikuvia en bongannut että onko siellä se takarenkaiden jäähdytysaukko..Ilmoitteleppa projektin valmistuttua dynon jälkeen millä numerolla se ensimmäinen luku alkaa :eek: Tommosia nimittäin näkee vaan Ameriikassa.
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Heh, se teholukema alkaa ykkösellä ja desimaalit tiedät?
    Ei renkaat tarvii jäähdytystä, jarrut tarvii.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös tuo jonkinlaiselta ahtimelta näyttäis? Tosin lienee remmivetoinen...
     
  17. tuomio

    tuomio 1st gear

    Muuten hieno chevelle mutta eurokilvet pois, ehdottomasti.
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    juu.. olen ittekkin samaa mieltä kilvistä, ei ole ollut vaan aikaa niitä mustia kilpiä tilata.. no kaikki aikanaan... :) täytyy ottaa moottorilehden artikkeliin tuo etukilpi pois. ai niin kuvasivat sitä tuonne MTV3 ohjelmaan joka tehtiin siellä powerparkissa lauantaina.. mukava tyttö oli se uus Miss Hot Rod joka juonteli tätä systeemiä ja nättikin :pinup:
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei ole turbo, vaan varustettu mekaanisella ahtimella. Joka on periaatteessa kuin puolet pakokaasuahtimesta, pakopuoli vain on korvattu remmillä. Tässä tapauksessa remmi on sama(nlainen) joka pyörittää vesipumppua ja laturia, eli varsin kapea.

    Auto on alunperin rakennettu jenkkiläisellä pajalla ja tuotu Suomeen muuttoautona allekirjoittaneen toimesta. Em. pajalla ekat testivedot tuottivat parhaimmillaan 555 kaakkia takarenkaille (vakion C5 Z06:n puskiessa samassa dynossa 343 heppaa, kun kampiakselitehot vakiossa on 405). Lopulliset lukemat on vielä hämärän peitossa. Ihan tuhatta heppaa ei moottorista tule koskaan irtoamaan, eikä edes lähelle, mutta olen aika pettynyt, jos vääntömomentti kampiakselilta jää alle tuhannen newtonmetrin. Tehoa tulee sitten mitä tulee ja tarkka määrä selviää sitten dynossa. Veten nykyinen polttoainejärjestelmä ei riitä kuin hieman yli 700 kaakin tehoille kampiakselilta, ja itse ahdinkin alkaisi hyytymään jossain 850 hepan paikkeilla (ahdin on tyypiltään Vortech T-Trim), joten olen erittäin tyytyväinen jos teho asettuu 700 kaakin korville.

    Auto on tyypiltään Z06 ja tarkoitettu paremminkin mutka-ajoon kuin varttimailille.

    Viime syksynä sattui pieni ongelma jakopään rattaan pulttien kanssa, eli ne olivat päässeet löystymään. Korjattuani ne alkoi hydraulinostaja vihoitella varsin ikävällä tavalla eli rulla irtosi kokonaan nostajasta. Siksi moottori pitää ottaa pois paikaltaan ja putsata paikat, sekä tietysti uusia rikkoutunut nostaja ja todennäköisesti nokka-akselikin pitää vaihtaa, vaikkei siitä ole kuitenkaan kuin yksi nokka rikki. Onneksi varaosat saapuivat maanantaina auton rakentaneelta jenkkipajalta.

    Vette on jenkeissä rakennettua tekniikkaa lukuunottamatta täysin vakio ja sellaiseksi jääkin. Kilsoja ei ole vielä edes 20 tuhatta, toisaalta kun vuosimalli on 2003 niin eipä ihme. Ja tätä menoa kilsoja ei taida juuri edes tullakaan...

    Bensankulutus matka-ajossa on pyörinyt 8-9 litran välillä. Kaupungissa menee sitten enemmän. Maahantuontikatsastuksessa Z06 painoi tankki puolillaan himpun yli 1400 kiloa ja kun kuutosvaihteen välitys on pitkä kuin nälkävuosi, ei kulutus siksi ole tuon suurempi, vaikka tehon perusteella voisi kuvitella että alle 15 litran on turha yrittää päästä missään tilanteessa.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei tänne juurikaan Corveteista uskalla kirjoitella. Ykskin epähuomiossa väärin valittu lause niin sanasota on valmis.

    Tuon Mese vs. SS Chevelle -jutun kirjoitin tänne kun se oli mun mielestä oikeasti hauska tapahtuma, varsinkin kun arvasin oikein mistä auto oli tulossa, ja koska arvasin ensin väärin että siinä on varmaan 307 pikkulohko tai 230-kutonen ja kun kisa alkoi ja päättyi liikennevaloihin joissa Mese-kuski eli minä luovutin suosiolla...

    Vaan annappa olla jos kyseessä oliskin ollu El Camino ja just sillä kutosella, olishan siitäkin saanu jutun: "ökymersu nöyryytti kuutos-caminoa". Varmaan olisi tullut kymmenkertainen palaute mitä nyt tuli, mutta mitä iloa tuollaisesta olisi ollut kenellekään, ei yhtään mitään. Ihan samalla lailla en varmasti olisi kirjoittanut tänne mitään, jos olisin ollu Vetellä liikkeellä ja olisin sattunut pärjäämään Chevellelle liikennevaloissa. Tuskin olis ollu tervetullutta tarinaa täällä, Finnsharkissa taas tilanne olis ollu päinvastainen.

    Corveteille on ihan hyvä suomenkielinen foorumi eli Finnshark jo olemassa, joten mä kirjoittelen jorinoitani lähinnä sinne. Mutta koska kaikki jenkkiautot kiinnostaa, käynhän mä täälläkin juttuja lueskelemassa. Ja joskus kirjoittelemassakin - toi Mese vs. SS Chevelle sopi mielestäni tälle palstalle kuin nyrkki silmään.
     

Kerro tästä muillekin!