Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Vähintäänkin viimeisten 25 vuoden ajan Suomen kotokutoinen narratiivi on ollut seuraava:

    Kun oikeistohallitus ottaa lisää valtionvelkaa niin se on "oikeaa ja hyvää velkaa".

    Kun vasemmistohallitus ottaa lisää valtionvelkaa niin se on "väärää ja pahaa velkaa".
    Tätä narratiivia tehostavat immeisten mieliin niin valtamediat kuin gallupitkin.

    Muistaakseni ETLA:n tutkimuksen mukaan 100.000 uuden työpaikan tavoitteesta hallitus pystyy vaikuttamaan omilla toimillaan maksimissaan 10.000:n uuden työpaikan verran. Tekivät he mitä tahansa. Loput on markkinoiden ja maailmantalouden (viennin) yleisen kehityksen varassa.

    Eli 90% uusista työpaikoista luo muut tahot kuin poliitikot. Aiemmin taisin todeta, että poliittinen valta ei ole merkitsevin vallankäytön muoto yhteiskunnissa vaan se on taloudellinen vallankäyttö (="rahan" tai "pääomien", miten kukin haluaa asian tulkita). Toki sotatilassa toinen merkitsevin vallankäytön muoto on sotilaallinen vallankäyttö...ja muitakin vallankäytön muotoja on yhteiskunnassa luonnollisesti myös olemassa. En kuitenkaan mene nyt niihin ettei rönsyile liikoja varsinaisesta keskustelunaiheesta.

    Näistä syistä ei kannata hirveästi stressata valtionvelalla, kulutusverokertymillä, hallituspohjalla, tms. Se on melkolailla sama kuka siellä poliittisessa "kansan näennäisvallan ruorissa" Suomessa on. Omanlaistaan teatteria se on. Poliitikot kannattaakin mieltää omien "taloudellisten eturyhmiensä" eduskuntaan eteentyöntämiksi näyttelijöiksi ja teeskentelijöiksi.

    Sähköautoiluun tämä liittyy lähinnä siten, että aivan varmasti niitä tullaan rankaisemaan verotuksella. Ei vielä, koska sähköautonmyyntejä ei haluta toistaiseksi häiritä valtiokoneiston toimesta. Myöhemmin niillä tullaan rahastamaan "kollektivialle" aivan varmasti verotuksen, ruuhkamaksujen, tms. muodossa.

    (PS. Älkääkä ikinä luulko, että "kansa" on sama asia kuin "valtio". Ei ole. Edes Suomessa. Ne ovat kaksi toisistaan erillistä entiteettiä.)
     
    Muokattu: 18.9.2023
    Turnn tykkää tästä.
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kun fossiilisilla liikkuvat maksavat veroja polttoaineessa,isoissa käyttömaksuissa joita perustellaan teiden ylläpidolla niin minkälaisia,kuoppia täytellään jos nämä kaikki vaihdetaan sähkiksiin,jokainen maksaa vain satkun vuodessa,eli sähkikset ajelee muiden maksamilla teillä,tiet olisi vielä paremmat jos raideliikennettä ei laitettaisi tähän samaan kuluerään.se sama vanha parta ukko tulee joka ennen leivällä ruokki ison lauman ,on vaihtanut käsiin palan asfalttia ja levittää sen pitkin suomea.sekin pitää kohta maalata valkoiseksi koska mustan tallaaminen on loukkaavaa
     
  3. kerkko tykkää tästä.
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Tai sitten Penarin hinnassa on reilusti ilmaa. Se on kyllä hieno peli tuo i4.
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eli: Älä osta sähköautoa, osta moottoripyörä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Niinhän siinä on mutta eikös niissä kaikissa ole. Basaaritouhua suomalainen autokauppa on aina ollut.

    Alennusta saa jos ei esitä mitään vaihdossa ja jos on vaihdokki niin sitten se alennus esitetään jotenkin muuten. Tai ei ollenkaan ja huomioidaan vaihdokin hinnassa. Hyvä tuo Mr_MilleR:in saama tarjous mielestäni silti on vaikka maksaisi Bemarista ovh:n.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  7. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Pidän itsekin hyvänä kauppana. Olin henkisesti varautunut n. 3 te suurempaan välirahaan kuin mitä nyt täytyy maksaa. Autojen hinnat heiluvat tosi paljon. Nyt esim. K-auto tarjoaa sähkäreitä 4-7 te alennuksilla, jolloin voi sanoa oman ajoituksen olleen aika täydellinen. Tosin voihan bemarinkin hinta alentua. Kysyin asiaa myyjältä, joka väitti M50 mallin hinnassa olevan jopa korotuspainetta, koska normi I4:n hinta on jo niin lähellä eli sitä on nostettu rajummin. Tiedä sitten oliko pelkkää myyntipuhetta.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    On se jonkin verran ainakin noussut. Omituisen "halpa" se mielestäni silti on kun verrataan muihin saksalaisiin. Samalla suorituskyvyllä ja toimintamatkalla Mersua tai Audia ei taida alle sadan tonnin saada.
     
  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    (Joomutta silläkään ei pääse yhdellä tankilla Lappiin, eikä pysty vetämään hirvenraatoa peräkärrissä.)
     
  11. Mitä, jos laittaiskin kauriin kyytiin..:rolleyes:

    [​IMG]
     
    maxvo2 ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mahtuis se hirvikin, kun käyttää soseuttajan läpi.
     
  13. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    340 hv i4:n hinnat alkaen hinta on 6 te vähemmän kuin i4 M50. Itse maksan mielelläni tuon erotuksen 200 lisähevosen ja nelivedon vuoksi. Ja onhan tuossa M-versiossa varmaan jotain muutakin eroa perus i4:ään. Juuri sain myyjältä päivitystä auton tilanteesta. Kuukausi sitten tilattu auto odottaa Saksassa satamasta laivausta Suomeen. Aika nopeaa toimintaa tällähetkellä. Toki tässä varmaan jokunen viikko vierähtää, ennen kuin auto on luovutettavissa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nopeasti tulee, omassa meni yli 14 kk. Johan tuo hintaero tasoittuu paljon pelkissä varusteiden eroissa.
     
  15. Vaihteeksi rengasjuttuja:

    Sähköauton renkaita kehitetään vierintävastus edellä – Urasyvyyttä on madallettu, ja terävät kivet puhkovat renkaita

    Rengasmyyjä Kortesalmi mittaa Lapin Kumin myymälässä renkaiden urasyvyyksiä. Joissakin polttomoottoriauton renkaissa on 8 millimetrin urasyvyys, mutta useimmissa se on laskenut 7:ään. Sen sijaan takavuosien 10 millimetrin urasyvyyttä ei ole enää ainoassakaan jälkiasennusrenkaassa.

    ”Alhaisimmat urasyvyydet ovat sähköauton renkaissa, mutta urasyvyyttä on laskettu myös polttomoottoriautojen renkaissa, kuten esimerkiksi tässä Michelinin E Primacyssä, jossa se on 6,5 millimetriä”, Kortesalmi mittaa.

    ”Toisaalta tällaisella merkkirenkaalla pystyy ajamaan aina 2 millimetrin kulutuspintaan saakka ja silloin kuvioinnin ansiosta renkaan vesiliirto-ominaisuus säilyy kohtuu hyvänä”, hän lisää.

    Sähköauton renkaan profiili on siis matala ja kulutuspinta ohut. Sähköautolla ajaville on tänä kesänä saanut runsaasti rengasrikkoja Pohjois-Suomen sorateillä ja tietyömailla, kerrotaan rengasliikkeistä. Asiasta uutisoi aiemmin Yle.


    [​IMG]
    Urasyvyys. Sähköauton toimintasädettä on kyetty kasvattamaan pienentämällä renkaan vierintävastusta. Siihen on päästy muun muassa alentamalla renkaan urasyvyys 6,5 millimetriin, kun se on tähän saakka ollut 7–8 millimetriä. Lapin Kumi Oy:n myyjä Lauri Kortesalmi mittaa renkaan urasyvyyksiä Oulun myymälässä.KUVA: TAPIO MAINIO
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vähävierintäiset renkaat plus pikkuisen ylipainetta voi olla hyvä valinta myös bensa-autoille nykyisillä 2,2 euron litrahinnoilla. Ajelin illalla stadista maakuntaan näkemättä ainuttakaan ykkösellä alkavaa bensan hintaa.
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eilen Hennalan Shell.
    1.9xx kun kävin kolmen korvilla Transitin tankkaamassa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä ajoin ohikulkutien kautta…
     
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!