Rover 3.5 koneiden erot

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mick, 7.11.2014.

  1. mick

    mick Gearhead

    Eli minulla on pari Rover V8 3.5 konetta. Toinen paikallaan ja käytössä, toinen irrallaan. Meni käytössä olevasta rikki öljynpaineanturin kierteet, ja ajattelin ottaa osan toisesta koneesta. Samalla paljastui, että öljypumpun rattaat oli erikokoiset koneissa. Eli nähtävästi tuo irrallaan oleva(jossa isommat rattaat) on tuoreempi? Mitä muita eroja noissa voisi olla?

    Ajatuksena nimittäin ostaa täydellinen sylinteri-laakeri-tiivistesarja, jolla koneen saa muutettua 3.9 litraiseksi. Käyköhän tuo setti nyt sitten vain jompaankumpaan koneeseen, vai onko vuosimallilla väliä?

    /lisäys
    Ja vielä lisäkysymyksenä: Kumpi noista koneista kannattaa rempata ja ottaa käyttöön? Onko kestävyydessä, tehoissa, puristuksessa tms jotain eroja? Öljypumpussa nyt ainakin on eroja, eli luultavasti paremmat öljynpaineet tuossa tuoreemmassa..?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Ohjaa suoraan tämä RoverV8:lle!
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei noissa sisukaluissa ole eroa vaikka öölipumpussa onkin. Olikos siinä isommassa öölipumpussa sellainen "vohveli" 2 tiipparin kanssa? tota käytetään yleisesti tossa ja puikissa.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    On niitä ainakin eri puristussuhteilla riippuen onko ruiskulla ollut alkujaan vai kaasarilla etc.
     
  5. mick

    mick Gearhead

    Entäs jos mulla nyt sattus olemaan se matalapuristeisempi malli(8.13:1) ja hommaan siihen rebuild kitin joka on tarkoitettu 9.35:1 malliin, niin tuleeko jotain yhteensopivuus ongelmia tms? Kansi, lohko, jotain? Vai onko bolt-on setti, ja samalla puristuksetkin nousee?

    /lisäys
    Siis rebuild setti jossa tulee sylinterit, männät, laakerit, tiivisteet jne...
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Sylinterit?
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Eikös noita putkittamalla kasvateta.
    Poraaminen ja putkittaminen lienee aika tyyristä hommaa.
    Suoraan 3.9:stä tekemällä ois helpompaa ja halvempaakin.

    Edit: Onko muuten jompikumpi näistä jostain armeijan huutokaupasta ostettu?
    Nimittäin silloin on joitain pieniä eroja.
     
  8. mick

    mick Gearhead

    Niin, noissa koneissahan on irrotettavat sylttyputket..?

    Meinasin yhden armeijakoneen kerran (viimekesänä)ostaa, mutta oli joku toinen ostaja nopeampi. Mitä eroja noissa on normi koneeseen nähden? Tietää jatkossa sitten varoa.

    Ajattelin hommata tuon RimmerBrossin muutossarjan. Meneekö nuo putket slip-in, työstämättä?
    http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID800002
    Vai joutuuko lähettämään lohkon johonkin työstettäväksi jokatapauksessa?
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ainaskin jakopään koppa ja vesipumppu on erilaiset. Pakosarjoja on käytetty kolmea eri mallia.
    Onhan nämä tietenkin vaihtokelposia osia, että ei siinä ihmeempiä ongelmia tule. Ei armeijakoneissa sinänsä mitään vikaa ole. Päinvastoin, nehän on hyvin huollettuja. Ellei sitten varsinaisesti vian takia ole hylätty.
    Intin Rover-koneet on pääosin ruiskuvehkeitä, 3.5 ja 3.9:jä.
     
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ei mene koneistamatta, tarvii lohkoa porata 5 mm . Etsi jostain 3,9 tai isompi mosa, tulee halvemmaksi.

    Molemmat pumput riittää jos kone on muuten terve. Korekammilla rattailla todennäköisesti myös jakajan vetotapa on erilainen.

    Rangessa ja Lantikassa on eri jakopään koppa kuin henkilömalleissa, samoin vesipumppu. Vanhoissa 3,5 koneissa on kampuralla ns. Koiranpaskatiivisteet, uudemmissa normistefat.

    Puristussuhde on hoidettu Rovereissa mäntien kupin tilavuudella, kansien tilavuus on sama aina 4,0/4,6 koneisiin saakka. Niissä oli sitten vähän pienemmät palotilat.
     
  11. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Vielä hiukka täsmennystä noihin öljypumppuihin. Buickin ja ekoissa Roverin koneissa oli matala öljypumppy ja siihen sai muutossarjana pidempiä rattaita (Kenne-Bell ?). Samaan sarjaan kuului teräksinen välilaippa jolla pumpun pesä korotettiin.

    Rimmerin sivulla http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID008885 löytyy kuva mm. tästä sarjasta. Jossain vaiheessa tuotantoa (SD1 1976 ?) tehdas muutti öljypumpun rattaan korkeammaksi ja samalla jakopään koppa muuttui (syvempi pumpun pesä). Rimmerin sivuilla nämä on eroteltu "early engines" ja "all other engines". Ja jotta homma ei olisi turhan yksinkertaista niin myös virranjakajan vetotapa muuttui (pre-SD1 / SD1).

    Jakopään koppa käy vanhemmissa 3,5 ja 3,9 koneissa ristiin kunhan käyttää koppaan kuuluvaa öljypumppua/jakajaa. Roverin lohkoon sopii myös osa Buickin V6 jakopään kopista.
     
  12. mick

    mick Gearhead

    Kiitoksia minorv8 (ja muutkin)tästä kaikesta tiedosta! Säästyy turhilta tilauksilta :) Eli tilaan korjaussarjan, jolla kone pysyy 3.5 litraisena. En ala tuon 0.4 litran takia lohkoja koneistamaan... Tietenkin jos jostain sattuisi löytymään edullinen 3.9 litrainen kone, niin sellainen voisi kiinnostaa :)
     
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Muutettiin 3.5 kikkara 5litraseksi tossa markka-aikaan ja pelkän putkituksen hinta oli 12donaa ja siihen päälle vielä muita koneistuksia ja osat. Putketkin tehtiin ite jostain traktorin aihoista.
    Osia, kannet, nenu jne. haalisin aussilandiasta jostain rovertriumppivirmasta?
    Vakiopruutalla tosta jarrutettiin muistaaksen ~280ponia.
    Pari kuvaakin on jääny talteen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Näyttäis SBC 305 männiltä ?

    Saman 280 heppaa saa Rangen 4,6 litraisesta hieman kevyemmällä puuhastelulla.

    Vieläkö tuo mosa on hengissä ?
     

Kerro tästä muillekin!