Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En ole niin tehnytkään. Olen kertonut omia kokemuksiani.
     
    Isamu tykkää tästä.
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei ole. Tälleen K1500:n omistajana. i4M50:n omistajana en osaa sanoa kun on sen verran vähän talviajoa takana. Toteutus ja reagointi on täysin erilainen. Eikä tuossa sähkärissä edes aina ole vetoa edessä, riippuu ohjauskulmasta ja monista muista tekijöistä. Painonsiirtymään vaikuttaa alustan toteutus.

    Käy ajamassa se Bemari niin katsotaan sitten mitä olet mieltä. Mielikuvilla väittelyssä ei ole mitään järkeä.
     
    Muokattu: 17.9.2023
    Isamu tykkää tästä.
  3. jänis2

    jänis2 3rd gear

    En mäkään oo tuputtamista huomannut.

    Toki ihmiset tulkitsee asioita omien mielipiteiden mukaan.
     
  4. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Immeiset tuppoovat tulkitsemaan asioita ensisijaisesti oman sosioekonomisen aseman ja rajatun ammatillisen viitekehyksen mukaisesti. Näin se vuan tuppoo mänemään.

    Veikkaan kuitenkin, että vaikkapa kenraaleille tyypilliset ominaisuudet eroavat jonkin verran paljon esim. helposti korvattavissa olevan suorittavan tason karvapersehitsarin kyvystä tulkita muailmoo. Jälkimmäinen kyllä tekee maailmanluokan hitsisaumaa kilometritolkulla, mutta sen viitekehyksen ulkopuolella hänellä ei välttämättä ole kovinkaan uskottavaa pätevyyttä saati kompetenssia.

    Tämä ei tosin tarkoita, että esim. ammattisotilaalla tai kellään muullakaan pitkälle erikoistuneella "korkean yhteiskunnallisen profiilin omaavalla henkilöllä" olisi automaattisesti parempi ymmärrys asioihin oman rajatun pätemisalueensa ulkopuolella. Voipi toki olla, mutta voipi olla olemattakin - savolaesittain tulukittuna.
     
    Muokattu: 17.9.2023
    jänis2 tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei mene, vaan tuo on ihan oman katsantokannan mukaista paskapuhetta. Ontuva selitys jolla yritetään saada neliskulmainen palikka menemään pyöreeseen reikään.
     
    Väpsy, Isamu ja Concarne tykkäävät tästä.
  6. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Immeisillä on kyllä kyky ymmärtää muailmoo oman sosioekonomisen aseman ja ammatillisen viitekehyksen ulkopuolella. Yleensä se vuan tuppoo menemään niin ettei immeisillä yksinkertaisesti ole aikaa eikä intressiä perehtyä muailmaan sen syvällisemmin. Saati yrittää muuttaa sitä, muun kuin rajatun "työroolin" kautta.

    Sitä kun on vetänä duunipäivän pää märkänä hitsausmaskin takana luokkasaumaa johonkin hilavitkuttimeen niin ei sitä enää välttämättä sen ulkopuolella jaksa perehtyä paremmin muailman toimintaan. Yksinkertainen suorittava työ sekä normaali arki täyttää elämän, ja useimmiten hyvä niin. Jättää sen kaikista merkittävimmän, eli taloudellisen vallankäytön fiksummille ja tyytyy omaan pieneen yksinkertaiseen rajattuun lokeroon. Henkisen orjan asemaan.

    Oikeastaan kysymys on varmaan siitä mihin kukin rajatun aikansa käyttää. Toiset lukee ja sivistää itseään, toiset rassoo kulkineita ja osa vetää jätkäporukassa (=eli "miesten kesken miesseurassa") kaljaa, viinaa tai huumeita. Kuka mitäkin jonnin joutavoo tahollaan.
     
    Muokattu: 17.9.2023
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tässä ketjussa on hyvin selkeä kaava havaittavissa.

    Kohta 1.
    Joku sähköauton omistaja kertoo omakohtaista kokemustaan omistamisesta jota myös voi tukea omilla laskelmilla kulurakenteesta vs. bensa-auto ja todennettavissa olevista faktoista auton teknisistä tiedoista.

    Kohta 2.
    1-2 oman elämänsä sankaria tulee huutelemaan "ÖyhMöyh puhut paskaa stna" tai "vitun uskovainen, lopeta tuo tuputtaminen" eivätkä anna juuri mitään muuta sisältöä keskusteluun,
    kunhan vaan pääsee möykkäämään.

    kohta 3.
    Tätä sykliä toistetaan ad infinitum
     
    Catiska, isalmela, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Omien vahvistusvinoumien kautta heitettyä mutuilua jolla pyrkii projisoimaan omaa rajallista kantaansa. Nelikulmaista palikkaa pyöreään reikään on oikein hyvä vertaus.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Tiettyä vakiintunutta, klassisen dialektiikan mukaista lauman käyttäytymiskaavaa tässä kieltämättä hieman on havaittavissa:

    Teesi keskustelussa on sähköauto-uskovaisuus. Tai sen "paremmuus" perinteisiin kulkineisiin nähden.

    Antiteesi on "vanhassa vara parempi" (perinteinen fossiilipolttis).​

    Synteesiksi ei kuitenkaan ole muodostunut hybridiautoa. Ja hyvä niin sillä se vasta järjetön hankinta onkin.
     
    Muokattu: 17.9.2023
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varsin moni menee lauman mukana, ottaa "sitä samaa", koska sillä lailla elo on helpointa.
     
    moottorinlohko ja C4vettester tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Paino jo kitkat turvalliset? Reilun viikon oli töissä Panssari G-mersussa kitkat alla, kunnes tuli nastat takasin. Pysähdyt liikennevaloihin, niin auto lähtee liukumaan minne tie on kallellaan. Pysähdyt rakennuksen eteen. Pamautat oven kiinni ja katot kun auto lähtee liukumaan 20metrin matkan ja tykin putki sivulasista läpi....
    Aivan tappo peli.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Nostavat näemmä työmatkavähennysten omavastuuosuutta ja laskevat vähennysten ylärajaa.
    Myös öljynkulutuksen jatkuva kasvu sekä OPEC tuitantoleikaukset ovat nostaneet polttoaineen hintoja ja nousu kiihtyy kohti talvea mentäessä.
    Tuoko hurja 4 sentin veroale autuuden vai sulaako se taas kartellien katteisiin?
    Tulemmeko näkemään ensi talvena liki 3€ litrahintoja ja muodikkaita sähköauton ostohousuja myös corollakuljettajan jalassa?

    Nuo kaikki sataa sähköautouskovaisten laariin ja nostavat sähkisten haluttuvuutta ja käytettyjenkin hintatasoa. Kohta näitä haluavat taas kaikki, kuten vuosi sitten tapahtui. Ja hinnat raketoi.
     
  13. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Pittääpä itekki kommentoija, saattashan tuo sähkis ihan näppärä menopeli olla mutta mites tämmönen persaukinen eläkkeellä olija semmosta hommaa. Lainaa ei saa ja tonnilla ei tietääkseni saa ku polttin rottilon ja vaikka lainaaki sais sähköautoon niin kuukausi kulut sais olla korkeintaan 50 ja satasen välistä. Eli itellä ei ole ikinä varaa sähköautoon tai sitten ois ku niillä ikää vähintään 20 vuotta mutta ei kannata ostaa ku akut kuitenki loppu. Se täsä kyrsii ku joka tuutista tulee kuinka huikea sähkis on ja kaikilla pitäis olla semmonen ku polttomoottori on itse saatanasta mutta ei huomioida yhtään että kaikilla ei yksinkertasesti ole koskaan varaa semmoseen:mad:
     
    leivonharri tykkää tästä.
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Suurimmassa osassa raskasta kalustoa ei ole minkäänlaisia nastoja ja kyllähän niilläkin tiellä pysytään. Jokunen talvi on itselläkin mennyt linjurin puikoissa ja siellä missä me mennään ilman nastoja, aikamoisilla kusiluistimilla, ei ne tavan autoilijat pärjää kaikkien avustimien ja nastarenkaittensa kanssa, hitto, ne ei pärjää edes kesäkelillä suoralla tiellä :rolleyes:
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    myös jeesus tulee,oletko valmis
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    koita vaan osamaksulla ostaa,siitä ne tulot kasvaa niinkuin on saatu lukea,vaikka nissani,äkkiä selaa niin tuotto on 8 tkm ajetulla - 1,6 € km,reilu 30 tkm ajetulla -0,25 € km eli - 10 000€.tämä kaikkihan on tuloa kuten poliitikot tietää,lainaa kannattaa ottaa kun se ilmaista,halpaa,no verot halpoja,polttisomistajat makselee veroja jotta kuoppaan saadaan pikeä,kun olet vähän aikaa pitänyt voit kohta myydä voitolla autosi pois,aina on muutama talous nero jotka saavat voittoa kun käyvät autokaupoissa vaihtamassa uuteen.kun selität pankinjohtajalle tämän bisnes idean saat helposti rahaa,he ammattilaisina ymmärtävät rahan päälle.
     
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    Oman elämäni sankarina tulen tänne öyhmöyhöämään ja hiukan esitän kritiikkiä tätä väitettä kohtaan. Perustelen näkemystäni mm. seuraavilla uutisilla:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...itin-saada-selitysta-se-on-mika-se-on/7360820

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...metrilla/846145dc-f347-33fb-ac36-e380123ce264

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

    Sähköauton asema suhteessa polttomoottorivekottimiin kyllä paranee koko ajan, kun isoimmat ilmat on hinnoista pumpattu pois ja polttoaineiden hinnat nousussa. Mutta eivät niitä sähkiksiä kaikki silti halua, liian kallista ja riskialtista monille edelleen.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No niin.
    Saatiinhan se keskustelua takas sähköautouskontoon kaiken maailman foliohattujuttujen ja ruikutusten parista.
    Vaati vaan näemmä vähän rajumpia otteita.
    Katsotaan tarviiko uskontokeskustelu lisäboostia vai riittikö tämä aiheessa pysymiseen.
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tein itelleni laskelmia exceliin railu pari vuotta takaperin, kun mietin autonvaihtoa.
    Lähtökohtana oli vaimolla käytössä oleva 2000 mallin 1,6 bensa Astra, pihassa oli tuolla hetkellä tienpäältä hinattu 2011-mallin volkkarin tila-auto vaihdelaatikkovikaisena, sekä -07 mallin fordin tila-auto kytkinvikaisena, ja motivaatio melko hukassa hakata liikenevät ajat ja rahat käyttiksien remonttiin. Tästä siis ajatus uuteen autoon, ja sen mahdolliseen helppouteen/vaivattomuuteen.
    Kilsoja meillä tuli vuodessa kahteen autoon n. 25tkm/auto, joten sen mukaan lähdin kuluja laskemaan.
    Tossa alla exceliä johon laskelmia ynnäilin, siinä on nykyisen sähkösopparin mukainen sähkönhinta, ja bensan hinnaksi lätkäisin 1,9€/litra. Nissanissa on vakuutuksena kasko, opelissa oli osakasko tuulilasiturvalla, ja molemmat summat on todellisia summia omilla bonuksilla höystettynä.
    [​IMG]
    Ton laskelman mukaan pystyin kuussa "irrottaan" 240€ auton rahotukseen, ilman että sen vaikutus tuntui omassa lompakossa.
    Huolloille en laskenut mitään, Leaffin huolto on ollut 180€/kerta, ja huoltovälin ollessa 30tkm niitä on tullut teetettyä kaksi. En usko että tuosta isosti olisi heittänyt Opelinkaan kanssa, kun itse tekee ja kaivelin tarvittaessa käytettyjä osia mikäli jotain kalliimpaa hajosi.
    Uusi auto tuli pihaan 30.8.2021, mikä yllätti aika vahvasti myös itseni.
    Nyt kuunvaihteeessa leaffin mittarissa oli 71tkm, eli siihen on kertynyt karvan reilu 35tkm vuodessa kilsoja, ja vastaavasti toiseen autoon "vain" 15tkm/vuosi, uusi auto on ollut ykkösvaihtoehto kun pihasta startatessa on autoa valkannut.
    Kävin uteliaisuuttani päivittämässä kilsat taulukkoon, ja alkuperäisiin laskelmiin nähden vaikuttaa siltä että ei tullut "kustua itseä silmään". Pari vuotta on ollut mukavan leppoisaa (vaimon) käyttiksen kanssa.
    "oma" käyttis jatkaa samaa tuttua ja turvallista tonninpommi-linjaa :D.
    Tossa alla laskelma 35tkm ajosuoritteella.
    En tienannut ole tuolla mitään, mutta suunniteltua vähemmän on tullut käytettyä autoiluun rahaa. Arvo alenee, sitä(kään) ei tossa ole huomioitu, mutta jos autoa myyydessä/vaihtaessa ei montaa tonnia enempää jää rahoitusta maksettavaksi kuin vaihto/myyntihyvitys on, niin halvemmaksi on tullut kuin vanhalla bensa-astralla ajo. Kukin pyörittelee numeroita miten itselleen parhaaksi sopii, mutta tossa mun perustelut itselle miksi meidän pihasta löytyy sähkövatkain.
    [​IMG]
     
    mcmies ja Catiska tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei ole kyllä pahat huollot Leaffissä.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!