Rumpujarrut GM

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Letku, 11.2.2012.

  1. Letku

    Letku 3rd gear

    Onko 60-80-luvun rumpujarruissa sama jarrukilpi ja sen kilkkeet?
    Entä 5x5" ja 5x4,75", onko erot ainoastaan rummun pultti jaossa, eli samanlainen kilpi ja kilkkeet?
    Entä eroa 10 ja 12 pulttisen kilvessä, kiinnitysreijät?
    Nyt saa tyhmää auttaa...
    Kun löytyis ostettavaksi kilvet+kilkkeet ja rummut(5x4,75"), mut kilvistä puuttuu käsijarru rauta. Sit löytyis vanin perä rumpujarruila, niin ajattelin et saisko tuosta vanin perästä tarvittavat osat...

    :odroll:
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Luulen että eroja tulee kyllä vastaan asennusvaiheessa. 4.74" jarruissa on myös kahta mallia, toisessa sylinteri on kiinnitettynä jousella ja toisessa ruuveilla. Jousikiinnitteinen tarvii se perässä olevan tukipalan kenkien yläpään ankkuritapille.
    Vanin jarruissa on muistaakseni leveämmät kengät, ja silloin sen rummun leveyden täytyy osua sopivaksi myös akselin pituuden kanssa.
    Samoin seisontajarrun vaijeri voi tulla eri suunnasta ja vivustoa ei välttämättä saa käännettyä rummussa toisinpäin vääntämättä vivun vaijerihalhoa yms. peilikuvaksi.

    Olen mutamaan 60-luvun perään päivittänyt uudemmat 4.75" perän jarrut (kun Camaron akseleita oli), mutta monta asiaa voi tulla vastaan asennustyön aikana. Kai noita uusia kilpiä ja vipuja saa vanhempiinkin GM-jarruihin.
     
  3. Letku

    Letku 3rd gear

    Kiitos tiedoista.
    Jatko kysymyksiä...
    Onko GM:n Chevy/Pontiac 5x4,75" samat jarrut ollut 60-luvun lopussa ja 70- alussa?
    Mikä vuosi vaihtuu "uudempaan" perämalliin, 80-luvulla?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ei ole. GM:llä on kahta erilaista kilpeä, ainakin taka-akselille.

    On Chevy/ Corporate kilpi ja BOP-(Cadillac) -kilpi.

    Letukan/Corporate kiinnityspultit ovat neliömuodossa. BOP-kilvessä alapultit ovat lähempänä toisiaan..

    Ei pulttaa keskenään ristiin nuo.. Been there done that.. :odroll:

    Sisäkilkkeet ovat kuitenkin ihan samat olleet, niissä mitä olen ihmetellyt itse.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Eiks vanin jarrut ole 12"? Henkilömalleissakin 9,5" ja 11". Ainakin ison farmarin 11":n kilvissä on isompi pulttijako kuin 9,5" kilvissä. Rockauton sivuilta selviää moni asia. Ehkä tämäkin.
     
  6. twelve

    twelve 3rd gear

    vanin jarruja on kahta kokoa, 11" ja 13" if i remember correct. 11" on se yleisempi.
     
  7. Pitu

    Pitu Gearhead

    Jatketaas aihetta sivuten..

    -82 STW Buickin perästä löytyy 11x4" rummut, ovat vaihtokunnossa.
    Meneekös noi 11x3 1/4" tilalle?

    Kummassakin lienee 11x2" kengät.
     

Kerro tästä muillekin!