"SE" keltainen CHEVY `55 rekisteritunnus NEX-58

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja CVY-55, 7.1.2009.

  1. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Moron,

    Oon kirjoittamassa tarinaa keltaisen Chevy `55 rekisteritunnus NEX-58 (Hangon katuautokisan voittaja 1984) vaiheista Classic Chevy Club of Finlandin kerholehteen; juttu auton vaiheista niin tarkasti kuin mahdollista aikavälillä 1955 - 2009.

    Jos tunnet/tiedät edes jonkun auton omistajista tai tiedät itse autosta faktoja (olet kuulunut / kuulut samaan autokerhoon), niin pyydetään ottamaan yhteyttä meikäläiseen tai toimittamaan omistajien yhteystietoja. Jos haluat niin homma käy puolestani yksityisvastauksella ihan "inkoknito" tai julkisella vastauksella. Myös valokuvat autosta olisivat erityisen tervetulleita. Autoa on esitelty mm Vauhdin Maailmassa no 7-83 sekä V8 Magazinessa 7-84.

    Auton NEX-58 historiasta voidaan jaotella kolme seuraavaa vaihetta:

    01. Vuodet 1955 - 1982, "Suomi-auto", mutta milloin tarkalleen tuotu Suomeen? Missä ja kenellä ollut ekassa elämässään omistuksessa / käytössä Suomi / USA? Pitkän linjan Classic Chevy-harrastaja Pertti Ilmonen myi auton Jari Ylikojolalle 1982.

    02. Vuodet 1982 - 1984, "Suomen nopein". Jari Ylikojola kunnosti auton ajoon ja näyttelykuntoon pikkulohkotekniikalla (näytteillä tunnetusti ainakin American Car Show 1983 sekä Turku 1985). Risto Koskisen ilokaasutetulla isolohkolla + tekniikalla autosta Hangon katukisoissa 1984 "Suomen nopein". Auto myytiin Hangon kisojen 1984 jälkeen Mika Koskiselle.

    03. Vuodet 1984 - 2009. Mika Koskisen omistuksesta auto myytiin Pohjanmaalle. Kauhajoen seutuville? Urbaanilegenda kertoo että auto olisi ollut viime vuosinakin joskus liikkeellä, moottorina 396 cid?

    Kaikkien kolmen edellämainitun vaiheen tiedot kiinnostaisivat. Erityisesti vaihe 03 on lähes täydellisen tuntematon vaihe.

    Miten auto kulkeutui Pera Ilmoselle? Olisiko J. Ylikojolalla virtaa antaa lisätietoja tuntemistaan vaiheista? Jos omistajat haluavat pysyä tuntemattomana, niin se käy. Tarina kirjoitetaan auton vaiheista. Osalle auton omistajista autoharrastuksesta tuli sittemmin työ, joten ymmärrän jos ei oikein löydy virtaa kaivella yli 25 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Kerhomme mielestä olisi tärkeää saada auton NEX-58 vaiheista lisätietoa.

    Lehdistövapauden maassa tarina kirjoitetaan joka tapauksessa. Näillä pyydetyillä lisätiedoilla saataisiin tarinaan faktoja muallekin kuin pelkkään jutun otsikkoon.

    Minulle tarinan auto on edelleen SE AINOA "Suomen nopein".

    Kiitokset kun viitsit ainakin lukea tarinan tänne saakka!

    Terveisin,
    KJK (ja CCCF)
     
  2. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Autoa ja sen tarinaa senkummemmin tuntematta, nettiautossa näyttää olevan myynnissä KAUHAJOELLA -55 2d sedan entinen street D kilpuri isolohkon papereilla...sama?
     
  3. JJ

    JJ Gearhead

    Tuohan on Kivirinnan vanha kilpuri...
     
  4. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    OK, eli siis ilmeisesti eri kampe. Kauhajoelle on sitten pesiytyny näitä vissiin enemmänkin.
     
  5. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Selvitystyö jatkuu, keltainen NEX-58

    Morjens taas,

    Saaduista YV-viesteistä päätellen tarkoittamaani autoa on tavattu Jalasjärvi - Kauhajoki - Koskenkorva suunnalla. Kiitokset yhteydenotoista. Varsinainen läpimurto kuitenkin edelleen löytymättä.

    Auto on ilmeisesti edelleen keltainen ja rekisteritunnus sama NEX-58.

    Onkohan sellaiset kerhot kuin STREET DRIVERS (Jalasjärvi / Kauhajoki + ympäristö) tai STREET CARS (Jalasjärvi) vielä olemassa? Vaikuttavat auton olinpaikan läheisyydessä, auton nykyinen omistaja voisi olla kerhon jäsen tai ainakin joku kerhosta tuntee hänet?

    Auton tarina on kerhollamme noin 80% tarkkuudella tiedossa. Haluaisimme hankinnassa olevilla lisätiedoilla tarkkuuden jonnekin 95% paikkeille lehtijuttua varten.

    Etsinnät jatkuvat.

    Terv,
    KJK
     
  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Lähetä tuo rekisteritunnus tekstiviestinä vaikka 16400 numeroon tai muuhun vastaavaan niin pitäs tulla paluuviestinä auton ja omistajan tiedot. Tai voihan sitä akelle soittaa asiasta.
     
  7. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Kiitokset tiedoista/viesteistä NEX-58 liittyen

    Kiitokset kaikille viestejä / tietoja autosta toimittaneille. Suomessa olonsa vaiheita noin vuoteen 1975 - 1977 yritetään kartoittaa vähän tarkemmin.

    Kuvia autosta saa edelleen toimittaa meikäläiselle (YV) jos sellaisia löytyy.

    Terv,
    KJK
     
  8. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Täytyy vissiin kans laittaa kortensa kekoon.
    Nuorena kollina, kun kaikki rahat meni mopon rakentamiseen, niin ei ollu varaa ostaa minkään sortin autolehtiä, eikä myöskään pysytty oikein ajantasalla sen hetken meiningeistä, kun ei ollu tätä nettiä. Olin kyllä siipiautoja ja rodeja ihaillu jossain lehdissä ja Lamminmaassa käytiin kattomas ekoja kiihdytyskisoja enon kans, olisko ollu 1982 (kenttä oli muuten niin kapea että yks auto ajoi kerralla) .No joskus vuonna -85 tai -86 sain joltain kasan vanhoja Vauhdinmaailmoja. Niitä selailtiin ahkerasti ja aika hieno laite oli semmoinen punainen -57 Chevy, joka oli muutettu 2-oviseksi ja aika race henkinen vehje. Mutta kun käteen tuli numero 7-83, niin siinä se oli!!! Se oli jotenki niin räyhäkäs auto, niin sopusuhtainen, mutta silti sopivan häjy. Kaverit piti varmaan hulluna, kun aina meni auto keskustelu siihen Chevyyn.
    Myöhemmin näin jutun siitä v8:ssa ja ihmettelin että oikein Suomen nopein.
    Ajattelin, että ei tuommosta saa ikinä mistään, kun ei ollu vielä uustuonti vapautunu. Kuljettiin kaikki lähiseudun metsälöytö siipi-Rekordit ja Wauxhallit ihmettelemäs, mutta kun ei niihinkää ollu rahaa.
    Eihän semmoseen Chevyyn edes törmänny ikinä missään, kunnes Lamminmaas oltiin taas kiihdytyis kisois. Kisat meni ihan pilalle kun alkoi sataa ja kierreltiin parkkialuetta, niin eiköhän just tämä kyseinen Chevy sielä parkis. Näin ensimmäistä kertaa Classic Chevyn livenä, silloin vasta olin todella vakuuttunut, siinä oli sitä jotain, se näytti jotenki paljon suuremmaltakin kuin kuvissa.
    Otin siitä silloin pari kuvaa, filmi oli tietenki vähissä.
    http://www.romuarska.com/Kuvagalleria/skannaa0001.jpg
    http://www.romuarska.com/Kuvagalleria/skannaa0007.jpg

    Tämän kuva oli jonain vuonna kisamainostarrassa, en tiedä olisko se vielä kaverin kotona sen entisen huoneen ovessa (olin vähän kateellinen sille).

    Nykyään on kaikenlaisia hienoja rakennelmia lehdet ja netti täynnä, mutta ei mikään kolahda sillä lailla kun tuo Chevy silloin joskus.
    Tuli laitettua flunssassa maatessa oma auto Nettiautoon, kun ei oikein oo 7-vuodessa edistyny, mutta sitte tuli tämä keskustelu tänne ja vanhoja muistoja ja ............otin pois myynnistä.

    Ja muuten, ostetaan 9" 35 boorinen detroit locker ja isolohko remmijakopää.
     
  9. jjjt

    jjjt 1st gear

    Keltainen Chevy

    nex-58 mä oon kuullu, että ilmosen pera on hakenu sen orimattilan huhdanojalta ja se on ollu varaosa-autona nelioviseen, joka maatuu siel vieläkin
     
  10. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    NEX alkupään vaiheita

    Moron.

    Suora lainaus puhelinkeskustelusta Pera Ilmonen - hra CVY-55:
    "Pata Ekman löysi "sittemmin keltaisen" ajellessaan Vantaan Ilolan Kylmänojalta". Tältä aikakaudelta kuva autosta VM 7-83 sivu 25 oikea yläkulma.

    "Autosta päästiin kaupoille ja se päätyi Jari lehmusvuorelle (Rekolaan? Vantaalla?). Lehmusvuori purki auton (mitä siitä oli jäljellä; kori ja runko), hiekkapuhalteli osia ja pohjamaalaili puhallettuja osia aloitellen sen koko auton kunnostusta (tästä vaiheesta V8 7-84 sivun 10 kuva 4.). J. Lehmusvuori lähti Tekuun, ja auto jäi kesken".

    Tässä vaiheessa P. Ilmonen osti auton itselleen Lehmusvuorelta. Pera ei autolle ehtinyt tehdä juuri mitään, ja tekniikattomuus oli autossa hänelle hidaste. Niinpä kun Jari Ylikojola osoitti kiinnostumisen merkkejä autosta, niin `55 projekti päätyi Ylikojolalle ja Ylikojolan El Camino vaihdossa Peralle.

    Sitten Ylikojola lähti kunnostamaan autoa mm Seppo Taposen kanssa, ja lopulta auto sai keltaisen värin. Ja rekisteröitiin kilpiin NEX-58. Ja 1984 autoon istutettiin Risto Koskisen kaasutettu isolohko 454 + TH-400. Ja sillä tekniikalla auto rupesi kulkemaan.

    Oli kuulemma alkuun ollut meininki tuplaturbottaa 350 pikkulohko, mutta silloin 80-luvulla oli hankaluuksia saada sopivankokoisia turboja. Niinpä päädyttiin R. Koskisen isolohkovoimaan.

    On voinutkin auto toimia elimenluovuttajana päätyessään ylläviitattuun VM 7-83 vuoden 1979 kuvan kuntoon. Auto on ollut aikaisemmassa elämässään kilvissä Suomessa tunnuksella UAH-49.

    Tiedätkö näistä vaiheista jotain? Tai lisätietoa päivistä keltaisena pääkaupunkiseudulla? Kuvia tai juttuja cruisingeista.

    Terv,
    KJK ja kirjoittamistaan odottava tarina
     
  11. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Moron,

    Auto NEX-58 on vaikuttanut ekassa elämässään Uudenmaan läänin alueella.

    Tänään selvisi, että vuodet 1955 - 1966 jäänevät selvittämättä, ainakin meikäläisen resursseilla. Tämä aika (1955-1966) on lääninhallituksesta SAHK:lle toimitettujen pahvikorttien tietojen varassa, joita on alkuperäisistä Uudenmaan läänistä jäljellä enää n 5%. Lääninhallitus hävitti niistä noin 95% kun luovuttiin pahvisista kantakorteista. Vain se 5% toimitettiin Uudenmaan SAHK:lle joka niitä nykyään vaalii ja arkistoi.

    Vielä on NEX-58:sta AKElla on vetämässä auton omistajahistoriakysely, mutta se ei parhaimmillaankaan "ylety" kuin vuosiin 1962 - 1966.

    Mutta löytyi Shell Suomelta MTV:n Shell bensamainos 80-luvulta, jossa`55 NEX-58, Bodön `57 ja vielä jokin muu Amerikanauto ajaa Shellille, tankkaa "Shellistä" ja lähtee taas baanalle. Muistelin 80-luvulla nuorna lukiopoikana sellaisen mainoksen nähneeni. Siitäkin vilmistä Shell Suomella on vain yksi kappale VHS-formaatissa, eikä kuulemma kopiointivehkeitä. Koitin sanoa että jos konserni pumppaa peruskallion alta raakaöljyä, jalostaa sitä poltto- sekä voiteluaineiksi ja jälleenmyy näitä lopputuotteita, niin luulisi yhden VHS-kasetin sisällön kopioinnin olevan "mukava kakunpala vain". Suteen taitaa mennä sekin homma. Jos saan kopion mainoksesta itselleni, niin lähetän siitä kopion ainakin NEX-58 "auton Koskenkorvan kotitallille".

    Tänään ei ole mikään onnistunut. Lähden lenkille, mitenkähän siellä käy.

    Terv,
    KJK
     
  12. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    AKElta hiukan lisätietoa NEX-58:sta.

    AKE aloittanut toimintansa 1966.

    Autosta ensimmäinen merkintä vuodelta 1963 tunnuksella UAH-49.

    Vuonna 1969 tullut rekisteritunnukseksi HH-167, jolla tunnuksella auto oli rekisterissä 1971 saakka. Liekö tämän (1971) jälkeen auto päätynyt Vauhdin Maailma 7-83 sivun 25 mustavalkokuvan kuntoon.

    Sitten mutkien kautta päätyi Ylikojolalle ja sitten vuonna 1984 rekisteriin tunnuksella NEX-58, jota kantanut siitä lähtien.

    Vuodet 1955 - 1963 edelleen mysteeri. AKE:n ja SAHK:n tuntemista tiedostoista ei lisäapua löytyne, käyty jo kertaalleen läpi tosin ei vielä tiedetty tunnusta HH-167 (uusintakierros menossa). Olisiko kellään varmaa muistitietoa asiasta 1955 - 1963? Jos on, niin ota YV:llä yhteyttä.

    Terv,
    KJK
     
  13. jotu63

    jotu63 Gearhead

    Re: Keltainen Chevy

    Kyllä siellä orimattilan huhdanojalla oli ainakin 80-90 luvun vaihteessa pellolla mätänemässä 56 mallinen 4d sedan.Ois kyllä ollu ostettavissa mut ei pikkurahalla. Omistaja kehu maksaneensa siitä 500 markkaa ei kuulemma tulis isoa tappioo vaikka siihen pellolle mätäniskin.Liekö hengissäkään enää koko äijä.
     
  14. jjjt

    jjjt 1st gear

    Kyllä molemmat on hengissä,siis auto ja mies. Auto tosin aika heikossa hapessa. Katso Classic Chevy-klubin sivuilta : "55-4D Sedan eteläsuomalaisella pellolla 70-luvun lopulta asti." Auto on -55 mallia, jos me puhutaan samasta mustasta kaunottaresta. :pinup:
     
  15. jotu63

    jotu63 Gearhead


    Sama auto iski painovirhe tuohon vuosimalliin.
     
  16. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Moron,

    Oon jo vähän jutustellut YV:n välityksellä asiasta "jjt"n kanssa.

    Peltoauto 4D `55 omistajan tiedot tästä 2 ovisesta kiinnostaisivat, mutta innostus autoharrastukseen omistajalla nyttemmin laantunut.

    En taida jaksaa edes kaivaa em vaarin tietoja puhelintiedustelusta. Voisi vaan löytyä isännältä paljon kiinnostavaa tietoa.

    Ja 4D `55 autoa en ole ostamassa (omistaja ei pidä auton ostelijoista). Eipä tässä ole saanut talven aikana mitään juuri tehtyä tallissa loikovalle omalle 2D `55:llekaan.

    Jos jotu63 tuntee auton omistajan paremmin, niin otatko YV:llä yhteytttä.

    Terv,
    KJK
     
  17. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    TARINAA PUKKAA

    Moron,

    NEX-58 tarinassa auton vuodet 1955 - 1963 jäänevät tarkemmin selvittämättä.

    Tarinaa pukkaa tunnetulta osin aina kun muilta kiireiltä ehtii. Tarinassa Risto Koskinen ajoi juuri 1984 Hangossa ajan 12.484 ja Ylikojola valmistautuu omaan suoritukseensa jolla tulee ajamaan 12.63. Vielä herrojen poseeraus voitetun kisan päälle auton katolla, ja sittenhän auto myytiin Mika Koskiselle. Oli em kisapäivä tämän "työn alla" olevan tarinan kirjoittajan (tuolloin 16 v) nimipäivä 02.08.1984.

    Olisiko Pohjanmaalta saatavissa tieto milloin Talvitie osti auton, millä tekniikalla Talvitie autolla kisasi ja millaisin tuloksin? Ja minä vuosina ja ajanjaksona myöhemmin auto oli väriltään vaaleansininen?

    Ja onko autolla ajettu Talvitien omistuksen jälkeen kellotettua varttimailin aikaa, ja jos on niin millain tuloksin? Ilmeisimmin Talvitien tekemällä 396 cid pannulla ja TH-400-laatikolla?

    Josko näistä mitään lisää tiedät, niin paikaa tulemaan YV.

    Terv,
    KJK
     
  18. Stout

    Stout 3rd gear

    Viime syksynä tuli TV:stä ohjelma jossa oli kuvattu pieni pätkä katuliikennettä Lasipalatsin edustalla noin vuonna 1957-1962. Mustavalkofilmissä menee kameraa lähinnä olevalla kaistalla tumma yksivärinen 2 ovinen -55 Chevy, ei -56 eikä -57 vaan nimenomaan -55 ja 2 d sedan. Sitä en valitettavasti muista oliko auto ilman listoja oleva 150 vai oliko siinä 210:n listat kyljessä. Saattaisi olla vaikka tämä "Suomen nopein" ikuistettuna filmille. Ohjelma saattoi olla MTV3:n ohjelmia "Suvussa on yritystä" tai jokin muu sen tyylisen niminen sarja. Ohjelma tuli ainakin parikertaa TV:stä.
     
  19. Jamboree

    Jamboree 1st gear

    Vuosia sitten, vuonna 1985 juhannuksen jälkeen parin kaverin kanssa menimme laivalla Helsingistä Tukholmaan. Mantorpissa oli silloin jotkut kiihdettelykisat. Muistan hyvin kun keltainen Chevy, olisko ollut tämä Miksu. 1g:en laittama kuva, mikä tuli laivaan. Rähinät oli komiat.

    Pitää soitella kaverille, taisi muutaman kuvan napata autokannella.
     

Kerro tästä muillekin!