Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Saatiinhan tähän lopulta mukaan ihmiseläinten rotuoppikin BRAKE DRUM:in toimesta ("...slaavilaisiin sukujuuriin"). Täysin naurettavaa. Tässä vastaus:

    Kadehtimisen kritisointi viittaa hyödyllisen idiootin syndroomaan.​

    Ei näissä varallisuus- ja tuloeroissa yksinkertaisesti ole enää mitään järkeä. Kohtuudesta nyt puhumattakaan.

    Ihmiseläin se Björn Wahlrooskin lopulta on. Tieteellisesti todistettu kädellisten lahkon isojen ihmisapinoiden heimoon ja nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinneen ja runsaslukuisimpaan lajiin kuuluva eläin. Ei yhtään mitään sen enempää. Pelkkä eläin. Tai siis ilmeisesti oikeita ja täydellisiä valintoja tehnyt eläin kun jättää 130 miljoonan euron perinnön siittämilleen jälkeläispennuille.

    Siinä teille vähän taloustiedettä yhdistettynä biologiaan, te hyödylliset idiootit.
     
    Muokattu: 25.1.2023
  2. Rihma

    Rihma 2nd gear

    Olet kyllä yks tämän palstan naurettavimpia hahmoja. Kirjoita välillä jotain murrepaskaa, ihan yhtä päätöntä sontaa joka tapauksessa joka viesti. Pelle.
     
    C4vettester ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Nallehan oli ollut osakkaana Hikon prätkäliikkeessä mutta oli kait luopunut osakkuudesta
    kun ei nähnyt moottoripyöräkauppaa kannattavana liiketoimintana. Sorry off topic:D
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  4. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Käsittääkseni tämän rotuoppi näkökulman avasi BRAKE DRUM enkä suinkaan minä.

    En minä sille mahda mitään jos sullakin on vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa. Lue mitä BRAKE DRUM kirjoitti. Ja tuosta voit luntata 8 miljardin ihmisen tieteellisen määritelmän:


    Björn Wahlroos on minun käsityksen mukaan ihminen. Vai kiellätkö sinä hänen tieteellisesti todistetun biologisen olemuksen?

    Se, että raharikkaat ovat keksineet aivopestä ihmiseläinten suurelta enemmistöltä kritiikin pois sillä että halveksutaan kohtuuteen perustuvaa kateutta niin kyllä siinä hyödyllisen idiootin epä-älylliset piirteet täyttynee.
     
    Muokattu: 25.1.2023
  5. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Murteessahan ei ole mitään vikaa, pikkasen se kyllä haittaa luettavuutta - ehkä kannattaa sen käyttö unohtaa.

    Ja jättää aivopesu-salaliitto -epäilyt muille palstoille, kitos.
     
    isalmela, Harri S ja C4vettester tykkäävät tästä.
  6. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Klassinen vastaus varallisuus- ja tuloerojen kritiikkiin on "kateus"-kortin pöytään viskaaminen. Minusta sen käyttö on yhtä epä-älyllinen heitto kuin "Hitler"-korttikin. "Salaliitto"-kortista nyt puhumattakaan.

    Mutta erilaisia kortteja sitä pelissä riittää. Ihmiseläinten keskinäisessä rahapelissä nimittäin.

    Kaikenlaista sitä on 8 miljardin ihmiseläimen kesyttämiseksi keksittykin. Vai väittääkö täällä joku Ukrainan ja Venäjän välisen konfliktin myötä, että ihmiseläimet olisivat pohjimmiltaan mitään muuta kuin pahimpia mahdollisia raakalaisia mitä koskaan on maan päällä eläinlajina ollut?

    Taisi muuten presidentti Sauli Niinistö viitata ihmisen eläimellisyyteen "epeli"-heitollaan uuden vuoden puheessaan. Panitteko merkille? Ettehän te mitä panneet kun ette osaa kuunnella.
     
    Muokattu: 25.1.2023
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jos viittaat näihin retromalleihin Camaroon, Mustangiin ja Challengeriin, niin minusta niissä on hämmentävän paljon samaa kuin esikuvissaan.

    Kaikkia saa ujohkoilla koneilla - ihan kuten aikoinaan. Mutta jos kaivaa kuvettaan vähän enemmän, saa sitä kulkupuoltakin enemmän merkistä riippumatta - ihan kuten aikoinaan. Valinnanvaraa on monenpaksuiselle kukkarolle.

    Laadullisesti mikään mainituista kolmesta ei vastaa Mersua - niinkuin ei vastannut ennenkään. Mutta ei vastaa myöskään hinta (paitsi Suomessa, kiitos verottajan). Jos tahtoo saman verran vetoja Mersuun kuin näissä tehokkaammissa retromuskeleissa on, saa kuvettaan kaivaa jonkin verran enemmän.

    Puhtaasti paikasta A paikkaan B siirtymiseen liittyvillä järkisyillä retromuskelin hankintaa ei voi perustella - niinkuin ei voinut ennenkään. Fiilispohjaisilla syillä voi. Toisaalta, retromuskeli suoriutuu ihan hyvin myös paikasta A paikkaan B siirtymisestä.

    Kauneus on katsojan silmässä, mutta sanoisin, että aika paljon hienompia ovat retromuskelit kuin nykyajan peruskauppakassit - ihan kuten aikoinaan. Eivät ehkä yhtä hienoja kuin esikuvansa, mutta aikakausikin on toinen, ei ehkä ole ihan reilua verrata 1960-luvun designia 2000-luvun designiin. Tämä pätee moneen muuhunkin merkkiin ja malliin, esimerkiksi vanhat Jaguarit ovat paljon hienompia kuin uudet, mutta vertaus ei ole oikein reilu.

    Niin että en minä ymmärrä, minkä takia retromuskelia pitää myötähävetä? Siksikö, että sillä ei pärjää ihan eri teknologiaa edustavalle sähköautolle?
     
    Volvo_5.7, Peeaa, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Terapiateollisuudella on kieltämättä mennyt messevästi viimeiset parikymmentä vuotta. Enää ei ole olemassa terveitä ihmisiä, on vain "toistaiseksi diagnoosia vailla olevia".

    En muuten keksinyt termiä "terapiateollisuus" itse. Näin sen ensimmäisen kerran vanhan liiton miehen Jyrki Lehtolan kolumnissa:


    Termi "terapiateollisuus" on mielestäni osuva, koska myös siitä on kysymys. Terapiabusineksestä.

    Pitäkäähän itsenne terveinä niin pitkälle kun se on omissa käsissänne ja ohjatkaa alempaa yläluokkaa edustaville lääkäreille sekä Big Pharmalle muutoin menevät rahavirrat omiin taskuihinne. Se jos joku on "järkivalinta".

    Ja jahka sitä kärsivällisesti säästämällä ja terveenä pysyen vaikka sitten riittäisi paalut jossain vaiheessa siihen 200 k€ täyssähkö Porsche Turbo S Taycaniin, tai ainakin käytettyyn sellaiseen.

    Onnea matkaan ja "terveysvalintoihinne"!
     
    Muokattu: 25.1.2023
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sehän vasta tervettä puuhaa onkin tulla rääpimään naamaa tuntemattomille ja silkalla siansaksalla leikkimään psykologia ja kaikkitietävää, erilaisine lainattuine fraaseineen ja teorioineen.

    Joka sitten näin perin värikkäin murrevivahtein ja pienin annoksin kerrottuna meille kaikille tyhmille se, mitä kaikkia mystisiä salaiittoja meidän elämäämme kuuluukaan ja kuinka meitä kaikessa sorretaan.
    Ymmärrän kyllä että kun sitä Paavoa ei ymmärrä kukaan, vaikka Paavo ymmärtää itse sen kaiken, niin harmittaahan se, ja syyhän on savolaisittain aina siinä kuulijassa.

    No. Jottet nyt ihan masennu, niin kaipa tässä nyt toteutui edes se yksi ihmisen perustarve; eli kuulluksi tulemisen tarve.
     
    Muokattu: 25.1.2023
    Isamu tykkää tästä.
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Keskustelu on monelta osin käsittämätöntä paskaa.
    Eräs sosialismin periaate on että " kukin kykyjensä mukaan ja kullekin tarpeittensa mukaan".
    Kun kyvyt eivät ole riittäneet niin mennään 2001 Nissan Almeralla ja viime katsastusvälillä alle 250 km. Net kenellä on pätäkkää , tarvetta ja hinkua voivat puolestani laittaa 200Keuroa tai enempi sähköveehjeeseen. Ei se ole minulta pois muuten kuin verovaroista maksettavien hankintatukien muodossa. Itselläni ei ole varaa eikä tarvetta moisiin härveleihin. Korkeahko ikä pitää myös huolen että voi ajella bensiinikäyttöisellä lopun elämänsä.
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jaa, Rihmaa taas vaivaa jokin.
    Maapallo olisi monessa mielessä mielekkäämpi paikka elää jos täältä poistettaisiin venäläiset, ranskalaiset ja arabit. Ja ehkä myös turkkilaiset.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  12. 3964

    3964 2nd gear

    Kysellään välillä asiastakin,mistä johtuu sähköautojen kulutus erot keskenään?

    Kuulostaa aika isojakin eroja olevan keskenään.

    Sähkömoottorin hyötysuhteessa tuskin kovin suuria eroja on.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eiköhän se liity pääosin kokoon, painoon ja sysirumasta muotoilusta tulevaan huonoon ilmanvastukseen, kun tuntuu että perus kauppakassitkin on nykyään kevykuorkin kokoisia ja painaa lähes 2 tonnia.
    Ihan järjetön muotivillitys, varsinkin kun sähkiksillä ajavat ajaa pääosin kaupunkialueilla eivätkä ole muutenkaan niitä potentiaalisimpia kiimakopin tai peräkärrynvetäjiä.
     
  14. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Olisiko perinteiset teho, paino ja ilmanvastus kuten polttomoottoriautoissakin.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Telkkarissa oli ihan tuossa muutaman kuukauden sisällä yksi DIY sähköauto, tehty Jeepistä kotimaassa ja tosi ammattimaisella tavalla. Sen kulutus mainittiin olevan noin 25 kWh/100km ja tekijä itse sanoi suuren kulutuksen johtuvan suurimmaksi osaksi isosta ilmanvastuksesta. Tekniikka oli lainaa moderneista sähkövehkeistä. Ja oli siinä Jeepissä voimansiirtoakin alkuperäisestä. Eli sähkömoottoria ajettiin vaihdelaatikon läpi.

    Jotkut noista sähköautoista ovat todella painavia. Liikkeelle lähtö vie voimaa eikä se palaudu akkuun häviöittä hidastaessa.
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tähän aiheeseen linkkasin tänne artikkelin tuossa syksyllä miten pikkuautot ovat katoamassa pikkuhiljaa.
    Syynä tähän mainittu ettei valmistajat halua/voi sijoittaa tarvittavaan teknologiaan jotta ne saataisiin aina vaan tiukentuviin päästörajoihin eikä niiden kuoriin saada myöskään tungettua tarpeeksi akkua jotta siitä tulisi taloudellisesti kannattavaa.
    Harva ihminen kuitenkaan haluaa maksaa jostain fiestan kokoisesta autosta +30ke vaikka näitäkin muutama sähköisenä on.

    Edit: Honda E on sähköinen pikkuauto ja sille löysin hinnaksi reilu 35ke ja paremmalla varustetasolla oltiinkin jo yli 41ke. kantomatkaksi valmistaja ilmoittaa kylmällä säällä 165km josta voi oikeassa maailmassa unohtaa varmaan 20%.

    Se on IMO surullista miten kohtuuhintaiset pikkuautot kuten juuri vaikka ford fiesta poistuvat ja niitä uutena ostavat ihmiset joutuvat segmenttiä tai paria isompiin autoihin.
     
    Muokattu: 26.1.2023
    Concarne tykkää tästä.
  17. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Tämä noissa sähkövehkeissä itseänikin on tökkinyt mutta tällä hetkellä tekniikka on tällä tasolla. Olen aina halunnut käyttikseksi mahdollisimman pienen ympärivuotiseen ajoon soveltuvan auton missä on voimaa riittävästi. Etuveto ei käy, neliveto vielä menettelee, paras olisi jos vetävillä pyörillä ei olisi ohjausta. Auton vaihto tuli eteen tässä hetkessä ja se sähkötekniikka on kuitenkin muuten sillä tasolla, että itselleni oli selvää etten polttomoottoriautoa osta. Hybridi olisi kelvannut mutta sellainen missä on tarpeeksi potkua olisi myös ollut iso möhkäle ja maksanut käytettynä enemmän kuin uusi sähkäri. Jollain tavalla siedettävä henkilöautomallinen sentään on nyt sähköisenä tulossa mutta liian iso möhkö sekin mielestäni on. Pienempiä sähköautoja on tarjolla mutta niissä ei ole voimaa omaan makuun riittävästi. Noita ns. katumaastureita en ole koskaan ymmärtänyt käyttövoimasta riippumatta. Iso, painava traktorin muotoinen möhkäle missä ei yleensä ole mitään maasto-ominaisuuksia kuitenkaan jos siis sellaisia tarvitsee. Kankeita pyöriteltäviä parkkihalleissa eikä näytä kunnolla osuvan parkkiruutuunkaan. Tilaa niissä ei ole enempää kuin farmarikorissa. Samat moottorit kuin normi perheautoissa mikä takaa heikomman suorituskyvyn ja suuremman kulutuksen.
     
    P. Thornton ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. 3964

    3964 2nd gear

    Niin tai kuten suurimmalla osalla talous määrittää hankinnan jolloin vaihtoehdoksi jää käytetty auto.
     
  19. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Markkinatilanne on muuten mielenkiintoinen kun sähköautojen toimitusaika on pitkä ja niille on korkeasta hinnasta huolimatta kysyntää. Käytetyt maksavat enemmän kuin uudet tietyissä malleissa. Mikäli en tarvitsisi autoa niin kannattaisi laittaa nyt tehtaalla tuotannossa oleva myyntiin kun ostajalle toimitus olisi parin kuukauden sisällä. Aika kovan nousun pystyisi ottamaan omalle sijoitukselle ainakin nettiauton hintojen perusteella tinkivara huomioituna. Tämähän olisi se paljon keskustelua aiheuttanut valinta millä saisi massia mutta mitäs iloa siitä olisi kun pitää saada auto persiin alle.
     
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    On se niin herttasta kun jo aamukahvilla pulla vielä suussa kirjoitellaan kavereitten kanssa sähköautoista.

    Se on luottokortin muotoinen. Sopii hyvin toisten sekaan pariksi.
    Sitähän voi sitten vaikka vilautella kassa jonoissa kun pääsee tippumaan vahingossa lattialla ja ylös nostettaessa pyörähtää silleen kengän "koroilla" ympäri maksimoidakseen kaikkien nähneen sen. Se on sitä elämän aitoa iloa;)
     

Kerro tästä muillekin!