Solex-kaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Christoffer, 7.10.2002.

  1. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Nonnii..ongelma on kun tuo opeli (C-kasetti 1,2s Solex 30/35pdsi-kaasari)ei tahdo oikein käydä kunnolla tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä.Sytkä on säädetty ja kansi ja pyörijä sekä kondensaattori on suht uusia.Kaasariin on vaihdettu tiivisteet.
    Bensapumppu on myös suhtuusi mutta bensalinja(suodatin ainakin tyhjenee) pääsee kyllä nykyään valumaan tyhjäksi(sama käyntivamma oli vanhalla pumpulla ja myös toisessa koneessa)

    Olen suunnitellut vaihtaa kaasarin tuossa talvella samalla kun remppaan sen mutta mikäköhän toisenlainen kaasari mahtaisi sopia orkkis imusarjaan suhtpienillä muutoksilla??Kaasari on siis yksikurkkuinen 30/35pdsi..
    Hyviä arvailuja tai muuten vaan hauskoja kalajuttuja kehiin

    Kiitokset etukäteen!!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ennenvanhaa vika oli oli sähköisessä tyhjäkäyntisuuttimessa, jos oli tuon tapaisia ongelmia. Sähköinen tyhjäkäyntisuutin oli tuossa Kadettissa jälkikäynnin takia.
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Nonnii, nythän päästiin kunnon asiaan, hehee!

    Juu onko kukaan vaihtanut ko. vehkeeseen toista kaasaria? Minkäslaiset on 1100-1300 Escoissa? Omat kokemukseni tuosta Solexista on kans aika huonoja, nyt on hyllyssä sellainen, joka ei käy kuin tyhjäkäyntiä ja lusikka pohjassa. Autossa kiinnioleva nuukahtaa aina kaasua painettaessa hiljaisilla kierroksilla. Kiihdytyspumppu tuntuu kuitenkin toimivan. Mikähän siinäkin lie...?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Skodasta löytyy 2-kurkkunen alipaine ohjattuna oleva malli,riittä hyvin1300 vähän viritetyllekin koneelle ja luulis löytyvän joka romikselta muutamalla eurolla.
     
  5. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Niin tuo jälkikäynninestosolenoidi.Ohjekirjan mukaan sen saa testattua kun lykkää virtaa siihen niin pitäisi kuulua naksahdus ja omasta kyllä semmoinen kuuluu.
     
  6. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Itse olen ruvennut miettimään jonkun japsiauton kaasaria..mutta mikähän sinne menisi??
     
  7. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Onkos nuo Solex ja Pierburg kaasarit jotenkin sukua toisilleen?
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Japseissa on yleensä kakskurkkuiset, mutta huomasinpa eilen, että ainakin VW Derbyssä on yksreikänen. Tallikaverilla on sellainen, ja vielä jollain Fordin kaasuttimella.
     
  9. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Joo.mä katselin mopo-sportin kaasariluetteloa ja myös vanhoissa 1-koppa golfeissa taitaa olla solexin ykskurkkuinen (hieman pienempi vissiin)
    Enpä tiedä kaipa siihen täytyy pistää ruisku tai jotain..ehkäpä isompi kone???;)
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Tukankuivaaja pakoputkeen ja Volvon muuttuvakurkkuinen. Sit tulis hyvä 1.2
     
  11. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    :smile:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siellä on roska todennäköisesti tyhjäkäyntisuuttimessa, ainakin oireet viittaa siihen vahvasti.
     
  13. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    mitenköhän sen sieltä sais pois??kummallista kyllä mut nyt kun aika kylmä niin se käy itseasiassa aika hyvin(jos semmoinen öljyruisku voi hyvin käydä)tyhjäkäyntiäkin tosin hiukan täytyy tuota ryyppyä pitää päällä
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Escortin kaasarista en tiedä, mutta olen menestyksellisesti asentanut Ford Cortina 1500 ccm:n kaasarin Opelin sekä Vauxin pikku tönärikoneeseen. Molemmissa toimi moitteettomasti ja toi reilusti tehoa lisää. Kaasari oli kyllä käytännössä uusi, mutta varmaan käytetylläkin sellaisella aika hyvään tulokseen päästään.

    Lisää hommasta voi lukea sen auton omalta sivulta kotisivuiltani. Kompleksi Vipel

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2002-11-18 06:44 ]</font>
     
  15. fisu

    fisu Gearhead

    ja 1.5 talboteissa on 2-kurkkuinen veeperi mekaanisena, niitä ei tosin taida olla enää romppareillakaan.
     
  16. 454SS

    454SS 3rd gear

    solenoidi irti ja sivuleikkureilla poikkí. meillä oli joskus vw derby, ja siinä vikaa enemmän kuin tarpeeksi. en muista miten se temppuili, mutta jälkikäynninestosolenoidin katkaisemisen jälkeen toimi taas täydellisesti.
     
  17. 454SS

    454SS 3rd gear

    ainii, noita solexeja on jääny tallin nurkkiin pyörimään jos joku tarvii
     
  18. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Makke onkohan vaivassa paljonkin erilainen imusarja kuin tuossa opelin 1,2S työntötankokolisijassa...mahtaisiko onnata samanlainen swappi meikän koneeseen?

    454ss siis kun olen katkonut sen solenoidin niin se kierreosa sinne kaasariin takaisin vai?

    Täytyy varmaan lähteä paikalliselle romikselle kurkistelemaan peltien alle mitä kaikkea vaihtoehtoa löytyy..
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Ei paljoa, pikku muokkauksella saa sovitelluksi kanteen, siis kääntäen sen minkä minä siinä jutussani tein.
    Jos käyttää Vivan sarjaa saa avaramman. Sit voi käyttää myös muuttuvakurkkuista cd 150 Strombergia. Mutta en ole tehnyt swappia Strombän imusarjalle, vaan Opelin sarjalle, joka on hyvin lähellä Vauxin pudotus-Zenithin sarjaa (IZ 30). Mutta saa 1256 ccm:n Strombän sarjan sopimaan, siitä olen 99% varma. Sovitustyö ei vie kuin vartin.

    Ja alunperin tein sen swapin kun se Opelin Solexi oli tuttuun tapaan se normaali "sohlo-solex"

    Ja jos nuo Vauxi osat alkaa innostamaan, niin laita viestiä, sillä niitä multa löytyy kyllä.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2002-11-18 13:03 ]</font>
     
  20. 454SS

    454SS 3rd gear

    joo kierreosa takasin. ei se käyny joutokäyntiä sen toimenpiteen jälkeen
     

Kerro tästä muillekin!