Saastelaitteet kuuhun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ply, 10.7.2006.

  1. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos poistaa ne saastelaitteet ja jättää sinne sen saman kaasarin niin ei sitä saa toimimaan kunnolla. Ainakaan mun autoissa ei ole toiminu
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    No ei todellakaan saa toimimaan kunnolla, jos tietokoneohjatulta sähkökaasarilta riipii ne anturit ja tietokoneet mäkeen. Vaikea on sen matolaatikon ohjata kun anturit ovat kuussa. Eli yhtä "hyvin" toimii kuin ruisku ilman antureita.

    Siksi ilmapumpun ja katalysaattorin lisäksi muiden systeemien poisrepiminen toimivassa yksilössä ei ole vaivan arvoista. Jos mikään ei toimi sitten ehkä. Vian etsiminen noissa yleensä vaan on helppoa lukemalla vikakoodit klemmarilla ses-valolta.
     
  3. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Sähköohjattu Rokkiorkesteri käy jonninverran rikkaalla ilman sähköä.
    Työntää hieman mustaa putkesta, mutta toimii ihan hyvin.
    Tai no...ainakin minulla toimi, tuo yksi kappale.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    No niin ... mitäs jos lukisitta koko paks.. alusta ???

    Rochester ei pelitä kuin sen hetken ilman sähkö-töppeleitä, ja alkaa takuulla kastella ...

    Mekaaninen kaasari oikein säädettynä taas pelaa, rochesterrin tilalla, auton omalla tietokone hej - jakajalla, jakajaa ei välttämättä tarvii vaihtaa. Kaasarin tietokone töppelit jää tällöin irki, ja kone luulee säätävänsä kaasaria, samoin lambda on pidettävä kiinni jos ajat org jakajalla, muutoin menee vara-ohjelmalle, eli jakaja alkaa pelaan varman päälle, eikä tietokone ennakko tai sen säätö pelaa enään oikein.

    Mutta jos kaasarin joutuu vaihtaan, kannattaa saamaan syssyyn tehdä kunnolla, eli vaihtaa alipaine jakaja, siis saman tyylinen hej alipaine versio, jakaja siis pysyy yhä kärjettömänä, siihen käy org jakajan kansi, puola, johdot jne, jos haluaa säästää vaihtaa siis pelkän jakajan rungon alipaine versioon. Mutta koko jakajan saa kaikkine kinkkeineen uutena noin 120 - 150 E hintaan.

    Alipaine jakaja vaatii mekaanisen alipaine kaasarin, ja edellä mainitut muutokset, sitten kun koko systeemi on palautettu tavalliselle -70 / -80 luvun aikaan se pelaa.
     
  5. widenius

    widenius 1st gear

    Empä ehtinyt lukea vielä kaikkea mitä tällä palstalla oli, mutta tuntuu että aina näistä saastelaitteista puhutaan ja niiden poistamisesta. Onko siis kysymyksessä iso ONGELMA vai laitteisto jota ei jaksa kunnostaa???

    Itse kysyisin neuvoa siihen, että miten saisin tämän laitteiston viimeisen päälle kuntoon??? Huomasin nimittäin myös imujärjestelmäni olevan hieman epäkunnossa, joka tulee ilmi kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin tukehtumisella, silloin tällöin, kun olen lähdössä liikkeelle. Ei kuitenkaan sammu.

    Mercury Colony Park -86 5l V8
     
  6. ply

    ply 1st gear

     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Näin ... just.

    kuis se nyt män, omissa on ollut sivuleikkuri sankarit ja revis sieltä katko täältä, veikkoset kimpussa, siis enen kuin autot ovat allekirjailleelle päätyneet, lopputulos on se jotta vanhaa ei korjata, mikä jää jäljelle, palautamma sydeemin aikaan ennen saastelaitteita, ja hyvin pelaa.

    Se ei ole sen halvempaa saati helpompaa, kuin oikea sydeemin korjaus, kuten edellä on useaan kertaan mainostettu, se on äijä joka pitää ko, sydeemin kunnossa ja ajossa, tip-top versiona seuraavat 20 vuotta, toivottavasti kaikkia näitä ei ole sormeiltu, nii notta tälläkin palstalla riittää jaarittelioita joiden mielestä egr venttiilin paikka on 2cm liian oikealla ja liitin ei arlington texas kokoonpano linjalla ollut tuon näköinen vuonna -85 lokakuussa.

    Se alkuperäinen PLY - kysymys oli jotta :

    Ja siihen on tullut jokusen veikkosen ansiosta vastattua, käsittääkseni oikein perusteellisesti ja hyvin.

    Kaikki muu on taivastelua ja kuten od:lla on näemmä viime aikoina ollut tapana alkaa tyhjänpäinen taivastelu, jotta no voin ja miksi sää tälläin, eihän sitä nyt tollain, vastatkaa niihin kyysymyksiin ja lopettakaa taivastelu, vai ???

    Keskustelu alkoi sitten olla sitä luokkaa jotta näemmä män väittelyksi, jotta saako niitä ottaa pois tai ei, se on taas auton omistajan asia eikä kuulu jeesustelioille, ostakaa vastaava jos noin paljoa häirihtee, noita on suomi edelleen täynnä, sitä paitti arvon herrat ei tiedä autosta johon moinen tehdään, eli pilataan org systeemi, yhtään tai mitään, josko siitä olis vaikka alunperin tehty joku sötös, joka pitää joka tapauksessa korjata, kuten arvata saattaa pikkasen on ärsyttävää lukia tuota jaarittelua.

    Joka tapauksessa lupasin neuvoa joten jatketaan ...

    Ne org saaste pakosarjat on hyvät ja erikoisesti hiljaiset, mutta kuitenkin ovat saaste-sarjat, joten jos sattuu kohdille ne voi vaihtaa org, tyylisiin valuihin, vanhaan kunnon pukinsarja-tyyliin, muut -80 ja -70 lukuiset valu-sarjt, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, ovat huonommin virtaavia ja suurempa mölysempiä, tietty jos haluaa sinne pellisarjaa, siitä vaan mutta eipäs ole enään hiljainen ...

    Pakoputkiston voi jos haluaa ikuista, tehdä hapiksesta, mutta siitä on löydyttävä katti tai sitä kovasti muistuttava laitos, ebay:ltä löytyy lisää, org pakopuikisto on jotain 2" ja joissain ollut vielä risat päälle ehkä 2 1/4" mutta, se nyt on aivan sama teetkö vaikka 2 1/2" niin takuulla riittää, se 305 tai 307 perus versiona ei sen kummempia tarvi, mutta kuka tekis sen 2d isolohko version lankku-kyljestä, vai mitä jaaritteliat. ???
     
  8. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ei alkanut kastella, vaikka koko kesän ajelin.

    Kaasari oli varustettu jonkinnäköisellä kaksinapaisella solenoidilla, mikä rikasti/laihensi seosta.Tiedä sitten mikä oli malli.

    Ei tarvinnut ryyppyä tosin, joten suht' rikkaalla kävi.
    Bensankulutuksessa en suurta eroa havainnut, kun se oli siihen aikaan, kun bensa oli halpaa kuin saippua...(1€/L)

    Mutta se siitä.
     
  9. uazmies

    uazmies Gearhead

    No niin, tulihan taas tutkittua...

    Eli tuohon kysymykseen
    toi valmistenumeron kahdeksas merkki on kuin onkin H, mutta kaasariinpa ei tosiaan tule kuin 2 johtoa joista aiempana tarkempi selitys eikä siinä sitä lampaada-anturiakaan ole.

    Noi pellisarjat aikeissa laittaa olen, toivottavasti ei hurjasti sisämelu kasva... Niistä toisaalla muuten kysymyskin.

    Mitäs kokeneet veikkaa kun pellisarjan laippa on 3" ja siihen saa suoran sovitteen 2.5" putkelle niin onko turhan isoa rööriä tuplana taakse asti vakioon 305:een vaimentimille asti josta jatkaisin 2" eteenpäin vai pitäiskö supistaa jollain ihmeen konstilla heti peltisuolien jälkeen 2" ja sellaisesta kötöstellä koko putkisto?


    Löytyiskös pakoputkien tekoon hyviä vinkkejä? 8)
     
  10. Wanha Weekasi

    Wanha Weekasi 1st gear

    Autossasi siis virkeämpi 9.2 puristeinen LE9.
    Mielestäni hyvä yhdistelmä tehoa ja taloudellisuutta, jos vireessä!

    Jakaja näissä perinteinen HEI, jossa keskipako ja alpainesäädin. mutta lisätty vain ulkopuolinen nakutuksen tunnistus järjestelmä, joka tarvittaessa myöhäistää sytytystä, mikäli nakutusta ilmenee!

    -Boksi hanskalokeron takana.
    -Nakutus anturi startin etupuolella.
    -"tip in" alipaine anturi tuliseinässä.

    Systeemi toimiessaan ok. suoja moottorille, mutta myös yksinkertaisesti poistettavissa ilman sivuvaikutuksia, jos vikaantuu! (Tarkemmin tarvittaessa)

    Kaasutin täysin mekaaninen Q-jet ilman sähköistä seos-säätöä.
    Niinpä lambdaakaan ei systeemiin kuulu! Vain yksi johto ryypylle ja toinen joutokäynnin korotus solenoidille.
     
  11. ply

    ply 1st gear



    Homma toimii ja lana levittää :D Näin tarkan neuvonnan jälkeen nuo hommat tekee vaikka silmät kiinni
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    Nou-hätä ... hyvä jotta kelpaas :oops:
     
  13. uazmies

    uazmies Gearhead

    Nyt osui ja upposi!

    Juurikin tälläiset osaset pelistä löytyy, loksahti just monta juttua paikalleen.

    Otin tänään rochesterin irti ja huomenna olis tarkoitus mennä osakauppaan, hiukan vaan ihmetyttää ne muutama alipaineletku siinä kaasarin etureunassa, ovatko siinä kaasarin tarpeiksi vai vaan alipaineen saamiseksi?

    Siinä alemmassa osassa kaasaria, miksi sitä alapuolen ruuveilla irtoavaa "kerrosta" ikinä sanotaankaan on molemmissa etnurkissa jotkut ihmeen säätöruuvit "lattakannalla" ja ne on joku saatanan seppä joskus taikonut aika väkivaltaisesti näkyviin...

    Tämä mun päättelyä sahan tai viilan jäljistä...


    [​IMG]


    Mitkä noi kanavat tossa läppien välissä on, olivat tuhannen täys mustaa karstaa???

    Lisää hyviä toimintaohjeita? :lol:

    Sorry huono kuva ja ennenkaikkea tyhmät kysymykset, edelleen etenen yritys-> erehdys-> opetus -taktiikalla. 8)
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Tuo näyttää tyypilliselle, rochester läppärungon kidutukselle, noissa ei ole yhtä tai kahta, näihin törmää vähän väliä, joissa on seoksen säätöruuvit tuolla lailla kaivettu esiin, ovat etureunassa ja alhaalla, pääsee käänteleen kun kaasari ei pelaa enään oikein, ne ei ole tehtaan jäjiltä turhaan sinetöity tai tulpattu ... moinen temppu on kovin yleinen, toimiihan se tuolleen vähän aikaa, kun pääsee kääntään seokset joten kuten oikein.

    Jotta vuosi, tai saasteversion malli selviäis kaivakaa netistä ko auton vacuum ja egr diagrammit, niitä on useilla sivuilla.
     
  15. uazmies

    uazmies Gearhead

    Eli vituiks on vedetty, osaako joku viisas arvella miksi?

    Miksi vaan vähän aikaa, mikä on oikea tapa ne säätää?

    Saako tosta enää kalua vai joudunko kaasariostoksille?

    konepellin alta löytyy tämmöinen
    [​IMG]


    Onko tolla vuodella tai versiolla jotain merkitystä sitten ton säädössä vai häh? 8)
     
  16. Wanha Weekasi

    Wanha Weekasi 1st gear

    Karkaistut sinettikorkit poistettu kaasuttimen korjaus-sarjan mukana tulevan ohjeen mukaisesti.. Sahaukset vähän suurpiirteisesti ja pitkälle tehdyt, mutta jos seosruuvin kierre on ehjä, nou hätä!

    Näitä joutokäyntiseoksia joudutaan kyllä korjaamaan tehtaan asetuksista, kun läppärunko/akseli kuluu. Ja se ei ole mikään väliaikais korjaus!

    Se karsta on huohotus höyryjen aikaansaamaa ja normaali ilmiö!

    Kaikki alipainelähdöt kaasuttimen etupuolella ovat ulkoisiin tarpeisiin, eivätkä siis tarpeelisia kaasarille itselleen. (Paitsi jos ryypyn poisveto kalvorasia sellainen versio)

    Ole huolellinen ja noudata korjussarjan asennus/säätö ohjeita.. Hyvin tehty mekaaninen Q-jet on erinomainen kaasutin!
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Onko tolla vuodella tai versiolla jotain merkitystä sitten ton säädössä vai häh?


    No on, kaasuttimia on sen verran montaa mallia, samoin saastelaitteita.

    Edelliseen kommenttiin viitaten, jokainen johon on törmötty, siis näistä sinettien tai tehtaan tulppausten poistoista, on takuulla tehty pikemmin sen takia kun ilmapumppu, ja saaste vermeet on otettu ainakin osittain pois, ja seoksia on pitänny päästä rukkaan, kun revityt saastevehkeet vuotaa alipaine puolelle kuin seula, omissa on jokaisessa yläpuolisen voitelun venttiili vasemmassa venttiilikopassa ollut risa, tuloksena reipas vuoto alipainepuolella, niitä saa kaupasta.

    Tuolla on kaasareista :

    http://www.tocmp.com/manuals/Carbs/Roch ... /index.htm


    http://www.autozone.com/servlet/UiBroke ... 1eeec9.jsp

    http://www.autozone.com/servlet/UiBroke ... 1eeec9.jsp

    Eri verioista on aika hyvät kuvat autozonella. Lisää tavaraa on netti täynnä, hakekaa sieltä ...

    Yhä edelleen, tosi mies korjaa org sydeemin toimiin kuin uutena, kaikki muut repii pois, tai korjaa ns, pilattuja saastejärjestelmiä ???
     
  18. uazmies

    uazmies Gearhead

    Joopa...

    ...näin päättelin itsekin asian olevan, tosin aiemmin ei ole saastevehkeitä poistettu, mutta ilmavuotoja on aivan helvetisti.

    Olin sitten poika tai en niin jokatapauksessa nyt on rokkiorkesteriin vaihdettu tiivisteet ja muut helyt jota korjaussarjan mukana tulee.

    Siinä rempatessa huomasin, että ne isot neulat jotka roikkuu siinä vivussa jota ylemmät isot ilmaläpät käyttää olivat eri pituiset, otin niiden kannattimen irti ja totesin et onpa joku todellinen seppä säätänyt toisen neulan pituutta taivuttamalla... Ei taida olla ihan original-säätö?

    Isoja ilmaläppiä (mitkä ne oikeasti lienevätkään nimeltään) kiinnipitävä alipainekello saa imunsa kaasarin alareunasta, onko letku oikeassa paikassa? Ymmärrän kyllä suurinpiirtein tarkoituksen mut ihmetyttää että miten tossa kohti voi kuormituksen kasvaessa alipaine pudota niin alas että kello sallii läppien aueta?

    Tänään vaihtuu peltisuolet alle ja lähtee egr:n ja ilmaputkien mukana loputkin imuvuodot, sitten alkuviikosta pakoputkipajalle ja sieltä suoraan rullien päälle ammattilaisen säädettäväksi, toivotaan että muutosta kulutuspuoleen saadaan aikaiseksi.

    BTW, nyt on eriäviä mielipiteitä kuulunut, mikä tämä on???
    [​IMG]
     
  19. Wanha Weekasi

    Wanha Weekasi 1st gear

    Vai on toisio neula vääntynyt.. Kuulostaa kyllä aika hurjalta!
    Jos niitä alipainekelloja on vain yksi ja se kaasuttimen takapäässä, niinkuin omssani, niin se liitetään sinne taakse alas.. Ko. liitännässä vallitsee imusarjan alipaine ja systeemi toimii! Eli koneen käynnistyttyä, se raottaa ryyppyläppää säädettyyn arvoon. Toisena toimintonaan sama kalvorasia jarruttaa toisiopuolen liian nopeaa aukeamista.. Jos kalvorasioita kaksi, en sano liitännöistä mitään.

    Se kuvan laite on se nakutuksen estojärjestelmän "tip in" alipaine kytkin, josta mainitsin.. Ja liitetään suoraan imusarjan alipaineeseen!

    Kerrohan sitten miten säätöhommat onnistuivat..
     
  20. uazmies

    uazmies Gearhead

    No niin, nyt on saasterämmäleet tallin nurkassa ja peltisarjat paikallaan. Quadrajettikin tuli tossa jo läpikäytyä, tosin vielä täytyy cruisingin jälkeen se avata, power piston on umpijumissa.

    Koeajollakin käytiin, ensivaikutelmana tietysti saundi on makee kun putket on vielä keskentekoiset, puolitoista metriä 2.5" tuubia ja raptorin pöntöt, mutkat alas akselin eteen. Voimapuolesta sen verran et säätöä vaille tuntuu olevan, pienen hikan saa kun jalan lyö lattiaan, mutta hiukan kierroksia saatuaan vetää huomattavasti (ei vain mutu) pirtteämmin kuin ennen.

    Kertokaahaan viisaat meninkö vipuun kun luoteen viisas tietäjä (en viitsi kertoa mistä firmasta) sanoi ettei pitkäputkisen (camaron sarja) peltisarjan kanssa ole putken halkaisijalla mitään väliä vääntöön, joten laitoin 2.5" putket kun edullisesti sain ja samaan hengenvetoon iso viisas lisäsi ettei 4-1 -mallin peltisarjan kanssa tarvii väliputkeakaan lohkojen välille???

    Nimim. Mistä lisää vääntöä tiedustelee epätietoinen espoosta

    Enkä edelleenkään kaipaa saarnaa aiheesta "saastevehkeet ei tehoon vaikuta", uskon itsekin että toi tötterö on vaan nyt lähempänä tehtaan säätöjä kuin mun omistamana koskaan ennen on ollut.

    Koittaispa vaan se päivä että ACS:n väki tulee töihin, siellä kuulema sujuu Q-jetin säädöt ja vieläpä rullien päällä.´

    Nyt on sit kasa niitä saastekamoja myyden, kaikkia ilmapillejä ei vaan saatu ehjänä irti. 8)
     

Kerro tästä muillekin!