sbc ja kone hyytyy kierroksilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zimis, 16.5.2010.

  1. zimis

    zimis Gearhead

    elikkä olis tälläinen 350 gm moottori ja laite on kärjellisellä jakajalla.
    seuraava tauti olis päällä
    moottori alkaa puutumaan noin 3500 kiekan kohdalla ja lopulta sitten sammuu.kone ei jaksa pyörähtää käyntiin heti, mutta muutamanminutun jälkeen lähtee käyntiin.on vaihdettu
    bensapumppu,kaasari,puola,mitattu jännite kun alkaa hyytymään eikä sillä puolella ole ongelmia.ja mainittakoon vielä että mosa on tällähetkellä veneessä kiinni.
    itelä alkaa ideat olla loppu.löytyykö keltään muulta ideoita mistä lähteä etsimään vikaa
     
  2. jevman

    jevman 1st gear

    [quote="zimis"
    moottori alkaa puutumaan noin 3500 kiekan kohdalla ja lopulta sitten sammuu.kone ei jaksa pyörähtää käyntiin heti, mutta muutamanminutun jälkeen lähtee käyntiin.[/quote]

    siis eikö heti startti jaksa pyörittää ... vai pyörii mutta ei syty ?
     
  3. mirage

    mirage 3rd gear

    Epäilen kondensaattoria. Joku viisas on joskus sanonut että 95% epäillyistä kaasariongelmista johtuu sähköpuolen vioista..
    Mä vaihdan aina uuteen vanhaan autoon hankinnan jälkeen ensin jarrupuolen osia ja sitten seuraavaksi sytytysosat. Pelkästään näillä toimenpiteillä on jo tosi paljon mukavampia vehkeitä ollu..
    Kärjetön jakaja (ns. HEI) ei tuohon sbc koneeseen hirmusti maksa ja kun samalla vaihtaa johdot sekä tulpat, voi olla melko varma että ainakin sitä osin pelittää...
    Tosin viimeksi perjantaina lähti ihan uuden HEI-paketin pyörijästä se metalliosa irti ja sekö vähän v'''''utti. Onneks sen sai tienpäällä ehjättyä sen verran että pääsi kotio!
     
  4. zimis

    zimis Gearhead

    siis eikö heti startti jaksa pyörittää ... vai pyörii mutta ei syty ?[/quote]

    jep.ei jaksa startti heti pyörittää
     
  5. zimis

    zimis Gearhead

    joo.ei tuo HEI jakaja paljoa maksa ja laitoinkin itselleni kärettömät sytkät veneeseen,mutta tää on kaverin ruuhi ja vaikka tyrkytin sillekkin kärjetöntä jakajaa ni ei perkele suostunu vaihtamaaan ja nyt ollaan kädet rasvassa oltu kokopäivä :mad:
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    No ei se hei kyllä autuaaksi tee,kärkijakajilla on kyllä ajettu kovaakin ja ovat melko toiminta varmoja :wink:

    Kärjet tosin kannattaa vaihtaa niihin hiperf malleihin ne kun sit kestää kierroksia hiukan paremmin eikä ala hyppiä kierroksillakaan!

    Kondensaattori vois kyllä hyvinkin olla viallinen,kuten myös kannattais varmnastikin kokeilla toista puolaa jospa se ei kuitenkaan anna kunnon kipunaa kierroksilla...

    Tarkistakaapa pyörrin,kerran itelle sellanen aiheutti melkoisen jumpan koneen kunnolla käymään saamisen kanssa...
     
  7. zimis

    zimis Gearhead

    on kokeiltu puoliakin.ainut mitä kaveri ei ole kokeillut on konkka.mutta kaveri on kovasti sitä mieltä että ei saa bensaa ja räveltää nyt sen kanssa.no jose ei ole vika bensapuolella ni toivottavasti sitten kokeilee sen konkan kanssa :D
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja sytkän perusenakko oli tarkastettu? Ja kohillaan?? Ja jakajan keskipako-ennakko toimii?

    Entäpä akun kaapeloinnit/kengät myös -puolelta.
     
  9. jevman

    jevman 1st gear

    entäs jos vedenkierto ei toimi kunnolla jostainsyystä ja koneelle tulee kuuma ?

    eikös sinne sitä järvi/merivettä oteta suoraan koneeseen jollain pumpulla ?
    mitäs lämpömittari näyttää ?

    joskus autoissahan peltisarja lämmittää startin niin kuumaksi ettei jaksa kunnolla startata , mutta eikös veneessä ole vesijäähdytetyt pakosarjat , entäs muuten konehuoneen tuuletus ?

    voihan olla että virranjakajan puola/ konkka tilttaa lämmöstä , mutta miksi ei jaksaisi startata kuin vasta hetken jäähdyttyään ?
     
  10. zimis

    zimis Gearhead

    sytkäpuoli on kunnossa ja kokeiltiin vielä silleinkin kun kone sammahti ja starttailtiin ni samalla käännettiin jakajaa ja ei auttanu.se hyytyminen ja starttaamattomuus on aika mystinen juttu,mutta ite järkeilin sitä konkkaa että jos kipinä alkaa olla heikko ja ei jaksa enää polttaa ja pumppu syöttää bensaa ni jäisköhän pyttyihin palamatonta ainetta että ei sen takia jaksais heti startata. :eek:
     
  11. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Vaihda bensafilsut ekana, halvin korjauskokeilu...
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ääni edelliselle ja olihan tankissa tuoretta bensaa???

    Mites lämmöt kun se sammuu?? Ettei leikata vaan meinaa...

    Onko joskus toiminu nyt kiinni olevalla potkurilla? Jos "uusi" ni liian jyrkkä ja kone kuumenee ja koittaa leikata kii 8) .

    Tosin saattaa se konkkakin olla vainaa. Itellä muinoin hävitti tyhmäkäynnin kuumana ja ei sytyttäny ennenku jäähty (Merc 470) kunnes konkka vaihettiin ja konehuoneen tuuletusta paranettiin :rotfl:
     
  13. zimis

    zimis Gearhead

    kyllä nuo perusjutut on käyty ekana läpi.potkurii ei olla vaihdettu.kone on rempattu uusiksi.tää kyseisen ongelmamoottorin korjas kaveri ite.lämmöt nousee n.90 asteeseen,suljettu järjestelmä.saattaa tossa potkurijutussa olla perääkin.tää on 2655 "gayliner :lol: " onhan siinä lossissa painoo ni voipi hyvinkin käydä liian kuumana ton rempan jälkeen ja tosiaan noissa purkeissa on tosi surkee ilmanvaihto lämpöjä ajatellen
     
  14. jevman

    jevman 1st gear


    tuota tuli mieleen että mistäs kone sitä ilmaa imee sinne kaasariin ?
    meinaan vaan jos siellä "konehuoneessa" tosiaan rupee oleen silleen kuuma ettei starttikaan jaksa pyörittää niin entäs se imuilman lämpötila ?
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mulla oli 2455 beikussa suljetulla jäähdytysjärjestelmällä samoja ongelmia. konehuoneen surkea tuuletus ei riittänyt ja startinkanssa oli ongelmia jatkuvasti. 350 sbc oli siinäkin.
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Taitaa tosiaan vika olla siinä huonossa konehuoneen tuuletuksessa. Rempan jälkeen kone sen verran tiukka että ahistaa kuumuudessa.

    Autollahan sama tilanne kun ajaisit jatkuvasti kaasu pohjassa ylämäkeen het rempan jälkeen :rotfl:

    Ite tein Vatoriin n. kaks kertaa isommat tuuletusaukot ku alunperin, ni rupes Mercruiseri saamaan happee ja liiat lämmöt poistumaan ja "puhaltimella" ku vielä autto alle liukunopeuksissa ni hyvä oli 8)
     
  17. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Minultakin vielä yksi tarkistuskohde. Oma mikä lie muinainen venes hyytyi vähän vastaavasti, ei saanut kakkua tarpeeksi ja kun bensalinjaa aloin seurata koneelta tankkiin päin, löytyi turkkilevyn alta tankin vierestä komea iso veden erottimella ja vaihdettavalla elementillä varustettu suodatin, josta en tiennyt mitään. Oli mokoma mennyt tukkoon jo muutamassa vuodessa...
     
  18. zimis

    zimis Gearhead

    ei löydy vikaa linjoista.vedettiin sähköpumppu suoraan tankilta kaasarille mut ei paljon päästy juhlimaan.se koneen hyytyminen lähinnä se "kiinnileikkaaminen"tosiaan muistuttaa sitä kun on öljyt loppu ni alkaa männät sulamaan sylintereihin kiinni.joskus ammoisina aikoina kävi yhden blazerin kanssa samallatavalla.rupes hyytymäään ja me annoimme uskollisina lisää happee koneelle ja sehän leipoi kiinni öljyn puutteesta.
     
  19. zimis

    zimis Gearhead

    noniin.kaveri sai kuulemma laitteen kuntoon.oli vaihtanu sen venemosan alkuperäisen metallipensalinjan 8mm letkuun ja annoin vielä kaverille mekaanisen pumpun mikä tasantarkasti toimii ni oli kuulemma ruennu toimimaan vieläpä oikein hyvin :D
    toisinsanoen oma bensalinja oli pullonkaula tässä projektissa
     
  20. mirage

    mirage 3rd gear

    Hienoa että tuli kuntoon!
     

Kerro tästä muillekin!