Sähköisen bensapumpun kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Väpsy, 13.3.2013.

  1. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Onko joku miettinyt järkevää tapaa bensapumpun kytkennälle jo valmiiksi, ettei itse tarvitsisi pähkäillä..?
    Ajatuksena saada perus kaasarikoneelle sähköinen pumppu turvallisuussyistä toimimaan niin, että jos moottori sammuu niin pumppukin sammuu.
    Laturilta sais latauksen merkkivalon lähdöltä "tiedon" koneen käymisestä, mutta pelkästään tolla kytkennällä käynnistäminen on ongelma.
    Lisäksi pitäis saada pumppu käymään esim. 3 sekunttia kun virrat väännetään päälle että käynnistyminenkin onnistuis.
    Montaa relettä ei kuitenkaan haluttais kötöstellä ohjausta varten...
    Ajatuksia?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Heräte sytytyspuolelta uudemman auton releellä? (eli joku ruiskupeli) Kun eikös ne siitä sytkältä ota tunnisteen koneen käynnistä. Releen kautta tunnistais sitten jos mylly sammuu ja pumppu menee off.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laita "kolaritunnistin" miksikä sitä oikealla nimellä kutsutaan, ei se haittaa jos pumppu käy kun kone sammuu, silloin sen pitää sammua kun on mälli ajettu jonkun persiiseen.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä pointti mutta monestako vehkeestä tuollanen systeemi löytyy?
     
  5. Raggy

    Raggy 3rd gear

    Semmosia öljynpaine kelloja on saatavilla, jotka toimii siten et kun öljynpaineet katoaa, sammuu pumppu.
     
  6. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Selailin muutaman ruiskupelin kuvia, ja ongelman tekee se että pumpun relettä ohjaa ruiskun boksi, joka tietää antaa herätteen kun virrat väännetään päälle ja kun auto käy. Kolaritunnistin ei mielestäni ole riittävä, uskosin että harrastepelissä on vähintään yhtä todennäköstä (nykysillä bensoilla) bensaletkun murtuminen/katkeaminen kuin kohdalle osuva kolari. Tästä syystä olisi mukava kun pumppu sammuis jos konekin sammuu.
    Herätteen releelle voi ottaa sieltä laturilta latauksen merkkivalolta (löytyy jo laturista), se ei varsinaisesti ole ongelma, mutta se käynnistys...
    Täytyy kaivaa kuvat 200-sarjalaisesta volvosta, niissähän on mekaanisia ruiskuja sähkösellä pumpulla... Ehkä niistä löytyis vinkkiä.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Oiskos relluissa ainakin ollut noita resetoimisnappuloita konehuoneissa, siis liittyen näihin kolaritunnistimiin, myös 80-luvun jenkki fordeista löytyy niitä.

    Ei sua Väpsy pelota mekaanisen pumpun kanssa se letkurikko? Pumppaahan sekin aika kauan, kunnes on kohokammio tyhjä.

    Mut joo, sisävalojen viive lutikka (konkka?) väliin, se antaa läpi muutaman sekan kun virrat laittaa päälle. Ottaa sille herätteen acc-asennosta virtalukolta. Tai sitten vaan kylmästi erillinen painonappi mistä otat herätteen.
     
  8. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mekaanisessa pumpussa on se etu, että jos kone ei käy, ei kyllä pumppukaan pumppaa. Sähkösen pumpun etu taas olis se, että kohokammio täyttyy ennen koneen pyöritystä. Pitäisi saada molemmista parhaat puolet, ja siitä johtuu pähkäily.
    Pyörittelin tänään käsissä tommosta sisävalon viive-mokkulaa, mutta siinäkin viive on 30 sekuntia, mikä on mielestäni liikaa.
    Selailin 200-sarjan volvon (K-jetillä varustettu) sähkökuvia, ja siinä voisi olla sopiva pumpun rele. Releelle tulee ohjaukset sytty-yksiköltä ja toinen suoraan sulakkeelta(virtalukon takaa), tietämättä enempää olettaisin että toimii kuten on tässä tapauksessa toiveena. Täytyy kaivella moinen rele ja tutkia.
    Pitkänä miinuksena tietenkin se, että kauanko 30 vuotta vanhaan keksintöön saa (jos saa enää) uusia osia mikäli joskus rele sattuisi kyrvähtämään.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Biltemat ja motonetit taitaa olla väärillään noita volvon bensapumpun releitä.


    Jos on kaikki kunnossa kaasarissa niin pysyyhän siellä bensa jos ei viikkotolkulla pidä ajojen välissä taukoa. Ja hörähtää avaimesta laakista käyntiin.
     
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kappas, motonetissähän niitä näyttäis olevan.
    Onhan tämä nyt ehkä turhaa hifistelyä, mutta samalla kun homman tekee, niin mieluummin teen ajatuksen kanssa.
     
  11. elky

    elky Gearhead

  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ei toiminut volvon pumpun relekään niin kuin toivoin, sekin oli päästöhidastettu. Ajais tosin saman asian kun se herätteen otto laturilta, tai tommonen öljynpainetta haisteleva kytkin, mutta vieläkään ei pumppu pyöri ennen kuin moottori pyörähtää...
    Täytyyköhän tarkastella omia kriteereitä, tai lisätä vaikka nappi millä saa pyöriteltyä pumppua jos on värkki seissy kauemmin.
    Täytyy vielä pähkiä.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mites olis tälläinen kaksi relettä ja kaksi diodia, suunnitelin just paperille et ei ole testattu, mä en vikaa löytänyt kytkennästä, kääk sit siinä kuitenkin on joku kämmi :D

    Virta päälle rele 2 kärkien kautta menee ohjaus rele 1 käämille ja rele vetää ja käynnistää pumpun, diodi 1 estää ettei virta mene releen 2 käämille.

    Kun kone käynnistyy öljykello kytkee virran diodin 2 kautta releen 2 käämille se vetää ja jää pitoon kärkien kautta, diodin 1 kautta menee nyt jännite releen 1 käämille ja se pysyy myös päällä vaikka ohjaus katkesi releen 2 kärkien kautta.

    Kun kone sammuu öljykellon ja diodi 1 kautta ohjaus katkeaa ja rele 1 aukeaa ja pumppu pysähtyy.

    Virta-avaimesta virrat pois niin releen 2 pito lähtee päältä ja pumppu käynnistyy kun virrat laittaa uudelleen päälle.

    Diodit 3 ja 4 on joissain releissä jo valmiiksi ja kannattaa laittaa jos ei ole, estävät jännitepiikkejä.

    http://aijaa.com/rjxRym
     
  14. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Näyttäisi toimivan ja plussana se, että kytkennässä ei ole mitään "erikois"-osia, perus vaihtavat releet ja pari diodia.
    Mietin ja tuhersin jokusen kerran paperille että sain kuvaustas vastaavan ja toimivan kytkennän tehtyä. Äsken luin viestisi uudestaan ja huomasin että siinähän oli kuva jo valmiina :oops:
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu se oli siinä alareunassa vähän piilossa :)
    Öljynpaine valoa ei tietenkään voi perinteiseen tyyliin enään liittää tohon öljykellon kärjille sotkee noi releet, joutilaasta releen 1 kärjestähän saa virran valolle kun öljynpaine ja pumppu seis.

    Tuli muuten mieleen onko hullu ajatus ottaa sytysvirtakin ton kautta, ainakin sammuis kone samantien jos öljynpaineet katoaa vaikka varttimaililla niin ei tule suurempia vaurioita...
     
  16. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mulla on mp:ssä pumppu releen kautta joka saa virran puolalta. Talven jäljiltä tyhjenee akku ennen kaasareiden täyttymistä, joten mulla on valmis jumpperipiuha releen vieressä jemmassa. Talven tai rempan jälkeen rele pois ja hyppyjohdolla pumppu täyttämään kaasarit, sitten rele paikalleen ja kone käyntiin. Ei mene montaa sekuntia tuohon hommaan.
     

Kerro tästä muillekin!