SBC 327 Kunnostus (64 Impala)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joukojs, 17.11.2020.

  1. janihei

    janihei 3rd gear

    Hyvin vähän on noilla ollut vaikutusta kun dynossa noita testaillut omissa miedoissa sbc moottoreissa, mutta itse laittaisin avoimen spacerin jos haluaa hifistellä.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  2. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Ok ! Löytyy jo valmiiksi tuommoinen nelireikäinen puukuitu joka oli tossa edelbrockin ja orkkis imusarjan välissä, sillä varmaan pärjää?:D Toki voishan sitä ostaa avoimenkin niin voi hifistellä. Aina sitä toivoo että olis mahdollisimman herkkä vastaamaan kaasuun kun on manuaali auto kyseessä.
     
    Muokattu: 15.3.2021
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laita se nelireikäinen, on ehkä vähän parempi normaali käytössä pikkukierroksilla.

    Avoimella spacerilla menettää osan 2-taso sarjan ideaa. Imukanavat on jaoteltu siten että perättäiset imutahdit ei satu saman tason puolelle, ja overlappi ei haittaa niin paljoa alipaineita.
    Kaasarille tuleva signaali on parempi ja reagoi paremmin kaasuun.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  4. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Tänää oli noiden 461 kansien "koekasausta" / ihmettelyä..

    Nyt kun tuon xe262 nokan kanssa tuli otettua nuo löysemmät 980-16 Compin jouset suositeltujen 981-16 sijaan.

    Vanhojen jousien alla oli shimmit ja yläpäässä jousikuppi jonka päällä venttiililautaset


    Tänään kasattu noilla kamoilla ja ->

    Alapäässä olevan shimmin paksuus 1.5mm
    Yläpäässä oleva jousikuppi johon jousi pohjaa ylhäältä tämän paksuus 0.78mm

    Jousen asennuskorkeus on nyt 1.630" (41.40mm) mitattuna ulkopuoleta shimmistä->jousikupin yläreunaan
    Tästä oman järjen mukaan kun vähentää tuon kupin materiaalin paksuuden 0.78mm niin jousen asennuskorkeus on nyt about tasan 1.60" (40.63)mm Compin ilmoittaman asennuskorkeus 1.70" (43.18mm)

    Kuinka tarkkaan tuo asennuskorkeus täytyy saada osumaan? ja voiko tosta ottaa tuon shimmin pois alta? tällöin pääsisi 1.65" (42.13mm) asennuskorkeuteen vai onko noilla shimmeillä rautakansissa muuta merkitystä kuin että on shimminä korekuden takia?

    Toki näihin mittauksiin täytyy jättää hiukan virhemarginaalia koska on mitattu tönörillä jousi asennetuna ulkopuolelta:D Onhan tähän hommaan olemassa semmoinen hieno mikrometrikin mutta ei viitsi ihan omaksi ostaa.. jos jollain lainata pääkaupunki seudulla niin tule ilomielin noutamaan !
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Et tarvitse rautakansissa shimmejä muuten kuin shimmaamiseen.

    Et tarvitse myöskään niitä jousen yläpään ja retainerin välissä olevia sateenvarjokuppeja, mikäli käytät jotain erillisiä ohjurinkumeja.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  6. janihei

    janihei 3rd gear

    Multa saa mikrometrin lainaan jos ei lähempää löydy.
     
    Joukojs tykkää tästä.
  7. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Hyvä tietää! Juu hommasin tuommoiset ohjuriin tulevat fel pron kumit. Eli taidan jättää nuo shimmit ja kupit pois niin päästään tuohon haluttuun asennuskorkeuteen.
     
  8. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Mistä löytyy?:rolleyes:
     
  9. janihei

    janihei 3rd gear

    Raumalta
     
  10. fenix

    fenix 2nd gear

    Muokattu: 17.3.2021
  11. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Noniin homma eteni tällä viikolla hyvää vauhtia! Kuitenkin nyt vähän töksäsis siihe kun tuossa tilatussa tiivistesarjassa oli ykisosainen öljypohjantiiviste joka oli thin etupääntiiviste mallia kun taas öljypohja on joskus uusittu ja on thick tiivisteelle.. no ei auta kun odotella oikeaa:rolleyes:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Tässä vielä ruttulaskut

    [​IMG]


    ( Korjasin myös aikaisemmat ladatut kuvat tähän ketjuun kun jostain syystä eivät ole toimineet)
     
    Muokattu: 21.3.2021
    janihei ja Seevu tykkäävät tästä.
  12. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Motti kodissaan

    [​IMG]

    Nokan sisäänajo

    https://aijaa.com/05Lu31

    Ilman ongelmia ei tästäkään sisäänajosta selvitty kun öljypainemittarin muoviletku suli imusarjaan kiinni ja sotki konehuoneen niin huolella että 4h sitä joutui siivoomaan:D Nyt fiksattu mutta täytyy tehdä kovasta putkesta tuo linja ettei vastaavaa sotkua enään tule.

    Tyhjäkäynti Höpinät xe262

    https://aijaa.com/h5h7aK

    Huomenna kunnon koeajolle ja katsotaan miten se nokka muutti koneen luonnetta verrattuna vakio nokkaan
     
    Muokattu: 3.4.2021
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Joko polttaa rengasta
    Oliko sulla vanhan aikainen mittari missä öljy putki tulee ohjaamoon mittarille.
     
  14. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Autossa vakion vain öljyvalo ja olen sen rinnalle laittanut vielä lisämittarin ö-paineille. Eiköhän se polta, poltti se ennen remonttiakin ;)
     
  15. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Potkikaas poikaa oikeaan suuntaan tämä probleeman kanssa ->

    Vika tai sitten ominaisuus? joka autossa on ollut jo ennen moottori remonttia on että kun autolla rullaa 1 tai 2 vaihde silmässä (Manuaali) esim valoihin niin rynkyttää/nytkyttää edestakaisin.

    Kaasuttimesta tämä tuskin johtuu ? koen myös olevani hyvä tuon edelbrockin säätämisessä kun niitä on jokunen ollut. Autossa myös on ollut 3 eri kaasutinta kiinni 4GC, 1405 ja nyt tämä AVS2 ei vaikutusta.

    Itse olen sen verran jäljillä että sytytys vaikuttaa tähän esim. jos vaihdan virranjakaja alipainesäätimen letkun paikkaa full -> Ported niin rauhoittuu. Ennakot autossa on 12° perusennakko ja kokonaisennakko 34° ja kaikki pelissä noin 2500rpm kohdalla alipainekello tuottaa noin 15°. Voiko liika ennakko aiheuttaa tämän ? Virranjakaja on kopio MSD Ready To Runista ostettu Ebaystä, teki myös samoja oireita HEI jakajalla.

    Toinen homma on jos näpäytän kaasua nopeasti vaikkapa kaksi kertaa putkeen niin kone ei pysy mukana välillä saattaa jopa poksauttaa. Eikös tässä tilanteessa tuo alipainekello putoa hetkeksi pelistä ja perusennakko hoitaa hommaa tuossa kohtaa ? Täytyiskö sitä nostaa ?
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taitaa tuo ominaisuus jossain määrin olla tuttu monellekin manuaalilla ajavalle, mutta jos se alipainesäätimen kytkeminen ported lähtöön imusarjan sijaan rauhoittaa, niin tee ehdottomasti niin.
    Voisit kokeilla myös kokonaan ilman alipainesäätöä, sillä varmistat ettei alipainetta "vuoda" ported porttiin, vaikkapa liian auki säädettyjen ensiöläppien takia.

    Kuinkahan herkät ne keskipakosäätimen jouset on tyhjäkäynnin tuntumassa, rullatessa vaihde päällä sekin saattaa nostaa ennakkoa. Vois kokeilla vähän jäykentää, että sytkä pysyy vakaampana ongelma-alueella.

    Kun sulla on kaasarin säätö hallussa, niin oot varmaan huomioinu että säätöjä kannattaa kokeilla sen mukaan mitä kone vaatii, eikä tuijottaa jotain yleisarvoja.
     
  17. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Tämä on nyt kolmas manuaali harrasteauto mitä olen omistanut ja kaikissa on tuo nytkytys ollut mutta Impalassa tuo on ollut ehkä kaikista selkein. Ehkäpä tuo on semmoinen ominaisuus kuten olen moneen kertaan myös itselleni todennut että sen kanssa täytyy elää.. Toki pitäähän sitä yrittää saada siedettäväksi jos on mahdollista.

    Jakajassa jouset taitaa tällä hetkellä on löysimmät mitä tuli mukana.

    Kaasutinta olen sen mukaan säätänyt mitä kone haluaa. Impalaan hommasin vielä kokeilumielessä FMI 1.4 seosmittari

    Täytyy jatkaa säätämistä ja komprimmissin hakemista kun innostus taas iskee:rolleyes:
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Artsilla hyviä neuvoja taas.
    Moottori jarrutus pienellä vaihteella ja matalilla kierroksilla vois kertoa jotain. Monessa paikassa hiukan väljää joka kertautuu.
    Automaateilla ei tällaista huomaa.
     

Kerro tästä muillekin!