Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kysymyksessä on ns. 30 minuutin enimmäisteho. Jostakin syystä sähkiksissä sitä käytetään rekisteriin merkittävänä tehona. Sähkisten tyyppäritiedoista kuitenkin löytyy myös suurin nettoteho, vakuutusyhtiö saa sen kyllä tietoonsa.

    Vakuutusyhtiöt ovat jo hoganneet tämän, oli joku uutinenkin jossakin, kun Teslojen uusien vakuutusten hinta hiukan pompsahti.

    Käyttövoimasta riippumatta vakuutusmatemaattisesti pätee väittämä siitä, että jos autossa on kunnolla löylyä, sitä todennäköisesti myös käytetään ja silloin välillä kolisee. Se näkyy sit vakuutuksen hinnassa ja niin pitääkin.
     
  2. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Tulevassa sähköautossani on yli 200 hv enemmän kuin edellisessä bensakäyttiksessä. Sähköauton vakuutukset on 200 € halvemmat vuodessa. Eli riippunee pitkälti autosta mitä ne vakuutukset maksaa.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aika sama minullakin. Tehoa 400hv enemmän kuin Audin dieselissä, vakuutukset reilun 100,- halvemmat kuin Audissa. Ihan normi hintaiset vakuutukset mielestäni, super kasko lasivakuutuksella + liikennevakuutus, karvan reilut 800,- vuodessa.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Toistaiseksi asia on usein vielä noin, mutta odotellaan muutama vuosi, kyl se siitä muuttuu kun on ehtinyt enemmän kolista.

    Pyrsselin keksintöä muuten tuo 30 min teho. Motskareissa se on jopa luokitusperusteena, kun luokitellaan, saako ajaa A2 kortilla, max 35 kW. On mahdollista, että sähkömotskari on luokituksen perusteella A2, mutta huipputeho on 100 kW...
     
  5. ak72 tykkää tästä.
  6. 3964

    3964 2nd gear

    Onko täällä lyhyttä pätkää ajavia sähköautoilioita 1-5km.

    Mitä on kulutukset talvella lämmityksineen.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ak72 tykkää tästä.
  8. 3964

    3964 2nd gear

    Toisaalta löytyikin tesla 3 kulutus kokemus lähes tuollaisella ajo profiililla ja se näytti olevan +50kwh/100km tosin ajomatkat olivat vielä x2 nuo mitä meillä pääasiassa ajetaan. Välimatka pienenee kulutuksessa mutta kyllä sähkö ois edukkaampaa silti.
     
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    80.000 euroa?! Sillä rahalla saa jo heittäen keikkuen huippuhyvän C6 Corvetten! Tai C7 Corvetten!

    Ostaisinko kolarisähköautoon uuden akuston ja merkkikorjauksen vai sittenkin todella kaunislinjaisen uudehkon Corvetten? Mielenkiintoisia kulutusvalintoja sen jälkeen kun kosauttaa sähärillä kaselikkoon tai toiseen kulkineeseen.
     
  10. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Nyt vain tehtailemaan tyyppihyväksyttyjä aftermarket pohjapanssareita Suomen oloihin;)
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jos vaihtoehtona olisi Vette tai tuossa 80K€ tapauksessa Porsche Taycanin korjaaminen, olis valinta selvä. Taycan.
    Superautojen korjaaminen nyt vaan on kallista käyttövoimasta riippumatta, eikä niitä sovi verrata tavan kinnereihin. Tuon ikäluokan Vette ei ole superauto vaan urheiluauto ja siksi se on vaan superauton akun hintainen.
    C8 alkaa olla jo lähempänä superaluetta ja se näkyy myös hinnassa ja haluttavuudessa mutta en mä sitäkään superautona pidä.
     
    Turbiini tykkää tästä.
  12. 3964

    3964 2nd gear

    Kyllä tuo taycan aika kaukana super autosta on.

    Jos tuo perus 92k€ possun akun korjaus/vaihto on 80k€,ei paljo loppu mosselle hintaa jää.

    Elämä on.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Niin.
    Siitä sähköpossusta autovero on 0% ja uuden veroton hintakin liki 200K€.
    Siinä superautoluokassa erotellaan tyhjätaskut rahamiehistä, eikä vakuutusyhtiökään ala satkun autoa 80:llä korjaamaan tai se on äkkiä entinen vakuutusyhtiö. Toki kovilla hinnoilla on köyhän kiva revitellä. Saa hyvät otsikot.
    Vai mitä?
    Sähkön myötä autoverottomuus on tuonu superautotkin ihan tavan tallaajien saataville kun ei tarvi kuusinumeroisia autoveroja maksella.
     
    Muokattu: 22.1.2023
  14. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Ihanko näin? Eipä kuulu minunkaan työpaikalla kukaan hommanneen vaikka niinkin edullisesti saisi. Toki peruspalkka jää alle 3 tonnin, että ehkä eri piireissä on ne "tavan tallaajat".
     
    C4vettester tykkää tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tähän palkka-asiaan oli Vihdin miehellä taannoin hyvä sanonta.
    No. Kummasti sitä massia vaan ihmissillä on vaikka esim. uutisissa joka asiaa koetetaan kurjistella ja surkutella.
    Jo satkun autot on ollu jo pitkään aika tavanomaisia ostoksia esim. premiumluokassa.
    Taycaneitakin myytiin kolminumeroisia lukumääriä suomessa jo ennen autoverovapauden tuloa. Viime vuonna sähköpossuja yhteensä nafti 191 kpl.
    Ei paha ollenkaan ja hyvä vaan että saadaan tännekin tuota uutta nopeampaa kalustoa.
     
    Solvent tykkää tästä.
  16. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Mikä tekee Taycanista superauton? Pieni valmistusmäärä vai 260km/h huippunopeus?
    Eikai nyt ainakaan neliovisuus? Ei sähköautoja vastaan vaan superautojen puolesta:D
    Kaikki tietävän wikipedian mukaan ei Porschella ole nykyään superautoja:D
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  17. P. Thornton

    P. Thornton 1st gear

    Ei Porsche-centteri varmaankaan omakustannushintaan pattereita myy.

    Sama se on monessa muussakin osassa eli varaosatiskillä huudeltava hinta on 10, 20 tai 50 kertaa enemmän kuin osa oikeasti maksaa autotehtaan linjalle toimitettuna. Sellaista se on.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No vaikka Turbo S n. 2,8 sek sataseen vajaa 800 heppaa yms. ja ovien määrä tai huippunopeus saatikka toimintasäde ei määritä autoluokkaa ja suorituskyky kyllä Taycanissa luokkaan riittää.
    Porshella löytyy superautoja myös perinnepolttomoottorilla ja ihan ilman Wikipediaa tai essonbaaria.
    En kuitenkaan ole possufaniboy vaikka on mulla yksi turbo joskus Ferrarin kaverina tallissa ollut, mutta hyvä että joku saksassakin tekee superautoluokan sähkiksiä. Arvostan Possun laatua aika korkealle verrattuna niin muihin vähemmän laadukkaisiin saksalaismerkkeihin.

    Tämä ”80K€ keskusteluhan” lähti liikkeelle siitä että jotku näemmä ihan oikeasti kuvittelee että tavan sähkiksiä korjataan 80K€:lla ja kauhistellaan akun hintaa. Tavan sähkiksen akku ei maksa 80K€. Jos on joskus omistanu ”kalliimman luokan” laitteen tietää että se ostohinta on vain puolet siitä omistamisesta toinen puoli hinnasta tulee ylläpitokuluista ja ihan tarkoituksella, kun niitä ei oo tarkoitettu kaikkien omistettaviksi. Sähkiksessä juuri se ylläpito on tehty todella edulliseksi kalliin luokan auton arvoon nähden, ja juuri se tuo ne tavan kansan saataville.
    Mutta hyvin noi sähköautojuttujen klikkiotsikot vie ja kansa vikisee.
     
    Muokattu: 22.1.2023
    Concarne tykkää tästä.
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Siis mahtava autohan tuo Taycan on mutta ei superautoa siitä kyllä saa.
    Jos superautoa etsii niin hakee vaikka naapurimaasta Koenigsegg CCX:än:D
    Superautolta pitäisi löytyä 0-300km/h kiihtyvyysaika:D
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Niin. Jos lukee sen linkatun uutisen otsikkoa pitemmälle, niin siellä sanotaan, että Pohjola on maksanut akkuvahingoista korvausta keskimäärin 3200 €. Lienee realistinen luku.

    Vaan eipä tartte tollasta Taycania ostaa. Ruma, ahdas ja näköjään luulee olevansa superauto, kun korjaaminen maksaa noin paljon.
     

Kerro tästä muillekin!