Sarlinin 302 Camaro, -69?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 31.1.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhoja Street&Raceja selatessa huomasin että otsikkon mukainen kiihdytin on ollut joskus Suomen radoilla. Onko jollakulla tietoa asiasta enempää ja mitä autolle + sen tekniikalle kuuluu tänä päivänä ?

    Syynä kysymykseen on että 302-kärpänen on hieman puraissut, siis ihan resto-nostalgia mielessä, jos vaikka joskus saisi tuommoisen tekniikan toteutettua päiväunissaan :D
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Muistaakseni poistui ruotsin suuntaan missä jatkoi standard ryhmän autona. 302 motti sinänsähän on vaan 327 283:n kampuralla, joten ei tuollaisen toteuttamisen luulis aivan mahdotonta olevan Suomessakaan jos oikeen kovasti haluaa. Saahan sillä vaikkapa 327:n verrattuna pikkasen tehottomammana ja huonommin vääntävän vinkujan.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ....tai oikeataan karkeasti yleistäen 350 LT-1 ja 283:sen kampuralla. Kun siis katsoo läpi kannet, nokan, veivit, kampuran, puristukset, jne.

    Olisin vain ollut kiinnostut kuulemaan kokemuksia tuosta vehkeestä millaisena kokoonpanona se oli aikanaan radalla?
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Muistaakseni perävälitys 5:n pinnassa, 302 ja nelilovinen manuaali. Ajoi kai G/S luokassa ja kulki 12 sekan aikoja. Motti oli Patrick Lindqvistin tekemä.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ruvetaaks jo kaasarikaupoille? :lol:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehdotuksia otetaan vastaan :)
     
  7. KTM

    KTM Gearhead

    Kai Olli Sarlinilla oli jo vuonna 1979 Suomen oloihin nähden aika tyylikäs systeemi. Auto oli hieno kokonaisuus, eli valkoinen Camaro ja Akai pääsponsorina = näyttävät Akain spossiteipit punaisella. Hommasta uupui sen ajan mittapuulla kotikutoisuus. Muistaakseni autossa oli Z/28-merkit, mutta en koskaan muista kuulleeni mikä versio tuo 302 Camaro sitten alunperin oli.

    Ruotsiin se tosiaan taisi kadota ja jossain Wheelsissä muistaakseni aikoinaan esiteltiin "Heja Sverige" keltaisena kisa-autona.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tais olla noi musiikkilaitteet K.O:lle läheisiä; AKAI tais olla sponssina jo camaron edeltäjässä, 383 chargerissa. Camaron jälkeen tuli sitten BASF oldsi joka kierteli useemmallakin kuskilla K.O:n jälkeen monzana, pari viime vuotta on ollut piilossa, mutta jvois jo ens kesänä taas olla radalla? Ja monzan jälkeen sitten Mustang II, sitä en kyllä muista mitä kyljessä luki. Nopeita autoja oli, mutta kirkkain menestys jäi uupumaan.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli varmaan 4.88, M22 tai M21 ja 302 niin tuolle paketille löytyy tehtaan RPO koodit.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei standardissa tai stockissakaan mitään RPO koodeja tarvittu eikä tarvita. Stockiin verrattuna sen edeltäjässä Standardissa tais ainakin kaasari olla vapaa?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkoitin vain että 302 z28:lla matka diileriltä radalle on voinut olla aika lyhyt :D
     
  12. luppes

    luppes 1st gear

    Ollin Camaro

    Nykyään liikemiehenä Tallinnassa vaikuttavan Kai O Sarlinin Camaro
    oli aikanaan varsin kilpailukykyinen peli.
    En tiedä miksi jenkeissä ei nykyään ko. moottori kompinaatiolla kilpailla
    siellä pääasiassa kuuskyt-luvun Camarot ovat 396, 427 tai 350 , joitan 327 on näkynyt.
    Ko. Camarosta on useita juttuja lehdissä ehkä tiedolliseseti paras on
    V8 magazine 6 /79, muita mielenkiintoisia tarinoita löytyy Tekniikan Maailma 15 / 79 ja V8 4/79 . Auton paras noteeraus taisi olla 12.53
    ja painon ollessa 1637 kg.
    Jos nostalgia isolohko Camaro kiinnostaa niin lue V8 8 / 79
    siellä esitellään Boba Wareliuksen -67 Camoro 396 cid / 375 hp versio.

    - Luppe -
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aikoinaanhan toi oli suosittu kombinaatio stockissa, oiskohan luokitutehoja tarkastettu sen verran, että on menettänyt kilpailukykyään?
     
  14. homer

    homer Gearhead

    Myös Vauhdin Maailmassa numero 12/79 on juttu ko. Camarosta.
     
  15. Sturmbahnführer

    Sturmbahnführer 1st gear

    Ristuksen vanha topic mutta kommentoidaan nyt siltä osin kuin tietua on. K.O.S.:n Camarolla on kisahistoriaa molemmin puolin isoa lätäkköä. USA:ssa sillä ajoi ovaalikisoissa joku Butler. Auto ui Ruotsiin 1979 jossa sillä ajoi sikäläisissä Camaro Cup skaboissa Per Alm. Almilta auto tuli 1982 Jokke Kalliolle Turgguseen ja häneltä kahden vuoden ahkeran kisaamisen jälkeen 1984 Sarliinille. Sarlin kisasi sillä Special Salooneissa pari vuotta ja 1987 se muutettiin rata-autosta Talouskaasu-luokan kiihdyttelyautoksi. Jäljet loppuvat vuoteen 1991...
     
  16. lordC

    lordC Gearhead

    Tämä ex Fred Butler, Alm, Kallio Camaro ei ole otsikon auto, vaan gen 2.
    Alkujaan '73, updeitattu '77 jossain kohtaa.
    Talvella '91 siihen alettiin tekemään pro stock runkoa Haas Beretan piirrustuksilla, mutta kevät tuli liian äkkiä ja tekniikka istutettiin Chevy II koppaan.
    Kori meni Kirkkonummelle korinvaihtoprojektiksi diesel-Crownin alustalle. Jäi vissiin kesken, rullaavana olen nähnyt..
     
    MadMike tykkää tästä.
  17. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    70 luvun lopulla sitä oltiin wannabee jenkkiautoilijoita vaikka toteuma oli ennemminkin FIAT. Räyskälässä käytiin ahkerasti ja kotimaisia suosikkeja olivat Bo Wareliuksen ja Kai Sarlinin Camarot. Kummallakin taidettiin ajaa kovia indeksin alituksia stanuissa ja eiköhän molemmat rikkoneet Euroopan ennätyksiä. Akai-Camaro tosiaan valkoinen punaisilla Akai-teipeillä ja Boban Camaro punainen.

    Kisat taltioitiin kaitafilmikameralla, järkkärillä ja jopa äänitettiin Natikan kasettiradiomankalla. Kaikki tallenteet ovat valitettavasti kadonneet elämän tyrskyissä. No, siinä kun oltiin taas kerran Räyskälässä seuraamassa olin sijoittanut Natikan siihen eteeni jopa hieman aidan radapuoleiselle osalle tapahtui kummia. Akai Camaro oli odottamassa burnout vuoroa ja yhtäkkiä heidän tiimipäällikkö kävelee suoraan meitä kohti. En nyt muista käytiinkö siinä minkäänlaista keskustelua mutta otti meidän mankan, Camaron ovi aukesi ja mankka Camaron kyytiin. Vetivät hyvän vedon ja sitten jonkun ajan kuluttua varikolle hakemaan mankkaa takaisin. Ilmeisesti halusivat kuunnella miten vaihtaminen sujui. Me taas saatiin mahtava äänite auton sisältä. Korva vaan kiinni Natikan kaiuttimeen ja sieltä kuului pröö, pröö, pröö pröö. Aivan mahtavaa! Ja reilu 40 vuotta myöhemmin meidän ajokista kuuluu ehkä vielä kovemmin se pröö, pröö. Unelmilla on tapana toteutua.
     
    MadMike, Volvo_5.7, musta pässi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. juhapih

    juhapih Gearhead

    Kas, sopivasti kaksi juttua johon Sarlinin AKAI-Camaro liittyy...

    Laitan tähän kanssa kuvan 1979 aloitetusta pienoismallista.
    Oli se ihmeellistä aikoinaan, kun suomalaiset menestyivät ulkomailla kisoissa.....

    [​IMG]
     
    MadMike ja lordC tykkäävät tästä.
  19. Osaakos joku kertoa tuon tekniikasta ja historiasta jotain? Noi vanhat kommentit on hiukan epämääräisiä.
     
  20. xp

    xp Gearhead

    Vanhassa V8:ssa oli kisajuttu Ruotsin reissulta tuolla Camarolla. Kerrottiin lähtö lähdöltä eteneminen lähtökierroksineen. Finaalissa vastassa Jan Juan Johannson ZL1 alumiini 427 Corvetella. Lähtökiekat vielä vähän korkeammalle (7000 jotain??), Camaro saa hyvän handicapin, Corvette tulee vauhdilla perästä ja ohi mutta Camaro ensin maalissa. Mutta punavalo Sarlinille, jotain sadasosia tms. Lopuksi japanilainen viisaus, mitä mies tekee noilla varastamillaan kolmella sadasosalla.
    Tämä noin ulkomuistista, yksityiskohdat ei välttämättä 100% oikein. Vanhuus on tämmöistä, en mistään viime vuoden lehdestä muista mitään näin tarkasti.
     
    Volvo_5.7 ja SS-454 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!