Saako kv auton mr kilpiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Anonymous, 1.7.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Gremlin says: se on kommari, joka lainkirjainta noudattaa.
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Pitiks sun sanoa et "kaksin" ei "toisin"? :eek: VIN vai se milta se nayttaa? :odroll:
     
  3. bdr529

    bdr529 1st gear

    Tämä tietenkin kuulostaisi järkevältä. Edellyttäen että sitä 30 v. vanhaa ei käytetä "käyttöautona" (mitä se sitten tarkoittaakaan), mutta Ruotsissa saa kai olla aika hullu tehdäkseen niin jos uusia siihen tarkoitukseen paremmin sopiviakin on saatavissa.

    Hyvä voisi olla myös se jossain muualla Euroopassa (Sveitsi?) käytössä oleva malli, jossa tallissa voi olla useita autoja mutta kilpiä niille vain yhdet ja vakuutus yms. maksut määräytyy sen isoimman/kalleimman mukaan.

    Liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat ovat katsastajien ja AKE:n asia. Auton omistussuhteet ja paperihistoria kuuluvat myös viranomaisille, sikäli kun halutaan kontrolloida mahdollisesti varastettujen autojen liikkeitä. Auton kauppahinta määräytyy kaupanteossa ostajan ja myyjän välillä näiden keskinäisten sopimusten ja käytettävissä olevan tiedon (ja tunteiden) perusteella. Joskus arvosta saattaa olla kiinnostunut myös vakuutusyhtiö maksaessaan korvauksia. Näillä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään tekemistä harrastajayhdistyksissä toimivien asiantuntijoiden ja yhdistysten sisäisten arvostusten ja mielipiteiden kanssa.
     
  4. Make2

    Make2 3rd gear

    Tuohon kun saisi lisäksi sen että 30 vuoden jälkeen % nollautuisi tai autovero poistuisi niin riittäisi mulle. Ymmärrän kyllä toki Rodien rakentajia ja silläkin saralla on vielä varmaankin paljon tehtävää ennen kun olemme tasavertaisia Demarien niin suuresti ihannoimasta Ruotsista josta tänne on kaikki muu kopioitu paitsi autoilu :soosoo:
     
  5. Make2

    Make2 3rd gear

    Tarkoitin molempia. Jos auto näyttää esim. Chargerilla ja siinä on Chargerin VIN ja Fender en minä sitä voi muuksi kun Chargeriksi sanoa oli siellä otteessa sitten mitä tahaansa. Näissä kv-autoissahan on yleensä korien alkuperäiset VIN laatat paikoillaan ja itseasiassa taidetaan vaatiakin niiden olemassaolo koska rekisteriotteessa on vaihtokorin VIN mainittu ainakin niissä mitä minä olen nähnyt.
     
  6. bdr529

    bdr529 1st gear

    Laki on ihmisten tekemä.

    Nykyiseen lain suunnitteluun on ollut vaikuttamassa myös harrastaja-asiantuntijoita. Lait voidaan joskus kokea epäoikeudenmukaisina ja elämästä vieraina. Lakien noudattamisen valvomiseen, kontrollointiin ja niiden rikkomisen sanktioimiseen saadaan kulumaan aina enemmän aikaa ja rahaa, jos laki on monimutkainen ja vaikea tulkita.

    Lakeja voidaan muuttaa.
     
  7. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Museokatsastettu maininta otteessa on ns kunniamaininta ja huomion osoitus autonrakentajalle joka on pystynyt palauttamaan ajoneuvon alkuperäis asuun,se onko ruosteet korjattu just auton vuosimallin ikäisellä pellillä ei ole olennaista tässä.
    KV-autosta saa alkuperäis näköispainoksen mutta se otemaininta malli ja merkki ei enää täsmää ja niin ollen se on väärennös siinä missä väärä vitonenkin kuten laulussa mainitaan.
    Ymmärrän KV auton omistajan näkö kulmasta tämän asian ,mutta tilanne muuttuu kun ostat auton jonka tuoteseloste on sama kuin sisältö
    Monet korin vaihdot tehneenä en kannata MR-mainintaa.
    Jos joku haluaa feikata 69 Cahrgeri RT/SE malliksi niin annan hänelle numero lätkän joka jäi ylimääräiseksi,siinä on varustelu koodit.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maksamalla autovero voidaan tällainen kv kuitenkin rekisteröidä Suomessakin kilpiin ja väärä vitonen muuttuu aidoksi euroksi ja kelpaa myös mr kilpiin kun vaan näyttää aidolta :rotfl:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan se kullan värinen, oliko se -67 avo piip..=sensuroitu, joka oli joskus veekasissa esitelty korinvaihtoauto. Niin on nykyään museorekisterissä... En tiedä miten??
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jospas se onkin vastaus alkuperäiseen kysymykseen, eli saa.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kyllä, minkä tahansa ajoneuvon saa 100%:sena museorekisteriin kun vaihtaa tarpeeksi osia.
    Paperit vaihtamalla saa sitten loputkin prosentit takaisin. :lol: :lol: :lol:
    Eikös se ole pussihousujen sääntö numero 1???
    Puhutaan kuitenkin virtuaaliautoista ilman liikoja tunnusmerkkejä!!!

    8)
    - Jani -



    ------------------------------------------------
    Mobilismi on monesti laiskuutta!!!!
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ei muuten kay :eek: Pari vuotta sitten koitettiin tullata/ katsastaa autoa mika oli tullattu aikoinaan suomeen kilpa-autoksi ja loput orkkis osat tuotu jalkeen pain ja tullattu vara-osina. Jopa alkuperainen title ja ostokuitti seka alkuperaiset tullaus kuitit oli mukana niin tullin ja AKEn vastaus oli etta jos on kerran tullattu niin sita ei uudelleen voi tullata :soosoo: Koitetiin selittaa etta valtiohan saisi toiseen kertaan vero rahat mutta silla ei ollut mitaan merkitysta. :mad: Ei tullut aidosta aitoa :odroll:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässäpä se järjestelmän hauskuus onkin. Laki ei ole kaikille sama kun siitä tarpeeksi monimutkainen tehdään. Tiedän auton joka on tullattu kahdesti koska tullipaperit hävisivät ennen rekisteröintiä. Väliä oli n. 10 vuotta. Tiedän myös auton jossa % menivät yli kun myös moottori vaihdettiin ja autosta (-70) maksettiin autovero ja se muuttui korinvaihdon nimiseksi autoksi. Tiedän vielä kolmannen auton jossa korinvaihdon 50% ylitettiin kun moottori vaihdettiin isompaan mutta silti ei tullut autoveroja. Kaikki tämä viranomaisten luvalla mikä pitäisi yleisen käytännön mukaan olla mahdotonta. Nämä tapaukset eivät ole sitten mitään huhuja vaan totisinta totta. Luonollisesti en voi paljastaa ko. ajoneuvoja ja omistajia jo luottamuksellisista syistä.
     
  14. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    No hoh hoijaa....joku on joskus onnistunut kusettamaan systeemiä ja nyt sitten joukko kateellisia potkii renkaita ja harmittelee tässä keskustelussa ja koettavat keskenään luoda fiilistä "kun noikin sen teki, niin kyllä mullakin pitäisi olla oikeus... tai kun saisi edes mahdollisuuden ".

    Vai ymmärsinkö taas väärin tämän keskustelun hengen ?

    Isäntä väänsi asian rautalangasta: Sellainen kun tehtaalta, Matti on Matti ja Maija on Maija.

    Toinen juttu joka minua särähtää korvaan tässä(kin) keskustelussa on Mopar-harrastajien taipumus todistella oman autonsa aitoutta ja sitten vakuutella seuraavassa lauseessa että oikeaa ja kv:tä ei pysty erottamaan toisistaan. Siitähän voisi vaikka päätellä....äh olkoon.... :wink:
     
  15. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Juu, moppeja kai on eniten korinvaihdettu,esim muuttuisiko perusmallin
    Mustang Boss malliksi teippisarjoilla,entäpä perus Challenger T/A malliksi teipeillä.
    Korimalli on mikä näkyy,mutta sotu tunnus jotain muuta aivan kuin väärällä passilla matkustaisi.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osa tämän ketjun kv autojen vihaajista ei vissiin tiedä, että nämä muskelimoparit on itsekantavalla korirakenteella varustettuja. Ja että mopareissa on kaikissa samat moottorit ja akselistot korisarjan (esim. B-body) sisäisesti samat. Täten jos aidon Chargerin koriin laitetaan akselit ja tekniikka Coronetista, niin on aika pösilöä nimittää sitä miksikään muuksi kuin Chargeriksi.

    Kaikki tehtaalla valmistuneet Charger-korit ovat aitoja koreja, siellä ei ole tehty mitään feikki kv-koreja. Moneen "aitoon" Chargeriinkin on saattanut jo koko tekniikka akseleineen vaihtua, ja voivatpa osa olla peräti Coronetista repäistyjä. Ja jos suomalainen kv-auto vietäs takas jenkkeihin, niin taatusti lukis rekisteriotteessa koria vastaava mallinimi.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla ei sinänsä ole mitään kv-aitojen museorekisteröintiä vastaan, kunhan valmistumisajankohdasta on kulunut se 25 (ja kohta siis 30) vuotta. Jos kv-auto saadaan rekisteröityä sellaisena, kuin miltä se näyttää, esim Charger Chargerina, voi joku tehdä hyvän tilin. Tänä päivänä aidon loistokuntoisen avomuskelin hinta voi jopa Suomessa nousta 30000 euroon. Sen sijaan kv:sta voi tehdä tiukkaa saada 10000 euroa. Se vaatii ostajan, joka halua vaan hienon avon, eikä välitä historiallisista tai keräilyarvoista tuon taivaallista. Ja kyllä "aidoilla" papereilla myynti Ruotsiin tai USA:han helpottuisi kummasti.
    Entä -65 Letukka, johon on -85 vaihdettu avokori ja ajettu 5 vuotta koppa sinisenä, keulapellit valkoisena, SS Impala-merkit kupeessa ja Bel airin sisustalla ja rätistä vain stringipöksyjen kokoinen pala jäljellä. Vuonna -90 auto on entisöity täysin vastaamaan -65 avoa.
    Molloin tämä pitäis hyväksyä museorekisteriin?
    -1990 (25v. säännöllä)
    -2015 "85 linttalook", kun korinvaihdosta tulee 30 v.
    -2025 kun entisöinnistä tulee 30 v.
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ja tää on minusta just se ongelma. Ei ole valtiovallan, eli verottajan tai LM:n tehtävä antaa kunniamainintaa ja huomion osoitusta entisöinnistä, se olisi SA-HK:n tms. entisöinnistä kiinnostuneiden tehtävä. Samalla tavalla kuin FHRA palkitsee vaikka autojen rakentelusta ACS:ssä.

    Nythän ongelma muiden kuin museokatsastettujen, mutta kuitenkin harrasteautojen tulevat käyttömaksut. Uhkana on, että heille VM/LM vastaa, että johan teillä on se vanhojen autojen museoautohomma, rekisteröikää ne museoautoiksi. Vain yksi harrastesuuntaus saa huojennuksen vaikkei homma käytännössä ole sen ihmeellisempää kuin kustomointi tai muuten vaan vanhan auton räplääminen rakentajansa mielestä paremmaksi, uutta peltiä ruostuneen tilalle, motti kuntoon ja maalia pintaan. Mikäli käyttömaksu ja maahantuontivero yli 30v -autoilta poistuisi, se ei millään muotoa heikentäisi nykyisten museoautojen etuja. Liikennevakuutus etu säilyisi todennäköisesti vain museoautoilla.
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Kuusi sivua mr-katsastuksista ja kukaan ei ole ottanut esiin tapaus UKK-1:stä? Se ite pläkätty kanttiauton koppa Heraldin rungolla museokilvissä. Tai se vastaavanhenkinen pick-up. Olikos se Crownin rungolla?
     
  20. Käkö

    Käkö Gearhead

    Justjust, ja tännekin kirjottelijoista suurin osa näkee heti Chargerista joka tulee moottoritiellä vastaan et se on 4-ovinen Coronet... :argue:

    Jos mulla olis rahaa niin ostaisin mieluimmin hyvin tehdyn korivaihto-auton kuin sen lahon paskan Suomi-auton mihin uppoo 4-kertanen määrä fyrkkaa et se on yleensä liikenteessä...

    Ja tiedoksi, korinvaihtoautoja ON jo museokatsastettu joten tää alkaa tuntuu turhalta otsikolta...
     

Kerro tästä muillekin!