Sähkömoottori korjaajaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja EVO X, 10.3.2015.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    3kpl Cadillacin penkin säätömoottoreita pitäisi tarkistaa ja korjata. Tunteeko kukaan jotain spesialistia joka voisi homman tehdä ammattitaidolla ja järkihintaan yksityiselle? Moottorit pyörii, mutta puhti ei riitä kiskojen liikuttamiseen.

    Virtaa on (yli 14V), Maadoitus kunnossa. Saattaa toimia toiselle puolelle kun vain yksi vaijeri on kiinni, mutta kahdella ei jaksa. Käämitys?
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Liikkuko kiskot herkästi (puhdistus/voitelu)?.
     
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Kaikki on kunnostettu. Toisenpuolen matoruuvi on tiukka johtuen sinkistä, mutta ei toimi yhtään sen paremmin toisellakaan puolella. Rasvaa on ja porakoneella kaikki toimii hienosti.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Olisko parempia kuvia pelkästä moottorista?
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Yleismittarin Ampeerialueella vois ehkä nähdä paljonko sähkömoottori ottaa virtaa. Jos moottorin kyljessä on teholukema W (yleensä on, tai sitten vain pelkkä 12V) nii pystyy laskemaan onko virranotto kasvanut eli joo, käämit oikosulussa. Kovin paljoa sen ei pitäis muutenkaan ottaa. Onko tietoa sulakekoosta?

    Tasavirtamoottori on siitä jännä että se pyörii mutta pidättää kun vähäkin kosket jos lakat on kadonneet käämityksistä. Olisko joskuus vetäny kiskot jumiin nii moottorit sitä myöden selvät..
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Mottien hiilet voit tarkastaa itse. Jumivat seisottamisen seurauksena.
     
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Moottorit on olleet pariin otteeseen levällään ja hiilet on tarkastettu ja ok. Käämeissä ei näy pintapuolisia vaurioita, mutta voi olla että on lämmenneet joskus ja lakka on palanut?
    Penkki oli jumissa kun auto mulle tuli, joten koskaan se ei ole siis mun aikana toiminut.
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Miten pelkkä lakan palaminen vaikuttaa moottorin toimintaan? Lakan palaminen ja käämien koskeminen toisiinsa on eri asia...
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Jos noista on roottori palanut niin onnea matkaan löytää halpaa tekijää. Tommosen pikkuroottorin käämiminen on suoraan mielipuolen päiväkirjasta.

    Ootko kysynyt magneettomieheltä?

    Ootko varma ettei oo mitään jumia missään muualla. Ei tarvi paljoo olla ettei jaksa.

    Jos lakat on palaneet/rapisseet pois niin käämitys on täynnä oikosulkuja. Tommonen pieni tasavirtamoottori voi silti pyöriä.

    Onko liukulaakereilla?
    Oliko kommutaattori kulunut pahasti?
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Vähän saman näköinen moottori kuin mulla ikkunan nostimessa omassa cadillacissa.
    Sitä sai kanssa monta kertaa purkaa ja kasata enenkuin alkoi toimimaan, aika tarkka oli siitä ankkurin päittäisvälys säädöstä ja sit kun oli viimisen kerran jumissa oli koko säätö pultti murtunut poikki sieltä akselin luota ettei nähnyt päälle päin, aika pehmeetä metallia, tein uuden ja nyt on toistaiseksi toiminut.
    Käämeissä oli lakat hyvän näköiset vaikka jumittanu monta kertaa, mut onhan noiden suojana circuit breaker ainakin -65 et saako noita käämejä edes poltettua ?
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Niinkun Ratrod34 jo tuossa sanoikin,niin aika hankalia moottoreita polttaa.Enemmän vikana noissa ollu jumittuneet hiilet,tai jumittunu mekaniikka kiskoissa/akselissa,mut jos nyt ois palanu käämi niin ei se ole rakettitiedettä vaikka itte käämiä,jos purkaa ja käämii samallalailla uudestaan(käämin suunta,langan paksuus ratkaisevia tekijöitä).Yleismittarilla noista saa helposti tolkkua kun mittailee vuotoja kollektorilta runkoon tai toiseen "käämiin".Kysymyksessä nyt kuitenkin 12v dc moottori,niin tietäjät voi antaa vinkkejä kyllä huoletta,kukaan ei kuole jos haluaa/voi korjata.Korkeintaan auto palaa......mut se onkin vaan kasa muttereita ja pultteja,ei sen kummempaa juurikaan.
     
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En tiedä tietääkö se mitää, mut ite kävisin jotai kysyy silt laturikaupan ukkelilta, mikä on sopenkorves siel kansityön takana. Yhen ooppelin tasavirtsa laturi oli ainakin joskus huollettu vähä niinjanäin, en sit tarkemmin muista mitä oli tehty ketuiks..
     
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

    Jees,

    Nämä saa virtansa 40A Circuit brakerin kautta ja jokaisessa moottorissa on vielä erikseen bimetalli "kärjet" jotka estää liiallisen kuumenemisen. Kuten jo sanoin niin pintapuolisesti ei käämeissä näy mitään vaurioita. Kommutaattori palikka on hyvin säilynyt ja pinnat on siistit. Putsasin vielä hiilien vastinpinnat hiomalla.
    Laakerit on liukumalliset ja huonot. Olen miettinyt voisiko ne vaihtaa / löytyisikö niihin vaikka ihan kuulamalliset tilalle?
    Vaikka saisin kiskot herkisteltyä aivan hengityksellä liikkuviksi niin epäilen silti moottorien toimintaa kun se sohva painaa ainakin 50kg + reipas 100kg kuski tai tarvittessa matkustajakin niin liikuteltava massa on aika järeä..
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Itse sähköjohdot ja liitokset on hyvä tarkastaa myös. Jos piuhojen langat ovat eristeen sisältä mustuneet niin eivät kuljeta virtaa enää juurikaan vaikka volttimittarissa näyttäis hyvälle.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eipä taija yleismittarin tekniikka kestää kun ovat normaalisti 20A luokkaa. Pitäs olla pihtiampeerimittari. Tai voihan se riittääkin, yks tuskin paljoa ottaa virtaa, kaikki kolme on tiemmä saman sulakkeen takana..?

    Yhdessä moottorissa näyttää olevan matopyörä ku lähtö on 90 astetta moottorin suuntaan nähden. Olisko kahden muun sisällä planeettavaihde?

    Bi-metalliliuska suojaa kieltämättä hyvin tommosta moottoria eli on se varmaan epätodennäköistä että käämit olis palanut. Jos siis ne suojat vielä pelaa, voithan kokeilla ohittaa ne jos vaikka eivät anna virran kulkea? Tuulettimen moottori on yks yleisimmistä josta lakat sulaa ja vastukset paukkuu ku moottorin laakerit kuluu loppuun. Että kyllä niinkin voi käydä, varsinkin kun tossa penkkisysteemissä arvatenkin on rajakytkimet ja jos moottori ei saa ajettua itteensä mihin pitäs esim penkin edessä/takana jokin joka tönää vastaan nii motti jää hurraamaan paikalleen. Mutta voipi olla että näin ei oo käynyt noiden suojien takia, tai sitten sitten ovat jääneet päälle-pois-päälle-pois jne..

    Virranoton kun tietäis käytön aikana nii näkis suoraan missä kunnossa moottorit on.. mutta pakkohan sielä jonkun on vastustaa kuitenkin. Liukulaakereihin vois kokeilla ompelukone- tai aseöljyä, viimenen ei varmaankaan jämähdä kylmällä niin herkästi.
     
  16. aesvi

    aesvi Gearhead

    Puretun tasavirtamoottorin käämit voi mitata yleismittarilla:
    - mittari pienimmälle ohmi-alueelle
    1. Kenttäkäämejä (rungossa) on yleensä 2 tai 4
    - mitataan kunkin vastusarvo erikseen, pitäisi olla kutakuinkin samat
    2. Ankkuri
    - mitataan kommutaattorin kahdesta vierekkäisestä liuskasta vastusarvo, näiden pitäisi olla aina kutakuinkin samansuuruiset - pientä heittoahan niissä aina on. Jos on esim. huomattavasti suurempi kuin muissa, niin sieltä johto poikki - jos taas on pienempi, niin "käämilohkossa" on oikosulku. Youtubessa:https://www.youtube.com/watch?v=qNV7TylIzSY

    Minullakin oli semmoinen tuntuma, että pieniä moottoreita ei juurikaan käämittäisi uudestaan, kun etenkin roottori on aika hankalan näköinen. Katselin hiljattain Youtubesta, miten se tapahtuu. Vanhat käämit sahataan kylmästi rautasahalla päistä poikki ja irrotetaan rautaosasta. Niistä mitataan langan halkaisija ja lasketaan jostain nipusta kierrosmäärä. Sitten uudet eristeet uriin ja uudella langalla uusi käämitys - tässä täytyy sitten tietää miten se tehdään ja liitetään kommutaattoriin. Suljetaan urat kiiloilla ja liimataan/sidotaan etenkin kommutaattoripään käämit, etteivät irtoa vauhdissa. No eipä ole vielä itse tullut kokeiltua :).
     
  17. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Jos kuitenkin päädyt korjaamon apuun, niin Ketolan sähkökonekorjaamo Kauhajoella voi olla oikea osoite. Ovat korjanneet erilaisia moottoreita kymmeniä vuosia.
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kyllä niitä käämitään mutta tulee törkeen kalliiksi. tommoseen pikkuroottoriin menee helposti joku pari päivää kun purkaa vanhan käämin, selvittää kytkennän, käsin pyörittelee langat sisään, kytkee, lakkaa, putsaa, sorvaa kommutaattorin jne..

    Tossa oli justiin töissä vastaavan kokonen pikku dc kone joka tehtiin oli höyryveturin kuljettajan jäähdytyspuhallin tms. :lol:
     
  19. B-66

    B-66 Gearhead

    Tuon kokoluokan dc-moottorit on yleensä kestomagneettimoottoreita,eli
    kenttäkäämejä ei ole.Voiko magnetismi kadota 50 vuoden aikana?

    Edit.17.3 Mistä lie sain päähäni että olisi ollu-65 Kauko,omissa -60 luvun puolivälin amerikkalaisissa ja eurooppalaisissa on kestomagneettimoottorit :-?
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei oo yleensä kestomagneetteja noin vanhoissa.
     

Kerro tästä muillekin!