SleeperDart

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 8.11.2019.

  1. BBLate

    BBLate 1st gear

    Pistäppäs kuvia;)
     
  2. Voliant tykkää tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Jos dartin painosta autoa meinaa kasikoneella riivata, niin volvon perästä hajoaa välitys, kuoret, lukko ja vetarit. Koska niin käy volvon painosessakin autossa. Yllättävän hyvin se kestää joo, jos miettii että niissä oli alun perin noin 80hp. Ja volvon akselissa on ihan ok levyjarrut. Se on plussaa. Ne kannattais sovittaa fordin ysiin tai gm perään.
     
    1purehell ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Onkos ne Volvon perät likipitäen samaa alkuperää kuin Moparin oma seiskavartti? Joku kääpiö-Dana?
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Dana 30 osat käy volvon 1030 perään. Eli pieni on. Siihen nähen kestää hyvin.
     
  6. Joo Volvon 1030 on sama kuin Danan 30. 1031 on sen jatkokehitelmä, jossa oli vähän isompi lautapyörä, En ole varma onko sellasta Danaa varsinaisesti edes olemassa.

    Niin ja Amazonissa oli Dana 27.

    Olen aika lailla samaa mieltä. Jotkut on onnistunut kiihdyttelmään Volvon akselilla Volvossa aika kovaakin, mutta on eri asia matalalta vääntävä kasi raskaamassa autossa. Siksi sanoinkin yllättävän paljon.
     
  7. Tosta kokoerosta on hyvä kuva tuossa Volvo-foorumin projektin edellisellä sivulla. Volvo vs GM 12-bolt:

    [​IMG]
     
  8. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Mä tein mun ikuisuusprojekti-Volvoon perän Fordin Explorerin 8.8 perästä. Helppo nakki, kun hommaa ylimääräisen lyhyen vetarin ja kaventaa sen pidemmän akseliputken saman pituiseksi kuin sen toisenkin. (Maasturissa on se murikka toisella laitaa) Tuli muistaakseni 40mm leveämpi kuin 240:n 1031 perä (ei ainakaan haittaa) ja sisuskalut on ihan reippaasti tukevampaa tekoa ja hyvä levylukko vakiona.
    Explorerin perän löysi jopa Suomesta halvemmalla kuin Volvon kapean 1031 perän ilman lukkoa, eli ei kauheasti kannata haaskata aikaa ja rahaa Volvon perän kanssa. Niin ja levyjarrut on siinäkin.
     
    isalmela, Ilel83 ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  9. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Mä irroitin sen pidemmän akseliputken sieltä murikan kuoresta ja ajoin sorvilla sen samaan mittaan kuin sen lyhyemmän. Sitten painoin prässillä takaisin kuoreen ja vedin tulppahitsillä kiinni sieltä mistä se alunperinkin oli.
     
  10. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Joo siis tarkoitus on kyllä hommata tuo Fjoordin 8.8 perä lukolla!
     
    1purehell tykkää tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Eilen haettu LTD:n 8.8 perä ja lukkomurikka. Hankintalistalla vielä 31 pooriset n. 28"vetarit..

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja MJF tykkäävät tästä.
  12. Kuinka levee akseli tuo on? Eli sitä tarttee kaventaa hiukan?
     
  13. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Joo tarttee kaventaa, leveys on jotain reilu 1600..
     
  14. Aivan.. Löysin tämmöisen lukeman:

    all Crown Vic rear ends from 1979 to 2002 are 62.8" wide.

    Ehkä se on tuon verran.

    Tuli niistä vetareista mieleen, että suurin osa 8.8:sta on 28 boorisilla vetareilla. Kannattaa varmaan tarkistaa sekin ensin.
     
  15. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Tuli irrallinen lukkomurikka mukaan, ja siinä on 31 pooriset rihlat, ainakin myyjän mukaan... Tarttee vielä varmistaa
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Saa tarkistaa, mutta on ne.:D
    Kokoero 28 ja 31-poorisen välillä on melkonen..o_O
    [​IMG]
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  17. Myyjäkin taisi löytyä..;)

    Hyvä kuva kyllä. Olisko ero kuitenkin vain pari milliä?

    axle diameter

    28 spline 1.208"

    31 spline 1.291"
     
  18. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Noi lukot ei noihin muuten paljoa maksa. Ostin uuden Ford Racingin lukon muutama vuosi sitten parilla sataa ja liki sen hintainen se tais olla Suomessakin. Siellä se olis vieläkin hyllyssä, kun ei ole saanu laitettua paikoilleen. :confused:
     
  19. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Täytyy varmaan hommata noi cut-to-lenght vetarit ja uudet laakerit.
    Pitikö noissa kyseisissä vetareissa käyttää jotain spesiaali lakkruja??:)

    Ja täytyy varmaan toi perän välitys muuttaa... Kunhan selvittää ekaksi nykyisen välityksen:rolleyes:
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Pyörittelin sitä kyllä, mutta eipä jäänyt päähän.. Jotain kakkosella alkavaa kuitenkin.:odeek::lol:
    Meinasin siihen 3.9-4.1-välityksen laittaa, kun olis täsmännyt mukavasti 46RH:n ylivaihteen kanssa.
    Löytyi onneksi tuo 9 1/4" perä sopivalla välityksellä, niin tämä jouti muualle.:odroll:
     

Kerro tästä muillekin!