Rollerin vent, välys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440 SIX PACK, 12.3.2011.

  1. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Minkä takia noissa rulla nokissa ainakin Drag race rollereissa on hitommoinen
    venttiili välys tyyliin .030 kun custon ja katu rollerissa .010-.015 ja suuttuuko tuommonen nokka jos vetää sen puolet pienemmälle välykselle.
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ei suutu. Kunhan vaan pidät venttiili-mäntävälyksen sellaisena, ettei ne ota toisiinsa kiinni. Lisäksi venttilijousien painetta joutunee tarkkailemaan jos pienennät ton välyksen.

    Mulla aikoinaan Sämpyn dynossa pienennettiin Chevyn venavlykset suositellusta .26 / .26 väyksistä .18 ja .20. tehoa tuli 30 heppaa lisää 8)

     Nykyään mulla on Löijyssä semmonen nokka jossa välykset on .008 ja .010. Aluksi hirvitti noin pienet välykset, mutta hyvin se rokkaa :rotfl:
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    Jos kyseessä on katuauto,pitäisin noi välykset tehtaan ilmoittamissa.Luigin Rallipata tuskin koskaan lämpenee niin paljon,että vois puhua normikäytöstä.Toi välys meinaa sitä,ettei jää venttiilit kantamaan kun pata on normilämmin.Tossakin tietysti tehdas on lisännyt pelivaraa,ettei tule miljoonien dollareiden haasteita oikeudessa.Tyyliin asensin camarooni nokan speksien mukaan,motti laukes,töistä tuli kenkää kun pähkäilin työaikana mikä meni vituks ja muijakin lähti naapurin neekerin matkaan kun ei oo autoa. :rotfl:
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Onks sullakin Camaro. Onnittelut :rotfl:

    Tosin en tiennyt ongelmistasi työpaikkasi suhteen. Enkä edes tiennyt sun mottiongelmistasi uuden hienon autosi kanssa. Näistä tietysti olen kovasti taas pahoillani puolestasi :cry:

    Löijyn pienet välykkset taas ovat ihan kesäkäyttöauton välyksiä. Tolla ajettiin viime kesänäkin noin 20 kertaa enemmän kuin sun Rallilla. ja hyvin piti välylkset kutinsa. Sitäpaitsi, ei kukaan laita normikäyttöautoon mekaanista rolleria, jos se siis on päivittäisessä käytössä. :wink:
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    Sä et ehkä ymmärtynyt asian ydintä.Paras pitää välykset valmistajan arvoissa.Ei tuu ongelmia venttiilien kantamisen suhteen.Turhaan mä kadulla ajelen etsimässä haastajia,duramax on telakalla ja muilla ei oo mitään jakoo :rotfl: Noi sunkin kilometrit tulee siitä kun etsit sieltä etelälapista tietä sivistyksen pariin :rotfl:
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Sano vaan suoraan, että sivistyksestä sinne slummiin :rotfl:

    Mä taas en näe tossa välyksien pienentämisessä isoa ongelmaa, jos ne venat ei pääse kantamaan. Kyllä tommonen mekrollerinokkainen auto kuitenkin on enemmän pervokäyttöön tarkopitettu kun normikäyttöön. Ja pervoilun ydinhän on, että tekee ja kokeilee jotain omaa. :rotfl:
     
  7. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Tiedän miten mukava kauppa kassin nokka tollanen on, miulla on saman narikan tekemä rolleri kun DS 325 sellakin sen takia ihmettelinkin et miksi samalla nostolla ja noin samoilla asteilla samassa moottorissa toisessa pitäs käyttää .030 ja toiseen riittää .010 meteli mikä kuulluu tommosilla.030 välyksillä kuuluu kyllä kaiken muun mökän ylikin.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos nenu valmistaja kertoo nokalle vaikka että "vetää" 4500-8000rpm ja kertoo vielä välyksen jolla voi huoletta antaa koneen kiertää tappiin asti, niin aivan aivotonta pistää tollaseen nokkaan ihan oma välys. Jos taas sitä ei koskaan kierrätä edes lähelle tappia niin välystäkin voi pienentää.
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Joo. Ne Löijyn välykkset sitäpaitsi on ihan tehtaan ilmoittamat 8)

    Mä taas oon Mudracerin kanssa erimieltä siitä, miksei noita voisi muuttaa. Camarossa tai siis sen motissa pienennettiin noita välyksiä nimenomaan jottaa saataisiin liian suurta puristuspainetta sylintereistä laskettua. Toi myös oli sellainen hänen mainitsemansa korkealle ja kovaa 15:1 puristeinen motti joka jengasi reilusti päälle 8000 rpm. Tehoa tuli lisää se 30 Hepoa ja nokka-akselin aikaistamisella toinen mokoma lisää. Halpaa tehonnostoa sanoisin, sillä jo olemassaolevilla palikoilla ja pikku kikkailulla saatiin 60 HP lisää jo 870 HP tuottavaan moottoriin.

    Olka silti varovaisia kun noita muuttelette. Ei niitä huviksen kannata ruveta muuttelemaan jos ette venttili-mäntävälystä tiedä riittäviksi. Mutta jos varttimailin ajalla tai pienellä lisäteholla on elämäänne jotain merkitystä niin miksi ei. Esim 60Hp antaa jo kiesiin kuin kiesiin aika permman kyydin :rotfl:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos teho lisääntyy sillä että estetään venttiilien kiinni meneminen niin vika on jossain muualla kuin niissä välyksissä.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    On sun mielestäsi kun et sitä ole itse kokeillut. Sämpyn dynossa tosta kuitenkin pari kohtuullisen osavaa OIKEAA asiantuntijaa tota ehdotti kokeiltavaksi. Yhdeksi tollaseksi luen Sämpyn. Kaikki tietänevät hänen kokemuksensa moottorien säätämisestä. Toinen oli Somerojan Marko, joka toimii tällä hetkellä sen ainoan Suomalaisen PRO Stock teamin Crew Chiefinä ja kolmas asiantuntija oli Suomisen Mika joka kiertää säätämässä MOTECceja ympäri maailmaa ammattilaissarjojen kilpa-autoihin ja moottoripyöriin. Ai niin olihan siellä paikalla myös ST Motorsista Rikamo, jolla on myös jonkinmoinen näkemys kilpa-autoilusta.

    Homma siis onnistui ja teho kasvoi. Joku kai silti on pielessä kun guru Mudracer niin sanoo. Vai onko :poff:
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Aika pienestä muuntelusta tossa kuitenkin on kyse eikä tuloksessa siinäkään tosta muuttuneesta venttiilivälyksestä, vaan sen mukana tuoma nokan asteiden muutos = väärä nokka. Joskus kauan sitten meillä oli jossain motissa nokka minkä välykset .024 ja .028". No, niitä sit silloin tällöin säädeltiin ja kaevri joskus huikkas et mitkä ne välykset tas olikaan jolloin huusin et nolkaksnel ja nolkakskasi. Ainoo, et sill oli millinen liuskamitta, et tuli siis 2.54 kertaa pienempi välys kun nokkkakortissa. Ei siin mitään toiminnallista eroa huomannut bärssetuntumalla, joskus myöhemmin sit huomas ku sääti et miten nää on näin tiukat? Ja noihan säädetään tietty länmpimänä. Tos turbomotis ollaan käytetty vähän isompia kun nokkakortissa ihan käytännön syistä jotka kenties tulee vielä Luigillekin tutuksi. :rotfl: Mä luulen et aika harvalla on mäntä/venavälykset niin kortilla et vaikkakpa 0.2 millii erottais sen katastrofilta.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et ymmärtänyt pointtia mikä ei ole yllätys. Jos se tossa sun kombinaatiossa toi tehoja lisää niin sitä ei silti voi pitää oletuksena kaikille moottoreille :soosoo: . Ja huom. LUULEN että jotain muuta koneesta vaihtamalla pääsis samoihin tehoihin niillä isoilla välyksillä?
    Ja ota selvää mitä tarkoittaa ad hominem ja koita ymmärtää mitä se tarkoittaa niin keskustelu tai jopa kinaaminen on paljon helpompaa sen jälkeen.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kun koneesi on dynossa niin mitä kannattaa tehdä. Vaihtaa koko kone pala palalta lisätehon löytämiseksi vai koettaa saada siitä kaikki irti niillä palikoilla mitä on. Tottakai noi on tapauskohtaisia. Mähän kerroin vaan esimerkin mun kombinaatiosta :rotfl:

    Jokainen moottori on siis yksilö niinkuin keskustelijakin täällä. Joissain tapauksissa moottoreita voi säätää paremmiksi venttiilivälyksiä pienentämällä, sillä nokka-akseli ei välttämättä ole 100% oikea moottoriin missä se kiinni on. On kuitenkin paljon helpompaa ja huokeampaa kokeilla ensin välyksien pienentämistä ( varovaisuutta) kuin alkaa vaihtamaan sitä nokkaa. Varsinkin kun noita mekaanisia rollerinokkia tuskin kellään hyllyt pullistelevat ja uuden joutuu useimmiten tilaamaan Ameriikan ihmemaasta.

    Ymmärtäisiköhän toi mudracer jo tämän. :poff:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ymmärsin senverran että jos on bärsse auki niin ei voi muuta kuin säätää välyksiä :rotfl: .
     
  16. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Alkuperänen kysymys oli et miksi kaksi hyvin lähelle samanlaista nokkaa joiden veto alue on sama ja samassa moottorissa kaytetään minkä takia toisessa pitää käyttää .010 ja toinen valmistaja haluaa .030 johan tollanen liki 0.80mm välys takoo vettiilinpään tatiksi :D
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juutuupista löytyy videokuvaa välyksistä kun kone laulaa siellä ylärajoilla. Tai siis sitä välystä ei enää ole.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    0.26/0.28 välykset on omassa pannussa ja hyvin on ~20 vuotta rojut mukana heiluneet. Keinuvipuja on repeillyt kyllä, mutta eipä venttiileissä tai vivun rullissa mitään kulumisenjälkiä näy. Tosin ei sitä pyöritetäkään kuin tuonne vajaaseen seitsemään tonniin.
     
  19. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tohon kai pitäisi vastaukseksi tarjota erilaisia ramppeja tai jousuipaineiden eroja sinänsä samanlaisissa nokissa. Molemmanlaisilla olen ajanut ja noita isoja välyksiä säädellyt pienemmiksi parasta mahdollista suorituskykyä hakiessa. Kaikki on toiminut moitteetta. Kyllä muakin vähän arvelutti ne nokkavalmistajan ilmoittamat .008 ja .010 välykset. Mutta hyvin ne toimii tollasessa työmatka-autossakin :rotfl:
     
  20. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Kiitos vastaajille mielenkiintoinen keskusteluhan noista välyksistä syntyikin 8)
     

Kerro tästä muillekin!