Sähköauto-uskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. simeoni

    simeoni Gearhead

    Täällä on saarnamiehet kehottaneet monesti tutustumaan näihin vehkeisiin. Tänään oli luppoaikaa niinpä hain käytetyn 30kwh Leafin koeajoon koska se on ainoa sähkis jonka ostaminen olisi meidän talouteen realistista, ja se voisi toimia vaimon työmatkoilla hienosti.
    Ja onhan se kiva tietää mistä puhutaan.
    Noh, itse autossa ei ole valittamista. Ohjaustuntuma ja kyyti ok, samoin kulku riittää normaali liikenteeseen hyvin. Perus nykykikkare, mutta varmasti matalan painopisteen ja kokoon nähden suuren omamassan johdosta tukevamman oloinen miltä näyttää. Saakelin ruma, mutta eipä sillä niin väliä jos kuljettaa luotettavasti ja pienillä kuluilla.
    Mutta sitten... Lähtiessä auto ilmoitti rangeksi 175km, 45km ajon jälkeen jäljellä 88km? Illaksi oli tiedossa käynti naapurikylässä 31km yhteen suuntaan joten tuntui että menee aika tarkalle. Kontista löytyi sukolaturi joten se kiinni, 3h myöhemmin lähdettiin liikenteeseen ja rangea oli 108km. 3h latauksella 20km?
    No reissu tuli heitettyä mutta kun päästiin kotiin niin kilsoja jäljellä 12km.
    Teininä joutu aina ajelemaan bensavalon loisteessa ja miettimään mille huoltoasemalle pääsee, ei taida enää jaksaa sellaista.
     
    Muokattu: 12.2.2021
    isalmela, Imusihti, impala-63 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ihmetellyt tätä samaa... En millään ymmärrä, että miten sen kaiken älyhärpäkkeiden suunnittelun ja säätämisen keskellä ei onnistuta mitenkään siinä, että auto "ymmärtäisi" ajetut kilometrit, eli 1 km on oikeasti 1 km, eikä 2,1 km tai jotain muuta. Tämä siitä huolimatta, että ajotapa / nopeus / sääolosuhteet ovat pysyneet samana koko matkan ajan.

    Toinen juttu, aiheena lainsäädäntö: https://www.is.fi/autot/art-2000007796564.html
    Tästä artikkelista tulee mieleen tapaus reilun 10 vuoden takaa, kun joku toi jenkeistä Pontiac Trans-Amin, "Knight Rider" replikan. No sen rekisteröintikatsastus ei onnistunut, kun siinä oli se helvetin epäkäytännöllinen "ratti". No, uudessa Teslassa tuo "Night Rider" ratti ei aiheuta mitään rekisteröintiongelmaa? Ihankuin Suomessa olisi siis joku kansallinen lakitekstinpätkä, että sähköautossa "Night Rider" ratti on sallittu , mutta V8 moottorisissa autoissa ei?

    Vai perustuukohan tämäkin vain auton omistajan pärstäkertoimeen? Joskus vuosia sitten kokeiltiin, että jos annan "monivammaisen" käyttöauton katsastukseen viennin 20 vuotiaalle lyhythameiselle tytölle, joka menee pyörimään halliin katsatusmiehen ympärille, niin auto hyväksytään, vaikka sen ei pitäisi. Vikojen määrän puolesta se olisi varmasti hylätty, jos allekirjoittanut olisi vienyt sen katsastukseen.
     
  3. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Eikös polttomoottoriauto tee ihan samalla tavalla arvioidessaan jäljelläolevan polttoaineen riittävyyttä olemassaolevan polttoaineen määrän mukaan, tietämättä tulossaolevan ajon luonnetta tai olosuhteita?
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Näitä kummallisuuksia on Kekkoslovakiassa tainnut olla aika paljonkin, esimerkkinä vaikka oja/kääntymisvalot ja sekventiaalivilkut. Kummatkin pitkään täydellisessä kiellossa johonkin ihme syyhyn vedottuna mutta auta armas kun joku iso automerkki (vaikka VAG) "keksii" tällaiset 70-luvun lopulla jenkeissäkin olleet varusteet uusiin malleihinsa niin jopa onkin sitten ihan ok..
     
  5. f34

    f34 Gearhead

    Vai perustuukohan tämäkin vain auton omistajan pärstäkertoimeen? Joskus vuosia sitten kokeiltiin, että jos annan "monivammaisen" käyttöauton katsastukseen viennin 20 vuotiaalle lyhythameiselle tytölle, joka menee pyörimään halliin katsatusmiehen ympärille, niin auto hyväksytään, vaikka sen ei pitäisi. Vikojen määrän puolesta se olisi varmasti hylätty, jos allekirjoittanut olisi vienyt sen katsastukseen.

    Onhan se ihan eri asia onko katsastusmiehen mielestä auto monivammainen vai kuski:)
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Onneksi tasaarvon vuoksi on ainakin yksi homo katsastusmies tai ainakin oli, en tiedä missä ja mitä tekee nykyään. En tosin vielä joutunu ostamaan skotlannin kansallis asua katsastusta varten :D
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Eihän näissä pakkasilla tahdo tuo range riittää, kun sitä sähköä menee lämmitykseen. Se 175km on optimiolosuhteissa saavutettava kilometrimäärä. Riippuen akun kunnosta. Harrihan sitä kirjoitteli tuolla alkupuolella, että sen leaffin akun kunnon voi ohjelmalla katsoa, varmaan löytyy netin ihmeellisestä maailmasta ohjeet siihen.

    Nämä pienempiakkuiset lyhyen rangen vehkeet tarvii vaan sitä latausta ja oman ajon miettimistä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. simeoni

    simeoni Gearhead

    Tekee, mutta jos täydellä akulla luvataan ajoa 175km ja se puolittuu normaalilla ajolla niin se on täysin kohtuuton ero.
    Jos polttiksen kulutukseksi ilmoitetaan 7 litraa sataselle ja se viekin 14 niin olisit varmasti aika pettynyt.
     
    isalmela ja Imusihti tykkäävät tästä.
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    ...ja kyllähän se harmittaisi jos menisi kolme tuntia kolmen bensiinilitran tankkaamiseen.

    Sähköautoryhmässä muuten tuo ei ollut ongelma, hyvin pystyi talvellakin liikkumaan ilman lämmitystä. Itse en enää jaksaisi.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  10. simeoni

    simeoni Gearhead

    Kokeiltiin sitäkin että lämmitys pois, no kantamaa tuli heti 10 kilometriä lisää ja laskuri oli hitaassa nousussa.
    -13 kelissä vaan tuli aika äkkiä kylmä, ja se on kuitenkin täysin normaali talvikeli jota saattaa olla viikkoja yhtäkyytiä.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Onko tuo nyt nykyaikaa edustavaa toimintaa palella viimeistä huutoa olevassa autossa?
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tai siis ei tarvitse palella, jos on varaa hankkia kallis auto. Köyhät kärsiköön.

    Itselläni on muuten sama tilanne kuin Simeonilla. Minulla ei ole yhtään mitään sähköautoa vastaan, harrasteajot asia erikseen, mutta olen siinä mielessä huono ihminen että budjetti ei millään veny (kokonaiskustannukset huomioonottaen) nykytilanteessa pikku-leaffia kummempaan. Sehän on taatusti ihan pätevä auto, mutta ei käy pitemmälle työmatkalle talvella.

    Mutta ei siitä tilanteesta kannata muita tietenkään syyttää. Mitäs on työpaikalle matkaa/asunto taajamassa/tulotaso huono/velkataakka suuri. Elämä vain ei mene aika suunnitelmien mukaan, eikä kaikki ole itsestä kiinni.

    Jokatapauksessa se Tesla on aika monelle yhtä realistinen kuin kuu taivaalta.
     
  13. peto

    peto Gearhead

    Onkohan ketään asentanut noihin sähkökinnereihin webastoja? Ei menis lämmitykseen rangea:p
     
    Muokattu: 13.2.2021
    simeoni tykkää tästä.
  14. Minulla kyllä olisi budjetti ostaa semmonen tesla tai mitä ne nyt onkaan, mutta kun täällä pohjanmaalla on tiettyjä asioita mitä tehdään vain pakosta (kokeillaan sähköautoa ja miehiä). Semmosta pakkoa ei tulekaan että onneksi tarvisi.

    Onneksi ei tarvi meidän elinaikana ostaa sähkökulkinetta. Niin kallista ei bensa ja diesel koskaan ole etteköi minulla ole vara ajaa työajoja (25 -30 000km v) + harraste yms. höpöajoja (20 000km v).

    A


     
  15. pantera

    pantera Gearhead

    Kaveri kävi pihassa uudella ässä teslallaan, lämmöt oli autossa päällä sen puoltoistatuntia mitä tossa kuulumisien vaihdossa meni..ei varmaan haittaa kun on ilimaaset supersarkerilataukset.
    Apsilla kun käy 2€ kaffeet ryystämässä on sillävälin patteri täynnä ragea ei ku rangea ..meleko halapaa,
    Viddu ku olis rahhoo ostaa tommonen niin vois alakaa tosissaan säästämään..
    Niin ja rakentavat kuulemma sähkövenettä .. pitää varmaan lähtä kattomahan miltä semmonen näyttää.
    Päätän raporttini täältä pohjanmaalta tähän
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

  17. speedy

    speedy Gearhead

    Hyi kerpele, en haluais tehä autostani Rc-autoa vaikka miten ois isot numerot tilillä :p
     
    Muokattu: 13.2.2021
    faikku66 tykkää tästä.
  18. speedy

    speedy Gearhead

    Aulis Hoo on nyt kyllä turhan vaatimaton jätkä etläpohojalaaseks :D
     
  19. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Tänään joku huristeli Hyundai Ioniq Electric tötteröllä ikkunat jäässä,tai no tuulilasi ja etusivulasit olivat sulana ja pakkasta vain -15o_O.Olisko range ollu sitten vähissä,että lämmityksen joutunut tiputtamaan pois.
     
  20. pantera

    pantera Gearhead

    En minäkään tajua miks joku haluais radio-ohjauksen autoonsa, ehkä mulla ei vaan saldo riitä
     

Kerro tästä muillekin!