Seka(la)ista rakentelua ja konservointia tjn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DX, 26.1.2016.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    juu, jos tosiaan se edessä oleva osa on täysin ehjä niin mitäpä sitä suotta uudestaan tekemään ja tosiaan pieni saha on paikassaan hyvä irrottamiseen,
    toinen on melko loppuun ajettu 0.8mm laikka joka siis kääntyy suht ketterästi, itelläkin toi nyrkkiin mahtuva pieni copcon paineilmarällä 3/8 aksilalla jolla laikan saa ajettua vajaa viissenttiseksi, sitten on vielä dremelikin,
    ne pikkulaikathan ei oo uutenakaan ku jotain kolmesenttisiä.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kuvia ja juttua DX:n toilailuista olisi taas mukava seurata..:)
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Kun nyt tuli puheeksi ja Pas(i)kiainen sai nelisataakolmosen keulille ja savutkin otettua,
    niin meikäläinen hissasi tänään patin pois keulilta ja ollen toimivien yksilöiden määrä pysyy vakiona.

    [​IMG]
     
    Pas(i)kiainen tykkää tästä.
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuleeko tähän nyt se 350dx lohkoon perustuva turbokone, eikös sellaset olleet suunnitelmat?
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Joo, onhan tollanenkin hirvitys ollut ajatuksissa, ainakin ruiskutuslaitteet vielä puuttuu,
    mutta tänään varmistui, että toi 403 elvytetään, avasin ja sain todeta, että pelkkä mäntävaurio, lohko ei ole ottanut kipeetä, putkessa köykämiinin jättämä jälki, muttei mitään varsinaista naarmua.

    renkaiden väliset vallit pettäneet nakutuksesta totaalisti, mutta rojut pysyneet paikoillaan, onneksi hälytyskellot soivat nupissa sen verran rajusti etten ajellut mosasta suolia pihalle, täystuho oli aikas likellä.

    [​IMG]
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  6. Herje

    Herje Gearhead

    Vähän on mäntä päässyt huonoks.:odeek:
     
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    onko nakke naputtajan syy selvillä?
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    kisoissa kuulostelin käynnistä et taitaa olla sytkä muutaman asteen myöhäsellä ku jakajakin vaan käsikireydessä ja oikke lampulla sit käänsin merkin namikohtaan sille kelille ja ajoin suoraan burnikseen siitä, mut perkeleen dampperikin oli kiertynyt lajittelun aikana ja mosasta kuulu melkonen päräys kun kakkisen puolessa välissä ekan kerran meinasin painaa lämän pohjaan.
     
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    melko selvä itsesytytys siis
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    enpäs muistanutkaan miten ympäripyöreitä tietoja rebuild kiteistä annetaan, kitti sisältää rauta tai molyrenkaat, jos kattoo settiä missä männät on mukana, on joko kevennettyjä tai sitten ei tai jotain muuta, mutta ei kerrota mitä on just ko setissä,
    jotkut sarjat mainostavat lähes ilmaisia nenuja, mutteivat vahingossakaan sano millaisille spekseillä se olisi jnejne. :wc:


    menee arpajaiksiksi jos ei tilaa joka pulikkaa erikseen.

    tossa olis molyrenkailla ja valumännillä, se ei selviä että onko kevennetyt vaiko ei

    https://www.summitracing.com/int/parts/fem-mkp695b-000/overview/make/oldsmobile

    tossa olis lähes sama setti ilman mäntiä, renkaat saattaa olla molyt tai tavalliset, niin just, samapa tuo kai on paneeko äitiä vai isiä?
    https://www.summitracing.com/int/parts/fem-205695m-000/overview/make/oldsmobile

    oikeestaan haluaisin tavis renkulat,
    näillä litratehoilla ei molyille ole mitään tarvetta, joten pyttysyöpön valinta ei oikeen ole perusteltavissa, vai hakeeko moly perinteisiä ketterämmin paikkansa?
    kun sehän on melko sata ettei pytyt ole ihan pyöreät.
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    nyt kun alat sinne uusia osia tunkemaan.. kannattaisiko silti yrittää tehdä niistä ympäripyöreitä kuitenkin?
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos halajaa porata niin mulla on stressilevy
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    jup

    nonsence, mitat on kepeesti toleranssien sisällä, pytyt eivät ole kuluneet nimeksikään, eikä se ohipuhaltanut eikä ruokaillut öljyäkään ennen onnettomuutta,
    sanoisin että hukkaan heitettyä rahaa, todnäk. randomi leipääntynyt koneistaja kairaisi mosan vain huonommaksi, ihan pyöreätä sylinteriä ei ole olemassakaan tollasessa siiamilaisessa mosassa, joko se on hieman soikea mitatessa, tai käydessä, tai molemmin.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kai siitä aika pyöreen saa kun stressilevyllä vetelee ja maltilla momenttiin.

    Tai svidustako mä tiiän. Tuskin tämmönen katusmoottori tietää siitä mittään jos sylinterit ei oo ihan byöreet, liekö tossa munkaan moottorissa :)
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Huvikseni mittailin oldsin vakiojousia kun mitään tietoja en niistä(kään) löytänyt,
    ulkohalkaisija 1,46 tuumaa, sisä- 1,07,
    vapaa pituus 2,07 tuumaa, lähes läjään rytättynä 1,04 tuumaa ja pänni 320lb.

    sit mittasin jousen masennuskorkeudeksi 1,67 tuumaa ja seetipaineeksi 90lb,
    nokan täydellä 0,49 tuuman nostolle siis 1,18 ja 220lb

    1,5mm shimmillä luvut olisivat 1,61 ja 100 lb, sekä 1,12 ja 235 lb,

    toikin lukema on vielä alamittanen vaikka onkin tarkotus jenkoa vaan 5000rpm,
    joskin vielä kolmisen milliä erittäinlikipohjaamiseen

    kymysys kuuluukin, että kun ei löydy rojuista varsinaista tietoa, lähinnä periaatteellista liirumlaarumia,

    niin mites toin nyt olikaan toi bind height, eli onko se konkreettinen pohjauspituus, vai lyhin sallittu pituus ja mitä toi erotus tyypillisesti mahtaa olla, noissa jousissa olis puntarilla mitaten reserviä, mutta mahtaako mennä myötörajoilla.

    nokkahan on xe 268 hydylaahuri, pyörivät jousilautaset ja
    oldsin pikkulohkon orkkis, suhteellisen kevyt, 2 tuumanen naula.
     
    Muokattu: 11.1.2017
  16. DX

    DX Double Gearhead

    compsilta olis 994 sellanen mikä olis tontilla, mutta tuplana, niin sateenvarjot oletettavasti ei sovi,, no se ei ole ongelma kun ajattelin koneistuttaa k-linerit niin samalla voi koneistaa ohjurin päät kortsuille, tai jättää kokonaan ilman kun välys menee aikas pieneksi, niin praasuaminen ei pitäs olla ongelma,

    mutta en ole ihan varma sopiiko muutenkaan kun noi lyhenteet on mulle pikkasen hepreaa, on niin pirusti aikaa kun viimeks selaillut näitä kataloogeja ja klamydia ehtinyt viedä omansa.

    http://www.compcams.com/Base/pdf/ValveSpringChart.pdf
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    haa, nyt löytys jotain settiä, tuolla yleisenä pohjaamisen ja lyhyimmän pituuden turvaerotuksena pidetään 0,06 tuumaa, eli 1,5 milliä jollekin randomille jouselle tai sellaisten keskiarvolle.

    tossa mun hajatelmassa lämmätä vakiojousien alle 1,5mm shimmiä, jäis tuohon "tietoon" nojaten vielä tuplamäärä esitettyyn minimivaatimukseen nähden.

    aika ryttyyn ne sit saa muka puristaa?

    http://www.hotrod.com/articles/how-much-valvespring-coil-bind-clearance-is-safe/
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    eli mulla olis tossa nyt 1,5 shimmiä käyttäen vielä 3 mm "turva"marginaalia jousen pohjaamiseen ja jos tosta tuloksena 100 lb seeti ja 235 lb aukipaine.

    mul on siellä jotkut voortin dampperijouset jossa sama sisähalkasia, niistä varmaan sais pöllittyä dampperit nuihin, niin vois pokkana tinkiä vielä pikkasen turvamarginaalista,

    noilla main jousi vielä käyttäytyi melko lineaarisesti,
    joten laskennallisesti 2mm shimmillä pääsisi beebaut 105 ja 240 paineisiin.

    kylkkai se nyt viistonnia parkuvaan tikkulohkoon piisaa?

    toi menis vielä orkkis peltivipoilla kun laittaa lash capit venojen päihin, sitten olisi vielä melko stokkimosa kun oldsin oe-kamaa olisi edelleen kaikki muu paitti nenu ja pakosarjat, niijuu ja eedelvaissin köykämiini-imupervon aattelin masentaa tohon kun achti (nimim.) sellaisen haaviini antoi.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo yhteensä se 0.06" eli aika putkella saa olla, mun muistaakseni mulla meni kohtuu tiukille toi että sai sen 1,5mm bindheightiin, jouduin laittaa lukot mitkä korotti lautasta sitten.

    Jos tunnet tarvetta niin mulla on noita oldsin orkkis venttiilikoneiston osia ja jousia.

    Ja toi on mun mielestä semmonen nekku et ei kai sinne tarvii tuplajousia tunkea, yhelläkin luulis pärjäävän. Mä innostuin tost beehive hommasta kun ls jousia sai halvalla mut ei niitä sit saanukkaan sopimaan niin joutu ostaa kalliit compit :D
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    mjoo, tossa olis pääsyssä 0,08, mut vakiojousella aukipaine on pikkasen alamittanen, tarkalle menee, mut vakijousi näemmä on mahdollisuuksien rajoissa vielä pikkasen alta puolen tuuman nostolla.

    sit mää kalkuloittelin pulikoitten hintoja, toi engine rebuildikitti mäntineen on suhteessa senverran edullinen, että vaikka homman mitenpäin laskee, niin uusille vakiomännille jää hinnaksi reilu 100 euroa.

    Muuten se jakopää mitä sillon mainostit, löytyi myös summitilta, pitäs säätöakkunan riittää vaativampiikin tarkotuksiin.

    https://www.summitracing.com/int/parts/clo-9-3513x9/overview/make/oldsmobile

    mut yritän nyt vielä ettiä versiota jossa säätö tapahtuu pääosin nokkarattaassa, kun noissa tarjolla olevissa se on kampurassa,
    sitten laikkaan jakopään kopan kahtia, niin ajotuksen säätö onnistuu pelkän vesipimpin irrottamisella,
    tässä vaiheessa kyllä jo sanon, että huonolta näyttää, kaksosaista koppaakin kyllä olis tarjolla, mutta ei jakohimmeita joissa sitä ominaisuutta sais hyödynnettyä.
     

Kerro tästä muillekin!